Gå til innhold

Trafikalsk klagemur

Opus

Anbefalte innlegg

Jo det kan komme 15-20 cm i løpet av en halvtime når det snør kraftig.

Jeg har egenhendig opplevd 70 cm over natta og 20 cm på under timen.

Vel, denne gangen tok det 12 timer. Det finnes ingen grunn i verden til at strekningen ikke skulle ha vært brøytet.

Det er jeg ikke nødvendigvis enig i uten videre diskusjon rundt temaet (vi får først ta en titt i forarbeidene, blant annet, dessuten ser jeg for meg at problemet med folk som kjører feil veg i en envegskjørt gate ikke var i Samferdselsdepartementets tanker da Trafikkreglene ble banket i 1986, men det betyr ikke at det ikke går an å bruke huet), men forsikringsselskapenes avgjørelser er i alle tilfeller uinteressante og irrelevante som rettskilder.

Hvor finner man forarbeider? Selv har jeg ikke kommet lengre enn forskrifter på Lovdata, forskrift til § 4 i veitrafikkloven om vikeplikt følger her (§ 7 i Trafikkreglene):

§ 7. Vikeplikt

1. Trafikant som det skal vikes for, må ikke hindres eller forstyrres. Den som har vikeplikt, skal tydelig vise dette ved i god tid å sette ned farten eller stanse.

2. Kjørende har vikeplikt for kjøretøy som kommer fra høyre. Det samme gjelder når kjørende som vil svinge til venstre, vil få kjøretøy på sin høyre side.

3. Kjørende som vil svinge, har vikeplikt for gående eller syklende der det skal kjøres inn.

4. Kjørende som kommer fra parkeringsplass, holdeplass, torg, eiendom, bensinstasjon, gågate, gatetun eller liknende område har vikeplikt for annen trafikant. Det samme gjelder den som kommer fra gårdsveg eller annen veg som ikke er åpen for alminnelig ferdsel, eller som svinger inn på kjørebanen fra vegens skulder.

Kjørende som vil inn på eller krysse veg fra sykkelveg, gangveg, eller fortau, har vikeplikt for trafikant på vegen.

5. På veg med fartsgrense 60 km i timen eller lavere har kjørende vikeplikt for buss når føreren gir tegn om at bussen skal forlate holdeplass. Bussføreren skal unngå fare.

6. Om nødvendig skal kjørende som møtes, i god tid vike tilstrekkelig til høyre og kjøre sakte eller stanse. Er en del av vegen sperret, har den vikeplikt som har sperringen på sin side.

0 Endret ved forskrift 6 mars 1998 nr. 181 (i kraft 1 mai 1998).

Har understreket de setninger som for meg kan påvirke dette tilfellet. Spørsmålet er om en envegskjørt gate er "åpen for alminnelig ferdsel". Jeg mener at den er det, ettersom alle som vil kan kjøre der, så lenge de kjører i riktig retning. Da står man igjen med punkt 2 som er grunnlaget for min påstand.

EDIT: Mulig at en moderator bør skille ut postene på denne og forrige side i en egen tråd.

Endret av tor_erik
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kombinasjonen smal vei, is, snø, bil som kjører ut i motsatt retning (bryter vikeplikt) samt brøytestikker som er plassert i grøfta kan bare ende ett sted.. Hadde ingen mulighet for å vite hvor langt ut jeg kunne plassere bilen, og dermed kom ett hjul utenfor kanten.. og da var det gjort. Heldigvis for min del gjorde jeg ikke feilen mange gjør i slike situasjoner; å umiddelbart vri rattet så langt det går i andre retningen så bilen legger seg sidelengs og havner på taket på andre siden av veien.

(Det eneste av skade jeg muligens har fått er noen fingermerker som igjen kan ha noen små riper etter å ha fått hjelp til å få bilen opp igjen)

Endret av gxi
Lenke til kommentar
(Det eneste av skade jeg muligens har fått er noen fingermerker som igjen kan ha noen små riper etter å ha fått hjelp til å få bilen opp igjen)

Dette er noe av det jeg liker best med vinteren. Hvis du er så uheldig å havne utenfor veien, blir det som regel ingen skader (med mindre du har sikkelig fart) takket være snøen.

Jeg snurret rundt for et år siden, og det hadde ikke gått så bra som det gjorde uten snøen som tok imot. På en annen side hadde jeg ikke snurret rundt hvis det ikke var snø.

Lenke til kommentar

Folk som tar brøytestikker blir jeg forbanna på, er det 10-20cm snø på en vei og det snør og blåser, er det utrolig slitsomt hvis noen har tatt brøytestikkene som er fin å sikte etter.

La de stå der de skal stå, det er faktisk en grunn til at de blir satt opp.

