Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Dette kan godt være din egen feil da, ettersom mange lyskryss i dag er sensorstyrte, og det vil derfor "aldri" bli grønt før det faktisk står en bil ved stopplinja. Slike lyskryss er forøvrig en plage for mopedister o.l, som er for små til å trigge sensoren.

Slike lyskryss er flotte. De ødelegger effektiv og miljøvennlig kjøring.

Endret av Atald
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

3) De som konsekvent ligger 10-20km/t under fartsgrensa kan brenne hardt.

Lærte du aldri om forbikjøring, eller har du bare misforstått begrepet "øvre fartsgrense"?

Jeg hadde hatt forståelse for din kommentar dersom Norge hadde hatt maksimal fartsgrense på f.eks. 130 km/h, men vi har dessverre bare 100 km/h på våre motorveier.

 

Alle med førerkort bør være i stand til å opprettholde fartsgrenser (også den andre veien) dersom forholdene tillater det. Man skal bidra til god flyt i trafikken, ved å kjøre 10-20 km/h under fartsgrensen gjør man det motsatte. I tillegg fremprovoserer man farlige forbikjøringer. Tenk, det er ikke alle som orker å ligge langt under fartsgrensen hele veien. Ikke har alle tid til det heller!

Lenke til kommentar

Har nå bodd noen år i Trondheim, og merker det er flere ting som irriterer meg noe sinnsykt her.

Det er også et Oslo-fenomen dessverre.

 

3) De som konsekvent ligger 10-20km/t under fartsgrensa kan brenne hardt.

De kjører jeg fint forbi siden jeg også ligger 10-20 km/t *over* fartsgrensa. Og ofte må jeg kjøre forbi en 10-20 biler før jeg er forbi lusekjøreren. Problemet er også at bil nr 2 og nr 3 osv heller ikke tør å kjøre forbi nr 1. Enten er de pyser eller så har de ikke nok erfaring med forbikjøringer og er ikke i stand til å beregne fart, avstand og risiko. Det er egentlig litt skremmende.

 

4) Idioter som ligger å ronker i venstrefila og kjører akkurat like fort som vedkommende i høyrefeltet, og sperrer hele forbanna motorveien. Ikke snakk om de skal flytte seg om det blir kø bak som ligger helt opp i bakfangeren deres heller.

Disse er jævla irriterende. Jeg bruker av og til fjernlyset for å få de unna. I Tyskland kan man bli bøtelagt for slik kjøring. Her i landet burde politiet sette opp en sniper ved bakken til Skjedsmokorset og skyte alle som lusekjører i venstre fil.

 

5) At folk skal bruke en halv evighet på å kjøre når det blir grønt lys. Når jeg står i køen og ser lyset skifter kan jeg nesten bare slappe av i 5min til før køa endelig begynner å sige fremover i sneglefart.

Også et jævla irriterende Oslo-fenomen. Man skal jo følge litt med i trafikken og ikke bare leve i sin egen verden. Jeg setter alltid bilen i gir og gjør meg klar til lyset skifter til grønt. Dette må være jævla vanskelig for folk flest. Hvis hver bil er et par sekunder raskere, så blir det fort nesten et halvt minutt per lys-skift.

Lenke til kommentar

Jeg hadde hatt forståelse for din kommentar dersom Norge hadde hatt maksimal fartsgrense på f.eks. 130 km/h, men vi har dessverre bare 100 km/h på våre motorveier.

 

Alle med førerkort bør være i stand til å opprettholde fartsgrenser (også den andre veien) dersom forholdene tillater det. Man skal bidra til god flyt i trafikken, ved å kjøre 10-20 km/h under fartsgrensen gjør man det motsatte. I tillegg fremprovoserer man farlige forbikjøringer. Tenk, det er ikke alle som orker å ligge langt under fartsgrensen hele veien. Ikke har alle tid til det heller!

Nå er vel forbikjøringer sjeldent noe stort problem på motorveiene. Man skal selvfølgelig ikke kjøre sakte bare på trass, men samtidig bør alle med førerkort også være i stand til å kjøre forbi. Hva folk har tid til eller ikke, bør helst ikke påvirke den øvrige trafikken. Det er tydeligvis langt fra alle som orker eller har tid til å følge fartsgrensene engang. Som regel er det pga. utålmodighet at farlige trafikksituasjoner blir fremprovosert.

