Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Et lite irritasjonsmoment som jeg hadde da jeg var 16 og fartet rundt på moped:

 

Ingen gadd å skru av fjernlys da de møtte meg.

 

Nå som jeg er litt eldre, og bruker mer tid i bil, legger jeg merke til at alle biler skrur av fjernlys for å ikke blende.

 

Hvorfor?

Det er fordi mopeder er omtrendt umulig å se. De har gjerne et lite gulaktig lys man ser når man kommer ca. 100 meter fra dem, og derfor kan man ikke slå av fjernlys. Fjernlys slår man aldri av før man vet 100% sikkert hva man møter (dvs. kan man ikke klart se at det ene lyset man ser ikke er det høyre parklyset til en bil uten lys, så kan man ikke slå av fjernlys)

Lenke til kommentar

Noen av fjernlysene til de nye audiene og bmw'ene er jo så sterke at alt jeg så etterpå var jo bare et svart hull.

Fjernlys er ikke noe særlig sterkere på nye biler. Det er veldig strenge regler som sier hvor sterkt et fjernlys kan være, og de fleste biler, selv de aller gamleste bilene, har ca. like sterkt lys som nye biler. Nye biler kan ha svakere eller sterkere lys, avhengig av mange variabler. Dette tar selvsagt ikke inn i beregningen de som modifiserer lyktene sine, som er et problem.

 

Min bil har originalt 4 stykk fjernlys. To av dem er merket med ref.verdi 30, to med ref.verdi 20. Det gir totalt 100 i ref.verdi som er maksimalt lovlig for vei. Jeg vet at de to med ref.verdi 30 lyser midt på veien, mens de med 20 i ref.verdi lyser på siden av veien, altså vil ikke lysstyrken fra dem kunne legges sammen, så de vil oppleves av møtende trafikk som ref.verdi maks 30. Typisk for et vanlig fjernlys på en eldre bil er rundt 20 i ref. verdi. Dvs. at de med 30 på min bil vil være noe sterkere, men ikke veldig mye, enn fjernlys på en gammel bil.

Endret av gxi
Lenke til kommentar

Opplevde dette i dag. Jeg skal til venstre i krysset der, og figuren i grønt er bilen som kjørte foran meg. Han blinket ikke, og fant plutselig ut at han skulle inn til venstre. Jeg la meg fint inn til venstre slik at biler bak skal komme forbi på høyre side, men det hadde ikke bilen i grønt tenkt å gjøre. Ender opp med at han blokkerer E6 mens trafikken i mot er ganske busy. Tipper lastebilsjåføren som kom å måtte stoppe opp i den bakken der, lirte av seg noen kraftsalver til han fjotten som blokkerte veien.

 

post-70615-1276377763,8453_thumb.png

 

Hvor vanskelig kan det være å plassere seg riktig?

Lenke til kommentar

Fjernlys er ikke noe særlig sterkere på nye biler. Det er veldig strenge regler som sier hvor sterkt et fjernlys kan være, og de fleste biler, selv de aller gamleste bilene, har ca. like sterkt lys som nye biler. Nye biler kan ha svakere eller sterkere lys, avhengig av mange variabler. Dette tar selvsagt ikke inn i beregningen de som modifiserer lyktene sine, som er et problem.

 

...

 

Jeg tenkte mest på at de nyeste Audi og BMW har xenonlys, som blender litt ekstra.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Jeg tenkte mest på at de nyeste Audi og BMW har xenonlys, som blender litt ekstra.

Det er vel ingen biler som har xenon-fjernlys? Jeg mener å ha hørt at xenon er ganske ubrukelig til dette. Nye biler har ofte DRL i form av redusert spenning igjennom fjernlys-pærene (glødepærer), som gjør dem lette å se forfra, hvis jeg ikke tar helt feil. Se f.eks. på nyere audier og VW (jeg har hvertfall observert dette på de nyeste transportere og golfer).

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Fjernlys er ikke noe særlig sterkere på nye biler. Det er veldig strenge regler som sier hvor sterkt et fjernlys kan være, og de fleste biler, selv de aller gamleste bilene, har ca. like sterkt lys som nye biler. Nye biler kan ha svakere eller sterkere lys, avhengig av mange variabler. Dette tar selvsagt ikke inn i beregningen de som modifiserer lyktene sine, som er et problem.

 

...

 

Jeg tenkte mest på at de nyeste Audi og BMW har xenonlys, som blender litt ekstra.

Det gjør dem ikke noe sterkere. Alle biler som har xenon fjernlys har det som Bi-Xenon-oppsett, dvs. èn pære gir både nærlys og fjernlys. Det som gjenstår etter at nærlys er produsert er nesten ingenting. Det rekker såvidt til å lage et "brukbart" fjernlys som ikke er noe bedre enn et vanlig halogen fjernlys. Dette gjøres nok av to grunner

1) Det lyset som brukes er uansett bortkastet lys som står på hele tiden

2) "Bi-xenon" er veldig, veldig, veldig effektivt markedsføringsmessig.

Lenke til kommentar

Fjernlys er ikke noe særlig sterkere på nye biler. Det er veldig strenge regler som sier hvor sterkt et fjernlys kan være, og de fleste biler, selv de aller gamleste bilene, har ca. like sterkt lys som nye biler. Nye biler kan ha svakere eller sterkere lys, avhengig av mange variabler. Dette tar selvsagt ikke inn i beregningen de som modifiserer lyktene sine, som er et problem.

