Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
ser at det nå snakkes i bremsing på glattføre, men jeg vil gjerne benytte klagemuren litt

 

i stavanger, i klubbgaten(rett utenfor arkaden) der er det en plass hvor det ligger brostein i veien(ca. 4m langt), og litt lenger nede i gaten er det to striper med brostein (3m mellomrom)

dette er ved gågatene i stavanger, og rett ved et kjøpesenter, så masse folk

 

problemet er at fotgjengere tror at dette er fotgjengerovergang, men det er det jo ikke :no:

 

så når jeg kommer kjørenes(har ikke lappen enda, men snart) tror alle fotgjengerne at jeg selvfølgelig stopper for dem... sukk

jeg har jo normalt vett + at jeg bare øvelse kjører/skole kjører så jeg brå stopper jo for idioten som løper over veien, og da kommer jo tre koner med barnevogn en gammel kjerring og hele driten gående over veien

 

hvordan kan folk tro at dette er fotgjengeroverganger, når det ikke er market opp + at det er 2 andre på den 150m lange gata

 

fire fotgjengeroverganger på 150m, neiånei....

da kan du prøve og se for deg meg med en svær buss

 

men det er en UTROLIG udiotisk sak , men hvist du ser etter så er det sånne ned senkninger i fortauskanten på alle disse brosteins feltene . og dette får det til og se veldig ut som gangfelt , dermed bruker alle disse som gangfelt

 

 

samme problemet er utenfor amfisentret i sandnes, gangfeltet her bitt flyttet 10m for det gamle lå rett utenfor døren og folk kom rett ut på veien, flyttingen var bra

 

bare synn at det gammle opmeringen enda synes og at folk bruker denne , dvs 2 gang felt på 10m og stoppe for

 

dette er jo en gate som kun er for buss og taxi så problemet er jo ikke så stort , bortset for at det paserer ca 30-40 busser i timen

Lenke til kommentar
Dette fikk jeg også inprentet på kjøreskolen.

Raskeste måte å stoppe på er med låste hjul.

Det er ikke slik at ABS lar hjulet trille sakte rundt, det den gjør er å slippe-låse-slippe osv. med andre ord god gammeldags pumpebremsing bare litt raskere.

En ting er hva de sier på kjøreskolen, en annen ting er hva som skjer i praksis på blank is ;)

tror ikke du skal legge deg ut og diskutere bremselengde , det er jo tydelig at du ikke har peiling

 

Unnskyld at jeg sier det, men makan til idioti at det går ann. Tenk deg selv da mann: Ett hjul som står fast har 0 veigrep. Ett hjul som triller sakte, men sikkert rundt, stopper fortere. Skal forresten vedde at jeg har bedre peiling på dekk og bremsing, enn du tror. :hrm:

Les linken, ingen som finner opp bremser som tar lengre tid å stoppe med, såpass vet de da. Så hovedsaklig grunn med ABS er stoppe fortere!

et hjul som ikke triller på tør asvalt har mest friksjon og holder best tak i asvalten

 

 

husk at vi snakker om det total og ikke bare på et bestemt føre

 

ABS gir i di FLESTE tilfeller lengre bremselengde en normale bremser

 

vet ikke hvor mye trafikkoplæring du har , om du i det hele tatt kan regne bremselengder , men feil har du uansett

 

vet ikke om det er nevnt , men både meg og Stig-Arne har godt VK1 transport fag og teoriundervisninge der er meget omfattende og vi har vell hatt et par dager mere en deg på galttkjørings banen en di fleste her

 

det er vell 3-4 timer MAX som er kravet til klasse B og jeg regner ikke med at du har vært der mere

 

personelig har jeg ca 2-3 dager på galttkjøring

Lenke til kommentar

en ting jeg beynte og hate i dag er

 

unge jenter på hester I trafikken !!!! OMFG

 

 

var ute på "landet" i dag (dvs 5 min ut av sandnes)

 

der var det to jenter som var ute og red (disse var toppen jeg gjenter TOPPEN 15)

 

for det første var klokken 15 45 , begynelsen av rush tidne , for det andre virket det ikke som hesten var verken tamme eller trafikkvante :no:

 

og di red på fortauet 30CM fra en vei med MASSE trafikke og hesten ville både hit og dit , var flere ganger rett før di havnet midt ut i veien , og dette var bare med vanlig så biler , ble enda være når en lastebil passerte

da var hestene på vei ut til skogs ( ikke det at det var noe skog der da)

