Gå til innhold

Trafikalsk klagemur

Opus

Anbefalte innlegg

En syklist som sykler (ikke leier sykkelen) regnes som kjørende og har like mye rett til å sykle på veibanen som en bilist. Unntaket er hvis dette er klasse A eller B motorvei. Satt på spissen kan man si at lusekjørere, traktorer, saktegående anleggsmaskiner og annet irriterende også ikke har noe på veien å gjøre. Det blir jo litt galt, eller hva?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
En syklist som sykler (ikke leier sykkelen) regnes som kjørende og har like mye rett til å sykle på veibanen som en bilist. Unntaket er hvis dette er klasse A eller B motorvei. Satt på spissen kan man si at lusekjørere, traktorer, saktegående anleggsmaskiner og annet irriterende også ikke har noe på veien å gjøre. Det blir jo litt galt, eller hva?

Forskjellen er at syklistene veldig ofte har en egen gang- og sykkelveg til disposisjon. Dessuten oppfører de seg ofte lovløst i bymiljø - de kjører på rødt lys, bryter vikeplikt, bryter fartsgrenser osv. Holdningen "jeg skal først frem overalt alltid uavhengig av om jeg plager andre" gjør at jeg irriterer meg over syklister i vegbanen.

Lenke til kommentar
Forskjellen er at syklistene veldig ofte har en egen gang- og sykkelveg til disposisjon. Dessuten oppfører de seg ofte lovløst i bymiljø - de kjører på rødt lys, bryter vikeplikt, bryter fartsgrenser osv. Holdningen "jeg skal først frem overalt alltid uavhengig av om jeg plager andre" gjør at jeg irriterer meg over syklister i vegbanen.

Ja, jeg er helt enig. Jeg ser stadig syklister som sykler på rødt uten å se seg for. Skulle en stakkars bilist kjøre ned en slik en er det godt mulig bilisten får skylda og blir sett på som råkjører. Hvis de skal kjøre på veien får de jammen meg følge lovene også! Men på en annen side bryter jo også bilister lovene ved å ikke blinke, bruke feil lys, ligge i feil felt osv. Jaja, det er håpløst uansett.

Lenke til kommentar

Ja, jeg er helt enig. Jeg ser stadig syklister som sykler på rødt uten å se seg for. Skulle en stakkars bilist kjøre ned en slik en er det godt mulig bilisten får skylda og blir sett på som råkjører. Hvis de skal kjøre på veien får de jammen meg følge lovene også! Men på en annen side bryter jo også bilister lovene ved å ikke blinke, bruke feil lys, ligge i feil felt osv. Jaja, det er håpløst uansett.

...mulig at det ser håpløst ut, men mange av problemene du skisserer hadde unektelig blitt løst ved å fjerne syklister fra vegbanen.

Lenke til kommentar

Jurist;

Syklister er ofte koselige folk,

jeg synes du er litt for krass.

Å fjerne dem vil være inhumant,

for at du skal få bedre plass.

Dessuten gjør de sitt for miljøet,

en innsats for deg og meg.

Syklister i veibanen er bare fint,

selv om jeg skjønner du er litt lei.

Lenke til kommentar
Jurist;

Syklister er ofte koselige folk,

jeg synes du er litt for krass.

Å fjerne dem vil være inhumant,

for at du skal få bedre plass.

Dessuten gjør de sitt for miljøet,

en innsats for deg og meg.

Syklister i veibanen er bare fint,

selv om jeg skjønner du er litt lei.

Du er ganske flink til å rime, det skal du ha.

Jeg har (stort sett) ikke noe imot dem som personer. Miljøinnsatsen kan de enten utkjempe a) på gang- og sykkestien eller b) i vegbanen, forutsatt at de holder fartsgrensen/holder trafikkflyten og ikke er til fare eller hinder for seg selv eller andre i vegbanen. Syklister i vegbanen er ikke bare fint, det utsagnet faller på sin egen urimelighet - det var bare en billig replikk du kom opp med for å få pjattet ditt til å rime.

Lenke til kommentar

Du avfeier innlegget mitt som pjatt.

