Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Det virker som enkelte har en gi-faen-filosofi. Hvor mange ganger har du irritert deg over at folk på flyet ikke flytter seg til siden slik at ombordstigningen går raskere? Jeg stod bak en mann her om dagen på flyet. Han tok seg god tid og det var plass til å stå på siden. Allikevel mumlet han til kona: «Jeg tar den tiden jeg trenger.» Slike folk skaper kø på 100 biler på E6 hver fredag. Hallo, hva med å se i speilet? Greit nok at man kjører 10 km/t under fartsgrensa. Det finnes parkeringsplasser og rasteplasser overalt. Hvis man har tid til å lusekjøre burde man også ha tid til å stoppe og slippe forbi køen på 2 km.

100 % enig, applaus! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå nettopp møtte jeg dagens mest idiotiske fotgjenger. H*n som gikk (uten refleks) med en bikkje i veien når det var brøytet gang og sykkelsti med skille rett ved siden av. Jeg måtte selvfølgelig bråbremse for alt hva bilen klarte og så snike meg mellom h*n og en møtende bil ettersom jeg ikke klarte å bremse i tide siden jeg møtte h*n etter en sving + en slak bakketopp.

 

På toppen av det hele var personen tydeligvis forskrekket og viste tydelig irritasjon. Jeg burde stoppet og gitt h*n et alvorsord.

Endret av W202
Lenke til kommentar

Fotgjengere i Norge er altfor bortskjemte. De kan gjøre nesten akkurat som de vil og komme unna med det. De skulle bodd i Asia i noen år.

 

Det er ikke uten grunn at det var en reklamekampanje i Oslo om at folk måtte se seg for i trafikken. De brukte typiske stereotyper som: folk som stresset, folk som snakket i mobiltelefonen og folk som hørte på musikk og var i sin egen verden.

Lenke til kommentar
Edit;

Men, jeg slipper ofte lange luker forran meg når jeg kjører i saktegående rush med ujevn fart.

Å alltid skal lukke igjen luker vil føre til unødvendig stopping, noe som igjen skaper kø.

Prøver å finne en fart som jeg kan holde uansett hvordan avstanden til bilen forran varrierer.

 

Jeg ser poenget med å heller holde en jevn stabil fart i stedet for rykkvis kjøring. Men husk at hvis du lager lang luke til bilen foran deg er dette fryktelig provoserende for bilene bak deg.

Lenke til kommentar

Hvis alle skulle ligge opptil 10 billengder bak forankjørende i nærmest stillestående kø (slik jeg ser endel gjør), så ville køen vært minst 15 ganger lengre.. Det vil jo selvsagt skape problemer bakover ettersom køen vil dekke flere kryss eller lignende. Det igjen kan bety at veikryss fungerer helt elendig fordi trafikken står stille og trafikk som ellers ikke ville påvirket køen som går igjennom krysset blir hindret, og igjen hindrer annen trafikk.

Lenke til kommentar

Da jeg var liten ble jeg opplært til å se både til venstre og høyre før jeg gikk over veien. I dag ser jeg mange som marsjeret rett ut i veien uten å se så mye som fremover...

 

Også har vi disse som ikke greier å bruke overgangsfelt. Selv om det er bare 10-20 meter begge veier til overgangsfelt.

Lenke til kommentar
Hvis alle skulle ligge opptil 10 billengder bak forankjørende i nærmest stillestående kø (slik jeg ser endel gjør), så ville køen vært minst 15 ganger lengre.. Det vil jo selvsagt skape problemer bakover ettersom køen vil dekke flere kryss eller lignende. Det igjen kan bety at veikryss fungerer helt elendig fordi trafikken står stille og trafikk som ellers ikke ville påvirket køen som går igjennom krysset blir hindret, og igjen hindrer annen trafikk.

Knottinger som beiser ut i kryss uten å tenke seg mer om enn at de risikerer å bli stående midt i krysset pga kø på andre sida, har ikke mye respekt nei..

Lenke til kommentar

Irriterer meg litt over eldre herrer, som gjerne kjører RAV4 eller Suzuki Grand Vitara eller Ignis eller andre "hattkaillbiler", som skal kjøre så helvettes sakte og nyte naturen (bymiljøet). Kjørte inn i en 30-sone i dag, rett bak en sånn fyr, fulgte han igjennom en rundkjøring (hvor han feilet totalt), ut på E-14, hvor han putret i 30 i 60, ned til E6, hvor han putret videre i 40, kanskje opp i 50 innimellom.

