Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+6132

Ja, Ulf Rask Ludvigsen, det har noe å si. Du får gjerne sagt det du vil si, men til alle andres irritasjon. At du får sagt noe er ikke likestilt med at du blir hørt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ja, Ulf Rask Ludvigsen, det har noe å si. Du får gjerne sagt det du vil si, men til alle andres irritasjon. At du får sagt noe er ikke likestilt med at du blir hørt.

 

Da får vi bare være uenig.

Det er ikke noe å gjøre med.

Jeg håper du i framtiden

vil se lysere på det.

 

For husk at alle mine innlegg

har handlet om trafikk.

Før noen faktisk sporet av

og ga meg hard kritikk.

Lenke til kommentar
Ja, Ulf Rask Ludvigsen, det har noe å si. Du får gjerne sagt det du vil si, men til alle andres irritasjon. At du får sagt noe er ikke likestilt med at du blir hørt.

 

Da får vi bare være uenig.

Det er ikke noe å gjøre med.

Jeg håper du i framtiden

vil se lysere på det.

 

For husk at alle mine innlegg

har handlet om trafikk.

Før noen faktisk sporet av

og ga meg hard kritikk.

 

De handler på sett og vis om trafikk, men det er ikke mye konstruktivt å spore eller noen form for bidrag til diskusjonen. Du repeterer som regel bare det noen andre har sagt, når du ikke er for opptatt av å undres over hvorfor alle andre er så slemme mot deg. ;)

Lenke til kommentar

Så slutter man med språkdiskusjonen.

 

Og samtidig slutter man med diktformen, slikt kan man spare til vårt forum for egenprodusert kultur.

 

Man kan veldig gjerne starte en tråd i tilbakemeldingsforumet om brukere skal få lov til å konsekvent skrive alt i dikt og vise-form på Diskusjon.no, involver gjerne brukerombudet. Hvem vet, kanskje dette forumet blomstrer over av diskusjoner i diktform i fremtiden om ønsket fra brukerne er der? Men inntil videre så vil jeg be brukere la vær da et premiss for å bidra på forumet i generell diskusjon er å gjøre sitt beste til å følge normal setningsstruktur. :)

 

Reaksjon på moderering gjøres som alltid enten i tilbakemeldingsforum eller på pm. Beklager avbrytelsen.

Lenke til kommentar
Folk som på død å liv må forbi meg når jeg sykkler.

Dvs: I en 40 sone, rett før en 4 armet rundkjøring, og med biler imot. Hastigheten min er vel på 30km/t

Som syklist har du egentlig ingenting i vegbanen å gjøre. Du bør helst holde deg på gang- og sykkelstien, men nå på vinterstid kan det være vanskelig. Dersom du på liv og død må ratte rundt i vegbanen, får du enten a) holde fartsgrensa eller b) finne deg i å bli forbikjørt i hytt og pine. Du er fritt vilt, en katt i en hundegård.

Syklister har akkurat like mye rett til å være i veibanen som bilister. Helst bør de sykle omtrent i venstre hjulspor for å unngå at bilister skal snike seg forbi selv om det ikke er plass (motgående trafikk). Bilister som ikke klarer å motstå fristelsen til å skape en farlig situasjon (snike seg forbi og presse syklisten) burde bli fratatt lappen. Den fortjener de ikke med sånn livsfarlig oppførsel.

 

Bilister har ingen rett til å kunne holde fartsgrensa. Fartsgrensa gjelder kun oppad. Det er ingenting ulovlig eller umoralsk ved å kjøre tregere enn fartsgrensa. Andre bilister får værsågod å ta hensyn.

 

Om syklister i veibanen er som en katt i en hundegård så burde bilistene (i hvert fall de du tenker på) få en analogi til å bli sendt til veterinæren for avliving på løpende bånd. Dvs. miste lappen hele gjengen.

Lenke til kommentar

Jeg skjønner heller ikke helt hvorfor dette (at jeg ligger langt til venstre) irriterer enkelte slik at de tuter o.l.

Hadde jeg ligget til høyre hadde det uansett ikke vært trygt for meg om de kjørte forbi, så da ville de så klart ikke gjort det? ;)

 

Helst bør de sykle omtrent i venstre hjulspor for å unngå at bilister skal snike seg forbi selv om det ikke er plass (motgående trafikk).

