Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Angående blinking i rundkjøringer. Vogntog og andre større kjøretøy har lengre kjøreavstand, er mer tungkjørt og må ofte planlegge mye lengre frem i trafikken enn det vi som kjører i mindre biler gjør. For dem er det en stor fordel med blinking inn i rundkjøringer. Jeg mener å huske at det var en lastebilkjøretøy tidligere i denne tråden som skrev at det gjorde jobben hans lettere når folk blinker inn i rundkjøringer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I går kom jeg kjørende på E6 like sør for Brumunddal med pappas nye bil. Fartsmåleren på E18 utenfor Asker viste at bilen gikk i 87 når speedometeret viste 100, så helt nøyaktig var det ikke (stor forskjell på vinter- og sommerdekk som har skylden?).

 

Uansett. Nålen på speedometeret visste 90 (noe som plasserer meg rundt 75-80) da jeg tok igjen en bil som ikke kan ha ligget i mer enn 60. Jeg holdt avstand og blinket forsiktig på bilen rett før en rasteplass, men istedet for å kjøre inn og slippe meg forbi, bremset bilen opp og la seg i 40, midt på avkjøringsfeltet inn til rasteplassen.

 

Dette var ikke bare idiotisk, men farlig, så jeg ga han litt ekstra lys i speilet og kjørte forsiktig forbi, hvorpå han svarte meg med enda sterkere fjernlys. Fjernlysene hans ble mørke da tåkelysene mine kom på, og det var heldigvis det siste jeg så til han.

 

Det var ikke bar asfalt på E6 i går, men heller ingen grunn til å ligge i 60.

Lenke til kommentar

R@@@@@@@@geee!!?!=#!"

 

Ble fullstendig galen da jeg var ute å kjørte idag, hva er det med folk som føler de må bremse hvis de kommer 1 km over grensen. Eller de som er usikker på om de har vikeplikt eller ei. Eller de som kjører 15-20 km under grensen på en vakker vinterdag.

Lenke til kommentar

Kjører forbi en bil som ligger 70km/t i 80-sonen. Deretter blir det 60km/t og jeg kjører 60km/t, mens han som tidligere kjørte 70 tydeligvis skal forsette i samme fart som fører til at han ligger 2 meter bak bilen min.

Endret av Wisd0m
Lenke til kommentar

Han var sikkert sint på deg, eller noe. Typisk...

 

Folk som ligger 1002- bak deg, er faen meg folk som aldri burde hatt lappen. Konsekvensen for at du må plutselig bråstoppe er jo at du får en rimelig heftig opplevelse bakfra. Jeg skjønner meg virkelig ikke på slike personer, ihvertfall når de IKKE tar hintet når du bråbremser litt i ny og ne og blinker med nødblink for å "hinte".

Lenke til kommentar

Han var sikkert sint på deg, eller noe. Typisk...

 

Folk som ligger 1002- bak deg, er faen meg folk som aldri burde hatt lappen. Konsekvensen for at du må plutselig bråstoppe er jo at du får en rimelig heftig opplevelse bakfra. Jeg skjønner meg virkelig ikke på slike personer, ihvertfall når de IKKE tar hintet når du bråbremser litt i ny og ne og blinker med nødblink for å "hinte".

Har en liten bulk på bakluka, en dag blir den nok ordnet ;)

Lenke til kommentar

Rumpe-igler og middelaldrende gubber i fine biler som tror de er trafikk-orakler.

 

Bare i dag har jeg opplevd to mindre allrighte situasjoner på trivelige Trøndelags(!) veier.

 

1: Diger lastebil i 60sonen bråbremser plutselig da han skal inn til høyre. Blinklys? Nei det har vi ikke sett.

 

2: Subjekt A(Ego) kjører på forkjørsvei, subjekt B(Idiot) har tydeligvis avstandsbedømmelse på høyde med en amøbe og vrenger ut bilen fra venstre i det jeg er 20 meter unna. Oversiktlig og greit vei med gatebelysning og god skilting.

Lenke til kommentar

Blir så forbanna irritert på folk som kommer i 90 inn mot i et veikryss, så det er umulig se om de faktisk har tenkt til å overholde vikeplikten sin eller ikke. Greit nok at de hadde fått skylden, men unødvendig å ende opp i en kræsj bare pga. av noe sånt.

Lenke til kommentar

Folk som ligger 1002- bak deg, er faen meg folk som aldri burde hatt lappen. Konsekvensen for at du må plutselig bråstoppe er jo at du får en rimelig heftig opplevelse bakfra. Jeg skjønner meg virkelig ikke på slike personer, ihvertfall når de IKKE tar hintet når du bråbremser litt i ny og ne og blinker med nødblink for å "hinte".

