Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

feil, du vil skli lengre.. er samme prinsippet på lastebiler som på personbiler

Feil? Har testet dette selv med en eldre bil uten ABS med piggdekk, og en nyere bil med piggfrie dekk og ABS. Bilen uten ABS og med solide hakkapelitta pigger sklei ihvertfall 10 meter lengre. Farten var vel ca 90 km/t på begge, selvfølgelig samme føret.

 

Mulig det er feil, men det er slik jeg selv har opplevd det. Kanskje noe alvorlig feil med bilene? :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En annen kritisk faktor med gamle biler, spesielt biler med bremsebånd bak er at bakbremsene kan ta dårligere en de skal, faktisk så ille at bakhjulene ikke låser en gang på godt vinterføre.

Dette forde at selvstrammermekanismen står fast.

Det har mye å si på bremselengden.

Lenke til kommentar
Dette fikk jeg også inprentet på kjøreskolen.

Raskeste måte å stoppe på er med låste hjul.

Det er ikke slik at ABS lar hjulet trille sakte rundt, det den gjør er å slippe-låse-slippe osv. med andre ord god gammeldags pumpebremsing bare litt raskere.

En ting er hva de sier på kjøreskolen, en annen ting er hva som skjer i praksis på blank is ;)

Lenke til kommentar
Låste hjul = 0 veigrep, 0 veigrep = lengre bremsestrekning siden hjulet "flyter" på veien. Dette unngår man med ABS.

Det er hva jeg har lært.

Har selv lært og erfart dette. Det sier seg jo egentlig selv, men nok om det. Får gå tilbake til ONT nå ;)

 

Per-pyro: sklir ikke lengre selv med ABS bilen selv om den har piggfriedekk. (Den uten har piggdekk).

Endret av Deuce
Lenke til kommentar
F.eks her oppe i nord.. skal vi opp en bakke så skal du bare hoppe i havet med piggfrie dekk og helårsdekk..

Det vi redder oss på for å komme opp en bakke er boggipress og piggdekk..

Eh.. hehe..

Javel, er ikke så gla i å svømme så jeg dropper det.

 

Som drosjesjåfør Hammerfest kjørte jeg piggfritt, og der er det ekstreme forhold.

Hadde på ingen måte dårligere framkommelighet en de med piggdekk.

Det at pigg skal være så jævla mye bedre er bare en myte.

Alt de bidrar med er å gi mennesker astma og andre luftlidelser!

 

Det er jo selvfølgelig i storbyene piggdekk er et stort problem. her er det asfalt på veiene året rundt (forutenom de 3-7 dagene i året, men da er det stort sett så glatt at det er likegyldig hva bilen er skodd med).

Synes fremdeles at piggdekk bude forbys på privatbiler i og rundt de store byene.

Lenke til kommentar
Dette fikk jeg også inprentet på kjøreskolen.

Raskeste måte å stoppe på er med låste hjul.

Det er ikke slik at ABS lar hjulet trille sakte rundt, det den gjør er å slippe-låse-slippe osv. med andre ord god gammeldags pumpebremsing bare litt raskere.

En ting er hva de sier på kjøreskolen, en annen ting er hva som skjer i praksis på blank is ;)

tror ikke du skal legge deg ut og diskutere bremselengde , det er jo tydelig at du ikke har peiling

 

vi er 2 stykker her som er yrkessjåfører på helt tid .

 

og abs gir lengre bremselengde , men ikke på nullføre

 

hvis du kan pumpebremse sikklig så skal du kunne klare og stoppe en bil med vanlige bremse rakere på nulføre og

Lenke til kommentar
Låste hjul = 0 veigrep, 0 veigrep = lengre bremsestrekning siden hjulet "flyter" på veien. Dette unngår man med ABS.

Det er hva jeg har lært.

la oss si det er 2 stk som springer ved siden av hverandre.. på glattholka..

Den ene har "abs" den andre har ikke..

Den med abs må hele tiden lette på beinan slik at han ikke sklir ut av veien (på den måten simulerer han abs) .. den andre holder beina på isen og holder dem der til han har stoppet.. hvem stopper først? jo.. han uten "abs"...

Spørr alle kjøreskole lærere.. de blir å si det samme, med abs får du lengre bremsestrekining..

Lenke til kommentar
Hvorfor i all verden skulle de finne opp ABS-bremser hvis de er dårligere en vanlige bremser? -De er ikke dårligere.

 

Nyttig lektyre:

 

http://www.autoshop-online.com/auto101/abs.html

http://www.autoshop-online.com/cchtml/brk.abs.html

 

Og kanskje viktigst:

http://www.physlink.com/Education/AskExperts/ae393.cfm

Grunnen er såre enkel.

Når elgen plutselig hopper opp på veien forran bilen din så hopper du på bremsen med fult bremsetrykk, med dette oppnår du i panikken å låse hjulene uten mulighet til å styre.

Kunne du styre så hadde du svingt unna elgen men i steden så tramper du på bremsen og får elgen i gjennom frontruta på låste hjul.

Bilen har i denne perioden beveget seg i samme retning som da du begynte å bremse.

Med ABS hadde situasjonen vert en helt annen.

