Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det jeg ikke helt forstår er hvorfor det er lovlig med handsfree når man likevel må trykke på knappene på selve mobilen. Tar da oppmerksomheten like mye bort fra trafikkbildet som en håndholdt mobiltelefon gjør.

 

mange handsfree-er bare en enkel liten knapp på settet eller på ledningen til mobilen. alt er bedre enn å fikle med en mobil man skal holde mot øret. selvom prating i seg selv tar mye oppmerksomhet!

 

vil dedikere dette innlegget til nepskrellet av en ansatt på esso moholt i Trondheim! Jeg kommer kjørende med et løst hjul (jada, vet jeg må sjekke og ettertrekke når andre bytter dekka mine) som aboslutt ikke kan kjøres videre med! Jeg kommer å ber om å få låne en nøkkel å trekke etter med, men til tross for at jeg kommer dit kl 00, ingen kunder og står rett utfor, nekter nepskrellet meg å låne, fordi de ikke har til utlån. Måtte presse et allerede helt tomt kreditkort for penger for noe å trekke etter med! Idioti. Hadde det vært masse kunder og stress, hadde jeg skjønt det men... nei....

Lenke til kommentar
Det jeg ikke helt forstår er hvorfor det er lovlig med handsfree når man likevel må trykke på knappene på selve mobilen. Tar da oppmerksomheten like mye bort fra trafikkbildet som en håndholdt mobiltelefon gjør.

 

mange handsfree-er bare en enkel liten knapp på settet eller på ledningen til mobilen. alt er bedre enn å fikle med en mobil man skal holde mot øret. selvom prating i seg selv tar mye oppmerksomhet!

Dersom du blir oppringt ja, da er det bare en knapp på den håndholdte mobilen også. Tenker mer på når man skal ringe ut, da klarer man seg neppe med bare en knapp. Back to fikling. ;)

 

Prating i seg selv kan man gjøre med sidemannen, så det er vel ikke fullt så distraherende.

Lenke til kommentar

Beklager hvis jeg støter noen, men hvis en ikke klarer å snakke i telefon mens en kjører har en et problem.

 

Selv problemet med å ringe og motta samtaler er jo fiklingen med tall osv med. Selve samtale tar jo like lite konsentrasjon som en samtale med passasjer i bilen.

Lenke til kommentar

Om man holder telefonen til øret eller røyker å snakker med en passasjer, så mener jeg at det er like stor risk.

Hvis man røyker å kjører så mister man mere konsentrasjon fra kjøringen, enn å snakke i telefon, da må du jo konsentrere deg om å få aska i askebegret eller ut ruta.

Automatisk ser du om du treffer askebegret eller åpningen på vinduet.

Lenke til kommentar
Beklager hvis jeg støter noen, men hvis en ikke klarer å snakke i telefon mens en kjører har en et problem.

 

Selv problemet med å ringe og motta samtaler er jo fiklingen med tall osv med. Selve samtale tar jo like lite konsentrasjon som en samtale med passasjer i bilen.

 

Klarer du å prate med folk mens du får med deg nøyaktig hva som skjer på en film? neppe.

får du med deg absolutt alt du kunne fått med deg når du kjører, hvis du fører en samtale med sidemannen eller over mobilen? neppe. Det at du faktisk er såpass trangsynt at du mener at alle som velger å fokusere på veien foran mobilen har et problem, er skremmende.

 

Kjøring krever konsentrasjon, og helt simpel barneskolelogikk tilsier at du bruker opp deler av konsentrasjonen din på å prate istedet for å kjøre! Selvfølgelig sier jeg ikke at man ikke skal kunne prate i handsfree eller med sidemannen, men det tar konsentrasjon fra veien, og det kan du ikke benekte. Jeg gjør det jo selv, men det betyr ikke at det alltid er like lurt. er jo selvfølgelig forskjell på å prate når man kjører langkjøring f.eks. og i byen, hvor det gjerne er mer stressende og flere faremomenter å tenke på!

Lenke til kommentar

EMiRo: det blir litt feil å si at det er verre å prate i telefonen ved bykjøring enn ute på landeveien. Konsekvensene er store om man er uheldig,uansett.

 

Farten er større, og konsekvensene av et øyeblikks uoppmerksomhet er mye større på landeveien. I byen er farten lavere og marginene større.

 

Det er like viktig å reagere rett som det er å reagere fort - er korrekte reaksjoner innlært så skal det ikke ha mer å si om man prater i mobil med handsfree enn om man prater med en passasjer. Er alle slike reaksjoner innlært med to hender blir det plutselig problemer når man skal foreta seg noe og har telefonen i ene hånden. I motsetning til andre ting som gjør at man kjører med kun en hånd så er det verre å planlegge når telefonen skal ringe for minst mulig risiko.

