Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Kjøreskoler pleier å holde seg unna rushtrafikk, og kvinnfolka pleier å holde fartsgrensen. :)

 

UP har faktisk gitt folk bot for å ha kjørt for sakte. ;)

Selv om det ikke akkurat skjer veldig ofte :p

 

dette er feil, jeg bor i Oslo og gikk på sinsen traffikskole for å ta lappen, jeg har tatt carl berner rundkjøringen midt i rushtraffiken mange ganger med kjørerskolen (om du veit hvor den er) mens de drev å bygget den, det å kjøre i rushtraffiken er jo en del av opplæringen det også, ihvertfall i Oslo.

 

UP har sikkert gitt bot til folk som kjører for sakte, men de vil helst gi bot til den som kjører for fort vil jeg tro.

Lenke til kommentar
Hvis man får vanskeligheter med å kjøre bil i eldre alder, så mener du altså att man bare skal få kjøre på veien å kansje forårsake en ulykke, "bare fordi de er gamle å skal vise respekt?"

 

Nei, få de gamlingene som ikke har noe bak rattet å gjøre vekk fra veien, makuler førerkortet. det er MER enn nok gamlinger å ta fra lappen der ute, (ikke bare gamle, jeg sier ikke det) men det er mye gamlinger der som kjører sakte, ikke holder vikeplikt, kjører feil i rundkjøringer, og ikke minst kjører sakte, dette ser jeg veldig ofte.

 

 

nå var det ikke snakk om vikepliktsbrudd eller å kjøre feil i rundkjøringer, dette er jo meget alvorlig feil, og hvem som helst fortjener bot/miste lappen for slikt.

 

men det er fart vi snakker om her, hvorfor irriterer folk seg over at noen eldre mennesker kjører litt saktere? så glatt som det er nå der ute er det faktiskt forståelig at dem gjør dette. men uansett om dette hadde vært om sommeren med ypperlig kjøreforhold ville jeg gitt langt blaffen i om en gamling kjørte litt sakte foran meg, det viktigste er jo at alle er trygge.

 

å snakke om å frata lappen ifra dem fordi de ikke er like flinke lenger er bare tull og tøys, myndigheter har satt en grense på at fører over 75 år må til legesjekk. og jeg tror nok at myndighetene vet bedre enn deg og alle andre her. så strenge som de er med fartsgrenser så tipper jeg at de er like strenge på slikt.

Lenke til kommentar
men det er fart vi snakker om her, hvorfor irriterer folk seg over at noen eldre mennesker kjører litt saktere? så glatt som det er nå der ute er det faktiskt forståelig at dem gjør dette. men uansett om dette hadde vært om sommeren med ypperlig kjøreforhold ville jeg gitt langt blaffen i om en gamling kjørte litt sakte foran meg, det viktigste er jo at alle er trygge.

 

å snakke om å frata lappen ifra dem fordi de ikke er like flinke lenger er bare tull og tøys, myndigheter har satt en grense på at fører over 75 år må til legesjekk. og jeg tror nok at myndighetene vet bedre enn deg og alle andre her. så strenge som de er med fartsgrenser så tipper jeg at de er like strenge på slikt.

Klarer man ikke å holde fartsgrensen under gode kjøreforhold, dersom omgivelsene tillater dette, har man heller ikke noe bak rattet å gjøre. Alle er ikke trygge når noen kjører sakte. Kunstig saktegående trafikk skaper mange farlige situasjoner, blant annet i forbindelse med forbikjøringer. Derfor har UP også prioritert å ta "verstingene" i denne retningen.

 

Ordningen med legesjekk har tidligere vært debattert, og leger har selv uttalt at de synes det er vanskelig å ta lappen fra folk. Når det gjelder argumentet med at "myndighetene vet best", stiller jeg meg tvilende etter x antall idiotiske utspill fra både politikere og statsansatte (f.eks. Statens Vegvesen) i samferdselsspørsmål. Dersom de virkelig "visste best" hadde ikke samferdsel i Norge ligget 20 år bak resten av Nord-Europa.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

@snape: Poenget er vel at du skaper trafikkfarlige situasjoner når du er så usikker på deg selv at du ikke kan holde en fart som tilsvarer kjøreforholdene. Norge har tross alt veldig lave fartsgrenser i forhold til andre land, og å daffe avgårde i 40-50km/t i en 60-sone irriterer veldig mange, og skaper trafikkfarlige situasjoner. Jeg vil på ingen måte forsvare de som tar farlige forbikjøringer, men jeg vil understreke at det å kjøre sakte ikke er et tegn på at du er en trygg sjåfør. Det har seg faktisk slik at det er mange personer litt oppi årene som bor "på landet", og som kun bruker bilen til å kjøre seg og kona til den lokale butikken annenhver dag, og til caféen hver lørdag. Når disse da en dag forviller seg inn i byen og somler seg rundt i sitt eget tempo, uten å ta hensyn til noen andre, vil jeg faktisk si at de ikke er egnet til å kjøre bil lengre.

