Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Bruk ressursene dine til å redusere farene du skaper fremfor å legge deg opp i hvordan andre kjører. Å skulle bestemme at "den forbikjøringen er farlig" er det samme som alle som kjører i 40 i 80-grenser og nekter å slippe folk forbi, "fordi det er ikke trygt å kjøre fortere enn 40 her". Eller som ligger i venstrefeltet på en vei med to felt i kjøreretning i samme hastighet som de ved siden av "fordi fartsgrensen er jo .. og ingen trenger å komme seg frem raskere enn meg.. og det sto i avisen i går at man ikke tjener mer enn noen minutter på å kjøre forbi.. og det sto også i avisen i forrige uke at å holde jevn fart (dvs. kan ikke bruke høyre felt, fordi der er det andre biler) sparer jeg drivstoff på!!!"

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Poenget er vel at du ikke er politi, og burde passe dine egne saker. For alt du vet er det en grunn til at bilen går på tomgang, som f.eks. flatt batteri eller død startmotor. Jeg vet utrolig godt hvordan det er å ha en bil som ikke alltid vil starte, så om noen lar bilen gå på tomgang i 5 minutt bryr det meg midt i fjerten. Bedre blir det ikke at du foreslår å låse bilen med motoren i gang, da kan den bli stående i en time og to (eller mer), før noen kan komme og hjelpe.

 

PS: Hva med alle lastebilene som går på tomgang mens de leverer varer i en halvtime? Hva med alle drosjene som går på tomgang i flere timer hver dag? :)

Jeg traff visst et ømt punkt hos mange :)

 

Jeg forventet ikke utelukkende positive tilbakemeldinger, men å bli kalt miljøaktivist og bedt om å passe mine egne saker, hadde jeg ikke sett for meg. Hadde jeg vært en miljøaktivist hadde jeg valgt en bil med lavere utslipp og mindre forbruk, eller reist kollektivt. Utslipp og forbruk er ikke ting jeg tenker på når jeg kjører, selv om jeg kanskje burde.

 

Jeg har selv latt bilen gå på tomgang, blant annet under sprengkulden før jul og en episode hvor batteriet var flatt og jeg fikk beskjed om å ikke stoppe motoren. Jeg beklager dobbeltmoralen, og skal over hva jeg skriver neste gang jeg er litt irritert.

 

Noe jeg derimot ikke forstår er at mange bruker som argument at jeg ikke er politi eller har "rett" til å gjøre noe. Har man ikke lov til å reagere/si ifra når noen åpenlyst bryter loven? Joda, man kan ha gode grunner til å ikke stoppe bilen, men det er fortsatt et brudd på trafikkreglene. Jeg ble stoppet av en (sivil) mann med hund en gang jeg glemte at veien videre fremover var enveiskjørt (jeg kom fra feil ende), selv om det strengt tatt ikke var hans jobb å hindre meg i å bryte trafikkreglene. Blir ikke dette det samme? Hva om jeg hadde en god grunn til å kjøre rett frem istedet for en stor omvei?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Bruk ressursene dine til å redusere farene du skaper fremfor å legge deg opp i hvordan andre kjører. Å skulle bestemme at "den forbikjøringen er farlig" er det samme som alle som kjører i 40 i 80-grenser og nekter å slippe folk forbi, "fordi det er ikke trygt å kjøre fortere enn 40 her". Eller som ligger i venstrefeltet på en vei med to felt i kjøreretning i samme hastighet som de ved siden av "fordi fartsgrensen er jo .. og ingen trenger å komme seg frem raskere enn meg.. og det sto i avisen i går at man ikke tjener mer enn noen minutter på å kjøre forbi.. og det sto også i avisen i forrige uke at å holde jevn fart (dvs. kan ikke bruke høyre felt, fordi der er det andre biler) sparer jeg drivstoff på!!!"

???

 

Hvilken fare er jeg når jeg ligger i 70 i 70-sonen? Det er han som skapte en fare ved å kjøre forbi meg på det stedet, når det var flere gode steder å gjøre det på før det punktet. Hvilken fare er jeg når jeg så ligger i 50 i 50-sonen, med ham foran meg, hvor han velger å kjøre forbi enda en bil på et enda mer uoversiktlig sted, sånn ca. herfra (klikk for street view på goggle maps)? Og jeg er på ingen måte en person som skal bestemme over andre i trafikken, dersom jeg har noen bak meg som tydelig viser de vil forbi, så har jeg faktisk sluppet dem forbi dersom jeg ser at forbikjøring ikke er forsvarlig. Men jeg klarer også å se at en kar i en stor muskelbil kjører farlig når han slenger seg ut og tar slike forbikjøringer.