 

Noen steder er fartsgrensene for lave, andre steder for høye. Vi kan ikke tilrettelegge fartsgrensene for dem som ønsker å kjøre fortest. Det er heller ikke alle biler som blir laget med suverene kjøreegenskaper, og da er det ikke alltid så lett å holde fartsgrensen på de svingete krøtterstiene vi har her til lands. Den generelle fartsgrensen er 80 km/t selv om veien er helt elendig. Derfor synes jeg det er ok med moderate fartsgrenser. Ikke fordi jeg aldri bryter dem selv, men fordi forankjørende ikke bør tvinges til å ligge opp mot en uforholdsmessig høy fartsgrense.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+13412342564

3) De som konsekvent ligger 10-20km/t under fartsgrensa kan brenne hardt.

De kjører jeg fint forbi siden jeg også ligger 10-20 km/t *over* fartsgrensa. Og ofte må jeg kjøre forbi en 10-20 biler før jeg er forbi lusekjøreren. Problemet er også at bil nr 2 og nr 3 osv heller ikke tør å kjøre forbi nr 1. Enten er de pyser eller så har de ikke nok erfaring med forbikjøringer og er ikke i stand til å beregne fart, avstand og risiko. Det er egentlig litt skremmende.

 

Det kan jo være at de som er nummer 2 og 3 bak lusekjøreren ikke har dårlig tid og like gjerne bare kan ligge der ettersom de egentlig ikke kommer så mye fortere fram uansett? Bare en tanke. (Nå må du ikke tro jeg forsvarer lusekjørere, for det gjør jeg så absolutt ikke, det veit alle som kjenner meg :p)

Lenke til kommentar

3) De som konsekvent ligger 10-20km/t under fartsgrensa kan brenne hardt.

Lærte du aldri om forbikjøring, eller har du bare misforstått begrepet "øvre fartsgrense"?

Jeg hadde hatt forståelse for din kommentar dersom Norge hadde hatt maksimal fartsgrense på f.eks. 130 km/h, men vi har dessverre bare 100 km/h på våre motorveier.

 

Alle med førerkort bør være i stand til å opprettholde fartsgrenser (også den andre veien) dersom forholdene tillater det. Man skal bidra til god flyt i trafikken, ved å kjøre 10-20 km/h under fartsgrensen gjør man det motsatte. I tillegg fremprovoserer man farlige forbikjøringer. Tenk, det er ikke alle som orker å ligge langt under fartsgrensen hele veien. Ikke har alle tid til det heller!

Og i tillegg tar heller ikke disse et hint når det samler seg kilometervis med kø bak hvor de ligger som første bil. Hva med og for eksempel, kansje flytte den treige rævva av veien og slippe forbi resten som vil komme frem samme dag. Har blitt ganske god på forbikjøringer om jeg må si det selv, fordi det er så mange lusekjørere i trøndelag. Men nå er ikke alltid forbikjøringer mulig heller, på svingete veier blir det fort irriterende når man ikke kommer forbi slike.

 

De kjører jeg fint forbi siden jeg også ligger 10-20 km/t *over* fartsgrensa. Og ofte må jeg kjøre forbi en 10-20 biler før jeg er forbi lusekjøreren. Problemet er også at bil nr 2 og nr 3 osv heller ikke tør å kjøre forbi nr 1. Enten er de pyser eller så har de ikke nok erfaring med forbikjøringer og er ikke i stand til å beregne fart, avstand og risiko. Det er egentlig litt skremmende.

Har merket dette jeg også. Blir litt slitsom når man må ta unna 5 biler i samme forbikjøring fordi alle ligger oppi rævva på hverandre uten at noen tør å kjøre forbi. Det er ærlig talt ikke så hinsides vanskelig å foreta en forbikjøring.

 

Disse er jævla irriterende. Jeg bruker av og til fjernlyset for å få de unna. I Tyskland kan man bli bøtelagt for slik kjøring. Her i landet burde politiet sette opp en sniper ved bakken til Skjedsmokorset og skyte alle som lusekjører i venstre fil.

Bruker samme metoden selv. Legger meg litt nærme i starten og legger meg så langt til venstre at jeg ser personen i bilen foran i sidespeilet. Prøver dette i noen sekunder, og er det fortsatt ikke respons så er det på med langlysa. Noen flytter seg ikke selv da. Så da er det fint lite man kan gjøre bortsett fra å vente på at vedkommende i høyrefeltet kjører fortere/saktere enn idioten i venstrefila, for så å smette forbi og se stygt på vedkommende mens man kjører forbi. Skulle absoultt vært bot for slik kjøring her i landet også, de hindrer jo all trafikk bak.

 

Også et jævla irriterende Oslo-fenomen. Man skal jo følge litt med i trafikken og ikke bare leve i sin egen verden. Jeg setter alltid bilen i gir og gjør meg klar til lyset skifter til grønt. Dette må være jævla vanskelig for folk flest. Hvis hver bil er et par sekunder raskere, så blir det fort nesten et halvt minutt per lys-skift.

