Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Husk at fartsgrensa gjelder like mye i venstre felt som høyre felt og like mye ved forbikjøringer som ved annen kjøring.

 

Såklart, men folk har ikke noe med hvorfor jeg velger å kjøre i den hastigheten hvor jeg har råd til å betale bota fremfor den aktuelle fartsgrensa i venstrefeltet. Om jeg skal kjøre en gravid jente på sykehus eller rekke systembolaget er et fett, folk skal ikke sitte å leke politi og sperre veien for andre.

 

Er sikker på at 8 av 10 av de som putrer i venstrefeltet sier til seg selv "skjønner ikke hvorfor de blinker og ser sinte ut der bak, det er ikke lov til å kjøre fortere enn XX uansett!", 2 av 10 skjønner ikke hva som foregår, og vil aldri skjønne det fordi de aldri bruker speilene.

Når "alle" er av oppfatningen av at i venstrefeltet, der holder man en høyere hastighet, så blir det bare kaos når noen velger å se bort fra dette, selv om de har loven på sin side.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Venstre felt skal kun brukes til forbikjøringer. Normalt skal man ligge i høyre felt. Forbikjøring på høyre felt er forbudt. Unntaket er hvis det er saktegående kø. Kan noen støtte disse påstandene med referanse til lovverk og lærebøker?

 

Det er tydelig at nordmenn ikke kan kjøre på firefelts vei. Årsaken kan være fordi vi er en sinke til å bygge gode veier. Vi ligger til og med bak Albania. I Tyskland kan man bli bøtelagt for å lusekjøre i venstre fil. Slik burde det vært i Norge også.

 

For noen år siden kjørte jeg og en kompis på E18. På en strekning lå kompisen min og lusekjørte i venstrefila, ca. 5-10 km/t over fartsgrensa. Bak han lå en Audi som ville forbi. Audien prøvde å bruke blinklysene, men det hjalp lite. Da vi stoppet spurte jeg kompisen min om dette. Han sa at han observerte Audien bak han, men gjorde ikke noe spesielt fordi han allerede lå over fartsgrensa.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+13412342564

Husk at fartsgrensa gjelder like mye i venstre felt som høyre felt og like mye ved forbikjøringer som ved annen kjøring.

 

Såklart, men folk har ikke noe med hvorfor jeg velger å kjøre i den hastigheten hvor jeg har råd til å betale bota fremfor den aktuelle fartsgrensa i venstrefeltet. Om jeg skal kjøre en gravid jente på sykehus eller rekke systembolaget er et fett, folk skal ikke sitte å leke politi og sperre veien for andre.

 

Er sikker på at 8 av 10 av de som putrer i venstrefeltet sier til seg selv "skjønner ikke hvorfor de blinker og ser sinte ut der bak, det er ikke lov til å kjøre fortere enn XX uansett!", 2 av 10 skjønner ikke hva som foregår, og vil aldri skjønne det fordi de aldri bruker speilene.

Når "alle" er av oppfatningen av at i venstrefeltet, der holder man en høyere hastighet, så blir det bare kaos når noen velger å se bort fra dette, selv om de har loven på sin side.

 

Nettopp, også er det fordelaktig for alle parter å slippe forbi han som vil kjøre fortere enn fartsgrensa. Dessuten er venstrefeltet forbeholt forbikjøringer, og ikke "ved-siden-av-bilen-i-høyrefelt-kjøring"

Lenke til kommentar

Venstre felt skal kun brukes til forbikjøringer. Normalt skal man ligge i høyre felt. Forbikjøring på høyre felt er forbudt. Unntaket er hvis det er saktegående kø. Kan noen støtte disse påstandene med referanse til lovverk og lærebøker?

 

Forskrift om kjørende og gående trafikk (trafikkregler):

 

§ 5. Kjøretøys plass på vegen

 

  1. Så langt forholdene tillater det skal kjøretøy føres på høyre side av vegen. På kjørebane med to eller flere kjørefelt i kjøreretningen skal høyre felt nyttes når ikke trafikkreglene påbyr eller tillater bruk av felt til venstre.

 

§ 12. Forbikjøring

 

  1. Forbikjøring skal skje til venstre. Likevel skal følgende gjelde:

    1. Når forankjørende svinger til venstre eller tydelig forbereder slik sving, skal forbikjøring skje til høyre.
    2. Forbikjøring av forankjørende eller stillestående sporvogn kan foregå til høyre.
    3. Er trafikken så tett at kjøretøyene opptar alle kjørefelt i kjøreretningen og kjøres med en fart som er bestemt av kjøretøyet foran, kan kjøretøy i ett felt kjøre forbi til høyre for kjøretøy i annet felt.
    4. Kjørende i kjørefelt som er forbeholdt bestemte trafikanter, kan kjøre forbi til høyre for kjøretøy i annet felt.
    5. [*]Før forbikjøring skal kjørende forvisse seg om at ...

       

      [*]Den som har kjørt forbi til venstre, skal svinge til høyre igjen når forbikjøringen er avsluttet uten å volde fare for eller hindre eller unødig forstyrre den forbikjørte.

       

      [*]Når noen vil kjøre forbi til venstre, skal forankjørende holde så langt til høyre som mulig, og ikke øke farten. Når kjøretøyet beveger seg sakte eller tar stor plass, og vegen er uoversiktlig eller har motgående trafikk, skal føreren om nødvendig vike til høyre og sette ned farten eller stanse.