 

Jeg kan like gjerne svare deg med "bruk ressursene dine til å redusere farene du skaper, fremfor å klage på at jeg reagerer på farene andre skaper"...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Vel, bildene lyver litt da, og jeg kjører den strekningen daglig, så jeg vet hvor uoversiktlig det er der. Google-bilen har tross alt kameraene montert 3 meter over bakken, eller noe slikt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Som sagt; jeg mener det var to farlige forbikjøringer, som han enten kunne tatt litt før eller litt etterpå, og ikke på de stedene han gjor. Orker ikke å diskutere med deg, som overhodet ikke kjenner strekningen.

Lenke til kommentar

Jeg kjenner heller ikke strekningen, men ut fra bildene ser ikke jeg heller noe problem med nevnte forbikjøring. Dette forutsetter selvsagt at vedkommende har motorkraft nok til å utføre en effektiv forbikjøring.

 

Forbikjøring med slapp motor er derimot mye farligere.

Lenke til kommentar

Etter min mening er dette en farlig forbikjøring, ikke bare pga de dårlige forholdene veien har å by på fortiden, men også pga private veier i området. dette lærer man på landveikjøring...

 

hva om en bil skal kjøre utifra Parkeringsplassen sin og svingte ut mot høyere, hvilken side sjekker han da? eller hvilken side PLEIER DERE å sjekke for klarering? kun venstre..... så legger dere ut mot høyere, BANG så blir front mot front hvis en bil holder på å ta forbikjøring akkurat der.

 

wrjpkx.jpg

 

 

dessuten så er denne veien SMAL, og merket med fareskilt(skolebarn)

Veien går også mot en uoversiktlig bakketopp, helt unødvendig forbikjøring spør du meg.

Endret av snape
Lenke til kommentar

Nå er jeg ganske beskjeden i trafikken og foretar forbikjøringer kun når det er høyst nødvendig, men da jeg omsider skulle kjøre forbi idioten som putret i 60-70 i 80sonen, da skulle han selvfølgelig gasse på i det jeg lå opp på siden av han. Eller han som lå bak her forleden klokka 3 på natta og blinket med lysene 10-20 ganger før han kjørte forbi i 120!

 

Ingen er perfekte, men enkelte tror jeg faktisk utsetter andre for fare på pur faenskap.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Etter min mening er dette en farlig forbikjøring, ikke bare pga de dårlige forholdene veien har å by på fortiden, men også pga private veier i området. dette lærer man på landveikjøring...

 

hva om en bil skal kjøre utifra Parkeringsplassen sin og svingte ut mot høyere, hvilken side sjekker han da? eller hvilken side PLEIER DERE å sjekke for klarering? kun venstre..... så legger dere ut mot høyere, BANG så blir front mot front hvis en bil holder på å ta forbikjøring akkurat der.

 

http://i46.tinypic.com/wrjpkx.jpg

 

dessuten så er denne veien SMAL, og merket med fareskilt(skolebarn)

Veien går også mot en uoversiktlig bakketopp, helt unødvendig forbikjøring spør du meg.

Ditto. På toppen av bakken er det forøvrig en skole rett til høyre, derav fareskiltet. Etter bakketoppen går veien litt nedover igjen, så selv om du sitter i en litt høyere bil kan du bli lurt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
En bil som kjører ut på en forkjørsveg har plikt til å se til at han ikke hindrer trafikken på denne vegen. Det gjelder også biler som mot formodning måtte ligge i feil felt.

Det stemmer, også i praksis. Min stefar totalvraket bilen sin da en bil kjørte ut på en forkjørsvei mens han foretok forbikjøring av en traktor. Bilføreren fikk all skyld, og han fikk ny bil.

Lenke til kommentar

Hvordan blir det da hvis en bil kjører forbi to biler, hvor den fremste bilen svinger av til en avkjørsel til venstre? Den som foretar forbikjøringen kunne ikke se blinklysene pga. bilen i midten. Bilen som svingte til venstre krysser veibanen og har vikeplikt.

 

Jeg skulle ha laget en tegning, men det blir for klønete her jeg sitter nå.

Lenke til kommentar

Hvordan blir det da hvis en bil kjører forbi to biler, hvor den fremste bilen svinger av til en avkjørsel til venstre? Den som foretar forbikjøringen kunne ikke se blinklysene pga. bilen i midten. Bilen som svingte til venstre krysser veibanen og har vikeplikt.

