Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Flertallet som lar bilen stå på tomgang utenfor butikken mangler grunnleggende forståelse for øko-kjøring. Det er synd, siden man kan spare utrolig mye unødvendig forbruk ved å kjøre rett.

 

Skal man gå til aksjon for å hjelpe miljøet med å få disse til å unngå å stå på tomgang slik er den beste måten å gjøre det på å opplyse de om at de kan spare 10-20% drivstoff på økonomisk kjøring - uten å overhodet nevne miljø.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå må du virkelig tenker om hva du sier, Runar.

 

Som Kiire sier, hva i all verden gir deg retten til å gjør noe slikt? :mad:

Skulle jeg låst inn naboen i et kott i 20 år, fordi jeg viste han hadde drept noen?

 

Hvis du på noen som helst måte tror du kan gå inn å "straffe" andre for deres handlinger, har du et seriøst fucked'up syn på hvordan rettsstaten bør fungere. :thumbdown:

 

 

Og skal man gjøre noe andre tar som negativt bør man tenke seg jævlig godt om først. Det er nemlig en grunn til at til og med å vise fingeren i trafikken er ulovlig.

Hva om grunnen til at bilen står å går er at sjåføren er høy på noe? Hva om han er naboen som lett kunne drept noen? Ville du virkelig at noen sånne skulle sett at du låste de ute av bilen?

Hvem vet hva de kunne gjort mot deg?

Lenke til kommentar

Jan-Ove, det er mange forskjellige meninger om hva som er best å gjøre.

Hvis du har kjørt 3 minutter og så vidt fått litt lunk i motoren og skal svippe innom butikken for å kjøpe med noe, er du sikker på at det er mest miljøvennlig å stoppe motoren i 5 min for så å starte den igjen?

Bilteknisk sett er det mye bedre å la motoren stå å gå.

 

Det er nemlig en grunn til at drosjene i Oslo som går 24/7 har motorer som lett klarer 500 000km, mens biler som starter og stopper ofte såvidt klarer halvparten.

Vet vi virkelig hva som er mest økonomisk miljøvennlig? Litt unødvendig tomgangskjøring i forhold til utslippene fra å lage en ekstra bil for å kunne kjøre like langt?

 

Men nå sporer denne tråden noe av.

Endret av lockdog
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Det er nemlig en grunn til at drosjene i Oslo som går 24/7 har motorer som lett klarer 500 000km, mens biler som starter og stopper ofte såvidt klarer halvparten.

Akkurat den kan jeg bekrefte, ettersom min bil (ex-drosje) har rullet 660 000km, andre biler av den typen har jeg bare sett opp til 3-400 000km.

Lenke til kommentar

At dere gidder og irritere dere over tomgangskjøring, bilene bruker vanligvis 0.5-1 liter pr. time på tomgangskjøring. Ofte er det dieselbiler som står og går, som mest sannsynlig har forbruk ned rundt 0.5. Står den i ti minutter har den brukt hele (0,5*10/60) 0.08L. Altså i underkant av en desiliter.

Endret av Wisd0m
Lenke til kommentar

Nyere dieselmotorer har mye bedre partikkelfilter enn eldre. De store partiklene filtreres ut, men de små forblir fortsatt et problem.

 

Uansett, jeg har en bensinbil og har vært sterk motstander av tomgangskjøring så lenge jeg kan huske. Men de siste årene har jeg begynt å få litt forståelse for at tomgangskjøring kan være ok i spesielle tilfeller: Spedbarn i bil. Da er det ofte en fordel å kunne varme bilen fra -20°C til noe mer levelig før man tar babystolen med seg ut i bilen. Kupévarmer er bedre, men det er det ikke alle som har eller har mulighet til å bruke over alt.

 

Forøvrig vil jeg benytte anledningen til å minne om/gjenopplive guiden: Hvordan kjøre økonomisk?

Lenke til kommentar

Nyere dieselmotorer har mye bedre partikkelfilter enn eldre. De store partiklene filtreres ut, men de små forblir fortsatt et problem.

Jepp. Det som er poenget, men de store partiklene har aldri vært noe særlig problem annet enn at de lager svartrøyk, så de som faktisk gir problemer ligger igjen. Så har man NOx som det er massevis av.. Nye dieselmotorer produserer mer partikler som følge av forsøk på reduksjon av NOx, så her er det faktisk ikke nødvendigvis slik at "ny = bedre".