Endelig litt forståelse for det jeg praktiserer. :new_woot:

Lenke til kommentar
Folk som på død å liv må forbi meg når jeg sykkler.

Dvs: I en 40 sone, rett før en 4 armet rundkjøring, og med biler imot. Hastigheten min er vel på 30km/t

Som syklist har du egentlig ingenting i vegbanen å gjøre. Du bør helst holde deg på gang- og sykkelstien, men nå på vinterstid kan det være vanskelig. Dersom du på liv og død må ratte rundt i vegbanen, får du enten a) holde fartsgrensa eller b) finne deg i å bli forbikjørt i hytt og pine. Du er fritt vilt, en katt i en hundegård.

Syklister har akkurat like mye rett til å være i veibanen som bilister. Helst bør de sykle omtrent i venstre hjulspor for å unngå at bilister skal snike seg forbi selv om det ikke er plass (motgående trafikk). Bilister som ikke klarer å motstå fristelsen til å skape en farlig situasjon (snike seg forbi og presse syklisten) burde bli fratatt lappen. Den fortjener de ikke med sånn livsfarlig oppførsel.

 

Bilister har ingen rett til å kunne holde fartsgrensa. Fartsgrensa gjelder kun oppad. Det er ingenting ulovlig eller umoralsk ved å kjøre tregere enn fartsgrensa. Andre bilister får værsågod å ta hensyn.

 

Om syklister i veibanen er som en katt i en hundegård så burde bilistene (i hvert fall de du tenker på) få en analogi til å bli sendt til veterinæren for avliving på løpende bånd. Dvs. miste lappen hele gjengen.

 

Det er heller ingen som har rett til å kjøre unødvendig langt under fartsgrensa. Det er en grunn til at politiet i økende grad har delt ut (forenklede) forelegg til bilister (særlig bobilturister, men også Ola og Kari Nordmann i privatbilen sin) og syklister som sinker trafikken unødig. Avtroppende UP-sjef, Odd Reidar Humlegård, snakket om dette på radioen i vår. De ville ha fokus på blant annet dette, spesielt i sommermånedene, som et ledd i arbeidet for å få folk til å holde fartsgrensene, med mindre spesielle forhold tilsa noe annet - både oppad og nedad. Så kom ikke her og si at enhver syklist med god samvittighet kan ligge i venstre hjulspor og hindre trafikken, det er regelrett løgn og villedende svada.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Det er ulovlig å ligge grovt under fartsgrensa om du er et hinder for andre i trafikken, for eksempel om du sykler i 30km/t i en 60-sone hvor det ikke er mulig å komme seg forbi. Da bør du absolutt vike og slippe frem annen trafikk, på samme måte som traktorer og andre saktegående kjøretøy må. Jeg forsvarer på ingen måte bilister som tar farlige forbikjøringer, men syklister er på ingen måte perfekte de heller. Senest i går tok jeg en forbikjøring av 4-5 syklister som lå to i bredden, i mørket, uten lys og refleks/høykontrast-klær.

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Jurist: Jeg går ut i fra at du fikk lappen på postordre fra Singapore, utifra det du skriver og de sinnsyke holdningene dine!

 

Selv er jeg syklist i Trondheim, og dette er mer enn livsfarlig for å si det slik. Billister viser ikke hensyn, plasserer seg absolutt ikke korrekt, skal på død og liv forbi i 30soner jeg holder fartsgrensa i, driter i vikeplikt for meg, blinker ikke, og gjør det umulig for meg å tenke fremover i trafikkbildet. Dette fører til vanskeligere avgjørelser for meg, og lavere fart i byen. Nå som det er dårlig brøytet, glatt og hullete over alt untatt akkurat i hjulsorene i veien, sykler jeg heller på veien. Dessuten har syklister ingenting på sykkel og gangsti eller fortau å gjøre med mindre de sykler i gangfart, eller triller! Går det rett frem eller nedover langs en vei, sykler jeg selvfølgelig i veien, jeg slipper biler forbi om jeg mister mye fart. OG jeg signaliserer ALLTID hvor jeg skal!

