Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Irriterer meg over bilister som IKKE svinger litt unna når de skal kjøre forbi meg på sykkelen min. (Og før dere sier noe som helst, nei det er ikke gang eller sykkelbane der jeg irriterer meg! Jeg MÅ sykle i vegen.). I fjor så ble jeg også truffet, hva faen feiler det folk?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg så en som tok kaka. Kjørte på motorveien mot Arendal fra Grimstad, og noen steder er det trefeltsvei. Kjørte bak en bobil som lå i rundt 80 i 90-sonen, så tenkte at jeg kunne benytte meg av sjansen til å kjøre forbi når vi gikk over til to felt i vår kjørebane. Når vi da endelig kommer inn bestemmer bobilen seg for å øke farten til 90, kanskje bittelitt over til og med, så jeg tenkte at "jaja, han så sikkert skiltet og oppdaget at han lå litt under", så jeg gadd ikke å passere en 4-5 biler og bryte fartsgrensen ganske grovt for å komme meg forbi. Ligger bak og er veldig fornøyd, holder jo fartsgrensen, så alt er vel. Men neida, med en gang vi går tilbake til to felt bestemmer han seg for å senke farten til 80 igjen!

WTF? :nei:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg så en som tok kaka. Kjørte på motorveien mot Arendal fra Grimstad, og noen steder er det trefeltsvei. Kjørte bak en bobil som lå i rundt 80 i 90-sonen, så tenkte at jeg kunne benytte meg av sjansen til å kjøre forbi når vi gikk over til to felt i vår kjørebane. Når vi da endelig kommer inn bestemmer bobilen seg for å øke farten til 90, kanskje bittelitt over til og med, så jeg tenkte at "jaja, han så sikkert skiltet og oppdaget at han lå litt under", så jeg gadd ikke å passere en 4-5 biler og bryte fartsgrensen ganske grovt for å komme meg forbi. Ligger bak og er veldig fornøyd, holder jo fartsgrensen, så alt er vel. Men neida, med en gang vi går tilbake til to felt bestemmer han seg for å senke farten til 80 igjen!

WTF? :nei:

Dessverre et meget kjent fenomen, enten nekter de å bli forbikjørt, eller så tror de at fartsgrensen øker når veien går over i to felter. Klok av skade pleier jeg å blåse forbi uansett. :)

Lenke til kommentar

Jeg så en som tok kaka. Kjørte på motorveien mot Arendal fra Grimstad, og noen steder er det trefeltsvei. Kjørte bak en bobil som lå i rundt 80 i 90-sonen, så tenkte at jeg kunne benytte meg av sjansen til å kjøre forbi når vi gikk over til to felt i vår kjørebane. Når vi da endelig kommer inn bestemmer bobilen seg for å øke farten til 90, kanskje bittelitt over til og med, så jeg tenkte at "jaja, han så sikkert skiltet og oppdaget at han lå litt under", så jeg gadd ikke å passere en 4-5 biler og bryte fartsgrensen ganske grovt for å komme meg forbi. Ligger bak og er veldig fornøyd, holder jo fartsgrensen, så alt er vel. Men neida, med en gang vi går tilbake til to felt bestemmer han seg for å senke farten til 80 igjen!

WTF? :nei:

Det har jeg opplevd så altfor mange ganger. Ender med at jeg blåser forbi uansett, fordi jeg klok av skade vet at idioten vil senke farten straks det går til et felt i vår kjøreretning igjen.

 

Kjørte en tur på e18 fra Tønsberg til Holmestrand i går og ble forbikjørt av samme person 7-8 ganger. Jeg lå i nøyaktig 110 på speedometeret hele turen, og han endte gjerne opp i godt under den farten rett etter han hadde kjørt forbi meg og lagt seg tilbake i høyrefeltet. Heldigvis er det få som er så ekstreme, men jeg har truffet på det fenomenet flere ganger før også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Irriterende. Når jeg kjører på en vei med forbikjøringsfelt som kommer og går, så passer jeg på å holde fartsgrensen og vel så det der det er ettfelts. Når det så blir forbikjøringsfelt så kan jeg hvis jeg ser at det er biler tett på bakom meg gjerne bremse ned så de kan komme seg forbi kjappest mulig. Skal de absolutt på liv og død råkjøre er det ikke min sak å leke politi og sinke dem ned, og det er uansett bedre for meg å ha dem vekke og langt unna enn at de skal stå tett bakpå og konstant true med å lage spaghetti med tomatsaus av nakken min.

 

Grunnen til at folk kjører slik dere over beskriver tror jeg er en del psykologisk. Folk har en tendens til å bremse ned og ta det mer med ro når veien plutselig får dårligere standard (forbikjøringsfelt forsvinner). De innser ikke at det er akkurat da at de burde holde farten oppe, og omvendt når forbikjøringsfeltet plutselig fordufter.

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar

Må si jeg elsker å kjøre til jobben min, fy faen så folk grisekjører der. Bare den første uken i sommerferien (skolesommerferien altså) så mistet 3 stykker lappen for å ha ligget i 120 og oppover i 80 sona.

