-Léon- Skrevet 15. februar 2010 Del Skrevet 15. februar 2010 Jeg har ingenting imot de som føler å kjøre litt saktere enn oss andre, men da må vel dere kjøre til siden og ikke lage kø for faen. 10 biler bak deg og det burde ringe en bjelle om å kjøre til siden og slippe oss fram. Jeezzes. Følg fartsgrensen hvertfall, ikke ligg 10 km under på en dag hvor det ikke er glatt/vått/snø/is(whatever) på veien!! ?=¤"#?¤ Lenke til kommentar
Samegerilja Skrevet 15. februar 2010 Del Skrevet 15. februar 2010 (endret) Er "en" av de som kjører i 80 km/t der det er 80 strekninger, men virker som om jeg enda er den som kjører sakte. På lørdag la jeg meg til siden for en som skulle forbi da han legger seg tett opp mot meg og jeg ble nesten presset av vegen. Snøskavler på vegen var det også.. Endret 15. februar 2010 av Samegerilja Lenke til kommentar
CFM Skrevet 15. februar 2010 Del Skrevet 15. februar 2010 *Parkering* Jeg hadde bare sagt "ok" og gått vekk. Hadde ikke brydd meg et brøkdels sekund når ho kommer bort og sier slikt. Særlig hvis det var flere plasser hun kunne parkert for å komme nærmere et strømuttak. Lenke til kommentar
gxi Skrevet 15. februar 2010 Del Skrevet 15. februar 2010 (endret) ... Er tydeligvis endel idioder som tror de kan eie offentlige parkeringsplasser.. Er en idiot som bruker til stadighet å parkere på gang- og sykkeveien rett nedenfor der jeg bor. Dette er 1 av 2 veier jeg har inn til min parkeringsplass, hvor jeg er nødt til å komme inn ene veien, og kjøre ut andre veien pga jeg bare kan kjøre ut/inn èn bestemt retning fra min parkeringsplass. Når den bilen står der er jeg nødt til å rygge bilen fra/til nærmeste kryss i andre retningen. .. for ikke å snakke om alle de som kommer gående og syklende forbi her, som er nødt til å presse seg forbi bilen, fordi den står på veien som går mellom to hus. Endret 15. februar 2010 av gxi Lenke til kommentar
AnaXyd Skrevet 15. februar 2010 Del Skrevet 15. februar 2010 Det er virkelig mye rart, og skulle ønske mye av det kunne ha blitt rensket opp i. Det er som regel folk fra 30+ som gjør disse "jeg eier alt" greien, virker det som. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 16. februar 2010 Del Skrevet 16. februar 2010 Jeg skulle ønske folk kunne lære seg å bruke blinklys når de skal til venstre i en rundkjøring, da hadde jeg nemlig sluppet å bråbremse med hjertet i halsen i dag. Hvordan skal jeg kunne vite at du skal til venstre, når du har veldig høy fart og en linje gjennom rundkjøringen som tilsier at du skal rett frem? ( ) Lenke til kommentar
Jason P. C. Skrevet 16. februar 2010 Del Skrevet 16. februar 2010 Det med å blinke til venstre er en uting. Jeg sto og ventet på å kjøre inn i rundkjøringen, så ser jeg at bilen som kommer til venstre blinker, så jeg begynner å kjøre frem. Men han skulle rundt (han blinket til venstre), men jeg så bare blinklyset, og da tenkte jeg med en gang at han skulle til høyre. Og ja, dette var absolutt min feil, jeg vet det Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 16. februar 2010 Del Skrevet 16. februar 2010 Det er IKKE en uting å blinke til venstre når rundkjøringen er konstruert slik at du kan ha "høy hastighet" gjennom den i "hovedretningen", da er det veldig greit å få et forhåndsvarsel om at noen har planer om å svinge til venstre. Lenke til kommentar
lockdog Skrevet 16. februar 2010 Del Skrevet 16. februar 2010 Det hjelper ikke, du skal aldri ha "høy hastighet" igjennom rundkjøringer. Punktum. Og her i Stavanger er folk helt håpløse på det. Halvparten av neka blinker til venstre, og ikke en jækla idiot blinker til høyre ut av rundkjøringen. Kiire, om du heller hadde blinket til høyre ut av rundkjøringen, så hadde den som kom i møte faktisk vist at han slapp å bremse. Det å blinke til venstre bekrefter bare mistanken man skal ha uanset, nemlig at man må stoppe. Hvis folk hadde gjort som de skulle og faktisk blinket til høyre ut av samtlige rundkjøringer, så hadde venstreblink være like overflødig som blindtarmen. Så begynt med det! Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 16. februar 2010 Del Skrevet 16. februar 2010 Jeg blinker alltid ut av rundkjøringer, men jeg mener det at det er bedre med for mye informasjon enn for lite, ergo; skal du til venstre så blinker du til venstre. Skal jeg bruke samme "mynt" som deg kan jeg si at du ikke trenger å blinke når du skal svinge av en hovedvei, folk ser jo at du bremser, og det å blinke vil bare bekrefte at du må bremse når du ligger bak. Og å være så firkantet som du nå opptrer funker bare ikke, om alle skal stoppe helt i hver eneste rundkjøring vil alt stoppe opp, det er noe som heter trafikkflyt. Lenke til kommentar