 

...

 

Jeg tenkte mest på at de nyeste Audi og BMW har xenonlys, som blender litt ekstra.

Til en viss grad korrekt. Du klarer, som nevnt, å lage et brukbart xenon fjernlys via Bi-Xenon-oppsett. I tillegg er det noen få biler som bruker ekstra pære til det (men i nesten alle tilfeller er det da snakk om ekstralys). Dette er problematisk av følgende grunner:

- Pærene slites veldig fort ut når de restartes varm. Det er en grunn til at de fleste metallhalidlampene ikke er mulig å restarte før de har kjølt seg ned noen minutter etter at de er slått av.

- De gir et ofte kraftig blink ved oppstart, som kan være veldig plagsomt.

- Ved oppstart gir de annen lysfarge enn ved kontinuerlig drift.

- Det tar opp til 4 sekunder å oppnå 80% lysstyrke ved kaldtenning, og opp til ett sekund tilsvarende på varmtenning (slått på innen 10 sekunder etter at de er slått av)

 

Det som er blitt vanlig i senere tid er å kombinere Bi-Xenon med ekstra halogenlys. Dvs. xenonlyset gir noe lys rett forover, og ekstra halogenlys gir lys på siden av veien.

Lenke til kommentar

Nye biler har ofte DRL i form av redusert spenning igjennom fjernlys-pærene (glødepærer), som gjør dem lette å se forfra, hvis jeg ikke tar helt feil. Se f.eks. på nyere audier og VW (jeg har hvertfall observert dette på de nyeste transportere og golfer).

Hvis du ser nøye etter vil du i den samme lykten se opp til 3 pærer. Det er èn fjernlyspære, èn parklyspære samt en kjørelyspære (svakere halogenpære) som står montert i samme reflektor. Disse deler reflektoren, noe som betyr at samme reflektor er laget for å ta lys opp fra flere lyskilder, og spre det ut forskjellig basert på hvor lyset kommer fra (altså hvilken pære).

Lenke til kommentar

Jeg tenkte mest på at de nyeste Audi og BMW har xenonlys, som blender litt ekstra.

Det er vel ingen biler som har xenon-fjernlys? Jeg mener å ha hørt at xenon er ganske ubrukelig til dette. Nye biler har ofte DRL i form av redusert spenning igjennom fjernlys-pærene (glødepærer), som gjør dem lette å se forfra, hvis jeg ikke tar helt feil. Se f.eks. på nyere audier og VW (jeg har hvertfall observert dette på de nyeste transportere og golfer).

Mange biler som har Xenon fjernlys nå ja! Tiguan f.eks, og sikkert mange Audier nå. Jeg har vel aldri sett bedre i mørket når jeg kjører med Xenon fjernlys! Absolutt saker altså!

Lenke til kommentar

Ok, tilbake til klaginga:

I går var det kø på E18 på grunn av ulykke på Ramstadsletta:

http://www.budstikka.no/nyheter/knuste-frontruten-med-hodet-1.5378501

 

Da undrer jeg; Hvorfor i fane stoppet bil nr. 1 i venstre felt? Hvorfor slo hodet på den høygravide kvinnen i frontruta? Hadde hun ikke på seg bilbelte? Jeg mener mange ulykker kunne vært unngått hvis folk ikke surra så mye i trafikken.

 

Jeg tok en alternativ rute for å unngå køen. Idet jeg var midt inne i en rundkjøring kjørte en fjott til høyre for meg rett ut. Jeg måtte bremse og tute på han. Først da snudde han seg til venstre og så meg.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Jeg parkerte i dag mellom to biler hvis eiere ikke kunne parkere. (Er det riktig formulering av setningen? :hmm: )

Heldigvis skulle jeg bare inn i butikken i 5 min, hvis ikke hadde vel de andre bilene forduftet innen jeg kom ut, og så hadde noen trodd at det var jeg som parkerte som en idiot :p

 

 

 

Hadde bare bilen til venstre stått med førersiden mot meg tror jeg at jeg ville klint meg helt oppi den istedet, på pur faen.

Lenke til kommentar

Apropo parkering. Eg har lenge hatt lyst til å lage en nettside hvor man kan poste biler tatt av håpløse parkeringer. Gjerne direkte fra telefonen hvor lokasjon blir lagret med bildet. Så kan man gå inn og kommentere og gi karakter til hvor håpløs parkeringen faktisk er.

 

Skiltnummer må naturligvis sensureres på bildet, men eg kunne tenkt meg at skiltnummeret legges inn i databasen så det er mulig å knytte sammen flere bilder av samme bil, og kunne se alle de håpløse parkeringene til sjåføren :)

 

Og så hadde det vært morsomt å lage små A5-lapper som man kan printe ut selv eller bestille pr post. Lappene skal da være godt synlige(sterke farger), skrive at man parkerer som en idiot og at et bilde er postet på nettet av parkeringen. Lappen må da ha et referansenummer som knyttes opp mot bildet slik at vedkommende kan selv kommentere eller klage på bilde for å få det fjernet.

 

Hadde det vært gøy? :)

 

(sikkert off topic, men syntes det passet bra å spørre her :) )

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...