 

Hadde en fin hendelse på samme veien, jeg skull nemlig kjøreforbi en sykkelist, dette skjedde på en lang strak vei, motsatt kjøreretning hadde et forbikjøringsfelt, men jeg så at det ikke var noen som kjørte i den retningen i det heletatt (så veldig langt fremover), så da legger jeg meg over i den andre fila for å kjøre forbi sykkelisten, samtidig som jeg gjør det så kjører faen meg jævelen bak meg forbi meg, på yttersiden, så vi lå teknisk sett 3 i bredden. Hva faen er det folk tenker med?!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Hvis motsatt kjøreretning hadde et forbikjøringsfelt så var det vel en heltrukken gul linje mellom kjøreretningene? Det har hvertfall alltid vært det på de stedene jeg har sett med forbikjøringsfelt, men det er veldig mulig at jeg tar feil :p

Lenke til kommentar

Jau, normalt ville jeg ligget bak, men når det var 80 sone og ingen som kom i motsatt kjørefelt så kjørte jeg forbi.

 

Men at det ikke var helt lov skal jeg ikke si noe mot.

Hvis du bremser ned til ganghastighet og syklisten legger seg godt ut går det fint an å gjøre forbikjøringen i samme felt.

Lenke til kommentar

Jau, var jo det jeg egentlig skulle ha gjort, lå bak han littegrann, for jeg tok han igjen rett før en sving som var før den åpne sletta, men når jeg da kom ut på sletta og så at ingen kom i motsatt kjørefelt så kjørte jeg forbi, han viste jo ikke akkurat vilje til å kjøre inn til siden, kanskje han ikke la merke til meg eller noe. Men uansett, skal man ikke kjøre forbi sykelistene som om man skulle kjøre forbi en bil eller en moped, de tar jo opp en full plass i veien om ikke jeg hsuker feil. jeg så i allefall på den forbikjøringen som den sikkreste måten å gjøre det på, og den beste for begge parter. I allefll intil han fyren bak meg kjørte forbi meg på yttersiden når jeg kjørte forbi sykelisten.

Lenke til kommentar

Jeg har sett forbikjøringsstrekninger hvor det er kombilinje med heltrukket for de som kjører på den siden med to felt, og varsellinje for de som kjører der det er bare ett felt. Det gjør det fullt lovlig å kjøre 3 biler i bredden i retningen med ett felt, men det vil bare være lov med to i bredden andre veien. De som kommer i retning med ett felt må naturlig nok vike for de som kommer i motsatt retning på de to feltene til venstre.

Lenke til kommentar

Jau, var jo det jeg egentlig skulle ha gjort, lå bak han littegrann, for jeg tok han igjen rett før en sving som var før den åpne sletta, men når jeg da kom ut på sletta og så at ingen kom i motsatt kjørefelt så kjørte jeg forbi, han viste jo ikke akkurat vilje til å kjøre inn til siden, kanskje han ikke la merke til meg eller noe. Men uansett, skal man ikke kjøre forbi sykelistene som om man skulle kjøre forbi en bil eller en moped, de tar jo opp en full plass i veien om ikke jeg hsuker feil. jeg så i allefall på den forbikjøringen som den sikkreste måten å gjøre det på, og den beste for begge parter. I allefll intil han fyren bak meg kjørte forbi meg på yttersiden når jeg kjørte forbi sykelisten.

 

Fulgte du med i bakspeilet før du la deg ut? Kan hende bilen bak deg poster i et parallellforum nå: "Fy f.. skulle kjøre forbi en sinke som lå bak en syklist, og tror du ikke idioten la seg ut akkurat i det jeg hadde kommet meg opp på siden? Måtte jo hive meg over i motsatt kjørefelt for å komme forbi!!!" Ikke at det er noe bedre, just sayin'

Lenke til kommentar

Ja, jeg så faktisk i bakspeilet før jeg kjørte ut, sjekka blindsona og blinket ut og kjørte forbi. Jeg skjønner skepsisen i og med at vi er på et internett forum, men fra mitt synspunkt har jeg mitt på det tørre. Og desverre er det jo bare mitt synspunkt vi har her da.

Endret av Perrern
Lenke til kommentar

Opplevd at et en fyr kjørte som en idiot på 23 veien. Svingte fram og tilbake fram og tilbake, 60 i 80 og plutselig 100 i 80 og ned i 60 igjen. Holdt på å krasje flere steder og når jeg prøver å kjøre forbi han (mot drammen) oppover den bakken så drar han faen meg i 120 også ser jeg på han da smiler han og ser helt dopa ut.

 

Der etter tar det meg to minutter til rundkjøringen og han kommer etter skal mot drammen han også. Da ser jeg han kommer nesten oppi ræva mi osv, ringer politiet og de spør om jeg kan legge meg bak han. Gjør dette tar register nummeret og de takker for hjelpen og sier det står en bil hjemme hos han å venter. Samtalen blir brukt mot bevis.

 

:). Håper han mistet førekorte fordi han var farlig i veien.

 

Det som var det irriterte meg først og deretter tenkte jeg på andre bilister. Derfor ringte jeg politiet angående dopings eller fyllekjører.

Endret av Andzel
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...