Atald Skrevet 16. februar 2010 Del Skrevet 16. februar 2010 Ekstremt enig med Kiire. Så lenge man greier å blinke ut ved riktig tidspunkt er det en ubetinget fordel at man viser hvor man skal både med plassering og blinklys. Lenke til kommentar
lockdog Skrevet 16. februar 2010 Del Skrevet 16. februar 2010 Nei, det er overhode verken samme mynt eller valutta. Selvfølgelig skader det ikke å blinke for mye. Problemet er at folk tydeligvis ikke gidder å blinke inn OG ut av rundkjøringen, og da inn kommer først, dropper de utblinkinga. Og det å kun blinke inn i rundkjøringer er helt bak mål, og er stort irritasjonsmoment i trafikken. Venstreblinking skaper mer problemer (at folk dropper å blinke ut) enn de løser ved å vise andre at du skal rundt. Og ordet du nevner, det er nemlig å blinke UT av rundkjøringer skaper trafikkflyt. Blinke inn i rundkjøringer skaper overhode ikke trafikkflyt, så jeg mener du tar feil der. For, hvis alle blinker ut. Hva er da poenget med å blinke inn? INGEN har nytte av at du blinker inn om du alle blinker ut (det finnes unntak i større rundkjøringer med flere felter). Du kan god lure deg selv og tro at å holde god fart inn i rundkjøringer fordi møtende bil ikke blinker er å skape god trafikkflyt, men det er rett og slett bare trafikkfarlig. Og hva mener du med firkanta? Du er påbudt å ta det rolig inn i rundkjøringer, da du tross alt har vikeplikt for bilene der inne. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 16. februar 2010 Del Skrevet 16. februar 2010 Jeg er enig i at dersom alle hadde blinket ut ville venstreblinking i rundkjøring vært overflødig, men alle vet at blinklys-hendelen er ekstrautstyr som må spesialbestilles. Så lenge ikke alle blinker ut vil det å blinke inn hjelpe, selv om jeg hater de som glemmer å blinke ut etter å ha blinket inn. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 16. februar 2010 Del Skrevet 16. februar 2010 Er det noen som kan vise til hvor i trafikkloven det står at man skal blinke til venstre i en rundkjøring? Kiire er ikke den første jeg har hørt sagt det, men det strider helt mot det jeg har lært. Derfor er det bra om vi får avklart saken en gang for alle. Hvor er den paragrafen? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 16. februar 2010 Del Skrevet 16. februar 2010 Hvis jeg ikke husker helt feil er det kun påbudt å blinke ut av rundkjøringer, men at det står noe om at det kan være behjelpelig å blinke inn. Lenke til kommentar
lockdog Skrevet 16. februar 2010 Del Skrevet 16. februar 2010 Dersom du skal til høyre ved første avkjøring, gis tegn til høyre i god tid før du kjører inn i rundkjøringen. Når du skal ut av rundkjøringen ellers, blink til høyre når du er på høyde med siste utkjøringførdu selv skal ut. Dersom du skal ut til venstre for der du kjører inn, kan det i enkelte tilfeller være til informasjon for andre trafikanter at du gir tegn til venstre før du kjører inn i rundkjøringen. Ved feltskifte i rundkjøring med flere felt, skal det gis tegn før feltskifte. Oppsummering - atferd i rundkjøringer: Dette er brudd på trafikkreglene, og du kan risikere å bli bøtelagt dersom: 1. For stor fart inn mot rundkjøringen og/eller unnlate å vike slik at kryssende trafikk i rundkjøringen blir tvunget til plutselig å endre retning eller hastighet for sitt kjøretøy. 2. Unnlater å gi tegn når man skifter felt i rundkjøringen eller forlater rundkjøringen, dersom tegngivningen hadde vært til veiledning for annen trafikant. Kilde Og det er nettopp den biten jeg uthevet som er problemet. Rogalendinger praktiserer dette som om det står "alltid", der, samt at en skulle tro de trodde dette var viktigere enn å blinke ut. Kanskje politiet her borte burde tatt en sjau et par ukers tid. Stille seg ved rundkjøringer og bøtelegge samtlige som ikke blinker ut av rundkjøringene når det er andre biler på vei inn fra samme retning? Sløsing av resurser, men folk hadde kanskje lært. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 16. februar 2010 Del Skrevet 16. februar 2010 Kanskje politiet her borte burde tatt en sjau et par ukers tid. Stille seg ved rundkjøringer og bøtelegge samtlige som ikke blinker ut av rundkjøringene når det er andre biler på vei inn fra samme retning? Sløsing av resurser, men folk hadde kanskje lært. Ta med de med tåkelys så har man en utømmelig inntektskilde for staskassa. Lenke til kommentar
