Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Det som irriterer meg angående lysbruk er grøfte/tåkelys bruk..

Hvor naiv og for å kalle dem dumme folk er som bruker slike lys fordi de tror at de ser bedre med de lysene tent samtidig som hovedlysene..

da snakker jeg om god sikt..

 

Grøftelysene skal lyse maks 25-30 m fremover, og når de er tent samtidig med nærlysene så ser du langt i fra så godt som om du ikke hadde hatt de tent.. dette grunnet at grøftelysene blender deg..

 

DET irriterer meg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Må si at den nye fartsgrensa på trondheimsveien må være det dummeste jeg har vært borti.

60 kmt på en 4 felts motorvei med fysisk skile mellom kjøreretningene er jo idioti.

 

Dette er en såkalt miljøfartsgrense for å få mindre veistøv. Hva med å sette mere restriksjoner på piggdekk i stedet, ev doble prisen på piggdekk?

I Oslo/Omegn er det 3-7 dager i året man har bedre kjøreegenskaper med piggdekk kontra piggfri.

 

Har vært yrkessjåfør både i Hammerfest og i Oslo og har ingen forståelse for at folk absolutt må bruke piggdekk noen av stedene.

Lenke til kommentar
Det som irriterer meg angående lysbruk er grøfte/tåkelys bruk..

Hvor naiv og for å kalle dem dumme folk er som bruker slike lys fordi de tror at de ser bedre med de lysene tent samtidig som hovedlysene..

da snakker jeg om god sikt..

 

Grøftelysene skal lyse maks 25-30 m fremover, og når de er tent samtidig med nærlysene så ser du langt i fra så godt som om du ikke hadde hatt de tent.. dette grunnet at grøftelysene blender deg..

 

DET irriterer meg

De som bruker grøftelys samtidig med nærlys gjør det for å signalisere at de er homo, det er ett slags hemmelig signal homoer i mellom.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Selv bruker jeg altid blinklys.. Utenom de ganger kl. 04 om natta, og det ikke er en dævel i nærheta..

Da blir jeg nesten nødt til å hate deg litt. :p

Jaha? hvorfor det? :innocent:

bare av prinsipp ?

 

I still dont get it!

 

 

:dontgetit:

Selv bruker jeg altid blinklys.. Utenom de ganger kl. 04 om natta

 

altså du bruker ikke blinklys 100% ergo må han hate deg LITT

Lenke til kommentar

Tok du ikke den da? :p

 

Har ikke sett noe til nedsatte fartsgrenser rundt i Bergenstraktene, og jeg håper da at de for guds skyld opprettholder 80 km/t på de firefilts motorveiene vi har her. 60 km/t på slike veier er døvt. Ingenting annet.

 

Angående piggdekk: Ja, det er bare 3-7 dager at man har fordeler med å kjøre på piggdekk, men så vet man da heller aldri når disse dagene kommer. ;)

Lenke til kommentar
Tok du ikke den da? :p

 

Har ikke sett noe til nedsatte fartsgrenser rundt i Bergenstraktene, og jeg håper da at de for guds skyld opprettholder 80 km/t på de firefilts motorveiene vi har her. 60 km/t på slike veier er døvt. Ingenting annet.

 

Angående piggdekk: Ja, det er bare 3-7 dager at man har fordeler med å kjøre på piggdekk, men så vet man da heller aldri når disse dagene kommer. ;)

har enda ikke savnet piggene etter at jeg byttet til pigfriedekk (ikke det at det var så mye pigger i dekkene mine da ,holder ikke så lenge når man skal hærje litt :D)

 

på bussene på jobb kjører vi på helårsdekk , savnet ikke noen pigger den ene dagen det ikke var saltet her i stavanger og eg var en ca 10 busser som ikke parkerte ( det "konkurerende" selskapet pinglet ut og parkerte ALLE bussene sine)

Lenke til kommentar

Er det rart det ikke trenges piggdekk sør for Nordland?

Dere salter jo som gale, og er det en dag med snø så behersker de færreste det.

Må vinternedsette farta for å spare "miljøet"

Det hadde de spart x3 dersom de hadde droppa saltet.

Var på Kårstø vinteren 1999-2000 og den dagen de hadde snø hadde de fleste problemer.

Mange ga opp å kjøre på ubrøytede veier med 20cm nysnø.

Pingler.