 

At det kan være glatt er en ting, men mestrer du ikke bilen i et tempo som noenlunde tilsvarer resten av befolkningen (som for eksempel å kunne holde ~60km/t på tørr asfalt med 60-sone), så er det noe galt. Hva om det plutselig løper et barn ut i veien? Da nytter det ikke å si at beina dine er så skrøpelige at du ikke rakk å reagere...

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
@snape: Poenget er vel at du skaper trafikkfarlige situasjoner når du er så usikker på deg selv at du ikke kan holde en fart som tilsvarer kjøreforholdene. Norge har tross alt veldig lave fartsgrenser i forhold til andre land, og å daffe avgårde i 40-50km/t i en 60-sone irriterer veldig mange, og skaper trafikkfarlige situasjoner. Jeg vil på ingen måte forsvare de som tar farlige forbikjøringer, men jeg vil understreke at det å kjøre sakte ikke er et tegn på at du er en trygg sjåfør. Det har seg faktisk slik at det er mange personer litt oppi årene som bor "på landet", og som kun bruker bilen til å kjøre seg og kona til den lokale butikken annenhver dag, og til caféen hver lørdag. Når disse da en dag forviller seg inn i byen og somler seg rundt i sitt eget tempo, uten å ta hensyn til noen andre, vil jeg faktisk si at de ikke er egnet til å kjøre bil lengre.

 

At det kan være glatt er en ting, men mestrer du ikke bilen i et tempo som noenlunde tilsvarer resten av befolkningen (som for eksempel å kunne holde ~60km/t på tørr asfalt med 60-sone), så er det noe galt. Hva om det plutselig løper et barn ut i veien? Da nytter det ikke å si at beina dine er så skrøpelige at du ikke rakk å reagere...

 

hahaha =) du er så morsom, jeg er 21 år gammel og født i 1988 blir 22 i sommer :) så hele innlegget ditt faller dessverre bort. jeg kjører etter forholdene og er ikke den som har kø bak seg :)

 

men jeg i motsetning til ANDRE her grinner ikke over hvis noen andre kjører for sakte !!!!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

«Du» refererte ikke til deg, men til en ubestemt person. "@snape:" var bare for å vise at innlegget mitt var et svar på innlegget ditt. Beklager om du misforstod. Og at du ikke irriterer deg over noen som kjører sakte er såklart opp til deg, men enkelte her kjører mer enn gjennomsnittet (jeg kjører omtrent 16000km i året privat og 20000km i året på jobb, og selv det er lite i forhold til andre), og folk som ikke kjører etter forholdene og er til hinder for meg bryter faktisk lovene. Det skal ikke mer til enn EN slik person for å lage "uendelig" lange køer, spesielt i rushtiden. Det er en grunn til at køer oppstår, og det er ofte en dominoeffekt etter slike sjåfører. Folk må bremse ned, og køen forplanter seg lengre og lengre bak, til et punkt hvor den personen som lagde køen kan svinge av og køen kan vare lenge etterpå.

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
...Dersom de virkelig "visste best" hadde ikke samferdsel i Norge ligget 20 år bak resten av Nord-Europa.

At Norge er en sinke kan du banne på! De som tror vi er best på alt må være ganske naive. Vi har ca. 200 km med motorvei. Danskene har 1000 km mens svenskene har 1600 km. Vi bruker like mye penger på vei som våre naboer, men vi bruker dem feil. I stedet for å forbedre ulykkesutsatte veier som E6 eller E18 der mange ferdes, blir det bygget milliardbru eller tunnel slik at noen hundre innbyggere i ei bygd slipper å ta ferge.

 

Se artikkel i Dagbladet: http://www.dagbladet.no/dinside/2006/06/06/468117.html

 

På E6 i Østfold var det dødsfall annen hver måned før det ble bygget firefelts motorvei. Nå er det i snitt ett dødsfall i året.

 

@snape: Poenget er vel at du skaper

...

