Stoddart Skrevet 18. januar 2010 Del Skrevet 18. januar 2010 Jurist, som brukernavnet tilsier, så bør du ha rimelig god kontroll på lover. Hvordan fungerer det med fart på gangfelt? En fugl sang engang til meg at alt over 20km/t er forbudt på gangfelt. Rimelig upraktisk om man skal sykle i relativt stor fart... Lenke til kommentar
Bikeridr Skrevet 18. januar 2010 Del Skrevet 18. januar 2010 Jeg betaler 78 øre ekstra pr. liter bensin jeg fyller for blandt annet gang og sykkelsti (tromsøpakke 2). Da blir jeg jævlig irritert når jeg ser sykklister VED SIDEN AV gang- og sykkelstien. Det gjør du ikke det. Du betaler 78 øre *pluss moms* pr liter bensin og/eller diesel.. Forøvrig helt enig med deg. Vi har faktisk et veldig godt utbygt gang/sykkelsti-nettverk i Tromsø og omegn. Og de holder fortsatt på å bygge ut. Jeg blir også så eitrende forbannet når de kjøtthauene i kondomdress og 40-årskrise på sykler dyrere enn begge bilene og motorsykkelen min sammenlagt ikke kan bruke sykkelstien på Sandnessundbrua (mellom Tromsøya og Kvaløya). De klager "men det er så grovt dekke der. De ødelegger dekkene våre". Derfor synes de det er helt greit å pese oppover brua, midt i kjørebanen, i 16km/t og fartsgrensen er 70km/t. [ironi]Så da sier det jo seg selv at det praktisk talt ikke blir noen som helst kø..[/ironi] Faen, skulle vært skuddpremie på dem. I tillegg så har vi vogntogene som kjører stein fra Rya-forbindelsen og dumper i byen. De var nettopp i avisen og klagde på at det var "livsfarlig føre" og de "er livredde" på veiene. Vel, i dag ble jeg nesten presset av veien to ganger fordi de har det så jævla travelt at de ikke rekker å få med seg hele slepet forbi før de skifter felt (selvfølgelig uten blinkelys, eller kanskje i beste fall setter de det på når de er nesten ferdig med feltskiftet). Vikeplikt, trafikklys og fartsgrenser gjelder jo heller selvsagt ikke for dem. (Skulle vært skuddpremie på de her "pilotene" også). Lenke til kommentar
steinrawr Skrevet 18. januar 2010 Del Skrevet 18. januar 2010 http://www.an.no/nyheter/article4812195.ece Eksempel på syklist som burde hatt smekk. (fikk vel strengt tatt det, men fortsatt) Lenke til kommentar
Jurist Skrevet 18. januar 2010 Del Skrevet 18. januar 2010 Jurist, som brukernavnet tilsier, så bør du ha rimelig god kontroll på lover. Hvordan fungerer det med fart på gangfelt? En fugl sang engang til meg at alt over 20km/t er forbudt på gangfelt. Rimelig upraktisk om man skal sykle i relativt stor fart... Jeg vet ikke helt om jeg forstår problemet, men såvidt meg bekjent eksisterer det ingen spesifikke regler om fart på gangfelt. Lenke til kommentar
Jurist Skrevet 18. januar 2010 Del Skrevet 18. januar 2010 Jurist: Jeg går ut i fra at du fikk lappen på postordre fra Singapore, utifra det du skriver og de sinnsyke holdningene dine! Beklager, jeg har fått førerett i alle klassene jeg har førerett i, i Norge. Man får ikke holdninger, gode eller dårlige, sammen med førerkortet, så jeg følger uansett ikke logikken i resonnementet ditt. For øvrig virker det som om enkelte sliter med å se det store bildet, og angriper person istedenfor sak. Jeg sier ikke at syklistene er roten til alt ondt eller at de er de eneste som bør fjernes fra vegbanen, men akkurat nå diskuterte vi (dårlige) syklister, og da faller det seg naturlig for meg å kommentere hva jeg synes om (dårlige) syklister i vegbanen. Lenke til kommentar
