Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Tidligere i vinter så jeg en som fikk det problemet i en rundkjøring midt i rushen. Et flak på ca 15 cm tykkelse gled ned og dekket hele frontruta. Fyren måtte sette på nødblinken, gå ut midt av bilen midt i rundkjøringa og dytte bort det meste. Jeg ristet på hodet og tenkte mitt. Det var sikkert mange som ble irriterte.

 

Det er godt det gikk bra i hvertfall. Hørte en skrekkhistorie fra Finland hvor en bil hadde kommet i litt god fart mot en fotgjengerovergang og måtte bråbremse for en fotgjenger, som hadde blitt slått i hjel av isflaket som kom seilende av taket.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor i søren også må absolutt folk holde 90 når grensen er 80? Mye elg på veien + glatte kjøreforhold, også i tillegg legger de seg som tidligere nevn rett bak i eksosholet. Som vanlig finner jeg en bussholdeplass der jeg slipper dem forbi, men det skjer alltid når jeg er på veien.

 

Kor e politiet når man trenger dem?

Lenke til kommentar

Spør heller hvor logikken til de som legger seg så close er hen. Kjørte bak noen her igjen, en fyr som kjørte sikkert 3m eller mindre bak bilen foran seg. Og det gikk i 70-80kmt. Jeg kjørte bak de... HVOR ER LOGIKKEN? Er det så vanskelig å fatte at om bilen foran må bråbremse for etterlannet havner du rett i ræva på han? Jesus...

 

Jeg prøvde å finne ut en måte å hinte på, men fant ikke på noe..

Lenke til kommentar

Jeg måtte le godt i går da vi hadde en snål type på besøk hos foreldrene mine. Han hadde jaggu klart å rygge helt ut i buskene på den ene siden så vi måtte taue han for å få han løs. Etterpå skal jeg ut igjen med bilen min, noe som betyr at han må rygge ut igjen. Da rygger han rett ut, uten å svinge med rattet. Noe som resulterer i at han rygger rett ut i masse snø og blir sittende fast. Herregud, hvor vanskelig er det å rygge?!

Lenke til kommentar

Rygging er tydeligvis vanskelig for mange.

 

Hjemme i Bergen, hvor jeg vokste opp, bor mine foreldre langs en meget smal vei. Her må man rygge nesten hver gang man kjører, og har derfor sett MYE rart. De beste klarer faktisk å sette bilen 90 grader, altså på tvers av veien. Hvordan de får det til, må gudene vite. Er ikke få ganger jeg har måttet overta rattet fra andre, og hjelpe dem med å flytte bilen inn på en møteplass. Som regel får de en skyllebøtte og et spørsmål om hvorfor de valgte å kjøre denne veien, da det går en bred europavei på andre siden av fjellet. Den smale veien er for så vidt et par minutter kjappere, sett at man slipper å møte på slike idioter.

 

Og nei, dette gjelder ikke bare kvinnfolk. Har også måttet hjelpe storkarer i "direktørbiler", de er like ræva til å rygge de også.

Lenke til kommentar

Irriterer meg over gale unge mødre i familibiler som råkjører, ligger helt oppi ræva på deg og ikke minst kjører i kryss med livet som innsats - selvfølgelig uten blinklys siden de sitter i elefonen som er mye viktigere. Tenker de aldri på trafikksikkerheten hvis de er glad i barna sine (og andres)?

 

Tror jeg skal skaffe meg en skiltramme der det står med liten skrift no ala "Leser du dette bør du legge deg lenger bak meg!".

 

 

 

Btw. nå skjedde det igjen.

http://www.dagbladet.no/2010/02/23/nyheter/utenriks/bil_og_trafikk/toyota/10553113/

 

Er det ikke bare å skru av tenninga? I den farten er det ikke noe stort problem med at styreservoen ikke funker ettersom den var elektrisk, og man har vel akkurat nok kraft fra bremseforsterkeren til å bråstoppe i veikanten? Hvis da ikke kjerringa hadde holdt bremsen inne lenge da, da er det jo ikke særlig mye igjen av bremsekraften mtp. varmeutvikling...