 

nei burde ikke vært love for så små jenter (eller gutter for den saks skyld) og ri langs veien ,spesielt når hestene ikke er unge og uerfarene med trafikk

 

og for og bare nevne det , hester har ikke trafikal forsikring og hvist en sprinnger i bilen din så må du erstatte hesten og din egen bil selv om det ikke var din feil , bilen kunne vært parkert og du 100mil unna , fortsat betalt erstatning for heste ( det samme gjelder faktisk sykkelister)

Lenke til kommentar

Noen er alvorlig på blåbærtur her nå (til og med utenfor sesongen jo)

 

ABS vs. "vanlige" bremser

På veien finnes det hovedsaklig to forskjellige førere når det gjelder bremsing. Folk som kan bremse (svært vanskelig, så ikke tro du kan det. Vanligvis folk som kjører motorsport) og mannen i gata. Hva slags bremser er best? Vel, det kommer svært an på hvem som bremser. Solberg & co kan å bremse og vil derfor klare seg klart best med "vanlige" bremser. Mannen i gata derimot er ikke fult så flink og er fult kapabel til å trøkke bremsen så langt som mulig og tro det er mest effektivt. FEIL! (Se litt lenger ned) Mannen i gata vil derfor klare seg klart bedre med ABS siden den ikke låser hjulene fult så mye og vil derfor ha en kortere bremselengde.

 

Låste hjul og effektivitet

Skal jeg le eller gråte når folk påstår at låste hjul bremser mest effektivt? Så klart er låste hjul = 0 veigrep. Skulle låste hjul være mest effektiv ville man jo ha knallgodt grep når man låser hjulene, og det er jo åpenbart feil. Dessuten, hvordan skulle man da ta en håndbrekksladd hvis grepet er maks når hjulene er låst? Nei, her er noen virkelig på blåbærtur.

Endret av Ernie.
Lenke til kommentar

Har du vært på glattkjørings bane og testet det, hadde du skjønt at ABS bremser ikke nødvendigvis gir kortere bremsestrekning.. er ikke en gang det de er tiltenkt til..

orker ikke å prøve å forklare folk det en gang.. da enkelte klarer å motsi forskere, folk med årevis lang erfaring bak rattet.. bare med en liten tur bak rattet på en bil med abs og en uten..

Endret av Stig-Arne
  • Liker 1
Lenke til kommentar
nå er du mere på blåbærtur her enn noen av oss har vært..

Har du vært på glattkjørings bane og testet det, hadde du skjønt at ABS bremser ikke nødvendigvis gir kortere bremsestrekning.. er ikke en gang det de er tiltenkt til..

orker ikke å prøve å forklare folk det en gang.. da enkelte klarer å motsi forskere, folk med årevis lang erfaring bak rattet.. bare med en liten tur bak rattet på en bil med abs og en uten..

:wallbash:

Les innlegget mitt EN gang til. Jeg sier at det finnes to forskjellige fører i trafikken. De som kan å bremse ("vanlige" bremser er best for disse) og mannen i gata (ABS er best for denne målgruppen). Sa jeg at ABS gir kortere bremselengde? Vel, hvis Solberg kan bremse raskere uten ABS må jo det betyr at ABS ikke nødvendigvis gir kortere bremselengde, men at fører har innvirkning og siden folk faktisk ikke kan å bremse ordenlig vil ABS faktisk gi en kortere bremselengde for denne gruppen. Har selv greid å bremse kortere på glattkjøringen uten at ABS koblet seg inn enn når jeg trøkka bremsen så langt inn som mulig, dog er dette ingen vitenskaplig måling siden jeg garantert ikke hadde samme fart og startet å bremse på samme sted. Så ja, ABS gir ikke nødvendigvis kortere bremselengde, men det er bare hvis man KAN å bremse og faktisk husker det. Dette vil du fort oppleve når du faktisk må nødbremse. Jeg kan nesten garantere deg at du trøkker bremsen så langt inn som mulig, noe som med "vanlige" bremser vil blokkere hjulene og gi en lengre bremselengde enn hvis du ikke hadde gjordt det. Med ABS fjerner man delvis dette problemet og bremselengden vil være kortere enn full blokkering, men lengre enn 100% optimal bremsing (noe svært få klarer).

 

Konklusjon: ABS gir en kortere bremselengde for mannen i gata.

Endret av Ernie.
Lenke til kommentar

Jeg kjørte en Merzedes 312 sprinter i 9 måner og det som skremmer meg mest med ABS (og dette er noe jeg mener) er den mangel på kontroll jeg føler at jeg har på glattisen.