Virker som alle skal vente på at bilen foran dem har kommet minst 3-4 billengder unna før de selv begynner å kjøre. Jeg tar av akkurat samtidig som bilen foran meg for å spare tid slik at flere kan komme over på de ultrakorte grønne lysene. Det er jo bare så enkelt som å følge med på bilen som ligger to hakk foran deg og se når den slipper bremsen, da er det like før. Men fortsatt sitter folk og venter.

Lenke til kommentar

Hva synes dere om denne parkeringen? Evig stor plass, og bilen hadde parkert så nærme at man måtte åle seg litt inn. Det var også kommet noen nye merker på ene døren min, som passet perfekt med passasjerdøren til den andre bilen... :thumbdown:

 

post-6431-1275255571,5421_thumb.jpg

Endret av cecolon
Lenke til kommentar
Det kan jo være at de som er nummer 2 og 3 bak lusekjøreren ikke har dårlig tid og like gjerne bare kan ligge der ettersom de egentlig ikke kommer så mye fortere fram uansett?

Hvis man skal kjøre langt så vil faktisk 10-20 km/t høyere gjennomsnittsfart kunne utgjøre fra 10-30 minutter til flere timer, avhengig av lengde og fart. Men det som er irriterende, farlig og lite miljøvennlig er den ujevne kjøringen bil nr 1 ofte har. Først er den oppe i 90 km/t på rettstrekninger. Også er den nede i 70 km/t i en bakke eller sving. Er det et vogntog i køen blir saken enda verre.

 

Min mening og erfaring er at bil nr 2 og 3 burde kjøre forbi nr 1 hvis de vanligvis holder høyere fart. Da vil det ikke bli så lang kø bak nr 1. Jeg tror mange sitter og venter på at bilen foran skal kjøre forbi først. Så derfor ender det opp med at alle venter på alle og køen blir dritlang.

 

Jeg ser litt an på dag og føre. Hvis det er en fredags ettermiddag på E6 så vet jeg at det ikke er mye å tjene. Er jeg på RV3 over Østerdalen en sen kveld er det annerledes. Da er køen kanskje bare 10-20 biler og resten av veien er ganske tom.

 

Edit: En liten kommentar om parkering. I Thailand er det faktisk vanlig praksis at man dobbeltparkerer på parkeringsplasser som er flate. Så setter man bilen i fri. De andre som skal ut trenger bare å trille unna bilen. Dette gjør man bare på flate parkeringsplasser da.

Endret av bb79
Lenke til kommentar

Panikkbremseassistanse med CBC fungerte vist ganske greit..

 

Kom igjennom en lang venstresving, og på vei ut traff jeg på en kolonne med 3-4 biler som kom igjennom neste sving (for meg en svak høyresving). Èn av bilene, midt i kolonna kom absolutt midt på veien.. igjennom svingen. Ikke noe halvveis over gulstripa med ene hjulet.. her er det snakk om absolutt på midten. Denne veien er ikke bred, men bred nok til at den har tydelig gulstripe, så burde ikke vært noe tvil for vedkommende om hvor bilen skal ligge.

 

Absolutt all respons fra bremsepedalen forsvant. Ingen tegn til noe ABS eller i det hele tatt at det var noe i "andre enden av pedalen", bortsett fra en noe pulserende hyling fra dekkene. Kjørte forbi samme strekning en stund etter, og så at den hadde låst fullstendig både forhjul og bakhjul. Kontinuerlige bremsespor som lå med et lite mellomrom mellom hverandre.

Lenke til kommentar

Ut i fra bildet ditt vil jeg ikke si det der er så veldig nærme. Hvis du må åle deg inn der tør jeg ikke tenke på hvordan du har det i trange parkeringshus..

 

Tok et bilde forfra som illustrerte bedre hvor nært det var, men jeg synes det var greit å fremheve den ENORME ledige plassen rundt. Grunnen til at jeg lot meg irritere var selvsagt at det så ut som de hadde småbulket bilen min...

 

Men nei, det var ikke ekstremt tett, bare ekstremt unødvendig.

Lenke til kommentar

Tja, jeg hadde nok parkert nokså likt, ihvertfall om det er et sted der det er vanlig at parkeringsplassen fylles opp i løpet av dagen. Det er en god grunn til dette, og det er at det er lettere å få plass til flere biler hvis man parkerer ved siden av første bil, i stedet for å parkere 50 meter lengre borte og så må alle prøve å få plass mellom.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...