Haugsb Skrevet 18. januar 2010 Del Skrevet 18. januar 2010 Hei Holder no på med å fullføre trafikalt grunnkurs og er gammal nok til å begynne å øvekøyre om to månader. Begynnte å lese i denne tråden omlag rundt jul, og har fått ei heilt anna oppfatning av trafikken. Eg berre lurer på om dåke har noken tips og triks som kan gjere meg til en bedre øvekøyrar? (Utanom alt som står i Trafikalt grunnkurs-boka sjølvsagt.) Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 18. januar 2010 Del Skrevet 18. januar 2010 Eg berre lurer på om dåke har noken tips og triks som kan gjere meg til en bedre øvekøyrar? (Utanom alt som står i Trafikalt grunnkurs-boka sjølvsagt.) Et litt 'fyfy' tips fra meg: Når du føler deg nokså trygg på trafikken; la L-en ligge igjen hjemme. Blir du stoppet i kontroll sier du at noen må ha plukket den av da dere var på butikken. Hvorfor? Jo, veldig mange førere har en tendens til å se L-/SKOLE-skilt som en personlig utfordring til å kjøre forbi deg på det mest idiotiske og farligste stedet. Jeg merket en veldig stor forskjell på å kjøre med skolebilen og mammas bil uten L, du får faktisk kjøre i fred og konsentrere deg om læringen, og ikke de som ligger helt opp i rompa di bak og venter på den minste luke de kan snike seg forbi. Noen andre ting jeg kan nevne er å starte rolig på en parkeringsplass for å ta det som er helt basic, og så finne en litt øde vei (utenom tidene med mye trafikk) hvor du kan øve på å starte, gire opp og ned, og stoppe på en myk og kontrollert måte (slik at du ikke får rykk i bilen når du slipper ut clutchen f.eks). Etterhvert kan du bevege deg litt mer ut i trafikk for å lære hvordan du må gire ned før du svinger av (for å ikke velge for høyt/lavt gir) og slike ting, øve på feltskifte (hvor du må samhandle med andre sjåfører), og før du vet ordet av det så mestrer du også å kjøre i rushtiden. Det viktigste er at du ikke må stresse. Hvis du føler at bilene bak presser fælt, så stopp heller i en busslomme og slipp dem forbi, istedenfor å sitte halvnervøs i bilen med fokus på dem Lenke til kommentar
gxi Skrevet 18. januar 2010 Del Skrevet 18. januar 2010 (endret) Det blir bare tull å fjerne L-en pga de grunnene den er der for. L-en gjør det mulig for andre å se hvorfor vedkommende kjører elendig, og kan velge å kjøre forbi med en gang.. nettopp fordi det blir et problem å ligge bak. Dersom det er et problem at noen kjører forbi har man definitivt ikke det som kreves for å ligge i trafikken. Det er like greit å lære seg det med en gang før man blir en tulling som forsøker å gjøre alt som er mulig for å hindre annen trafikk, noe man delvis er dersom man fjerner L-en bare for å slippe at folk kjører forbi (istedet får man en laaaaang kø bak seg). Jeg HATER å treffe på biler som kjører elendig og det ikke eksisterer noen som helst tegn til hvorfor. En L som en informasjon er alt jeg trenger for å kunne se at det faktisk ikke er noe poeng for meg å tute og blinke for at "idioten" skal få opp farten. Endret 18. januar 2010 av gxi Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 18. januar 2010 Del Skrevet 18. januar 2010 Vær tålmodig om den du øvelseskjører med er av den sorten som lett får panikk og mener absolutt alt er galt. Mamma turte knapt å øvelseskjøre med meg dagen før jeg kjørte opp, og enda klager hun over alt mulig rart selv om jeg har hatt kortet i over to år. Ikke alle er like greie å øvelseskjøre med. Mamma visste dette, og lot derfor pappa ta seg av det. Noe som egentlig var like greit - blir det bare kjefting og stress er det kjekt om man kan velge å øvelseskjøre med noen annen. Lenke til kommentar