 

DU bryter faktisk loven om du ligger i fartsgrensen der forholdene ikke tillater det, og spesielt nå på vinteren holder gjerne en syklist samme fart som du MAKS burde holde! Du vet vel det? ref: §3. Jeg kan referere til utallige situasjoner ved kryss, rundkjøringer og overganger hvor jeg har sett idioter som deg i trafikken! Hver eneste dag setter billister meg og andre syklister i livsfare ved å bryte vtl §3!

 

Jeg sykler ALLTID med refleks på sykkelen (hjul, styre og bak) og armene når det er mørkt ute, i tillegg har jeg lys på sykkelen. Billister som ikke ser meg, er sta og ignorante, og burde til veterinæren som noen sa!!

 

Så det er sagt er jeg enig med matsemann og simen1, jeg ligger heller i venstre hjulspor og sperrer trafikken noen få km under fartsgrensa, enn å la noen kjøre forbi meg med motgående trafikk etc. Nervøs er jeg fordeom. Syklister som sykler i den farta som kan klassifiseres som GROVT under fartsgrensen, velger sannsynligvis å sykle i gangfelt eller sykkel og gangsti siden de kan holde samme fart der uten å sykle uaktsomt! Så ikke kom med den!

 

Sykkelfeltene i Trondheim burde forresten brøytes tilstrekkelig, Er masse løssnø, umulig og holde fart i dem, enda verre å bremse i løssnøen. Livsfarlig er det! En dag kommer noen til å skli i snøen og velte ut i trafikken. OG den dagen er det en som kommer til å få seg en vekker fordi han ikke holdt fart etter føret og skulle stanse for en hver upåregnelig hindring! (selv om dette nesten er umulig siden helt momentante ting kan komme som man i 10km ikke en gang klarer å stoppe for!)

 

syklister uten refleks og lys kan jeg ikke forsvare. FY! Selv jeg på sykkel blir irriterte over dem pga usynligheten!

og når vi er inne på sykler vil jeg gi en verbal kaktus til fortausracerne til Trondheim. Dere er livsfarlige for de på to føtter. Spesielt rundt dører og innganger!

Lenke til kommentar
Det er heller ingen som har rett til å kjøre unødvendig langt under fartsgrensa. Det er en grunn til at politiet i økende grad har delt ut (forenklede) forelegg til bilister (særlig bobilturister, men også Ola og Kari Nordmann i privatbilen sin) og syklister som sinker trafikken unødig. Avtroppende UP-sjef, Odd Reidar Humlegård, snakket om dette på radioen i vår. De ville ha fokus på blant annet dette, spesielt i sommermånedene, som et ledd i arbeidet for å få folk til å holde fartsgrensene, med mindre spesielle forhold tilsa noe annet - både oppad og nedad. Så kom ikke her og si at enhver syklist med god samvittighet kan ligge i venstre hjulspor og hindre trafikken, det er regelrett løgn og villedende svada.

Applaus! :D

 

Det er lite jeg irriterer meg mer over enn folk som sinker trafikken ved å ligge langt under fartsgrensen, uansett om det er bilister eller syklister.

 

Selv er jeg syklist i Trondheim, og dette er mer enn livsfarlig for å si det slik. Billister viser ikke hensyn, plasserer seg absolutt ikke korrekt, skal på død og liv forbi i 30soner jeg holder fartsgrensa i, driter i vikeplikt for meg, blinker ikke, og gjør det umulig for meg å tenke fremover i trafikkbildet. Dette fører til vanskeligere avgjørelser for meg, og lavere fart i byen. Nå som det er dårlig brøytet, glatt og hullete over alt untatt akkurat i hjulsorene i veien, sykler jeg heller på veien. Dessuten har syklister ingenting på sykkel og gangsti eller fortau å gjøre med mindre de sykler i gangfart, eller triller! Går det rett frem eller nedover langs en vei, sykler jeg selvfølgelig i veien, jeg slipper biler forbi om jeg mister mye fart. OG jeg signaliserer ALLTID hvor jeg skal!

Dersom du er en slik eksemplarisk syklist var det vel neppe deg kritikken ble rettet mot.