Lenke til kommentar
Beklager hvis jeg støter noen, men hvis en ikke klarer å snakke i telefon mens en kjører har en et problem.

 

Selv problemet med å ringe og motta samtaler er jo fiklingen med tall osv med. Selve samtale tar jo like lite konsentrasjon som en samtale med passasjer i bilen.

 

Klarer du å prate med folk mens du får med deg nøyaktig hva som skjer på en film? neppe.

får du med deg absolutt alt du kunne fått med deg når du kjører, hvis du fører en samtale med sidemannen eller over mobilen? neppe. Det at du faktisk er såpass trangsynt at du mener at alle som velger å fokusere på veien foran mobilen har et problem, er skremmende.

 

Kjøring krever konsentrasjon, og helt simpel barneskolelogikk tilsier at du bruker opp deler av konsentrasjonen din på å prate istedet for å kjøre! Selvfølgelig sier jeg ikke at man ikke skal kunne prate i handsfree eller med sidemannen, men det tar konsentrasjon fra veien, og det kan du ikke benekte. Jeg gjør det jo selv, men det betyr ikke at det alltid er like lurt. er jo selvfølgelig forskjell på å prate når man kjører langkjøring f.eks. og i byen, hvor det gjerne er mer stressende og flere faremomenter å tenke på!

Nå tror jeg du overvurderer innlegget mitt litt. Jeg har da aldri sagt at jeg kan få med meg alt som skjer i trafikken mens jeg prater med noen. Det hadde jeg ikke klart om jeg hadde konsentrert meg fullt heller.

 

At du i tillegg klarer å vri om innlegget mitt til å konkludere med "at du mener at alle som velger å fokusere på veien foran mobilen har et problem, er skremmende. ", det er skremmende. Det er da ikke snakk om å velge mobilen foran trafikken på noen som helst måte. Det jeg mener er at man imo burde klarer å føre en samtale mens man kjører. Klart tar det litt konsentrasjon fra veien, men jeg vil ikke si at det er noen fare forbundet med det, selv ikke inne i byer.

 

Du sier jo selv at du snakker med handsfree/sidemann. Jeg regner med at du er som meg hvis du kommer til et sted hvor du må ha høyere konsentrasjon; du legger mindre konsentrasjon til snakkingen. Det skjer jo forhåpentligvis automatisk.

 

Er vi enige nå? :)

Lenke til kommentar
Klarer du å prate med folk mens du får med deg nøyaktig hva som skjer på en film? neppe.

får du med deg absolutt alt du kunne fått med deg når du kjører, hvis du fører en samtale med sidemannen eller over mobilen? neppe. Det at du faktisk er såpass trangsynt at du mener at alle som velger å fokusere på veien foran mobilen har et problem, er skremmende.

 

Kjøring krever konsentrasjon, og helt simpel barneskolelogikk tilsier at du bruker opp deler av konsentrasjonen din på å prate istedet for å kjøre! Selvfølgelig sier jeg ikke at man ikke skal kunne prate i handsfree eller med sidemannen, men det tar konsentrasjon fra veien, og det kan du ikke benekte. Jeg gjør det jo selv, men det betyr ikke at det alltid er like lurt. er jo selvfølgelig forskjell på å prate når man kjører langkjøring f.eks. og i byen, hvor det gjerne er mer stressende og flere faremomenter å tenke på!

Nå kan det vel diskuteres hvem som er trangsynt her. Noen gang hørt om den gylne middelvei? Man snakker ikke om å slå seg på låret og gestikulere med armene, man snakker om å føre en normal samtale. Dette er både vanlig og lovlig. Det er fullt mulig å få med seg trafikkbildet på samme tid.

 

Så er spørsmålet hvor mye konsentrasjon en samtale tar. Jeg mener at den ikke tar så mye at man opplever problemer, personlig har jeg i alle fall aldri hatt denne type problemer. Hjernen er i stand til å gjøre to ting på en gang.

 

Til slutt er jeg enig med dem som påpeker at det kan skje like mye uforutsett på en landevei som i byen. Realiteten er at det som oftest går fortere på landeveien, og at man da har mindre tid å reagere på.

Lenke til kommentar

Nå vet jeg ikke om dette skjer fordi jeg kjører totalt på autopilot i Oslo eller ikke, men det har skjedd at jeg har ringt opp noen på den ene sida av byen, for så å plutselig oppdage at jeg er ferdig lukeparkert på andre sida av byen uten å helt huske hvordan jeg har havnet der...

Lenke til kommentar
Nå vet jeg ikke om dette skjer fordi jeg kjører totalt på autopilot i Oslo eller ikke, men det har skjedd at jeg har ringt opp noen på den ene sida av byen, for så å plutselig oppdage at jeg er ferdig lukeparkert på andre sida av byen uten å helt huske hvordan jeg har havnet der...

