Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Parkeringsplasser ved kjøpesentre er galskap. Skulle ut fra en større parkeringsplass og inn på en mindre vei i dag, og hadde dermed selvsagt vikeplikt for kryssende trafikk. Dette er et stort kjøpesenter med MYE(!) trafikk, derfor må man ofte benytte seg av de lukene man finner. Fra venstre er det klart, og fra høyre kommer en gammel mann med hatt som blinker seg inn på "min" parkeringsplass, samtidig som han bremser opp for å svinge. Når han står nesten stille (jeg stoler IKKE på disse menneskene) våget jeg meg sakte ut i veien, bare for å konstantere at han plutselig hadde ombestemt seg og gav full gass videre. Jadda... For all del ikke ta hensyn til annen trafikk. Noensinne.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132

Det spiller da ingen rolle? Du skal kunne ligge med nåla på 70 i din egen bil uten å bli "befølt" bakfra av andre bilister. Vil de forbi får de vente til det er klart, eller vise ved lyssignal/horn osv. at de vil noe. Å ligge oppi ræva på noen i 70 er bare idiotisk, og livsfarlig. Vet ikke om det var i denne tråden det ble postet en slik "skremmevideo", men uansett, i den skremmevideoen var det en som kjørte på en annen bil bakfra, og gikk ut av bilen for å undersøke nærmere om det bare var en liten "fender bender" ... og fant ut at det lå en person most under bilen foran.

 

Du kan ikke rettferdiggjøre å ligge så nær en bil i den hastigheten, uansett.

Lenke til kommentar

Det er kinkig, dette med rumpekjøring..

For min del blir det ofte slik at vil ikke gnomen bak holde ok avstand i forhold til farta, så justerer jeg farta etter avstanden. Det er ikke verre, selv om enkelte ser ut til å ville slite hodet av meg for det.

 

Til gjengjeld øker vel det ofte mulighetene for kjapp og enkel forbikjøring.

 

Noen ganger skulle jeg gjerne hatt en ropert eller noe bak på bilen, et skilt kanskje som sier "Ja, jeg så du tok meg igjen, og ja, jeg kommer til å legge meg ut og slakke opp på første mulighet så du får kjørt forbi. Du trenger ikke gjøre forsøk på uaktsomt drap ved å ligge 0.2 sek bak meg."

Lenke til kommentar

De fleste biler kan ligge 75-80 km/t i 70-sonen. Jeg skjønner godt hvorfor han bak ville forbi da. Når det er fint og tørt vær er det ingen grunn til å lusekjøre. Hvis man virkelig vil ta det med ro, så stopp og slipp forbi folk bak da.

 

Å terge bilen bak ved å lusekjøre er unødvendig. Å spille altfor høy musikk er også både unødvendig og farlig. Det samme gjelder å bremse ned brått uten noen spesiell grunn.

 

Jeg sier ikke at rompekjøreren bak ikke gjør noe galt. Han gjør absolutt noe galt ved å ligge altfor nær. Men han foran gjør saken ikke noe bedre.

Lenke til kommentar

Alle har råd til å ligge 10 km/t over på speedometeret. Det vil nemlig si 3/4/5/6 over i ekte fart. Da får man ingen bot uansett.

 

De som ligger mellom 68 og 70 km/t på speedometeret kjører i realiteten et godt stykke under fartsgrensa. Da skjønner jeg godt hvis en som kommer bak, og som har et mer nøyaktig speedometer (eller GPS), vil forbi.

 

Det er ikke din jobb å håndheve fartsgrensene. Greit nok å si fra hvis du har muligheten (f.eks hvis man sitter på, elelr det er kjentfolk) - noe helt annet er det å skape farlige situasjoner for å demonstrere mot noen som kjører fortere enn deg.

Lenke til kommentar

Alle har råd til å ligge 10 km/t over på speedometeret. Det vil nemlig si 3/4/5/6 over i ekte fart. Da får man ingen bot uansett.

Feilmarginene varierer stort fra bil til bil. Noen er veldig presise, andre er veldig off. Så det eneste som nytter er å kjenne din egen bil (med GPS eller fartstavle). Og husk at ting som temperatur, lufttrykk, dekktype osv kan gi ganske store utslag.

 

Og UP har faktisk begynt å bøtelegge også for "bagatellmessige" fartsoverskridelser nå, da de er av meningen at fartsgrensen er absolutt og at folk ikke skal "tøye grensene". Husker det var i mediene og en del diskusjon rundt dette for en tid siden.