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Hva faen gjør en jævla bil parkert på fortauet til samme tid hver dag????PELL DEG VEKK

Ring 02800 (politiet) og forklar at det står en bil der hver dag, og spør om de kan se på det :p

Lenke til kommentar

At dere gidder og irritere dere over tomgangskjøring, bilene bruker vanligvis 0.5-1 liter pr. time på tomgangskjøring. Ofte er det dieselbiler som står og går, som mest sannsynlig har forbruk ned rundt 0.5. Står den i ti minutter har den brukt hele (0,5*10/60) 0.08L. Altså i underkant av en desiliter.

Endelig var det en som sa noe lurt ifbm. denne tomgangsdebatten. Skal man drive miljøaktivisme, bør man begynne et helt annet sted.

 

Jeg er for øvrig like lei disse "miljøaktivistene" som andre brukere på forumet her.

Lenke til kommentar

Neste gang jeg ser en tom bil som går på tomgang utenfor en butikk eller lignende, kommer jeg til å låse dørene med nøkkelen i tenningen. Det er ikke så kaldt ute nå at det er nødvendig å la bilen stå å gå i over 10 minutter.

 

Stopper jeg motoren før jeg låser dørene sparer jeg oss alle for unødvendige utslipp, men hvis jeg lar den gå øker nok stressnivået hos sjåføren betraktelig. Hva sier dere?

 

Jeg har vært mer fristet til å ta bilen å kjøre dit jeg skal, i alle fall i denne kulden. Men jeg gjør det enda ikke. Vis de vil sløse med bensin/diesel, ja da er det deres sak. Øker vel for så vidt også sjansen for det jeg skrev først. At bilen blir stjelt, har vel vært et par saker i avisene om at folk har blitt frastjelt bilene sine på grunn av at de har latt den stå ulåst og med motoren gående.

Lenke til kommentar

At bilen blir stjelt, har vel vært et par saker i avisene om at folk har blitt frastjelt bilene sine på grunn av at de har latt den stå ulåst og med motoren gående.

 

Det som er så flott med slike saker, er at de som blir frastjelt bilene ikke får en dritt på forsikringa om bilen ikke dukker opp el. evt. egenandelen blir latterlig høy. Det varmer ens hjerte! :D

Lenke til kommentar

Hadde det vært for miljøaktivistene sin del, så hadde vi stoppet motoren ved rødt lys og i nedoverbakkene. Selv om motoren sluker drivstoff idet den startes, så vet vi alle at miljøet har godt av hvert eneste sekund motoren er avslått. :)

 

Noen miljøaktivister bør sette seg litt inn i hva de snakker om før de kommer med påstander. Den gangen jeg skaffer meg frityroljebil, så får den stå og lukte pommes frites (med låst dør selvfølgelig) de 5 minuttene jeg bruker i butikken, samme hva korttenkte miljøaktivister sier.

Endret av ;P
Lenke til kommentar

;P: det skal ikke til mer en 20-40s på tomgang før man har tjent igjen det å stoppe motoren istedet. Moderne motorer sluker ikke enormt mye drivstoff idet de startes. Realistisk sett så er det kun ved automatisk start/stopp-teknologi at de to andre tiltakene du nevner kan gjøres uten at det går løs på sikkerheten. Man kommer seg ikke igang fort nok om man skal starte motoren manuelt før man kjører når lyset er blitt grønt.

 

10-20% besparelse på hver eneste bil utgjør mye i den store sammenhengen. Det er ikke bare tomgangskjøring alene som står for dette - men når man lar bilen stå på tomgang uten at det er strengt talt nødvendig, så bryr man seg mest sannsynlig heller ikke om de andre økokjøring-tiltakene som gjør det mulig å spare 10-20% drivstoff.

 

Realistisk sett vil ikke flertallet kjøre virkelig økonomisk før kombinasjonen effektive automatgir+start/stopp-teknologi standard. Ikke alle liker å kjøre økonomisk heller - men for de fleste - når bilen kun er et transportmiddel, så er unødvendig forbruk nettopp det, fryktelig unødvendig.

Lenke til kommentar

Inntil den dagen klimaanlegget ikke avhenger av motoren for å drive kompressor eller motorens varme for å lage varme kommer ikke tomgangskjøring til å bli borte.. derimot den gangen man ikke trenger å tenke på at motoren kjøles ned iløpet av 5 minutter siden varme/kjøling kommer fra elektrisk varme/kjøling vil all tomgangskjøringen mens man venter på noe/noen bli unødvendig.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Til helvete med den idioten i en Chevy pickup, som først tar en forbikjøring av meg, før en sving, før en bakketopp (ei bro), for å så litt senere ta en enda mer idiotisk forbikjøring av bilen foran der igjen, like før en ENDA mer uoversiktlig bakketopp.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...