 

Kom meg endelig forbi når vi møtte enda en ("skummel") rundkjøring, hvor han plutselig holdt på å havne i siden på meg, da han (som så mange andre) absolutt skulle endre kjørefelt...

Lenke til kommentar
Irriterer meg litt over eldre herrer, som gjerne kjører RAV4 eller Suzuki Grand Vitara eller Ignis eller andre "hattkaillbiler", som skal kjøre så helvettes sakte og nyte naturen (bymiljøet).

 

dette her feil tenking synes jeg. du burde heller visse respekt for de, de er eldre og har kanskje vanskeligheter med å kjøre bil derfor trenger de bedre tid. hvordan for man bedre tid? med lavere fart kanskje, husk at du også skal bli gammel en dag, hvordan hadde du følt om ungdommen da tenker sånt om deg? hva veit du om hvor god sjåfør du er da?

Lenke til kommentar

Jeg sier ikke jeg er god sjåfør? (Ikke tror jeg at jeg er det heller) Jeg har full respekt for de eldre jeg, og de fleste er meget dyktige til å kjøre. Men de jeg tenker på nå, er de samme (ser ihvertfall sånn ut) gang på gang. Når det er helt bart på veien og ikke glatt whatsoever, så burde man kunne holde fartgrensen.

Lenke til kommentar

Å kjøre sakte gjør en ikke automatisk til en bedre sjåfør. Man skal avpasse farten etter forholdene. Selvfølgelig kan (og bør) man kjøre fortere hvis føret og sikten er god. Ellers skaper man unødvendig kø og dårlig flyt i trafikken.

 

Hvis disse stakkars gamle er så skrøpelige i både armer, ben og øyne - burde de ikke ta en legesjekk for å se om de er skikket til å kjøre i det hele tatt?

Lenke til kommentar
Irriterer meg litt over eldre herrer, som gjerne kjører RAV4 eller Suzuki Grand Vitara eller Ignis eller andre "hattkaillbiler", som skal kjøre så helvettes sakte og nyte naturen (bymiljøet).

 

dette her feil tenking synes jeg. du burde heller visse respekt for de, de er eldre og har kanskje vanskeligheter med å kjøre bil derfor trenger de bedre tid. hvordan for man bedre tid? med lavere fart kanskje, husk at du også skal bli gammel en dag, hvordan hadde du følt om ungdommen da tenker sånt om deg? hva veit du om hvor god sjåfør du er da?

 

Veitrafikkloven § 3 sier at kallen i hvertfall bryter en lov, og det er vel en av de mest åpenbare lovene spør du meg:

 

§ 3. Grunnregler for trafikk.

 

Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret.

 

Vegfarende skal også vise hensyn mot dem som bor eller oppholder seg ved vegen.

 

Endret ved lov 4 juli 1991 nr. 49.

Lenke til kommentar
Veitrafikkloven § 3 sier at kallen i hvertfall bryter en lov, og det er vel en av de mest åpenbare lovene spør du meg:

 

§ 3. Grunnregler for trafikk.

 

Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret.

 

Vegfarende skal også vise hensyn mot dem som bor eller oppholder seg ved vegen.

 

Endret ved lov 4 juli 1991 nr. 49.

 

 

har du hørt om å bruke skjønn av og til? tenke logisk og ikke være så firekanta?

for 1 måned sia var det en en bil som lå i venstrefelt på ring 3 i 80 sone og kjørte på 60 kmt. det var litt seint utover kvelden og det ble jo endel kø bak bilen, jeg begynte selv å bli irritert over hvorfor denne bilisten IKKE flyttet seg til høyere fil når den åpenbart var ledig.

 

men da bilisten skjønte hva som foregikk bak vedkommende, la vedkommende seg på høyere fil. og gjett hvem det var? nemlig en gammel dame.

 

men ingen av bilistene tutet eller noe sånt til henne, til og med jeg som fort kan bli aggressiv lot dette gå for det er forståelig at hun kjørte litt for sakte og ikke fulgte så godt med. hvor mange minuter taper en person på å ligge bak en annen bil under fartgrensen? maks 5 min? nei dere er ikke bill gates heller som tjener millioner i minuttet, så det for gå....

 

hvis man skal begynne med å telle alle som bryter denne traffikloven kan vi da starte med noen av kvinnefolka, men ville det vært rettferdig?hva med kjøreskoler da? de hindrer jo også traffiken fordi nybegynnere kjører ofte altfor passivt, skal vi fjerne disse menneskene også ifra veiene siden mr.gotnotime skal spare 5 min?