 

Og ellers så synes jeg det er litt frekt å forlange å komme forbi når man allerede kjører i fartsgrensen (feilvisning på speedometeret iberegnet), og legge skylden på andre når ting tar litt tid noen ganger. Er jeg ute å kjøre og ser at det blir kø bak meg (som kan skyldes på min egen kjørestil) eller en bil som stresser veldig med å komme seg forbi så så slipper jeg selvsagt forbi forbi. Men noen ganger tar det litt tid før jeg kommer til et egnet sted for å slippe forbi. Og da irriterer jeg meg veldig over utålmodige bilister som skaper farlige situasjoner ved å kjøre forbi med en gang på et livsfarlig og uoversiktlig sted, når de kunne ventet i 15 sekunder på at jeg fant et trygt sted å slippe dem forbi.

 

For ja, det er alltid de som ligger bak og kjører forbi på farlige steder som skaper farlige situasjoner. De som ligger foran kan selvsagt dempe dette ved å slippe dem forbi (og plikter selvsagt til å gjøre dette). Men dette er farlige situasjoner som kunne vært unngått 100% hvis de som ligger bak hadde hatt det lille minimum av folkevett og tålmodighet som trengs for å vente til et trygt sted før man kjører forbi.

 

EDIT: For å unngå misforståelser. Det jeg først og fremst er sur på er ikke at folk skal fram på liv og død, men at selv folk som er innstilt på å slippe forbi og leter aktivt etter trygge steder å gjøre det blir forbikjørt i ett sett på farlige steder. Det virker som disse folkene ikke engang har tålmodighet nok til å la den foran kjøre ut på et trygt sted eller selv vente på et trygt sted før de kjører forbi.

Endret av A-Jay
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Selvsagt forsvarer jeg ikke de som åpenbart utsetter seg selv og andre for livsfare ved å gjøre idiotiske forbikjøringer.

 

Det jeg snakker om er en bil som ikke gidder å svinge innom en busslomme eller lignende i noen sekunder for å slippe frem de(n) bak på lengre strekninger hvor det er få lange strekk/heltrukken linje. Det er fryktelig irriterende å ligge bak noen som ligger under fartsgrensen i flere kilometer når vedkommende har mange muligheter til å slippe deg forbi.

 

Du har helt rett i at man må kjenne sin egen bil før man vet feilmarginen på speedometeret. Men jeg har målt misvisningen på mange titalls biler, og gjennomsnittet ligger nok rundt 5%.

 

Det betyr at dersom man kjører i 100 på seedometeret, så har man i realiteten 95. Trekker du så fra politiets feilmarginer, så er du maksimalt en km/t eller to over grensa. Hvis du får bot for å ha blitt målt i 101 km/t, så skal jeg gladelig betale den for deg.

Lenke til kommentar

Kjørte moped i går og lå i 65-70, lå litt til venstre i mitt eget kjørefelt. Hører en moped bak meg og ser i speilet at det kommer en idiot i hundreoghælvete på en MT5 bak meg. Jeg hører lyden høyere og legger meg mer til høyre for å gi han plass til å kjøre forbi meg. I det jeg svinger mot høyre kjører han forbi meg på høyre side, jeg trodde han skulle kjøre forbi på venstre side (selvfølgelig). Hadde jeg svingt litt bråere eller han kjørt bittelitt seinere hadde det blitt kræsj og store skader.

 

Fant ut at idioten nylig hadde mista billappen fordi han hadde blitt tatt i 90 i 60 sona.

 

Han syns tydeligvis ikke det var nok å miste lappen i 3-5 mnd, så han må kjøre litt ulovlig på moped for å bli tatt igjen, og dermed få forlenget beslaget og være sikker på at han må kjøre opp på nytt :p

Lenke til kommentar

Det er svært sjeldent at en lusekjører slipper noen forbi. De få jeg har opplevd som faktisk har sluppet meg forbi har holdt høyere fart. De som venter på at en lusekjører skal slippe deg forbi, de må nok vente veldig veldig lenge.

 

På tørt sommerføre går det fint an å kjøre forbi på strekninger med lange striper. Dette er fordi bilen foran kjører sakte og krever kortere forbikjøringsstrekning. Så selv om du mener at en forbikjøring ikke er forsvarlig, så trenger det ikke å være tilfelle.

 

Jeg har selv sittet på en kompis som vurderte situasjoner feil. Han ville absolutt ikke kjøre forbi så snart det kom en bil imot på enden av en lang strekning. Da kan jeg lett tenke meg at enkelte som vurderer forbikjøringer ut ifra sin egen kjørestil og bil lett kan tro at andre kjører uforsvarlig.

Lenke til kommentar

De fleste biler kan ligge 75-80 km/t i 70-sonen. Jeg skjønner godt hvorfor han bak ville forbi da. Når det er fint og tørt vær er det ingen grunn til å lusekjøre. Hvis man virkelig vil ta det med ro, så stopp og slipp forbi folk bak da.

 

Å terge bilen bak ved å lusekjøre er unødvendig. Å spille altfor høy musikk er også både unødvendig og farlig. Det samme gjelder å bremse ned brått uten noen spesiell grunn.

