Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ojeee, kommer en gammel dame i rullatoren mot meg på hovedveien (60-sone) , akkurat som æ kunne høre hjulan knirke. Stor parkeringsplass som hun kunne benytte seg av, men nei selvfølgelig ikke. Måtte vente på bilen som kom imot meg, og jeg hadde hastverk.

 

Respekt for eldre ellers, men når de ikke kan benytte seg av plassen ved siden av såe...Gaaaaaaaah

Lenke til kommentar

Det største problemet i trafikken i dag, er at det er så mange som ikke skjønner betydningen av fartsgrenser. Grensen angir MAKSIMAL hastighet, for dem som måtte lure. At man ligger i en 80-sone, betyr IKKE at det er påbudt å holde 80 km/t på svingete bygdeveier om vinteren. Dette budskapet er spesielt rettet til Audi-klysene som stadig klistrer xenonlysene sine oppi støtfangeren til forankjørende.

Lenke til kommentar

Syklister begynner å bli litt for grinete for tiden. Vil oppfordre folk til å se filmen som BT har lagt ut der syklistene i bergen får fremme sin sak. Jeg vet ikke hva som er galt med sykkelfolket, men på denne filmen kan man så og si til hver tid se et stort og folketomt FORTAU på siden av veien, men disse idiotene skal fortsatt kile sykkelen sin ned mellom bilene og fortauskanten. HALLO???? Hvis man syntes det er så skummelt og farlig så kanskje man kan klare å vippe sykkelen rett opp på fortauet!

 

Vedlagt bilde sier det meste

post-180840-1273415789,5087_thumb.jpg

Endret av pungrotten
Lenke til kommentar

Jeg lurer på hva som er galtmed å bruke fortauet når det er så mye trafikk som den fyren klager på. De får ihvertfall ikke min sympati.

Fordi da får man vikeplikt for fotgjengere, må stoppe på hver fotgjengerovergang og får mye lavere gjennomsnittsfart enn om man sykler i veien. Det er vel snakk om nedoverbakke hvor man gjerne får litt fart, det er ikke lov å holde så høy fart i fortgjengerfelt.

Lenke til kommentar

Det største problemet i trafikken i dag, er at det er så mange som ikke skjønner betydningen av fartsgrenser. Grensen angir MAKSIMAL hastighet, for dem som måtte lure. At man ligger i en 80-sone, betyr IKKE at det er påbudt å holde 80 km/t på svingete bygdeveier om vinteren. Dette budskapet er spesielt rettet til Audi-klysene som stadig klistrer xenonlysene sine oppi støtfangeren til forankjørende.

Fair nough, men det er normal folkeskikk å slippe forbi andre snarest, dersom du ikke klarer å holde fartsgrensen og de tydeligvis gjør det.

 

Det verste i trafikken her i Kr.sand er at 98% av byens innbyggere ikke ANER forskjell på høyre og venstre felt. Folk ligger helst i venstre felt 4km før hvis de skal til sørlandsparken og ikke hånes. Selv nå som begge feltene går til sørlandsparken. Og vi ligger helst i 65kmt med henger, i venstre felt. At jeg og andre kommer bakfra i 80-90 enser de ikke, selv om høyrefelt er tomt ved siden av dem legger de seg ikke inn.

Jeg har rett og slett sett meg nødt til å påta meg en læreroppgave her, til tross for at jeg hater folk som leker politi i trafikken, nekter jeg nå å kjøre forbi på innsiden, og tyr heller til tuting, blinking og rævkjøring helt til de flytter seg over i høyre. Det tar fort et minutt eller 2 med de tregeste. :roll:

Lenke til kommentar

Hvorfor kjører så stor andel av rasshølene i trafikken Audi?

 

Hadde en Volvo på støtfangeren her om dagen og ble virkelig overrasket. Kunne ikke huske siste. Mens Audi-folket får knapt et øyelokk til å lette.

Lenke til kommentar

Mye av grunnen er antagelig at "rasshølene" er blandt oss som er mye på veien, f.eks omreisende selgere o.l. Når man er mye i trafikken, f.eks hele uka og dagen, hender det man blir litt utålmodig på kvelden. Særlig med sinker, menn med hatt og andre søndagskjørere, som er til hinder for normal ferdsel.

Slike mennesker som altså tilbringer timesvis i bilsetet daglig, foretrekker gjerne en komfortabel bil, kjøre/motor/interiør/kvalitetsmessig. Mange mener Audi faller innfor disse kriterier. Selv har jeg bytta til smart ;)

Lenke til kommentar

Mye av grunnen er antagelig at "rasshølene" er blandt oss som er mye på veien, f.eks omreisende selgere o.l. Når man er mye i trafikken, f.eks hele uka og dagen, hender det man blir litt utålmodig på kvelden. Særlig med sinker, menn med hatt og andre søndagskjørere, som er til hinder for normal ferdsel.