 

DU bryter faktisk loven om du ligger i fartsgrensen der forholdene ikke tillater det, og spesielt nå på vinteren holder gjerne en syklist samme fart som du MAKS burde holde! Du vet vel det?

Å kjøre etter forholdene innebærer også å kjøre etter evne. Noen av oss takler vinterføre og kan holde mer enn 20-30 km/h selv om det ligger litt snø i vegbanen.

 

Jeg sykler ALLTID med refleks på sykkelen (hjul, styre og bak) og armene når det er mørkt ute, i tillegg har jeg lys på sykkelen.

Så flott, skulle ønske alle syklister var som deg. Dessverre er ikke det, og er derfor til grusom irritasjon for alle oss andre.

 

Så det er sagt er jeg enig med matsemann og simen1, jeg ligger heller i venstre hjulspor og sperrer trafikken noen få km under fartsgrensa, enn å la noen kjøre forbi meg med motgående trafikk etc.

Dersom du klarer å holde fartsgrensen, er det helt greit for meg. Hvis ikke, kom deg til h... vekk!

Lenke til kommentar

Ikke alle syklister oppfører seg som idioter i trafikken. Det gjør heller ikke alle bilister. Det blir feil å skjære alle over en kam.

 

Når det er sagt, syns jeg det blir litt feil av syklister å sutre over dårlig behandling på lengre strekker med høy fartsgrense, når mange (merk mange, ikke alle) gir blanke faen i de fleste trafikkregler i tettbebygde strøk. Jeg tror de aller fleste av oss har sett noen sykle på rødt, bryte vikeplikt og stopplikt og lavere fartsgrenser, for å nevne noe.

Lenke til kommentar

Syklister tror de har rettighetene til både bilister og fotgjengere og bruker dem der det passer dem best.

Blir det rødt lys for bilene sykkler de bare over overgangsfeltet som har grønt lys.

 

Det er nesten værre å kjøre moped/scooter da du ikke har noen valg (ja du har så klart å kjøre eller ikke kjøre)!

Endret av PantZman
Lenke til kommentar
Det er heller ingen som har rett til å kjøre unødvendig langt under fartsgrensa. Det er en grunn til at politiet i økende grad har delt ut (forenklede) forelegg til bilister (særlig bobilturister, men også Ola og Kari Nordmann i privatbilen sin) og syklister som sinker trafikken unødig. Avtroppende UP-sjef, Odd Reidar Humlegård, snakket om dette på radioen i vår. De ville ha fokus på blant annet dette, spesielt i sommermånedene, som et ledd i arbeidet for å få folk til å holde fartsgrensene, med mindre spesielle forhold tilsa noe annet - både oppad og nedad. Så kom ikke her og si at enhver syklist med god samvittighet kan ligge i venstre hjulspor og hindre trafikken, det er regelrett løgn og villedende svada.

Det som det snakkes om her er kjøretøy som godt kan holde fartsgrensen. Selvsagt vil ikke politiet reagere mot kjøretøy som ikke kan holde fartsgrensen, syklister inkludert, så lenge de ellers overholder trafikkreglene. I utlandet, Sverige inkludert, er det tvert imot vanlig med trafikkregler som sier at syklister skal sykle i veien, også der det går gangsti paralellt med veien. At ikke vi klarer å tolerere syklister i veien i Norge i lik grad som i andre land er bare trist.

 

Der jeg kommer fra er det titt og ofte traktorer som kjører i 30-40 km/t i veier med 60-70-sone. Selv om noen irriterer seg litt nå og da over det er det ingen, politiet inkludert, som seriøst ville snakket om å fjerne dem fra veien. Så det tolereres absolutt at kjøretøy som ikke har forutsetning for å holde farten ligger under fartsgrensen.

 

Det er ulovlig å ligge grovt under fartsgrensa om du er et hinder for andre i trafikken, for eksempel om du sykler i 30km/t i en 60-sone hvor det ikke er mulig å komme seg forbi.

Det er jeg helt enig i. Merk at jeg over snakker om veistrekninger hvor det er gode muligheter for å forbikjøre. Er det en smal veistrekning uten gode forbikjøringsstrekk skal man selvsagt vike for de som vil forbi, om man sitter på en sykkel eller i en trailer.

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...