Gå til innhold

Trafikalsk klagemur

Opus

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

problemet er bare at du som billist får skylda uansett...

Ikke dersom det kan bevitnes at syklisten har opptrådd klanderverdig. Dette er vel et godt eksempel på klanderverdig oppførsel...

Sant det, men da trengs det vitner! Uten vitner står du veldig svakt. Og du vil uansett få skylda først, etter en måned eller to, kan det hende at syklisten får tildelt skyld. Slik ble det her i bodø ved kryssing av gangfelt med sykkel hvertfall.

Lenke til kommentar

Hvis et barn løper ut i veien uten å se seg for så får bilføreren skylda. Og når en voksen mann i kondomdrakt sykler uti så får bilføreren samme skjebne. Må vi behandle syklister som barn eller? Det er vel bare Norge som har så sære regler. I Asia hadde slike syklister blitt utryddet for lenge siden.

Lenke til kommentar

Syklister har og bør ha lov til å benytte både vei og sykkelsti. Men de bør også bruke vurderingsevnen i de tilfeller de kan velge.

Og det skulle bare mangle at vi har lover som forbyr å skade og drepe andre. Vi er da tross alt siviliserte her i landet.

Lenke til kommentar

Vi er da tross alt siviliserte her i landet.

Noen ganger begynner jeg å lure.

Varseltrekanter har ingen effekt hvis de plasseres én meter bak bilen! Og det at du står bokstavelig talt midt i en høyresving gjør ikke saken bedre.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke lappen enda, men øvelseskjører endel + sitter på med venner som har lappen. Allerede irriterer jeg meg over folk som ikke bruker blinklys, spesielt i rundkjøringer. Kunne ha spart mange sekunder, og lagd mye bedre flyt om folk brukte blinkern. :p

Tror ikke jeg kommer til å blinke absolutt hele tiden, men om det er en bil som venter, eller ligger bak meg, kommer jeg til å signalisere i hvert fall.

Lenke til kommentar

Tror det er mer sånn at enten blinker man eller så blinker man ikke. Jeg har alltid for vane å blinke når jeg skal ut av rundkjøring, selv om det ikke er andre biler der. Den ene centimeteren du må flytte fingeren for å skru den på er ikke akkurat veldig slitsom. Bedre å gjøre det til en vane.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Tror det er mer sånn at enten blinker man eller så blinker man ikke. Jeg har alltid for vane å blinke når jeg skal ut av rundkjøring, selv om det ikke er andre biler der. Den ene centimeteren du må flytte fingeren for å skru den på er ikke akkurat veldig slitsom. Bedre å gjøre det til en vane.

Det hender jeg dropper blinklyset hvis jeg er helt alene, så det er ikke enten-eller. Jeg blinker alltid ut av rundkjøringer, og ofte inn, og misliker sterkt folk som ikke gir tegn.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Blir så forbanna på et trafikklys som regulerer trafikken ved et veiarbeid der jeg bor.

Når de er ferdige for dagen slår de ikke av lyset, så det blir stående på.

Kommer jeg kjørende midt på natten kan du ta deg faan på at det står en bil å venter på grønnt lys. Får å si det enkelt, jeg har kjørt på rødt lys mangen ganger den siste uka:)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Midlertidige trafikklys ja, det virker som om de er programmert til å være mest mulig til plage. Jeg har en gang opplevd et slikt som var rødt i over 10 minutt faktisk. Dette var før jeg fikk lappen selv da, trafikklyset var satt opp like ved bussholdeplassen min, og jeg satt og fniste over alle idiotene som faktisk gadd å vente på et lys som åpenbart ikke kommer til å bli grønt, når du har FRI sikt (helt rett vei) og ingen biler som kommer mot deg :p

Lenke til kommentar

Ikke rart at de blir satt opp slik. Dette pga den typiske situasjonen med èn saktegående bil som kjører igjennom området, og såvidt rekker det gule lyset før det blir rødt. Bak der kommer det en kolonne med 10 biler som "ehm.. jaja.. en bil til i rekke spiller jo ingen rolle". Bak de 10 bilene kommer det 10 nye som ser "han kjører på rødt.. jaja, da kan vel jeg også det". Bak der igjen kommer det enda noen "Jaja.. en bil til eller fra i den køen der framme spiller jo ingen rolle, jeg tar jo uansett igjen køen før den passerer lyset i andre enden".

Resultatet er at i de situasjonene hvor lyset faktisk er nødvendig blir biler stående rundt om kring og vente på at køer som har kjørt på rødt lys fra andre siden skal passere.

.. og ja, jeg har selvsagt vært borti noen ganger på uoversiktige veiarbeidområder, og måttet vike for biler (etter at jeg endelig har fått grønt..) som har kjørt på rødt i tanken "jaja.. kommer sikkert ikke noen fra andre siden, det er jo midt på natta".

Har sett samme greia på vanlige lyskryss som er trege.. har bl.a et helt nytt lyskryss her i byen hvor lyset er så ufattelig tregt å bytte til grønt (skal jo være grønt på fotgjengerovergangene som går paralellt i 5 sekunder før det blir grønt på hovedveien (som ikke har knapp, blir grønne alltid siden hovedveien har grønt dersom det ikke kommer trafikk fra sidenen)). Der er det biler som kjører på rødt fordi de ikke gidder å vente. (man vet at når det blir grønt på fotgjengerovergangene blir det grønt om 5 sekunder på veien).

Samme gjelder lyssignalerte fotgjengeroverganger. Folk trykker på knappen, går over veien, det blir rødt på veien, det blir grønt for fotgjengerovergangen (vedkommende som trykte på knappen har jo gått for lenge siden).. og så står man der og venter..

Endret av gxi
Lenke til kommentar

Hva er det med BMW-eiere?! Hvorfor klarer de faen meg ikke bruke blinklys! Er så mange fjotter som velger det merket at jeg har mistet helt sansen for det.

Tenkte på det istad faktisk.

Ofte så er det folk som kjører BMW som kjører som faen inn i en rundkjøring og kaster seg foran meg.

Jeg synes det som oftest er folk som kjører Audi som driter i blinklys, og både BMW/Audi-førere er de som alltid må kjøre forbi.

Er vel sikkert ikke sånn, men jeg ser da hva slags bilmerke det er som oftest, og da går disse to merkene igjen.

Jeg irriterer meg over folk som kommer til en rundkjøring, og som må stoppe helt, selv om det er oversiktlig og man ser at det ikke er så mye som et bil-atom i de andre kjøreretningene.

Lenke til kommentar

Har en viss anelse om hvem det kan ha vært :p Skikkelig drittunge.

En annen ting som irriterrer meg; Folk som enten kjører til de grader over fartsgrensen, sånn at de ville mistet lappen og vel så det - og de som er under fartsgrensen, såpass at jeg tror politiet ville stoppet dem.

Endret av Sk!ppy
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...