Brøytingen av veien vil også ta lengre tid hvis brøytemannskapet må kjøre der de tror veien er.

Jeg blir også forbanna på folk som brøyter i 30-40km/t, SNØEN DETTER INN PÅ VEIEN IGJEN MED SÅ LAV FART.

Lenke til kommentar
Folk som tar brøytestikker blir jeg forbanna på, er det 10-20cm snø på en vei og det snør og blåser, er det utrolig slitsomt hvis noen har tatt brøytestikkene som er fin å sikte etter.

La de stå der de skal stå, det er faktisk en grunn til at de blir satt opp.

Brøytingen av veien vil også ta lengre tid hvis brøytemannskapet må kjøre der de tror veien er.

Enig i den, det er irriterende at folk fjerner brøytestikker, om det er en del nysnø så er det ikke altfor enkelt å se hvor veien går hen alltid.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Spesielt ikke når det kommer kjerringer i motgående kjørefelt som tror Micraen deres er kjempebred, selv om de har plass til enda en Micra på høyre side av seg :p

Lenke til kommentar
Spesielt ikke når det kommer kjerringer i motgående kjørefelt som tror Micraen deres er kjempebred, selv om de har plass til enda en Micra på høyre side av seg :p

Den situasjonen er jeg oppe i minst en gang daglig når jeg er ute å kjører. Når jeg kjører merce, som selvfølgelig er litt bred, blir jeg omtrent presset av veien når damene kommer med Micra eller sånne småbiler. Utrolig irriterende.

Lenke til kommentar

Dette skjedde for et par dager siden. Skulle hjem, og lå bak ei dame som skulle av E6 mot venstre, så hun måtte krysse det andre feltet. Greit nok det, og jeg skulle gjøre det samme selv litt lengre fremme, men hun her irriterete meg ekstra mye da dette skjedde:

Hun putret i 40 i 60, regelrett bråbremset foran en fotoboks (kjørte fortsatt i 40) og så blinket hun seg til venstre. Yes tenkte jeg, så kommer jeg meg forbi. Neida, hun stoppet 10 meter før det ideele, og samtidig MIDT i kjørefeltet, så var umulig å komme forbi. Sjekk illustrasjonen under.

post-70615-1265451227_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Dette skjedde for et par dager siden. Skulle hjem, og lå bak ei dame som skulle av E6 mot venstre, så hun måtte krysse det andre feltet. Greit nok det, og jeg skulle gjøre det samme selv litt lengre fremme, men hun her irriterete meg ekstra mye da dette skjedde:

Hun putret i 40 i 60, regelrett bråbremset foran en fotoboks (kjørte fortsatt i 40) og så blinket hun seg til venstre. Yes tenkte jeg, så kommer jeg meg forbi. Neida, hun stoppet 10 meter før det ideele, og samtidig MIDT i kjørefeltet, så var umulig å komme forbi. Sjekk illustrasjonen under.

post-70615-1265451227_thumb.jpg

Bruk av vold tilrådes.

Lenke til kommentar

Det jeg irriterer meg grønn over, noe som er enda værre nå om vinteren er folk som parkerer bilen sin på gang og sykkelbane(fortau)... altså, her klager man på at folk som sykler, og også noen som sparker, er i veien. OK, da bruker vi gang og sykkelbanen, meeen... midt i mellom to digre brøytekanter, løssnø, og der det er umulig å dra med seg en sykkel over grøfter og kanter, der står det biler, ikke bare en, men det var tydeligvis en ny parkeringplass. Er det virkelig mulig å være så sykt stutte i hue? menmen, ikke skyld på meg om du er her jeg bor, parkerer på en gang og sykkelbane og har riper i lakken, jeg må dessverre forbi gitt, og eneste muligheten er faktisk gang og sykkelbanen der du har parkert.

Lenke til kommentar
Opplevde dette på vei til skolen i dag. Er det så jævla vanskelig å forstå at man ikke kan rygge ut på en hovedvei med mye trafikk midt i morgenrushet?

585158.jpeg

Sitter her å lurer på hvorfor i helvette han skulle rygge ut på veien i det hele tatt? Ser jo ut som det er tilstrekkelig med plass på å snu der, så han kan komme med snuten ut og få mye bedre oversikt.

Lenke til kommentar

Jeg fulgte etter et kvinnfolk fra samfundet til ec. Dahls gate i trondheim før jeg selv svingte av til HiST, under hele turen satt kvinnfolket i en heftig samtale på mobiltelefonen. satt å ristet på hodet, kjørte vinglete, sperret gangfelt og kryss, Angrer litt på at jeg ikke fulgte etter henne og kjeftet henne huet fullt!

når telefonen ringer, svarer du: "jeg kjører, Hade" og så legger du på , eller mobilen i fra deg til du evt svinger av veien! jesus

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...