tor_erik Skrevet 18. januar 2010 Del Skrevet 18. januar 2010 Jeg HATER å treffe på biler som kjører elendig og det ikke eksisterer noen som helst tegn til hvorfor. En L som en informasjon er alt jeg trenger for å kunne se at det faktisk ikke er noe poeng for meg å tute og blinke for at "idioten" skal få opp farten. Hehe, jeg er helt enig. Oppfordrer Haugsb til å beholde L'en på bilen, det er viktig å fortelle andre at man holder på å øve seg. På denne måten kan man forholde seg til øvelseskjørere på en korrekt måte. Som gxi sier, en bil som sinker trafikken uten god grunn blir fort gjenstad for utagerende blinking med lys og tuting. L'en forteller oss andre hva som skjer, slik at du slipper å oppleve dette. Husk også å slippe fram trafikken når du har mulighet for å gjøre det. Lenke til kommentar
lockdog Skrevet 18. januar 2010 Del Skrevet 18. januar 2010 Når jeg tok lappen merket jeg aldri noe til at folk på død og liv skulle kjøre forbi. Mulig dette er verre på andre steder i Norge. Så for meg virker dette som en myte Selv pleier jeg å vise litt ekstra tålmodighet, samt avstand til biler med L på rumpa. Har også inntrykket at mange andre trafikanter gjør det samme. Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 18. januar 2010 Del Skrevet 18. januar 2010 Forøvrig, når vi er inne på det med L/skolemerking - er det bare jeg som syns skole-skiltene er for dårlige når det er mørkt? Lenke til kommentar
Demonfudge Skrevet 19. januar 2010 Del Skrevet 19. januar 2010 Nei, det er det ikke. Og jeg synes det er overraskende mange som setter skiltet opp ned. Lenke til kommentar
bb79 Skrevet 19. januar 2010 Del Skrevet 19. januar 2010 (endret) http://www.an.no/nyheter/article4812195.ece Eksempel på syklist som burde hatt smekk. (fikk vel strengt tatt det, men fortsatt) Herregud. Syklisten brøt vikeplikten og fikk ingen reaksjoner. I stedet ble bilføreren fratatt førerkortet på stedet (fikk det tilbake senere) og måtte betale et forenklet forelegg på 3000 kr. Så uttaler en politijurist: - I denne konkrete saken ble det reagert raskt mot bilisten på grunn av helt spesielle forhold, blant annet fikk vedkommende førerkortet tilbake nesten umiddelbart, og forelegget er lite. 3000 kr er fane meg ikke lite. Hadde syklisten bodd i Asia ville hun ikke levd i dag. Edit: formatering Endret 19. januar 2010 av bb79 Lenke til kommentar
Stoddart Skrevet 19. januar 2010 Del Skrevet 19. januar 2010 Jurist, som brukernavnet tilsier, så bør du ha rimelig god kontroll på lover. Hvordan fungerer det med fart på gangfelt? En fugl sang engang til meg at alt over 20km/t er forbudt på gangfelt. Rimelig upraktisk om man skal sykle i relativt stor fart... Jeg vet ikke helt om jeg forstår problemet, men såvidt meg bekjent eksisterer det ingen spesifikke regler om fart på gangfelt. Ok. For når jeg skulle trene langkjøring, og sykling fikk jeg beskjed om følgende. Sykler man over 20 km/t så har man ikke lov å sykle på gangfeltet, fordi det er en fartsgrense på 20 der, dessuten, skal man sykle forbi gående i gangfart så det blir mye start og stopp. På veien så husk at man har rett på 1.5 meter fra hvitstripen, bruk det, så bilene faktisk må svinge rundt dere, så dere ikke blir kjørt ned og hekta av speil. Lenke til kommentar
A-Jay Skrevet 19. januar 2010 Del Skrevet 19. januar 2010 (endret) Ok. For når jeg skulle trene langkjøring, og sykling fikk jeg beskjed om følgende. Sykler man over 20 km/t så har man ikke lov å sykle på gangfeltet, fordi det er en fartsgrense på 20 der, dessuten, skal man sykle forbi gående i gangfart så det blir mye start og stopp. På veien så husk at man har rett på 1.5 meter fra hvitstripen, bruk det, så bilene faktisk må svinge rundt dere, så dere ikke blir kjørt ned og hekta av speil. Det er en veldig overforenkling og egentlig litt