Det synes jeg ikke er kult!

Det finnes da mange verre ting

enn syklister som kjører på gult?

Politikerne legger ikke til rette

trafikk for en stakkars syklist.

Jeg mener du bør ha litt empati

selv om du er en jurist.

Lenke til kommentar
Du avfeier innlegget mitt som pjatt.

Det synes jeg ikke er kult!

Det finnes da mange verre ting

enn syklister som kjører på gult?

Politikerne legger ikke til rette

trafikk for en stakkars syklist.

Jeg mener du bør ha litt empati

selv om du er en jurist.

Gult = greit. Rødt = ikke greit. Det gjelder både for syklister og andre trafikanter. Cry me a river, still opp og demonstrer foran Stortinget, lag et opprop, lag oppstyr i media, så kanskje dere får deres egen lille vei der dere kan sykle i fylla og hindre alle som kommer deres vei - men inntil videre skal dere ikke oppføre dere på en måte som plager/hindrer andre trafikanter. Det samme gjelder selvsagt for alle som ferdes i trafikken, men i dette tilfellet var det syklistene vi av en eller annen grunn snakket om.

Lenke til kommentar
Hvorfor er du så fiendtlig?

Jeg er da høflig og grei?

Du hadde nok tjent på å være mer snill

mot vanlige folk som meg.

Jeg har aldri syklet i fylla.

Jeg har aldri syklet på rødt.

Slikt har jeg lært å avstå fra

helt siden jeg ble født.

Du har nå passert grensen for tåpelig og nærmer deg fullstendig meningsløst. Hvis du oppfører seg som folk når du sykler, er det ikke deg jeg snakker til, så klapp igjen. :)

Lenke til kommentar

Det er trist at du avfeier poenget mitt

av den grunn at jeg skriver på dikt.

Men jeg skal ikke starte en krangel for det,

for jeg driver ikke med slikt.

Sannheten er at en ivrig syklist

er mer sunn enn en fyr i bil.

Og kjemper sin kamp for natur og miljø,

som oftest armert med et smil.

Lenke til kommentar
Det er trist at du avfeier poenget mitt

av den grunn at jeg skriver på dikt.

Men jeg skal ikke starte en krangel for det,

for jeg driver ikke med slikt.

Sannheten er at en ivrig syklist

er mer sunn enn en fyr i bil.

Og kjemper sin kamp for natur og miljø,

som oftest armert med et smil.

Poenget ditt var at du ble lei deg fordi jeg kritiserte deg for å sykle på rødt, når du ikke hadde gjort det. Du misforsto imidlertid det jeg sa - jeg kritiserte ikke DEG, din kranglefant, jeg kritiserte de syklistene som syklet på rødt. Det er temmelig irrelevant at han smiler så lenge han urettmessig vingler rundt i vegbanen til fare og hinder for andre.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Seriøst, hva er poenget med diktinga? Når jeg ser på innleggshistorikken er det bare svar i diktformat, samt en del innlegg i 2006 som kun inneholder "edit...". Flott, du kan dikte, men la diktinga ligge igjen i litteratur-forumet eller noe, her er vi trafikkanter, ikke poeter.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

DiKt Er IkKe En NoRmAl MåTe Å førE eN sAmTaLe På.

er det ikke

lett å fokusere

på innholdet mitt?

Jeg bare sier at dersom du skal bli tatt seriøst så må du kunne skrive på en normal måte. At du kom med ett dikt helt først for å understreke noe kunne ha vært morsomt, men ettersom du fortsetter å gjøre det blir det bare teit og i overkant irriterende. Det blir veldig vanskelig å fokusere på hva du har å si, når jeg helst ikke harlyst til å lese hva du skriver.

Lenke til kommentar

Jeg bruker ikke min lyriske form

for å gjøre deg sur.

Med dikt kan jeg få fram alt av poenger

om jeg er tilstrekkelig lur.

Det er bare et språklig virkemiddel

som metaforer og ironi.

Har det noe å si hvordan ting sies

når jeg får sagt det jeg skal si?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...