Slike mennesker som altså tilbringer timesvis i bilsetet daglig, foretrekker gjerne en komfortabel bil, kjøre/motor/interiør/kvalitetsmessig. Mange mener Audi faller innfor disse kriterier. Selv har jeg bytta til smart ;)

 

Smart er fine de, selv om jeg fortsatt tenker el-bil med det samme jeg ser dem. :)

 

Spørsmålet med Audi er om rasshølene kjøper dem, eller om de blir det etter å ha kjøpt bilen ("med denne bilen kan jeg oppføre meg som om jeg er alene i trafikken").

Er man utålmodig med de nevnte grupper (sinker, menn med hatt, søndagskjørere osv) er man ikke rasshøl, det kan faktisk forsvares. Kanskje tittelen teit er bedre, for det er bare en selv det går utover stort sett (jeg selv havner i den kategorien). ;)

Lenke til kommentar

Mye av grunnen er antagelig at "rasshølene" er blandt oss som er mye på veien, f.eks omreisende selgere o.l. Når man er mye i trafikken, f.eks hele uka og dagen, hender det man blir litt utålmodig på kvelden. Særlig med sinker, menn med hatt og andre søndagskjørere, som er til hinder for normal ferdsel.

Slike mennesker som altså tilbringer timesvis i bilsetet daglig, foretrekker gjerne en komfortabel bil, kjøre/motor/interiør/kvalitetsmessig. Mange mener Audi faller innfor disse kriterier. Selv har jeg bytta til smart ;)

 

Smart er fine de, selv om jeg fortsatt tenker el-bil med det samme jeg ser dem. :)

 

Spørsmålet med Audi er om rasshølene kjøper dem, eller om de blir det etter å ha kjøpt bilen ("med denne bilen kan jeg oppføre meg som om jeg er alene i trafikken").

Er man utålmodig med de nevnte grupper (sinker, menn med hatt, søndagskjørere osv) er man ikke rasshøl, det kan faktisk forsvares. Kanskje tittelen teit er bedre, for det er bare en selv det går utover stort sett (jeg selv havner i den kategorien). ;)

Nå er det ikke kjerringSmarten jeg har da, så den minner ikke like mye om el-bil:

smart-roadster-coupe.jpg

;)

 

Jeg tror det er sånne som meg og rasshøl som kjøper Audi utfra hvordan vi er, ikke Audien som endrer personligheten vår.

Man er rasshøl i trafikken basert på visse tendenser, og disse tendensene er gjerne lettest å tilfredsstille i en Audi/merc/annen premium, ergo kjøper man dem, og ikke Kia.

Lenke til kommentar

*snips*

 

Nå er det faktisk slik at det ikke er lov å sykle mer enn 5 km/t på fortau (ref. ett eller annet kurs på skolen/sykkelklubb). Ikke at det blir overholdt eller kontrollert, men det er et gyldig argument for å få sykle på veien.

 

Må da være greit så lenge syklistene følger reglene. Det er en ting at syklistene ikke eier veien, men det gjør da ikke de bak rattet heller.

Lenke til kommentar

Jeg mener så lenge syklistene har en sykkelsti å sykle på så har bilene all rett på veien. Er så forbanna irriterende å møte på syklister i oppoverbakke i rushtida. Og se en forbanna tom sykkelsti ved siden av veien. Stopper all trafikk.

Lenke til kommentar

Bare meg som irriterer meg over folk som snegler seg ut på forkjørsveier? Er ikke mye som er mer irriterende enn når du skal ut på en stor vei med mye trafikk og mister en luke fordi den som er foran deg ikke tror bilen klarer å akselerere og svinge samtidig.

 

EDIT: og forsåvidt også folk som prøver å kjøre inn på motorveien i 20km/t++ under fartsgrensa. er vanskelig å ligge bak dem, da de som allerede er på motorveien ofte må bremse for å slippe dem ut og det skaper vanskelige situasjoner for de bak.

Endret av southparkman
Lenke til kommentar

Jeg mener så lenge syklistene har en sykkelsti å sykle på så har bilene all rett på veien. Er så forbanna irriterende å møte på syklister i oppoverbakke i rushtida. Og se en forbanna tom sykkelsti ved siden av veien. Stopper all trafikk.