Dette har jeg opplevd uten å snakke i telefonen. Litt trøtt, eller virkelig leve seg inn i musikken. Bra er det nok ikke.

Lenke til kommentar
Det kan vel komme av dyp konsentrasjon? Vet jeg har det sånn etter billøp. Jeg husker jo hva som skjedd, om det har skjedd noe spesielt, men ellers så vet jeg at jeg har kjørt de rundene jeg trenger, men ikke noe mer...

Det er en mulighet, ja.

 

Det jeg vet er at jeg har aldri "returnert" til en farlig situasjon, som å være på vei over i motsatt kjørebane eller ut i grøften.

Lenke til kommentar
Du kunne like gjerne sagt "Så lenge en ikke kjører inne i byen hvor fotgjengere og syklister kan komme overraskende, så ser jeg ikke helt faren i å kjøre med promille."

 

Mobilprat verre enn promille

 

Det er ikke uten grunn at begge deler er forbudt.

 

Nei, det er absolutt ikke det samme. :sleep2:

 

Selvfølgelig tar mobiltelefon-prat litt av konsentrasjonen din. Men kunne vi ikke like så godt forbudt å ha passasjerer i bilen da?

Jeg er helt sikker på at en mister mer konsentrasjon på å prate med folk i baksetet enn av å prate i mobiltelefonen.

 

Og komme med forskningsrapporter fra simulerte tester mener jeg bare er tull. Kom med fakta i stede.

Statistiske resultater hvor en ser på ulykker hvor mobiltelefonprat faktisk var en alvorlig faktor i ulykken. :)

 

Jeg tror nemlig jeg skulle klart å spikre sammen en forskningsrapport som fortalte at "Høre på favorittmusikken din mens du kjører bil er farligere enn å kjøre med promille".

Lenke til kommentar

Får komme med et bidrag her jeg også da!

 

Det var en gang i forrige uke, da jeg skulle parkere på den lokale parkeringsplassen ved togstasjonen. Det er enkelte plasser man kan betale for med motorvarmer på disse plassene om vinteren, og disse er tydelig merket med RØDE skilt.

 

Jeg er en trafikant som prøver iherdig å gjøre mest mulig plass til biler på parkeringsplasser, så jeg parkerer ikke på disse plassene, selvfølgelig.

 

Jeg har nå fått meg en ganske fast plass, ved siden av en Citroen som pleier å stå ved meg. Jeg har lagt merke til at denne bilen benytter seg av motorvarmer, men vi står parkert på en seksjon som ikke er spesifikt reservert mot de som bruker motorvarmer. Det er altså ikke røde skilt der. Så alle kan parkere på disse plassene.

 

En dag jeg parkerte var ikke denne bilen der, da jeg kom litt tidlig. Jeg parkerte med vilje på min faste plass, slik at denne Citroen bilen kunne parkere fint på sin "faste" plass.

 

Jeg sitter i bilen min og slapper av før jeg går ut i kulda, og plutselig kommer denne bilen, med en rimelig stresset kvinne i 40-50 års alderen i. Hun parkerer på andre siden av bilen min, og ikke på sin faste plass, noe jeg fant litt underlig. Jeg ble møtt av et rimelig stygt blikk av henne, og når jeg gikk ut fikk jeg høre at jeg neste gang skulle parkere et annet sted, da jeg stod i veien for motorvarmerne. Jeg begynte å tenke, og fant ut etter kort tid at disse plassene er faktisk ikke reservert for noen som helst, da det ikke er røde skilt der. Jeg nevnte dette for henne.

 

Hun sa noe om at jeg fremdeles stod i veien, og at det ikke var akseptabelt at jeg stod der jeg stod. For hun måtte visstnok strekke kabelen til motorvarmeren så mye, da hun benyttet seg av motorvarmeren på andre siden av bilen min. Jeg så at det var marginal forskjell mellom lengden fra bilen hennes til motorvarmeren på den siden hun parkerte på, så jeg så ikke helt problemet. Hun hadde jo fått koblet seg i.

 

Så jeg bare sa "okey", etter litt om og men, for jeg orket ikke å krangle så tidlig om morgenen. I ettertid føler jeg meg svært skuffet over slike mennesker som tror de eier en plass på parkeringen. Dette er jo helt absurd?? Ihvertfall når jeg med vilje tenkte på hennes bil når jeg parkerte, slik at alle blir fornøyd. JESUS! Jeg angret på at jeg ikke gav henne inn med en lekse der og da, det er helt sykt hva folk klarer å finne på.

Endret av AnaXyd
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...