Hva om det plutselig løper et barn ut i veien? Da nytter det ikke å si at beina dine er så skrøpelige at du ikke rakk å reagere...

Helt enig! De som virkelig er så skrøpelige at de ikke klarer å kjøre etter forholdene bør gjøre samfunnet en tjeneste og ta bussen eller taxi i stedet.

 

Jeg kan godt skjønne at en fastlege som har kjent pasienten i mange år ikke vil ta fra han/henne lappen. Da er det ikke noe galt med legen, men med systemet. Det har vært skrevet om eldre bilister i både aviser og NAFs medlemsblad Motor. Dette er et problem som A/S Norge ennå ikke har funnet en løsning på.

Lenke til kommentar

Få inn noen leger som ikke kjenner pasientene til å ta den vurderingen fort som fy sier jeg bare..

 

Jeg hørte fra legen min om en kollega av henne som hadde blitt truet på livet av en hun måtte ta lappen ifra.. Det endte med at hun sendte han avgårde med lappen og han var bli og fornøyd, fram til politiiet stoppet han og han mistet lappen p.g.a "ukjent faktor", men en uavhengig blei kontaktet og vurderte det til at han, som fastlegen hans sa, ikke var i stand til å kjøre bil mer.

 

Jeg skjønner, som bb79 sier, godt de legene som ikke vil ta fra pasientene sine lappen, både p.g.a repressalier, det faktum at de "parkerer" pasientene sine hjemme og det med dårlig samvittighet som kommer med med siste punktet bl.a, så ja, få inn noen andre (kall det gjerne habile) leger til å ta fra de eldre lappen!

Lenke til kommentar

Uansett er det bedre enn før, når mesteparten av ansvaret lå på nær familie.

 

Her er det like før et familiemedlem mister lappen på det viset; Jeg ble overrasket når han fikk attest for et år ekstra nå i sommer. Det som er så synd er at konen hans er frisk og rask, men ikke får kjøre, siden han bestandig har kjørt selv...

 

Husker en tidligere nabo som var litt oppe i årene. Han så dårlig og var blitt glemsk, så han styrte etter kommandering fra hans kone, som var alkoholiker og konstant godt i kakken :|

Lenke til kommentar
Dagens irritasjon - Folk kjører som det er nullføre! 30-50km/t selv om det er rett fram. UP bør fram med saksa og klippe førerkort!

 

Edit: Glemte å skrive at det er 17-20 minus grader her.

Alle vinterdekk har like like god gripeevne. Dekkgummiblandinger blir generelt hardere og glattere når temperaturen faller. Dersom folk føler at de ikke bør kjøre raskere enn 30-50 km/t for å holde god kontroll på bilen så er det i følge veitrafikkloven forbudt å kjøre raskere.

 

Mange glemmer at fartsgrensa er en øvre grense for tillatt hastighet. Ikke en påbudt hastighet. Hastigheten skal avpasses etter føre og andre forhold slik at man føler man kjører trygt, kun begrenset oppad av fartsgrensa.

Lenke til kommentar
Men hva er "trygt"?

Det finnes selvsagt ikke noe fasitsvar på og det vil nok være mange ulike oppfatninger blant bilistene. Det betyr også at folk vil avpasse hastigheten til ulike hastigheter og irritere seg over folk som avpasser til andre hastigheter enn dem selv.

 

Folk har ulikt erfaringsgrunnlag og teknisk ulike biler og dekk. Bilistene vil med andre ord aldri bli 100% enige om hvilken hastighet de vil kjøre i.

 

(Under gode forhold eller køkjøring skal det sies at de aller fleste er enige)

Lenke til kommentar
Men hva er "trygt"?

Det finnes selvsagt ikke noe fasitsvar på og det vil nok være mange ulike oppfatninger blant bilistene. Det betyr også at folk vil avpasse hastigheten til ulike hastigheter og irritere seg over folk som avpasser til andre hastigheter enn dem selv.

Nettopp det som var poenget mitt. ;)

 

Folk har ulikt erfaringsgrunnlag og teknisk ulike biler og dekk. Bilistene vil med andre ord aldri bli 100% enige om hvilken hastighet de vil kjøre i.

Risikovillighet er også en faktor. Det er helt umulig å ha null risiko i trafikken, så noe risiko må man ta uansett. Spørsmålet er bare hvor mye. Noen er villig til å ta mer risiko enn andre for å komme fort fram, og det er nok her mange konflikter oppstår.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...