 

Jeg sier ikke at rompekjøreren bak ikke gjør noe galt. Han gjør absolutt noe galt ved å ligge altfor nær. Men han foran gjør saken ikke noe bedre.

Hvorfor skal fartssynderne ha størst krav på forståelse? Så lenge jeg følger fartsgrensene, er det ikke min oppgave å "skjønne" ham bak meg. Hvis jeg skulle kjørt av veien hver gang noen tok meg igjen, hadde jeg nesten ikke fått tid til noe annet.

 

Har vurdert å installere diverse James Bond-løsninger på bilen, til glede for dem som ligger oppi støtfangeren min og aldri kjører forbi. Sot og spikermatter har vært noen av ideene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Å terge bilen bak ved å lusekjøre er unødvendig. (...) Det samme gjelder å bremse ned brått uten noen spesiell grunn.

Nå vet jeg ikke om dette egentlig var myntet litt på meg også, men jeg følte meg litt truffet så here we go;

 

Jeg bråbremser ikke. Og jeg slakker ikke opp for å terge noen. Det er utelukkende et grep jeg er tvunget til å gjøre av hensyn til min egen sikkerhet. Når noen velger å kline seg 0.5-1.5 sek bak meg i relativt høye hastigheter, blir feilmarginene så små og ulykkesrisikoen så stor at jeg føler jeg er i min fulle rett til å nekte å være med på moroa.

 

Som sagt, jeg forsøker også samtidig å gi plass for forbikjøring enten ved å kjøre ut mot kanten eller stoppe på første avkjørsel eller busslomme eller whatever - men føler den bak at det ikke er trygt å kjøre forbi feks pga dårlig sikt framover, så får han tåle å kjøre i 30 så lenge avstanden mellom bilene tilsier at det er forsvarlig hastighet.

 

Men ja, jeg er 110% enig i at bråbremsing og bevisst terging og generell opphisselse er høyst unødvendig i trafikken.

 

Det er klart, noen er nok merka av at enkelte faktisk nekter å slippe folk forbi, feks "jeg kjører fort nok, du trenger ikke kjøre fortere" - holdningen finnes flere steder langs veien. Det er bare tullete, vi har vel alle vært ute for disse. MEN forsvarer det å sette liv og helse på spill for å komme fram? Nei. For det er det det er, å kjøre for nærme bilen foran - det er livsfarlig og vitner om dårlig dømmekraft og dårlig risikoforståelse.

Endret av jonlem
Lenke til kommentar

Jeg sikter ikke til noen som helst, men prøver å tale om lusekjøring generelt. Jeg er 100 % enig at det er både farlig og unødvendig å ligge for nær bilen foran. Men jeg forstår godt de som ligger litt nær rett før de skal kjøre forbi. Det gjør jeg også. Å ligge konstant nær er derimot helt pointless.

 

Jeg har selv vurdert å installere rullende tekst bak. Dessverre er dette ulovlig i følge en epost jeg fikk svar på fra Statens vegvesen.

Lenke til kommentar

Men er det egentlig noe bedre? Man utsetter seg selv (og andre) for akkurat den samme risikoen, bare i kortere tid. Sjansen for at noe går galt blir vel strengt tatt mindre, men risikoen er per definisjon akkurat den samme, er den ikke?

 

Men for all del, vi tar alle sjanser der ute på veien av og til, det er vel ikke til å stikke under en stol. Jeg skal ikke si at jeg er syndfri på området, jeg bare tenker høyt her ;)

 

Det med rullende tekst har vel noe med at den bak ikke skal bli helt oppslukt av bakruta di istedenfor resten av trafikken rundt.

Lenke til kommentar

Min bil viser helt nøyaktig på måleren helt presis. Sett via GPS, mobil GPS også måleapparater og de som måler farten din på veien. Skremmende :p.

 

Men ligger jeg i 80 i en 80 sone og han bak ligger så nærme at et trykk på bremsen ser ut som er nok er det ikke mitt problem at han er så dum. Gjort det noen ganger og da legger de seg langt bak.

 

Jeg gidder ikke å slippe fram en fyr pga jeg ligger lovlig i veien og idioten bak bare skal presse seg. Da kan man like godt si sving inn alle de som ligger i fartsgrensen og litt under pga de kan være redd for diverse ting i veien.

 

Jeg ligger ikke i 80 i 80 sonen når det står et skilt med store bokstaver: STOR ELG FARE, da ligger jeg heller i 70 og ser nærmere kantene.

 

Opplevde engang da at en fyr kjørte forbi meg og det som skjedde rundt svingen var at han hadde truffet et rådyr. Han skulle aldri kjøre så fort mer på den strekken og forsto hvorfor jeg tok det med ro. Heldigvis døde han ikke og fikk mindre skader på bilen bare. Heldig fyr, tenkt vist det var en elg og han lå godt 90+.

 

Nei hold dere unna min ræv så kanskje dere ikke må betale for et nytt bagasjerom til meg :p

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...