Endret av Runar
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det samme sto i læreboka mi, høyre felt er "hovedfeltet" og skal alltid brukes. Det sto listet opp fire unntak fra denne regelen: forbikjøring, skilting tilsier at man må bruke venstre felt, høyre felt er for spesielle kjøretøy (kollektivfelt og lignende) slik at man må ligge i venstre felt, eller det er stillestående kø i høyre felt.

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar

Det er tydelig at nordmenn ikke kan kjøre på firefelts vei. Årsaken kan være fordi vi er en sinke til å bygge gode veier. Vi ligger til og med bak Albania. I Tyskland kan man bli bøtelagt for å lusekjøre i venstre fil. Slik burde det vært i Norge også.

 

For noen år siden kjørte jeg og en kompis på E18. På en strekning lå kompisen min og lusekjørte i venstrefila, ca. 5-10 km/t over fartsgrensa. Bak han lå en Audi som ville forbi. Audien prøvde å bruke blinklysene, men det hjalp lite. Da vi stoppet spurte jeg kompisen min om dette. Han sa at han observerte Audien bak han, men gjorde ikke noe spesielt fordi han allerede lå over fartsgrensa.

 

Helt enig i at man burde blitt bøtelagt for det her også. Likevel skjønner jeg at de er strengere på det i Tyskland. Det skjønner man fort når man ser denne videoen:

 

http://www.youtube.com/watch?v=ADEMiW6tuQM&feature=related

 

Jeg pleier å si fra til kompisene mine med én gang, jeg. Eller, jeg pleier å si: Se til helvete å kom deg over i høyrefeltet. Det er noen som vil forbi.

Endret av Tee-Zee
Lenke til kommentar

Husk at fartsgrensa gjelder like mye i venstre felt som høyre felt og like mye ved forbikjøringer som ved annen kjøring.

Jo, men forankjørende bil skal også opptre aktpågivende og ta hensyn, også ifht. trafikken bak.

 

Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret.

 

Vegfarende skal også vise hensyn mot dem som bor eller oppholder seg ved vegen (Vtrl. § 3).

Det er verken aktpågivende eller hensynsfullt å "sperre" venstrefeltet. Det er heller ikke lovlig å bruke feltet dersom man ikke må gjøre det, ref. posten til Runar.

Lenke til kommentar

Omgwtfbbq! Fyren kjører faktisk i 150 km/t og blir forbikjørt i en helv* fart. Den Corvetten må ha holdt over 300 km/t.

 

Det er nok ikke usannsynlig. Jeg har selv kjørt i 170-180 på Autobahn flere ganger. Jeg blir alltid forbikjørt av en del biler. Klarer aldri å bli vant til akkurat det...

Endret av Tee-Zee
Lenke til kommentar

I dag ble jeg skikkelig irritert. Kom på aks. feltet på motorveien, og det var én annen bil der. Den kjørte i høyre felt og lå noen få meter bak meg, men kjørte fortere naturligvis. Dama bak rattet bestemte seg ikke for å legge seg ut til venstre som alle andre med iQ ville gjort. Hu bare putra på så jeg måtte bremse som faen og legge meg bak (fikk ikke lagt meg inn før etter aks. feltet). Det er fletting, så da skal man hjelpe de som kommer fra aks. feltet. Kjørte forbi hu og så at hu snakka i telefonen.. Selvfølgelig.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Jeg opplever det samme hele tiden, kommer i akselerasjonsfeltet og får en bil noen meter bak, og i stedet for å slippe på gassen (slik de skal), trør de gassen i bunn og bruker hele resten av akselerasjonsfeltet på å komme forbi meg, og jeg må bremse.

Lenke til kommentar

Mens vi er inne på akselerasjonsfelt, er det bare jeg som synes det er fryktelig mange som faktisk ikke øker farten i disse feltene? Er ofte at jeg havner bak folk som kjører inn på motorveien i rundt 60 km/t. Om det da er litt trafikk skaper det lett farlige situasjoner, særlig om det er flere biler bak dem.

Lenke til kommentar

Mens vi er inne på akselerasjonsfelt, er det bare jeg som synes det er fryktelig mange som faktisk ikke øker farten i disse feltene? Er ofte at jeg havner bak folk som kjører inn på motorveien i rundt 60 km/t. Om det da er litt trafikk skaper det lett farlige situasjoner, særlig om det er flere biler bak dem.

Helt enig. Jeg har opplevd dette flere ganger og det er like irriterende som de som kjører på veien du skal ut på, og øker farten.

 

I kveld holdt jeg på å krasje med en moped. Mens jeg koser meg i min nyvaskede italienske bil, legger jeg merke til at det står en moped på en sidevei og at det kommer en bil imot meg. Mopeden tenker sikkert at han rekker å kjøre ut på veien før den andre bilen, noe som hadde gått helt fint, hvis han ikke hadde stoppet i mitt kjørefelt. Jeg hiver meg på bremsen og stopper én meter fra mopeden, hvor det forøvrig satt to personer og kun føreren hadde hjelm. Jeg får blikkkontakt med føreren som nikker, noe jeg tolker som "beklager for at jeg nesten gjorde deg til drapsmann" før han rygget tilbake.

 

Jeg ble ikke sint, for alle kan gjøre feil, men jeg ble redd. Hadde jeg bremset et par sekunder senere hadde jeg truffet mopeden, og jeg liker ikke tanken på å se han uten hjelm slengt i bakken.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...