 

Når jeg skal hjem må jeg krysse E6, og dermed stopp til venstre i kjørefeltet og vente om det er mye trafikk i mot. Det er ikke allverden til plass til høyre for meg, men nok til å kjøre forbi. Uanett, det er jævlig ofte jeg får homser helt oppi rævva på vei bortover, så jeg har begynt å prøve å hinte med litt bremsing, OG blinklys etterhvert. Det værste er trailere som ligger rett bak. Går an å følge litt med.

Lenke til kommentar

Noen mangler totalt evnen til å bedømme føret. Var i byen her og skulle ned en veldig bratt bakke. I bunnen ser jeg ei kjerring i en schwær stasjonsvogn svinger inn og har tenkt å prøve seg opp bakken. Enhver person med et snev av fornuft hadde bare kjørt videre og tatt en annen vei. Hun kom vel kanskje opp 5% av bakken før hun måtte rygge. :p

 

Eneste grunnen til at jeg i det hele tatt turte å kjøre ned bakken var fordet jeg hadde kjettinger. (Noen som vet hvor man får kjøpt skikkelige kjettinger?)

Lenke til kommentar

Hva er vitsen med innvendig sladrespeil, når bakruta er fullstendig nedsnødd?

Ser stadig folk som kjører rundt her med bakruter det umulig kan gå an å se noe ut av - mange ser ut som de ikke har sett kosten på dagesvis. Er man ikke pålagt å ha sikt ut gjennom vinduene? Eller gjelder det kun frontruta?

 

Altså, en ting er jo om du kjører ei lita rotte av en golf eller micra, men det ser ut for meg som at verstingene er småbarnsfedre i caraveller og vitoer. Plenty blindsone på dem om ikke bakruta er rein.

 

Trafikkfarlig, vil jeg påstå.

Lenke til kommentar

Men man må ihvertfall børste av hele frontruten og sidevinduene foran. Hvis ikke blir onkel politi sure. Man bør også børste av taket når man først er i gang (er det mye snø der detter det ned på frontruten når man plutselig bremser ned), og da skader det ikke å ta bakvinduet også når man først er i gang.

Lenke til kommentar

Selvfølgelig. Selv skraper jeg til og med siderutene bak.

Bakruten derimot skraper jeg kun for å ha litt ekstra oversikt bakover når jeg rygger ut av innkjørselen. Hadde jeg parkert med fronten ut, hadde jeg nok ikke gidda å skrape den.

Men nå har jeg en del mil på veien som lastebilsjåfør og bruker av den grunn stort sett bare sidespeilene.

 

Angående frontruta så er det vel slik at du mister lappen om ikke synsfeltet er isfritt?

Lenke til kommentar

Selvfølgelig. Selv skraper jeg til og med siderutene bak.

Bakruten derimot skraper jeg kun for å ha litt ekstra oversikt bakover når jeg rygger ut av innkjørselen. Hadde jeg parkert med fronten ut, hadde jeg nok ikke gidda å skrape den.

Men nå har jeg en del mil på veien som lastebilsjåfør og bruker av den grunn stort sett bare sidespeilene.

En erfaren sjåfør som deg taker nedsnødde bakruter helt fint. Det som bekymrer meg mer er uerfarne sjåfører som strengt tatt burde ha fri bakrute, men likevel ikke gidder skrape på grunn av latskap.

Lenke til kommentar

Det er forsåvidt sant. Når jeg tenker meg om er det vel den retningen man er vandt med å se man bør ha fri sikt. Og sjåførlærere terper jo såpass på å alltid bruke speilet i midten da det gir best oversikt over trafikkbildet bak.

 

Det som irriterer meg mest om dagen er at folk skal holde for god avstand mellom bilene. Jeg kommer ut fra en sidevei på vei til jobb hvor fartsgrensen er 60, og det er mye trafikk. På sommerstid er det stort sett ikke noe problem, da folk kjører i "rekker/kø" og det kommer store luker i mellom rekkene av biler. Men nå så sprer alle seg utover med god avstand, men ikke god nok til å lurke seg utpå. Så rekorden i venting for å komme utpå veien tror jeg nærmer seg 5 minutter. :p

Lenke til kommentar

Jeg tror kravet er at minst 95% av frontruta skal være isfri og 100% i feltet rett foran føreren. Siderutene foran og sidespeilene skal også være minst 95% isfrie.

 

I tillegg må man børste av løssnø fra taket som kan hindre sikten bakover og plage de som kommer bak. Hvis snøen på taket er fast så må man også passe på at den ikke glir fremover og ned på frontruta når man bremser. Fastfrosset snø begynner å gli når bilen har vært varm inni så lenge at snøen på taket begynner å smelte under.

 

Tidligere i vinter så jeg en som fikk det problemet i en rundkjøring midt i rushen. Et flak på ca 15 cm tykkelse gled ned og dekket hele frontruta. Fyren måtte sette på nødblinken, gå ut midt av bilen midt i rundkjøringa og dytte bort det meste. Jeg ristet på hodet og tenkte mitt. Det var sikkert mange som ble irriterte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...