Problemet er bare at sykkelveier er omtrendt ikke-eksisterende i Norge, og de som finnes blir uansett misbrukt. Det som brukes i Norge er gang- og sykkelveier som er kombinert med bilvei (fordi det er dyrt å lage ekstra veier til hus, etc.). Slike veier er det påbudt gangfart for all trafikk dersom det er gangtrafikk der (dvs. èn person som går der). I tillegg er disse veldig ofte forsøplet med glass. Spesielt sykler beregnet for hastighet på asfalt bruker så tynne dekk at selv det minste glass er katastrofalt. Det er ikke noe man som bilfører merker noe til, da dekk som brukes på biler er så tykke og armert at de tåler selv å kjøre ned en glassflaske som er knust halvveis ned og står på høykant med skarpe kanter rett oppover.

 

Èn løsning på dette problemet er sykkelfelt. Desverre blir disse svært ofte misbrukt av unger og lignende som ikke klarer å holde seg på rett side av veien, samt gangtrafikk.

 

Både sykkelveier, gang- og sykkelveier, gangveier og sykkelfelt blir i stor grad brukt som parkeringsplass av bilister som ikke skjønner at de står i veien. Det betyr at bilister lager et problem andre veien som faktisk tvinger både gang- og sykkeltrafikk over på bilvei. Det er ikke veldig moro å sykle på en vei hvor man hele tiden treffer på parkerte biler, samt unger som springer rundt dem.

 

Uansett hva man gjør, så er det en eller annen tulling som ødelegger for de andre med mindre noen faktisk går ut og håndhever alle reglene man har. Det kommer nok aldri til å skje i Norge slik det er i dag, og man kan likegodt bare godta det slik det er, og prøve å lage livet kjedelig for de som skulle ødelegge på en eller annen måte om man har muligheten til det.

 

Pr. dags dato gjør i stor grad gang- og sykkelveier jobben sin ved å la unger og lignende som enten går eller sykle få et relativ trygt sted å være. Disse veiene er ikke laget for å øke trafikkflyten, men kun av sikkerhetsmessige grunner. Å trekke inn konkurransesyklende som sykler fint i 80km/t inn på disse veiene vil bare sørge for å gjøre disse veiene også utrygge. At syklister som kan holde høy hastighet skal bytte mellom å sykle utenfor veien og på veien vil gjøre saken verre. Har sett alt for mange idioter som plutselig kutter rett over veien uten å se seg for (de færreste syklister har speil, og har derfor svært liten mulighet for å se hva som befinner seg bak dem).

Endret av gxi
Lenke til kommentar

Vel, syklister som sykler i 80 i oppoverbakke har jeg lyst å møte. Forøvrig gjelder maksimum hastighet for alle, selv en springende neger fra Kongo. Tviler uansett på at noen klarer å holde mer enn 50 i oppoverbakke, og det er få av de som klarer å sykle med særlig tempo uansett.

Lenke til kommentar

(...) sykkelfelt blir i stor grad brukt som parkeringsplass av bilister som ikke skjønner at de står i veien.

Riktig! Jeg har også observert biler som tar forbikjøringer eller legger seg ut i sykkelfelt i kryss. Det de ikke skjønner (eller ikke bryr seg om) er at de setter syklister i fare ved å kjøre på denne måten. Det er visst en del bilister som tror at sykkelfelt er kjørefelt nummer to. Vil dere at syklister skal holde seg unna veien, får dere jammen holde seg unna syklistenes områder!

Lenke til kommentar

I Danmark har syklisten det meste av rettigheter på sin side, i tillegg til eget sykkelfelt omtrent overalt. Bruker du som bil dette feltet kan du forvente deg en skikkelig tilsnakking av syklistene. I Danmark bruker omtrent alle syklister håndsignaler for å vise at de stopper eller skal svinge. Gjør du ikke det kan du forvente deg tilsnakking av både syklister og bilister.

Lenke til kommentar

Bare meg som irriterer meg over folk som snegler seg ut på forkjørsveier? Er ikke mye som er mer irriterende enn når du skal ut på en stor vei med mye trafikk og mister en luke fordi den som er foran deg ikke tror bilen klarer å akselerere og svinge samtidig.

 

EDIT: og forsåvidt også folk som prøver å kjøre inn på motorveien i 20km/t++ under fartsgrensa. er vanskelig å ligge bak dem, da de som allerede er på motorveien ofte må bremse for å slippe dem ut og det skaper vanskelige situasjoner for de bak.

Helt enig med deg der. Er mange ganger det er en som kjører ut på forkjørveien jeg er på og ikke helt vet hvor gasspedalen er, slik at jeg må bremse ned for så to minutter senere komme opp i samme farten. Hvorfor kan de ikke bare trykke litt på pedalen og følge flyten slik at andre ikke trenger å bremse fordi de rett og slett er for trege til en god luke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...