 

jeg tror nok at UP heller vil ta ungdommer som kjører for fort enn de eldre som kjører litt saktere.

Lenke til kommentar
har du hørt om å bruke skjønn av og til? tenke logisk og ikke være så firekanta?

for 1 måned sia var det en en bil som lå i venstrefelt på ring 3 i 80 sone og kjørte på 60 kmt. det var litt seint utover kvelden og det ble jo endel kø bak bilen, jeg begynte selv å bli irritert over hvorfor denne bilisten IKKE flyttet seg til høyere fil når den åpenbart var ledig.

 

men da bilisten skjønte hva som foregikk bak vedkommende, la vedkommende seg på høyere fil. og gjett hvem det var? nemlig en gammel dame.

Da vil jeg påstå at den gammle damen ikke har noe som helst å gjøre på ring 3. Når du kjører på firefelts vei skal du følge godt med i speilene, noe hun tydeligvis ikke gjorde. Hun fortjente tut, og kanskje bli litt skremt. Så husker hun å kikke litt oftere i speilene neste gang.

Og nei, gammle damer kjører ikke ut selv om noen tuter på de, i så fall kun på film ;)

 

men ingen av bilistene tutet eller noe sånt til henne, til og med jeg som fort kan bli aggressiv lot dette gå for det er forståelig at hun kjørte litt for sakte og ikke fulgte så godt med. hvor mange minuter taper en person på å ligge bak en annen bil under fartgrensen? maks 5 min? nei dere er ikke bill gates heller som tjener millioner i minuttet, så det for gå....
Hvorfor må tapet være penger? Det er ikke noe gøy å la folk måtte vente på deg. Hva om du må f.eks rekke en tidsfrist? Greit, du burde vært tidligere ute, men om du hadde en travel dag på jobben og rett og slett ikke kom deg avgårde før det?

Det er mer hensynsløst å være et hinder i trafikken enn å tute på en som kjører i sin egne lykkelige verden.

 

hvis man skal begynne med å telle alle som bryter denne traffikloven kan vi da starte med noen av kvinnefolka, men ville det vært rettferdig?hva med kjøreskoler da? de hindrer jo også traffiken fordi nybegynnere kjører ofte altfor passivt, skal vi fjerne disse menneskene også ifra veiene siden mr.gotnotime skal spare 5 min?
Kjøreskoler pleier å holde seg unna rushtrafikk, og kvinnfolka pleier å holde fartsgrensen. :)

 

jeg tror nok at UP heller vil ta ungdommer som kjører for fort enn de eldre som kjører litt saktere.
UP har faktisk gitt folk bot for å ha kjørt for sakte. ;)

Selv om det ikke akkurat skjer veldig ofte :p

Lenke til kommentar
Irriterer meg litt over eldre herrer, som gjerne kjører RAV4 eller Suzuki Grand Vitara eller Ignis eller andre "hattkaillbiler", som skal kjøre så helvettes sakte og nyte naturen (bymiljøet).

 

dette her feil tenking synes jeg. du burde heller visse respekt for de, de er eldre og har kanskje vanskeligheter med å kjøre bil derfor trenger de bedre tid. hvordan for man bedre tid? med lavere fart kanskje, husk at du også skal bli gammel en dag, hvordan hadde du følt om ungdommen da tenker sånt om deg? hva veit du om hvor god sjåfør du er da?

 

Hvis man får vanskeligheter med å kjøre bil i eldre alder, så mener du altså att man bare skal få kjøre på veien å kansje forårsake en ulykke, "bare fordi de er gamle å skal vise respekt?"

 

Nei, få de gamlingene som ikke har noe bak rattet å gjøre vekk fra veien, makuler førerkortet. det er MER enn nok gamlinger å ta fra lappen der ute, (ikke bare gamle, jeg sier ikke det) men det er mye gamlinger der som kjører sakte, ikke holder vikeplikt, kjører feil i rundkjøringer, og ikke minst kjører sakte, dette ser jeg veldig ofte.

Endret av Ovechk1n
Lenke til kommentar

Så lenge man er klar i toppen, ser godt nok, og har nok førlighet til å betjene bremsepedalen og rattet så er det ingenting i veien for å være på veien som gamling, selv om det går tregt. Og slikt skal jo plukkes opp på de obligatoriske legesjekkene som må til når man har passert 75(?) - er det tvil så gis legeattesten for en kortere periode.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...