 

Samme når jeg kjøpte bil i Bergen i 1998, det var med nesten nye vinterdekk(veldig bra) :no:

Regumiert dritt som jeg brukte opp vinteren etter.

Jeg har pendlet 10 mil om dagen i flere år og er vant med vinterføre og ubrøyta veier.

Ubrøyta forde veivesnet ikke brøyta om natta før 07.00 for å spare penger.

Det er ikke gøy med 30cm nysnø i flere mil, men det går.

 

FtZ! Du bor i Stavanger!

Dere har ikke vinter og den dagen dere har det er det enten helg eller så salter dere den vekk.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar

perpyro: helt enig..

Å kjøre på saltede veier er ingen utfordring.. man trenger faktisk ikke en gang vinterdekk for å kjøre på saltede veier..

 

Men her i nord er leksa en annen.. greitt nokk.. i fra harstad til tromsø er det salta døgnet rundt.. noe vi seff ikke liker..

Men ellers rundt om kring er det den type føre som væreguden liker best.. og jeg kan garantere deg at med piggfrie dekk så hadde du slitt mange plasser.. kanskje ikke med splitter nye dekk.. men 1-2 år gamle dekk..

Saken er den at, piggfrie dekk bruker bare myk gummi og litt innblandet sandkorn for å ta seg frem, når dekkene nermer seg 1-2 år, begynner gummien å bli hard.. og mister mye gripe evne.. er samme saken på piggdekk, men der tar piggene over en del av jobben når gummien blir hard.. det har ikke piggfritt..

Og bromme med helårs dekk på busser og lastebiler er som å risikere livet sitt.. helårsdekk passer på tørre og saltede veier.. ellers er de ubrukelige

Lenke til kommentar
Helårsdekk passer på tørre og saltede veier.. ellers er de ubrukelige

Her vet vi hva vi snakker om :p

 

Piggfrie fekk fra 1990 blir harde etterhvert, men nye 2004 mod piggfriedekk er så godt "seipet" at de egner seg like godt som piggdekk unntatt på blank is (Da hjelper forøvrig ingenting). Nye piggfrie dekk har en seipet og veldig godt skåret gummi som er ca 10-11mm dyp.

 

Å si at piggfrie dekk duger bare på tørr asfalt og "vinterfrie" veier er som å helle bensin å bålet.

 

Piggfriedekk er forøvrig bedre/like gode på alt unntatt is. (Mye bedre på snø++)

Piggfriedekk da slipper du også at om du spinner ett par runder så forsvinner alle piggene , dermed blir de ubrukelige,

Piggfrie dekk har dessuten ingen støy eller avgifter. Bor du i byen så trenger du strengt tatt ikke piggdekk, piggdekk er best 7 dager i året. Resten er pigg og piggfrie tilnermet like god.

 

Menmen.... testing i praksis og andre sine meninger er to forskjellige ting. ;)

 

PS.Dessuten er det ingenting som heter helårsdekk piggfriedekk og piggdekk er og blir vinterdekk. Fordi hjulet ikke har pigger betyr ikke at det er ett helårsdekk.

Endret av Deuce
Lenke til kommentar

Det er testet og kommet fram til at dersom alle kjørte med piggfrie vinterdekk på vinterføre så vil veien bli polert og speilblank, men dersom 20% av de som kjører bruker piggdek vil den 20prosenten hakke opp isen slik at den ble ruglete og piggfridekkene fikk tak.

Dette har for øvrig Martin Schanke vært med å teste før han prøvde seg i politikken.

Merk dette gjelder for snødekte veier.

 

At biler og busser faktisk havner av veien nordpå skyldes det faktum at der er det ekstremt føre og vær.

Jeg har piggfrie dekk på firmabilen og er egentlig ikke så glad for det, men det er firmaet som betaler så da får de bestemme.

Var en liten tur på Klæbu i vinter og følte ikke at jeg hadde så mye høy i hatten på blanke bondeveier.

 

For øvrg har jeg bare bodd i Trondheim i ett år, og jeg ser hvor mye mildere vinter det er her en lengere nord.

 

Det er noe annet en 2 meter snø på Storforshei.

(Se på kartet så finner dere det)

Endret av perpyro
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Her vet vi hva vi snakker om tongue.gif

Her graver du din egen grav.. du missforstod alt jeg sa..

