Gå til innhold

Trafikalsk klagemur

Opus

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er vel ingen biler som har xenon-fjernlys? Jeg mener å ha hørt at xenon er ganske ubrukelig til dette. Nye biler har ofte DRL i form av redusert spenning igjennom fjernlys-pærene (glødepærer), som gjør dem lette å se forfra, hvis jeg ikke tar helt feil. Se f.eks. på nyere audier og VW (jeg har hvertfall observert dette på de nyeste transportere og golfer).

På Audien til de to hjemme (2007mod. A6) er det xenon fjernlys. Kun xenon. Etter å ha studert litt nærmere så fant jeg ut at det er samme pærene som nærlyset, men det er et slags speil eller noe som kutter ned lysstrålen når man ikke bruker fjernlyset. Altså et eller annet som slår inn i linsa.

På min egen (2002mod. A6) så er det separat reflektor til fjernlysene som er halogen mens nærlyset er xenon.

Tok noen bilder fra nye Audien med og uten fjernlys når jeg var hjemme i helga (beklager bildekvaliteten, men de er tatt med mobilen):

Nærlys:

post-141082-1277066529,4396_thumb.jpg

Fjernlys:

post-141082-1277066548,3851_thumb.jpg

Nærlys:

post-141082-1277066563,8711_thumb.jpg

Fjernlys:

post-141082-1277066590,4294_thumb.jpg

Endret av Audi TDI
Lenke til kommentar

Det kommer selvfølgelig an på bil til bil, men jeg opplever det som litt svakere, men mye bedre spredning og mye mer lik lysstyrke over hele dekningsfeltet. Det er også mer behagelig når det er helt mørkt da det ikke er alt for sterkt lys så man ikke sliter når man møter en bil og må kjøre en liten stund med kun nærlys.

I skumringen kan det oppfattes som relativt svakt lys.

Lenke til kommentar

Nå begynner jeg å bli jævlig lei av Audi-folk som bare skal lage problemer når de er ute å kjører. Og ja, det er som oftest utelukkende Audier som kjører som megarasshøl.

Skulle levere enn tilhenger på Helsfyr tidligere i kveld, og i det jeg nærmer med Hjortnes viser det seg at det bare er et åpent kjørefelt. 98% av de som kjører der legger seg inn i feltet til høyre(det åpne), mens de resterende 2% var folk i Audi som peisa på så hardt de kunne helt til de måtte legge seg inn pga. fysiske veisperringer og ødela alt som het flyt i den trafikken. Er det sånn at når man kjøper Audi så må man skrive under på en kontrakt på at man skal bli drittsekk, eller er det bare drittsekker som kjøper Audi?

Er jo ikke uten grunn at ordet "Audiot" faktisk finnes, eller at Jeremy Clarkson sa at man var en "cock" om man kjørte Audi...

Lenke til kommentar

Å fy fæn i helvete jeg blir så sur på disse jævla kondomsyklistene! Sykler på veien med masse biler i oppoverbakke i masse svinger kl 7 på morgenen når det er et TOMT fortau 5 meter lenger bort! Girte ned til 2 og ga på å håpa(har bil som bråker) på at han blei døv.. Hva tenker folk med?!

Lenke til kommentar

Syklister har sin plass i trafikken de også, og fortauet er ikke alltid et alternativ. Så lenge de tar hensyn, bør bilistene utvise litt toleranse.

... men når de insisterer på å ligge to i bredden, eller ta pause (!) i en venstresving med dårlig sikt på en bilvei uten å engang gidde å gå opp på fortauet ...

Tror jeg skal begynne å bruke frontrutespylerene litt oftere. Kanskje vri den ene ut mot høyre. :evil:

Lenke til kommentar

Syklister har sin plass i trafikken de også, og fortauet er ikke alltid et alternativ. Så lenge de tar hensyn, bør bilistene utvise litt toleranse.

... men når de insisterer på å ligge to i bredden, eller ta pause (!) i en venstresving med dårlig sikt på en bilvei uten å engang gidde å gå opp på fortauet ...

Tror jeg skal begynne å bruke frontrutespylerene litt oftere. Kanskje vri den ene ut mot høyre. :evil:

Ja jeg har lest en del om dette på forumet at gangfelt ikke er et alternativ men dette var kl 7 på morgenen og helt TOMT ganggelt som var helt og fint.

Lenke til kommentar

Jeg sykler selv aldri i bilvei så sant jeg har mulighet til å unngå det. Må jeg sykle i bilvei pålegger meg selv alt av plikter uansett, siden jeg ikke stoler nok på at alle bilister tar hensyn til 'myke trafikanter'. Det er ikke så veldig vanskelig for en godt trent syklist å ikke være i veien, hverken for gående eller kjørende.

Lenke til kommentar

Jeg gidder sjelden å bli frustrert av syklister som sykler flere i bredden på landeveiene rundt her - men i vinter ble jeg litt skremt. 3-4 sportssyklister i grå-svart anonym bekledning, i sakte fart på glatte, uoversiktlige og svingete veier. Det er ikke alle av disse syklistene som vet sitt eget beste. Marginene er små nok når man møter på syklister i de verste svingene når asfalten er bar, men på vinterstid? wallbash.gifwallbash.gifwallbash.gif

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Jævla idiot av en syklist som peiser rett ut fra et fortau på høyre side og på skrå inn på veien foran meg. Jeg ligger i 70km/t, og han kommer ut i omtrent 30km/t ... HVA FAEN TENKER DU MED? :realmad: Ikke så han seg for heller.

1 km tidligere var det forøvrig en katt som sluttet å være katt etter et idiotisk forsøk på å komme seg over veien. Hadde det ikke vært for at bilen i motsatt kjørefelt kjørte over den hadde jeg gjort det, det er nokså umulig å stoppe på en meter i 70km/t.

Hvem er smartest, eks-katten eller syklisten?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Begge to buset rett ut i trafikken uten å tenke eller å se seg for... Dit ville jeg med historien. Om det kan skje med katten kan det skje med syklisten.

Lenke til kommentar

problemet er bare at du som billist får skylda uansett...

Ikke hvis syklisten kaster seg ut foran deg. Syklister må faktisk overholde vikeplikten de også. Det er en grunn til at man ikke må stoppe (merk "må", selvsagt stopper man (i de fleste tilfeller)) for syklister som tenker å sykle over gangfeltet og ikke gå av sykkelen og trille.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...