 

Jeg skulle ha laget en tegning, men det blir for klønete her jeg sitter nå.

Jeg vil tro at det er den som forbikjører som har ansvaret. Man bør ta seg såpass med tid til å legge seg ut og vurdere før man forbikjører, og jeg kjøper ikke at man ikke har sett blinklysene hvis man har gjort nettopp det.

Lenke til kommentar

Hvordan blir det da hvis en bil kjører forbi to biler, hvor den fremste bilen svinger av til en avkjørsel til venstre? Den som foretar forbikjøringen kunne ikke se blinklysene pga. bilen i midten. Bilen som svingte til venstre krysser veibanen og har vikeplikt.

 

Jeg skulle ha laget en tegning, men det blir for klønete her jeg sitter nå.

Forskrift om kjørende og gående trafikk, eller bare trafikkreglene om du vil, sier følgende:

1. Forbikjøring skal skje til venstre. Likevel skal følgende gjelde:

 

a) Når forankjørende svinger til venstre eller tydelig forbereder slik sving, skal forbikjøring skje til høyre.

b) Forbikjøring av forankjørende eller stillestående sporvogn kan foregå til høyre.

c) Er trafikken så tett at kjøretøyene opptar alle kjørefelt i kjøreretningen og kjøres med en fart som er bestemt av kjøretøyet foran, kan kjøretøy i ett felt kjøre forbi til høyre for kjøretøy i annet felt.

d) Kjørende i kjørefelt som er forbeholdt bestemte trafikanter, kan kjøre forbi til høyre for kjøretøy i annet felt.

 

2. Før forbikjøring skal kjørende forvisse seg om at

 

a) vegen er fri for hinder på tilstrekkelig lang strekning framover,

b) den forankjørende ikke har gitt tegn om forbikjøring,

c) ingen bakenforkjørende har begynt å kjøre forbi ham,

d) det åpenbart lar seg gjøre å komme inn i trafikkstrømmen igjen uten å forstyrre den.

 

3. Den som har kjørt forbi til venstre, skal svinge til høyre igjen når forbikjøringen er avsluttet uten å volde fare for eller hindre eller unødig forstyrre den forbikjørte.

 

4. Når noen vil kjøre forbi til venstre, skal forankjørende holde så langt til høyre som mulig, og ikke øke farten. Når kjøretøyet beveger seg sakte eller tar stor plass, og vegen er uoversiktlig eller har motgående trafikk, skal føreren om nødvendig vike til høyre og sette ned farten eller stanse.

 

5. Forbikjøring er forbudt like foran eller i vegkryss. Dette gjelder ikke

 

a) på kjørebane med to eller flere kjørefelt i kjøreretningen,

b) ved forbikjøring til høyre fordi forankjørende svinger til venstre eller tydelig forbereder slik sving,

c) når trafikken i krysset reguleres av trafikklyssignal eller politi,

d) når trafikken på kryssende veg er pålagt vikeplikt ved offentlig trafikkskilt.

 

Forbikjøring er forbudt der sikten er hindret ved bakketopp, kurve eller på annen måte. Unntatt er forbikjøring i kjørefelt der motgående trafikk ikke er tillatt.

 

Bestemmelsene i dette nummer gjelder så langt de passer også ved forbikjøring av sporvogn. De gjelder ikke ved forbikjøring av tohjulskjøretøy som er plassert til høyre i kjørefeltet.

 

6. Kjørende som nærmer seg gangfelt, må ikke kjøre forbi kjøretøy eller sporvogn som hindrer noen del av sikten til gangfeltet.

Med andre ord, den som kjører forbi har ansvar for å forsikre seg om at bilen(e) foran ikke skal svinge til venstre.

Lenke til kommentar

Jeg har ingenting imot de som velger å ikke kjøre i høyeste tillatte hastighet (i dette tilfellet 80km/t), men når du ligger i 50km/t med bobilen din, og ignorerer alle muligheter til å slippe meg forbi, da blir jeg irritert.

Lenke til kommentar

Irriterende å bli stoppet av politiet fordi en fjomp i en gammel rusten japansk sardin-boks vil kjøre forbi på is-glatt føre. han hadde ringt til politiet og sagt at vi kjørte "vingelete". Nå vet ikke jeg hvordan bilene oppfører seg på speil-blanke veier på hans planet, men her sklir de litt, og vi må sette farten kraftig ned for ikke å havne på skogs-tur.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...