Piggfrie fekk fra 1990 blir harde etterhvert, men nye 2004 mod piggfriedekk er så godt "seipet" at de egner seg like godt som piggdekk unntatt på blank is (Da hjelper forøvrig ingenting). Nye piggfrie dekk har en seipet og veldig godt skåret gummi som er ca 10-11mm dyp.

Å trekke inn dekk i fra 1990 er tull, teknologien har selvfølgelig endret seg voldsomt..

Man kan ikke sammenligne piggfrie dekk i fra 1990 med dekk i fra 2004. Det jeg vill frem til er at gummien i piggfrie dekk er best når de er helt nye.. men etter 2-3 år så begynner den å bli hard.. og dekke mister gradvis feste...

Å si at piggfrie dekk duger bare på tørr asfalt og "vinterfrie" veier er som å helle bensin å bålet.

Har da aldri sagt at piggfrie dekk ikke egner seg på annet enn tørre veier og saltede veier, men helårsdekk gjør det.

Piggfriedekk er forøvrig bedre/like gode på alt unntatt is. (Mye bedre på snø++)

Piggfriedekk da slipper du også at om du spinner ett par runder så forsvinner alle piggene , dermed blir de ubrukelige,

Det er tull, om du ikke har sett 1 års gamle vinterdekk feil vei vill du ikke miste noen pigg..

Endret av Stig-Arne
Lenke til kommentar

 

FtZ! Du bor i Stavanger!

Dere har ikke vinter og den dagen dere har det er det enten helg eller så salter dere den vekk.

nå vet jeg ikke hvor langt nord du bor

 

men jeg kommer fra sørreisa i midt-troms så sny kan eg kjøre på

 

når jeg bodde hjemme sist var det av og til så mye sne at bilen ikke gikk frammover

og andra dager har det vært så glatt at meg og to kamerater dytta bilen sidelengs på flat mark , dvs vi lente oss intil bilen og den sklei en vei og vi den andre

 

skal være enig at salting er no tull , det ødelegger jo bilen

 

men jeg har heller ikke savnet pigger i nordnorge , den omtalte vinterne kjørte jeg på dekk jeg henta bak nermeste bensinstasjon , gamle slitte "piggdekk" uten pigger

Lenke til kommentar

Nå har det seg nå engang slik da at gummien er konstruert (Seipet) på de nye piggfrie dekkene slik at den ikke blir hard.

Mange betegner piggfriedekk som helårsdekk, det gjorde ikke du , beklager.

 

Joda, skal være enig i at mønstere på dekket teller mye, uansett kjører du f.eks på løs snø har ikke piggdekket noe mer å gripe i enn det piggfrie.

Syns forøvrig at de nye piggdekkene har kommet seg mye med seipinga, det har blitt mykere gummi, ikke helt steinhard.

 

Men for all del skjønner at folk kjører pigg, tenk hvis det blir is, da MÅ man jo bare ha det! Uansett griper ikke noen av delene der heller.

 

Usikre sjåfører føler seg mye mer komfortable med piggdekk, uansett så er piggdekk en falsk trygghet! :roll:

Lenke til kommentar

nå vet jeg ikke hvor langt nord du bor

 

men jeg kommer fra sørreisa i midt-troms så sny kan eg kjøre på

Beklager! det var ikke et personangrep på deg men på alle som er født og oppvokst i saltlake og assosierer vinterføre med våte saltede veier.

Da vet du hva vinterføre er, men uansett i Stavanger er det fremdeles ikke vinter.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar
Usikre sjåfører føler seg mye mer komfortable med piggdekk, uansett så er piggdekk en falsk trygghet! :roll:

riktig , det samme er saltete veier , salt er sleipt

 

jeg kan heller kjøre litt seinere en og legge på pigdekk , og kommer eg ikke fra så kommer eg meg ikke fram , det er derfor man har varme klær i bilen ;)

Lenke til kommentar

Og bromme med helårs dekk på busser og lastebiler er som å risikere livet sitt.. helårsdekk passer på tørre og saltede veier.. ellers er de ubrukelige

har du pigger på riggen din eller er du en jævel til og legge kjettinger ?

kjører med pigg på alt.. uten om boggi på bil..

sist vinter brukte jeg ikke kjettinger i det hele tatt..

og ingen av de andre 10 bilene i firmaet gjorde det heller.. men det kan vi takke boggi press og pigg dekk for.. og strøkasser da

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...