Lenke til kommentar

Btw. nå skjedde det igjen.

http://www.dagbladet.no/2010/02/23/nyheter/utenriks/bil_og_trafikk/toyota/10553113/

 

Er det ikke bare å skru av tenninga? I den farten er det ikke noe stort problem med at styreservoen ikke funker ettersom den var elektrisk, og man har vel akkurat nok kraft fra bremseforsterkeren til å bråstoppe i veikanten? Hvis da ikke kjerringa hadde holdt bremsen inne lenge da, da er det jo ikke særlig mye igjen av bremsekraften mtp. varmeutvikling...

Dette er vel ikke en ny sak, men er vel den saken som utløste hele greia.

 

Problemet her er

1) Kan man slå av motoren? Vil en bil uten vanlig tenningslås godta å slå av motoren eller tenningen når bilen fortsatt går fremover?

2) Hvor har gasspedalen stoppet? Full gass? Isåfall kan bremsekraftforsterkeren fort bli "oppbrukt" som følge av manglende vakum om man ikke er fast og bestemt, altså ikke pulserer eller trigger ABSen.

 

Akkurat siste punktet kan de med bensinmotorer teste ut. Legg turtallet relativt lavt, trø gasspedalen i bånn, og pulser litt samtidig på bremsepedalen.. resultatet er ingen bremsekraftforsterker etter noen få trykk.

Lenke til kommentar

Jeg ville nå tro at det går an å stoppe en motor uansett? Ellers høres det jo latterlig ut at man ikke kan skru av en motor hvis man i ytterste fall må?

I mange situasjoner er det farligere å skru av motoren i fart, og dermed miste full kontroll over styring og lignende, enn å fortsette, om så i høy hastighet.

 

Gulvmattene i min bil (Alfa Romeo, ikke Toyota) har kommet for nærme gasspedalen tre ganger. Jeg merket hastigheten steg selv om jeg ikke ga gass, og da jeg trykket inn clutchen gikk turtallet rett opp til 6000, før jeg fikk sparket løs gasspedalen.

 

Skummelt? Ja. Jeg tror ikke situasjonen hadde blitt løst bedre av å skru av tenningen.

Lenke til kommentar

Samme skjedde meg pga gasspedalen var knekt og det var 30- ute, jeg vrei om tenninga og blinka meg ut på en stikkvei, sparka løs gasspedalen, tok på gulvvarme og kjørte videre.

 

Kjører en volkswagen touran, og her funker alt av bremser og stryeservo til jeg er nede i under 10km/t ca ...

 

Edit: Eneste problem jeg kan komme på er hvis man er fra usa og tar ut nøkkelen så rattlåsen skrur seg på .. :p

Endret av Best0
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Edit: Eneste problem jeg kan komme på er hvis man er fra usa og tar ut nøkkelen så rattlåsen skrur seg på .. :p

Pøh, i USA har de jo ikke svinger, så det blir neppe et problem ;)

Lenke til kommentar

I mange situasjoner er det farligere å skru av motoren i fart, og dermed miste full kontroll over styring og lignende, enn å fortsette, om så i høy hastighet.

 

Gulvmattene i min bil (Alfa Romeo, ikke Toyota) har kommet for nærme gasspedalen tre ganger. Jeg merket hastigheten steg selv om jeg ikke ga gass, og da jeg trykket inn clutchen gikk turtallet rett opp til 6000, før jeg fikk sparket løs gasspedalen.

 

Skummelt? Ja. Jeg tror ikke situasjonen hadde blitt løst bedre av å skru av tenningen.

Man vil jo ikke miste kontrollen. Man mister bare servoene og i fart trenger man da strengt tatt ikke styreservoen for å svinge normalt. Nå vet jeg ikke åssen det er på Lexusen, men hvis den er hydraulisk er det jo null problem å skru av tenninga. Er den elektrisk vil det jo bare bli hakket tyngre å svinge samtidig som man kanskje merker ujevnheter i veien...

Lenke til kommentar

Hvilken bil er det som _ikke_ har hydraulisk styreservo? .. Selv de med elektrisk pumpe har hydraulisk styreservo.

 

Greia er at styreservoen, på biler hvor pumpa drives av reim, ryker med en gang om motoren _slutter å rotere_. Om man slår av tenninga og lar motoren fortsatt være innkoblet vil ikke motoren slutte å rotere, og dermed mister man ikke noe styring. På biler med elektrisk pumpe avhenger det helt av hva styringen er programmert til.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...