Du hadde fremdeles trampet på bremsen men hjulene hadde trillet rundt fortsatt, og du hadde selv om du var panikkslagen klart å styre unna.

 

Dette er den viktigste årsaken til at bilprodusentene bruker så mye tid og penger på ABS.

 

Det er hverken Martin Schanke eller Petter Solberg som er den vanlige bilisten, så derfor velger de å satse på sikkerhet, forde det er fremdeles sikkerhet forde om bremselengden blir lengere, man kan tross alt styre midt oppi det hele.

Answer

 

The advantages of ABS brakes (anti-lock braking system), are just as the meaning of their acronym implies, they eliminate or greatly reduce the possibility of brake lock up and therefore provide a better chance of steering out of trouble.

 

Quote fra nederste linken.

 

Må quote litt mere, denne gangen fra den midterste linken.

What ABS Does

According to Lux, in vehicles with ordinary brakes, simply standing on the pedal under poor traction conditions is likely to cause one or more wheels to lock up, probably resulting in a skid. To avoid skids, expert drivers rapidly "pump" the brake pedal (releasing and re-applying it) when they sense wheel lockup.

"ABS provides a similar pumping action," Lux explains. "It automatically re-applies brake pressure under stopping conditions that make wheel lockup likely." But, he adds, ABS adds an advantage. "Unlike someone letting go of the brake pedal and stepping back on it, ABS can do it much faster, sensing impending skids and directing its `modulated braking' to whichever wheel, or wheels, would have locked otherwise."

Endret av perpyro
Lenke til kommentar

ser at det nå snakkes i bremsing på glattføre, men jeg vil gjerne benytte klagemuren litt

 

i stavanger, i klubbgaten(rett utenfor arkaden) der er det en plass hvor det ligger brostein i veien(ca. 4m langt), og litt lenger nede i gaten er det to striper med brostein (3m mellomrom)

dette er ved gågatene i stavanger, og rett ved et kjøpesenter, så masse folk

 

problemet er at fotgjengere tror at dette er fotgjengerovergang, men det er det jo ikke :no:

 

så når jeg kommer kjørenes(har ikke lappen enda, men snart) tror alle fotgjengerne at jeg selvfølgelig stopper for dem... sukk

jeg har jo normalt vett + at jeg bare øvelse kjører/skole kjører så jeg brå stopper jo for idioten som løper over veien, og da kommer jo tre koner med barnevogn en gammel kjerring og hele driten gående over veien

 

hvordan kan folk tro at dette er fotgjengeroverganger, når det ikke er market opp + at det er 2 andre på den 150m lange gata

 

fire fotgjengeroverganger på 150m, neiånei....

Lenke til kommentar
Dette fikk jeg også inprentet på kjøreskolen.

Raskeste måte å stoppe på er med låste hjul.

Det er ikke slik at ABS lar hjulet trille sakte rundt, det den gjør er å slippe-låse-slippe osv. med andre ord god gammeldags pumpebremsing bare litt raskere.

En ting er hva de sier på kjøreskolen, en annen ting er hva som skjer i praksis på blank is ;)

tror ikke du skal legge deg ut og diskutere bremselengde , det er jo tydelig at du ikke har peiling

 

Unnskyld at jeg sier det, men makan til idioti at det går ann. Tenk deg selv da mann: Ett hjul som står fast har 0 veigrep. Ett hjul som triller sakte, men sikkert rundt, stopper fortere. Skal forresten vedde at jeg har bedre peiling på dekk og bremsing, enn du tror. :hrm:

Les linken, ingen som finner opp bremser som tar lengre tid å stoppe med, såpass vet de da. Så hovedsaklig grunn med ABS er stoppe fortere!

Endret av Deuce
Lenke til kommentar

jeg skjønenr egentlig hvordan du klarer å påstå at viftsen med ABS bremeser er å stoppe raskere.. Det er tull og vas..

Vitsen med ABS bremser er å kunne styre samtidig som man bremser..

 

Kan gi meg på at, på noen vegdekker gir abs bremser kortere bremsestrekning..

Leste det her

 

Kan jo klippe og lime litt her:

Med bremsing rett fram på homogen friksjon får biler med ABS gjennom­gående en kortere bremsestrekning enn biler med vanlige bremser under de fleste friksjons­forhold. ABS-systemet Girling SCS gir noe lengre bremse­lengde enn øvrige ABS-systemer, men gir likevel kortere bremselengder enn med låste hjul.

 

På vegdekke med løs snø og grus fikk alle biler med ABS vesentlig lengre bremselengde enn biler uten ABS. Dette kan skyldes at låsning av hjulene skaper en «plogeffekt» som forkorter bremselengden.

 

Så alle har litt rett.. innrømmer jeg tok feil på noen punkter

Endret av Stig-Arne
Lenke til kommentar

På vegdekke med løs snø og grus fikk alle biler med ABS vesentlig lengre bremselengde enn biler uten ABS. Dette kan skyldes at låsning av hjulene skaper en «plogeffekt» som forkorter bremselengden.

 

Diskusjonen gikk ut på bremsing på speilblank is da, ikke grus og løs snø.

 

Men da er vi vel såmm ca. enige da. ;)

Endret av Deuce
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...