steinrawr Skrevet 16. februar 2010 Del Skrevet 16. februar 2010 (endret) i bildet står alt jeg vil formidle om rundkjøringer. Om alle hadde kjørt slik, hadde rundkjøringene vært mye mer effektive, og mer oversiktlige! bedre trafikkflyt. Eneste ulempen er at man kan holde på blinklyset inn i rundkjøringen for lenge, og derfor oppholde dem som skal ut i samme arm som du skal inn! lockdog: Du kan ikke si at en praktisering som dette ikke skaper flyt! venstreblink er mer hjelpende enn skadende!!!! trekker inn Kiires eksempel, som i aller høyste grad er relevant og kan sammenlignes!! Jeg blinker alltid ut av rundkjøringer, men jeg mener det at det er bedre med for mye informasjon enn for lite, ergo; skal du til venstre så blinker du til venstre. Skal jeg bruke samme "mynt" som deg kan jeg si at du ikke trenger å blinke når du skal svinge av en hovedvei, folk ser jo at du bremser, og det å blinke vil bare bekrefte at du må bremse når du ligger bak. EDIT: tar forbehold om at dere gidder å se og lese på bildet jeg la ut! Endret 16. februar 2010 av EMiRo Lenke til kommentar
Postkassestativ Skrevet 17. februar 2010 Del Skrevet 17. februar 2010 (endret) Det kommer litt på plasseringen å. Hadde alle plassert seg rett, hadde ikke dette vært noe problem. Skal du til venstre eller rundt, legg deg til venstre. Skal du til høyre eller rett fram, legg deg til høyre. Jeg har ikke behov får å vite hvor folk skal i rundkjøringen. Tar de innersvingen på rundkjøringen å kjører rett fram så smeller det, å da blir det deres feil. Så enkel er den saken! Hvis ikke plassering er nøye, så blir det bare kaos Trenger ikke å slite ut blinklyshendlene på å blinke i alle retninger når plasseringen sier det meste Du sier jo selv en stor ulempe med blinking inn i rundkjøringa: Eneste ulempen er at man kan holde på blinklyset inn i rundkjøringen for lenge, og derfor oppholde dem som skal ut i samme arm som du skal inn! Blir egentli litt forbanna av å lese om denne blinkingen inn i rundkjøringa. Hvorfor skal jeg vite at bilen på den andre siden av runkjøringa skal til venstre. Hvis en bil helt på andre siden av rundkjøringa blinker til venstre, gidder ikke jeg å vente på at den skal kjøre før meg, fordi den er helt på den andre siden å jeg har mulighet til å kjøre lenge før bilen i heletatt nærmer jeg posisjonen min. De som vil at blinking inn i rundkjøringa er noe som burde vært pålagt er noen forbanna pyser som ikke klarer å beregne hvor stor luke du trenger får å kjøre. Hvor dan blir det hvis alle skal vente på bilen på den andre siden fordi at den skal passere deg, da blir det plutseli ikke plass til flere en 2 biler i rundkjøringa da. Det tror jeg blir topp i sinsen-krysset i rushtiden ja. Den som klarer å få meg overbevist på at blinking inn i rundkjøringa er bedre enn slik det er nå, skal få 40 Freia Påskeegg av meg! Endret 17. februar 2010 av Fjernsyn Lenke til kommentar
steinrawr Skrevet 17. februar 2010 Del Skrevet 17. februar 2010 Blir egentli litt forbanna av å lese om denne blinkingen inn i rundkjøringa.Hvorfor skal jeg vite at bilen på den andre siden av runkjøringa skal til venstre. Hvis en bil helt på andre siden av rundkjøringa blinker til venstre, gidder ikke jeg å vente på at den skal kjøre før meg, fordi den er helt på den andre siden å jeg har mulighet til å kjøre lenge før bilen i heletatt nærmer jeg posisjonen min. De som vil at blinking inn i rundkjøringa er noe som burde vært pålagt er noen forbanna pyser som ikke klarer å beregne hvor stor luke du trenger får å kjøre. Hvor dan blir det hvis alle skal vente på bilen på den andre siden fordi at den skal passere deg, da blir det plutseli ikke plass til flere en 2 biler i rundkjøringa da. Det tror jeg blir topp i sinsen-krysset i rushtiden ja. Den som klarer å få meg overbevist på at blinking inn i rundkjøringa er bedre enn slik det er nå, skal få 40 Freia Påskeegg av meg! Men herregud, selvfølgelig kjører du når bilen er på andre siden av rundkjøringer. INGEN i sinne fulle fem står å venter til vedkommende kommer rundt, enten de blinker eller ikke. Så du kan ikke argumentere med den! Men om du er et lite stykke unna, og en bil blinker seg rundt, så kan du planlegge kjøringen din bedre, og dermed unngå en stans, eller se at du får helt klar bane når du nærmer deg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå