Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

nå vet jeg ikke hvor langt nord du bor

 

men jeg kommer fra sørreisa i midt-troms så sny kan eg kjøre på

Det var ikke et personangrep på deg men på alle som er født og oppvokst i saltlake og assosierer vinterføre med våte saltede veier.

Da vet du hva vinterføre er, men uansett i Stavanger er det fremdeles ikke vinter.

tok det ikke som et personangrep heller , måtte bare utrykke at jeg faktisk er habil på glatt føre

 

den dagen da conex parkerte alle sine busser var det 12 utforkjøringer på motorveien melom STV og sandnes , det er ca 1,5 mil

 

men det var sikklig glatt den kvelden og , såkalt svart is , ingen ting som hjelper på det

 

det er et meget tynt islag på asvalt så piggene har ikke noe og gripe i og piggfrie dekk bare sklir oppå

 

var noe buss stopper jeg pent og pyntlig skled forbi , og noe som bussen ikke vile stå i :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Usikre sjåfører føler seg mye mer komfortable med piggdekk, uansett så er piggdekk en falsk trygghet!  :roll:

riktig , det samme er saltete veier , salt er sleipt

 

jeg kan heller kjøre litt seinere en og legge på pigdekk , og kommer eg ikke fra så kommer eg meg ikke fram , det er derfor man har varme klær i bilen ;)

Hvorfor i all verden kjøre seinere, at piggdekk henger bedre på i svingene er bare tull. Kjører etter forholdene, alt med kontroll selvfølgelig.

Lenke til kommentar
Usikre sjåfører føler seg mye mer komfortable med piggdekk, uansett så er piggdekk en falsk trygghet!  :roll:

riktig , det samme er saltete veier , salt er sleipt

 

jeg kan heller kjøre litt seinere en og legge på pigdekk , og kommer eg ikke fra så kommer eg meg ikke fram , det er derfor man har varme klær i bilen ;)

Hvorfor i all verden kjøre seinere, at piggdekk henger bedre på i svingene er bare tull. Kjører etter forholdene, alt med kontroll selvfølgelig.

var jo det eg mente , kjøre etter forholdene , når det er glatt ineberer det somregel og kjøre litt seiner en på tørt fint sommer føre ;)

Endret av FtZ-
Lenke til kommentar

mhm.. kjøre litt senere ja. skal du komme deg frem her i verden så nytter det ikke.

F.eks her oppe i nord.. skal vi opp en bakke så skal du bare hoppe i havet med piggfrie dekk og helårsdekk..

Det vi redder oss på for å komme opp en bakke er boggipress og piggdekk..

 

Men, er store geografiske forskjeller på nordnorge og sørnorge.. også trafikk messig

Endret av Stig-Arne
Lenke til kommentar
mhm.. kjøre litt senere ja. skal du komme deg frem her i verden så nytter det ikke.

F.eks her oppe i nord.. skal vi opp en bakke så skal du bare hoppe i havet med piggfrie dekk og helårsdekk..

Det vi redder oss på for å komme opp en bakke er boggipress og piggdekk..

 

Jaja, da er vel piggdekk best for de råe vikingene da. :ermm:

Lenke til kommentar

Fikk en ubehagelig opplevelse januar 2002.

Det hadde vært 20 minus hele jula og jeg var blitt permitert.

Rett etter nyttår fikk jeg arbeid på Hemnesberget, og da bodde jeg i Mo I Rana.

typisk min flaks hadde det slått over til nordvest og regn den morgenen jeg skulle på jobb, noe som gjorde at det ble speilhålke og sterk vind.

Jeg kjører til daglig en Nissan Laurel 2,4SLX som da hadde slitte Hakkapelita 1.

Det gikk på håret og på turen sto det 2 biler i grøfta, den ene var en Nissan Patrol 4x4.

Tar man hensyn til føret så er det utrolig hva som går.

Mange blir lurt av allskens tekniske hjelpemidler og stoler blint på det.

Slikt hjelper ikke i det hele tatt på våt is.

2 hjulstrekk eller 4 hjulstrekk, det tar akkurat like lang tid å stoppe.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar
piggdekk er falsk trygghet.. er helt enig i det..

Man kjører etter føret.. og når vi ser det er for glatt setter vi på hanbrekket..

Det jeg vill frem til er at piggfrie dekk ikke nytter her oppe, iallefall ikke på tyngre kjøretøy og så lenge du ikke kan holde deg innenfor E6..

Enig med dette, men ABS bremser på nyere biler påvirker jo slik at bremselengden blir mindre på begge sorter uansett føre. ;)

Lenke til kommentar
det ble vel  litt feil, bremselengden blir lengre med ABS bremser, ikke mindre..

Bremselengden blir lengre ja (PÅ vanlige bremser.), fordi hjulene ikke står (PÅ ABS bremsene) . De beveger seg sakte.

Hadde vel ikke vært stor vits på nyere biler med ABS, viss bremselengden hadde blitt lengre? :p

Endret av Deuce
Lenke til kommentar

ABS bremensene er der for å hjelpe deg, merk det hjelpe deg og holde bilen rett.. Har du vært på glattkjøring så har du fått smertelig erfare at selv med abs bremser så kan det gå galt.. og da er det du som sjåfør som må sørge for at det ikke går galt..

 

ABS bremsene slipper så snart ett hjul går låser seg.. og dermed har du en viss sjanse til å opprettholde styringen.. Men med låste bremser så har du ingenting du skulle ha sagt med å styre.. som alle vet, uten grep på hjulene hjelper ingenting..

 

Alt ny teknologi i biler er bare for å hjelpe deg, ikke for å overta kjøringen og tenkingen

Lenke til kommentar
det ble vel  litt feil, bremselengden blir lengre med ABS bremser, ikke mindre..

Bremselengden blir lengre ja (PÅ vanlige bremser.), fordi hjulene ikke står (PÅ ABS bremsene) . De beveger seg sakte.

Hadde vel ikke vært stor vits på nyere biler med ABS, viss bremselengden hadde blitt lengre? :p

med abs bremser blir bremselengden og stoppe lengden lengre.. enn med vanlige konvensjonelle bremser..

Dette lærer man på glattkjøringen.

Lenke til kommentar
Har smertellig fått oppleve selv at vanlige bremser kontra ABS bremser har mye lengre bremselengde. Dette kan ingen nekte på.  ;)

Det er greit du får tro det da.

 

Var kanskje på nullføre med nysnø du opplevde det?

For det er kun på spesiellt føre at det hjelper at dekket ruller.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar

Vel, skal ikke si noe om hva du har opplevd.. men med låste hjul så blir bremselengden kortere.. ikke mye men litt.

Med abs bremser, for hver gang abs slipper bremsen blir bremselengden lengre.. (sier seg selv) ett hjul bremser ikke for fullt når det triller..

derfor får du lengre bremsestrekning med abs kontra uten

Endret av Stig-Arne
Lenke til kommentar
Vel, skal ikke si noe om hva du har opplevd.. men med låste hjul så blir bremselengden kortere.. ikke mye men litt.

Med abs bremser, for hver gang abs slipper bremsen blir bremselengden lengre.. (sier seg selv) ett hjul bremser ikke for fullt når det triller..

derfor får du lengre bremsestrekning med abs kontra uten

Når du låser hjulene på en personbil på is, da vil du garantert skli lengre enn om du ikke låser dem. Men heller at de går "sakte" rundt. Test selv med en gammel bil med pigg (Uten ABS)og en nyere bil med pigg (med ABS). Med lastebiler vet ikke jeg, dette er hovedsaklig personbiler.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...