Jeg får ikke lov å låse hjulene, jeg ønsker jo det for å finne ut hvor ille føret er.

Dette eksperimenterte jeg litt med på en stor parkeringsplass med speilhålke.

Jeg ble rett og slett lurt av bilen til å tro at grepet var bedre en det var forde bilen ga ingen signal om at jeg holdt på å miste kontrollen, jeg ønsker gjerne å få de signalene helst før det går på skogen i en sving.

 

Nå var jeg flink og klagde til og med.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

vel, tro hva dere vill..

Har nå kjørt vogntog i 1 år og personbil i 1 1/2 år.. og har på disse årene opplevd de fleste fører.

Visst man eliminerer den muligheten at man kan dra av gårde i en grøft visst du ikke har styring.

Når du låser hjulene så bremser hjuelne konstant. Bremser du med ABS, så bremser ikke hjulene konstant på full bremsekraft.. og dermed forlenger du den strekningen. MEN, dette kommer ann på føret, se de hva jeg sakset i fra en annen siden litt lengre oppe.

 

ABS bremser gir mannen i gata kontroll over bilen, ikke kortere bremsestrekning.. en som kan bremse trenger ikke abs for å holde bilen på rett kjøl

 

For å gjenta meg selv for ørtende gang.

ABS bremser er ikke tiltenkt for å gjøre bremsestrekningen kortere, men for å gi førerern kontroll over bilen, noe som man IKKE har ved låste hjul. Da er veigrepet oppbrukt til bremsing..

Endret av Stig-Arne
Lenke til kommentar

Bare et lite raskt spørsmål (skal formulere resten av innlegget etterpå): Hvordan klarer du å kjøre 2 år med bil når du er født i mai 1985?

 

Så var det alt det andre da:

Det er rimlig elementær fysikk at friksjonen er størst når man står stille, og det er nettopp det som skjer når hjulet triller. Punktet på dekket står stille, men selve hjulet triller. Med dette i minnet: hvordan greier du å forklare at X pigger á har et areal på maks 2mm^2 skal ha mer friksjon/grep enn det samme antallet pigger i tillegg til gummien på dekket? Fysisk sett er det klin umulig. Når hjulene låses er det svært lite friksjon som er avgjørende for veigrepet. Hadde du hatt rett skulle man hatt full mulighet til å svinge når man blokkerer hjulene, dette er umulig.

Endret av Ernie.
Lenke til kommentar
vet ikke hvor mye trafikkoplæring du har , om du i det hele tatt kan regne bremselengder , men feil har du uansett

 

Jaja, det er din mening. Viss vanlige bremser hadde vært bedre på det meste av underlag ,så hadde de ikke brukt ABS på alle nye biler. Skjønner?

 

EDIT:Stor leif :p

Endret av Deuce
Lenke til kommentar

Forstår det er en del folk her som ikke er helt kjent med vinterførets luner, men de fleste typer vinterføre unntatt nullføre bremser det best med låste hjul.

Og som Stig-Arne sier såbruker man 100% bremsekraft med nettop låste hjul.

Med ABS så slipper bremsene hele tiden slik at noe av krafta kan brukes til styring.

Styring er det samme som kontroll lover retningen, noe man ikke har på låste hjul.

Den dagen ABS blir så bra at hjulet faktisk ruller i bilens hastighet uten å løse..slippe...låse..slippe mønster da kan ABS bli bedre på bremsing på alle fører.

Dette er desverre ikke tilfelle med ABS enda, og ikke nok med det så kjører faktisk mange rundt i biler fra 90 tallet der ABS ikke er noe annet en litt avansert pumpebremsing.

Vi kan snakkes om noen år om dette, da har kanskje situasjonen endret seg.

 

Personlig så hater jeg ABS av overnevnte grunner.

 

EDIT: Teknikeren! glimrende link og nok en bekreftelse av fakta.

Endret av perpyro
  • Liker 1
Lenke til kommentar
EDIT: Teknikeren! glimrende link og nok en bekreftelse av fakta.

Snedig hvor mye uvitenhet det er rundt dette temaet :roll:

Selv liker jeg abs bremser for de har faktisk reddet meg 3-4 ganger 2 siste årene, første året jeg hadde bil (den som var 18 igjenn og kaptein på en opel rekord :)) da tror jrg hold en bergningsmann en hel vinter med lønn :blush: . Hadde omtrent klippekort hos falken og viking samt naf og pappa :).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...