feil det du skriver det. Det som gjelder er at man har vikeplikt for fotgjengere i gangfeltet. Det er vanlig å tolke det dithen at man må sykle forbi fotgjengere i gangfart, altså maks 20 km/t. Det er også riktig at det blir mye stopp og start, på grunn av vikeplikt for bilveier som krysser gangfelt. Men du kan aldri bryte fartsgrensen (vanligvis 50 km/t) på gangfelt. Og man har i prinsippet rett på hele kjørefeltet, selv om få vil anbefale en å ligge helt på midtstripen. Jeg er enig i at det er en god ide å kjøre litt ut fra stripen, det er tryggere for alle hvis bilene faktisk bruker motgående kjørefelt ved forbikjøring istedenfor å prøve å "snike" seg forbi. Men er det lang kø bak en og få muligheter til å forbikjøre trygt kan man godt sykle ut litt til siden på et egnet sted (busstopp eller lignende) og la dem kjøre forbi. Endret 19. januar 2010 av A-Jay Lenke til kommentar
Runar Skrevet 19. januar 2010 Del Skrevet 19. januar 2010 Jurist, som brukernavnet tilsier, så bør du ha rimelig god kontroll på lover. Hvordan fungerer det med fart på gangfelt? En fugl sang engang til meg at alt over 20km/t er forbudt på gangfelt. Rimelig upraktisk om man skal sykle i relativt stor fart... Det nærmeste jeg fant på Lovdata var følgende: 3. Sykling på gangveg, fortau eller i gangfelt er tillatt når gangtrafikken er liten og syklingen ikke medfører fare eller er til hinder for gående. Slik sykling må ved passering av gående skje i god avstand og i tilnærmet gangfart. http://www.lovdata.no/for/sf/sd/td-19860321-0747-0.html#18 Det er ikke ulovlig å sykle over gangfeltet, men hvis du gjør dette er det du som har vikeplikt for kryssende trafikk, uavhengig av hvilken side de kommer fra: Kjørende som vil inn på eller krysse veg fra sykkelveg, gangveg, eller fortau, har vikeplikt for trafikant på vegen. http://www.lovdata.no/for/sf/sd/td-19860321-0747-0.html#7 Lenke til kommentar
Stoddart Skrevet 19. januar 2010 Del Skrevet 19. januar 2010 Så var det dette med å ordlegge seg ja, men jeg fkk i allefall et svar. Nå er jeg heldig på den måten at jeg bor passe øde til, så det er lite biltrafikk på veiene her (og heller ikke gangveg) så det er ikke noe problem med kø bak meg eller noe Men takker for svar, alltid godt å vite hvilke rettigheter man har på veien:) Lenke til kommentar
Haugsb Skrevet 19. januar 2010 Del Skrevet 19. januar 2010 Takk for alle svara Men trur ikkje at forbikøyringar blir et problem, bur på vestlandet på en plass der det passerar omtrent en bil i året. Eg har og øvekøyrt endel på jordet heime, men en kan alltid bli bedre... Lenke til kommentar
Tumbleweed Skrevet 21. januar 2010 Del Skrevet 21. januar 2010 Irritasjoner i trafikken ja. Vel...nei, tja. Blir jo litt oppgitt over folk som blir helt frenetiske bak rattet når jeg gir dem et kort og vennlig blink for å signalisere at de enten mangler et frontlys, eller kjører med fryktelig feil innstilte lys. Selv (og det har jeg sagt tidligere) setter jeg pris på slike hint, og sjekker lysa med en gang jeg har fått et blink. Hva er galt med litt hjelp? I dag blinka jeg kort mot en møtende bil uten noe lys i det hele tatt i skumringstimen (hadde det ikke vært gatelys hadde det vært svart), og ble møtt av agressive håndbevegelser og en tydelig finger. Det samme gjelder når jeg passerer biler (motgående) som står parkert med fullt lys. Masse aggresjon. Parkeringslys, anyone? Dette er ikke en klage som sådan, men heller en undring over at et hint fra en medtrafikant forbausende ofte tolkes som en ren provokasjon. Er det flere som opplever dette? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå