Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Folk som kjører 50 meter bak deg og skal ta forbikjøring og det på ISBELAGTE veger! Må jeg foreta en nødbrems (hindring) får æ han rett i baken, og da er det gjort... Når det er sagt senker jeg farten etterpå for å gjøre forbikjøringen sikrere, men er så forbanna iriterrende når de skal presse seg forbi å kommer så tett bak deg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når føret er elendig er det desverre eneste mulighet for å komme seg forbi noen. Man må beregne at man skal rekke å øke farta, og man skal rekke å bremse ned i etterkant i tillegg til det man ellers må. Da må man presse seg nærmere mot forankjørende for å kunne starte forbikjøringen tidligere.

 

50 meter er forøvrig god nok avstand for 120km/t før en forbikjøring. Jeg har min absolutte grense på 1 sekund bak før forbikjøring.

Endret av gxi
Lenke til kommentar
Når føret er elendig er det desverre eneste mulighet for å komme seg forbi noen. Man må beregne at man skal rekke å øke farta, og man skal rekke å bremse ned i etterkant i tillegg til det man ellers må. Da må man presse seg nærmere mot forankjørende for å kunne starte forbikjøringen tidligere.

 

50 meter er forøvrig god nok avstand for 120km/t før en forbikjøring. Jeg har min absolutte grense på 1 sekund bak før forbikjøring.

 

I 120 km/t beveger du deg 33,33 meter i sekundet. Med en reaksjonstid på 1 sekund har du da i underkant av 17 meter igjen til det smeller. Hvis bilen foran av en eller annen grunn bråbremser eller kolliderer med en elg, skal du stå rimelig hardt på bremsa for å få regnestykket ditt til å gå opp og unngå å bli en parodi på makrell i tomat ;)

Lenke til kommentar

Da forutsetter du at bilen foran deg stopper på null stopplengde. Det er lite sansynlig, og det er en sjanse man må ta dersom man ikke vil være en som liker å lage kø..

 

Man har ikke reaksjonstid på 1 sekund på å reagere på en hindring. Det går på rene reflekser. Å regne reaksjonstid på 1 sekund blir bare tull.

Lenke til kommentar
Da forutsetter du at bilen foran deg stopper på null stopplengde. Det er lite sansynlig, og det er en sjanse man må ta dersom man ikke vil være en som liker å lage kø..

 

Man har ikke reaksjonstid på 1 sekund på å reagere på en hindring. Det går på rene reflekser. Å regne reaksjonstid på 1 sekund blir bare tull.

 

I snitt har folk reaksjonstid på 1 sekund. Greit nok at du sitter og konsentrer deg når du klemmer deg opp i ræva på bilen foran, la oss si at du da har en reaksjonstid på 0,5 sekunder, men plutselig begynner mobilen å ringe og vibrere i lomma, og da blir du ukonsentrert et lite halvsekund til, og brått er reaksjonstiden oppe i 1 helt sekund.

 

Det forutsetter ikke at han stopper på null stopplengde, men jeg antar at vedkommende holder betraktelig lavere fart enn deg siden du på død og liv må forbi akkurat der og da...

Lenke til kommentar

La meg bare legge til at hvis man ikke klarer å se hvilke farer en sånn forbikjøring medfører og dermed unngår å kjøre forbi, så bør man av hensyn til andres (og eget) liv og helse holde seg unna bilkjøring.

 

Om ikke egen fornuft strekker langt nok til å unngå sånne forbikjøringer så bør noen ta fra slike sjåfører sertifikatet og evt. bilnøklene om det er nødvendig.

Lenke til kommentar
Da forutsetter du at bilen foran deg stopper på null stopplengde. Det er lite sansynlig, og det er en sjanse man må ta dersom man ikke vil være en som liker å lage kø..

Jepp, bedre å være makrell i boks enn å komme hjem et par minutt senere... :roll: Man skal selvsagt ikke sinke andre unødvendig, men hvis det å ikke sinke ned han bak deg er viktigere enn sikkerhet og alt det andre, bør du revurdere prioriteringene dine litt.

 

Man har ikke reaksjonstid på 1 sekund på å reagere på en hindring. Det går på rene reflekser. Å regne reaksjonstid på 1 sekund blir bare tull.

Du er kanskje en av de som kan stoppe bilen med tankekraft? 1 sekund er helt rimelig reaksjonstid, blant annet med grunnlag i at å bremse ned en bil faktisk er en tillært handling, ikke en refleks. Husk at du skal rekke å: Se det som skjer, oppfatte det som skjer, reagere på det som skjer, trykke ned bremsen.

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar

For å si det sånn, tullingen som lå 0,3 sekunder bak meg klarte å lage spor på asfalten før han traff støtfangeren min.. det sier i vertfall meg at du klarer å gjøre mye iløpet av et sekund.

 

For at jeg ligger 1 sekund bak noen, så skal det være fordi det er problematisk å kjøre forbi. Ofte fordi farta øker med en gang rettstrekninga kommer, og da vil jeg se strekninga før farta har klart å økt for mye.

 

For min del har jeg bil med både det ene og det andre av sikkerhetsutstyr som skal gi meg kortere bremsestrekning enn de fleste biler. Topp moderne bremseanlegg, helt nye dekk, panikkbremseassistanse, "hjørnebremsing", osv. Jeg forsvarer at jeg selv kan ligge nærmere enn hva andre med gamlere biler kan gjøre. Man må jo selvsagt ta hensyn til det om man er klar over at ens egen bil kan få lengre bremselengde enn bilen foran f.eks.

 

Jeg ligger aldri nærmere enn 2 sekunder under normal kjøring. Og jeg vil aldri prøve å plukke opp mobilen mens jeg ligger 1 sekund bak forankjørende rett før jeg vet at det er en forbikjøringsstrekning.

Endret av gxi
Lenke til kommentar
Jeg ligger aldri nærmere enn 2 sekunder under normal kjøring. Og jeg vil aldri prøve å plukke opp mobilen mens jeg ligger 1 sekund bak forankjørende rett før jeg vet at det er en forbikjøringsstrekning.

 

3-5 sekunder er passe, 2 er for nære.

Ser virkelig ikke poenget i å henge så nære som 2 sekunder. Du kommer ikke fortere frem, du stresser den som kjører forran, og NEI, folk kjører ikke forterer av at du henger helt oppi ræva på de.

Køkjøring er selvøflgelig et unntak.

Lenke til kommentar

Urk, jeg har en lei tendens til å slippe opp litt på gassen om noen bak ser ut til å mene det er greit med 2 sekunder eller mindre.. da må jeg ta ansvar, og sørge for at farten er tilpasset avstanden føreren bak legger opp til.

Mange har sett ut til å ha høye ønsker om å rive et nytt rævhull i meg på grunn av dette, men wtf? Avstand er viktig. Greier ikke den bak å holde avstand, må jeg senke farten. Enkelt og greit.

 

3 sekunder er et absolutt minimum ved normal kjøring.

Endret av jonlem
Lenke til kommentar

Jeg hadde en rævkjører bak meg her om dagen. Han lå alt for nært (1~2s bak) og jeg tok en kort bråbrems fra ca 70 til 60 km/t (fartsgrensa var 70 km/t der). Fyren bremset tydelig panisk ned til 50~55 km/t før han skjønte at jeg ikke hadde tenkt å bremse helt ned. Han ble sikkert irritert, men tok hintet og la seg ~3 sekunder bak. Bare 500 meter senere fikk skremmebremsingen min demonstrert poenget utmerket. Jeg kom over en bakketopp med rævkjøreren ca 3 sekunder bak og måtte bråbremse fordi det i motgående kjørefelt var hjullaster som kjørte sakte og en idiot som kjørte forbi hjullasteren like før bakketoppen, altså i mitt kjørefelt. Jeg måtte bråbremse for å unngå kollisjon. Jeg og rævkjøreren kan prise seg lykkelig for at han tok hintet første gang. Hvis ikke så hadde jeg kanskje fått nakkesleng og det som verre var. Jeg rakk heldigvis å holde inne hornet skikkelig. Idioten som tok forbikjøringa eier så lite trafikkvett at han aldri burde fått sitte bak et ratt igjen. Jeg håper rævkjøreren fikk seg en lærepenge han husker.

Lenke til kommentar
Jeg ligger aldri nærmere enn 2 sekunder under normal kjøring. Og jeg vil aldri prøve å plukke opp mobilen mens jeg ligger 1 sekund bak forankjørende rett før jeg vet at det er en forbikjøringsstrekning.

 

3-5 sekunder er passe, 2 er for nære.

Ser virkelig ikke poenget i å henge så nære som 2 sekunder. Du kommer ikke fortere frem, du stresser den som kjører forran, og NEI, folk kjører ikke forterer av at du henger helt oppi ræva på de.

Køkjøring er selvøflgelig et unntak.

Når jeg sier minimum 2 sekunder, så er det fordi det ikke alltid er like enkelt å beregne fartsendringer til bilen foran. Det er enklere å si 3 sekunder +/- 1 sekund, som da betyr minimum 2 sekunder og maks 4, enn å beregne det nøyaktig. I 80km/t har jeg brukt å legge grensen på der lyset mitt treffer skiltet på bilen foran, da det er ca. 60 meter foran bilen, som da utgjør ca. 3 sekunder.

 

Jeg prøver så godt jeg kan å unngå å ha biler i nærheten av meg når jeg kjører, rett og slett fordi det er greiest for min del. Jeg kan kjøre slik jeg vil, og har noe mindre å ta hensyn til. Det betyr at jeg prøver å holde hastigheten høy nok til at det ikke danner seg kø bak meg, samt at jeg prøver å kjøre forbi det som finnes av trafikk foran meg. Det betyr at jeg stort sett kjører uten trafikk foran meg eller bak meg. Jeg trenger ingen foran meg for å teste om det er grep nok i svingene, og jeg vil helst ikke at andre bruker meg som testperson heller.

Endret av gxi
Lenke til kommentar
Jeg hadde en rævkjører bak meg her om dagen. Han lå alt for nært (1~2s bak) og jeg tok en kort bråbrems fra ca 70 til 60 km/t (fartsgrensa var 70 km/t der). Fyren bremset tydelig panisk ned til 50~55 km/t før han skjønte at jeg ikke hadde tenkt å bremse helt ned. Han ble sikkert irritert, men tok hintet og la seg ~3 sekunder bak. Bare 500 meter senere fikk skremmebremsingen min demonstrert poenget utmerket. Jeg kom over en bakketopp med rævkjøreren ca 3 sekunder bak og måtte bråbremse fordi det i motgående kjørefelt var hjullaster som kjørte sakte og en idiot som kjørte forbi hjullasteren like før bakketoppen, altså i mitt kjørefelt. Jeg måtte bråbremse for å unngå kollisjon. Jeg og rævkjøreren kan prise seg lykkelig for at han tok hintet første gang. Hvis ikke så hadde jeg kanskje fått nakkesleng og det som verre var. Jeg rakk heldigvis å holde inne hornet skikkelig. Idioten som tok forbikjøringa eier så lite trafikkvett at han aldri burde fått sitte bak et ratt igjen. Jeg håper rævkjøreren fikk seg en lærepenge han husker.

 

Jeg er kanskje litt mer konservativ, men jeg slakker av til 20km/t under fartsgrensa, for så å akselerere opp igjen når noen henger nære.

Vil ikke ha på meg at dusten bak kjører i grøfta eller noe, selv om han er en dust.

De pleier å ta hintet. :)

Lenke til kommentar

Til dere som bastant hevder at 3-5 sekunder er passende avstand til bilen foran, holder dere virkelig alltid denne avstanden selv? Mange ganger er det både uforholdsmessig og lite praktisk å holde så stor avstand til forankjørende kjøretøy, f.eks. i rushtrafikk. Unødvendige luker i trafikken skaper unødvendig kø. Joda, trafikken beveger seg da ofte saktere, men det kan jammen bli litt fart i tett trafikk også.

 

Ved forbikjøring vil jeg si at det er greit å ha en avstand ned mot 1 sekund rett før forbikjøringen foretas for at det skal skje så effektivt som mulig. Dersom jeg kjenner strekningen godt vil jeg derimot starte lenger bak, og akselerere tilstrekkelig slik at bilen min bruker minst mulig tid i motgående kjørefelt. Grensen for å avbryte vil da være ca 1-2 sekunder bak forankjørende bil.

 

Til slutt vil jeg bare kommentere såkalte "bremsetester" for å skremme bilen bak. Jeg har selv gjort dette noen ganger, men innser at jeg vil sitte med all skyld dersom bilen bak skulle treffe meg. Slike bråbremsinger uten formål bryter med vtrl. § 3. Jeg er klar over at avstand til forankjørende bil også er lovpålagt, men rettspraksis har vist (selv om jeg ikke finner artikkelen her og nå, noen som kan hjelpe?) at forankjørende bil sitter med skyld ved slike meningsløse situasjoner.

Lenke til kommentar
3-5 sekunder er passe, 2 er for nære.

Ser virkelig ikke poenget i å henge så nære som 2 sekunder. Du kommer ikke fortere frem, du stresser den som kjører forran, og NEI, folk kjører ikke forterer av at du henger helt oppi ræva på de.

Køkjøring er selvøflgelig et unntak.

 

 

Til dere som bastant hevder at 3-5 sekunder er passende avstand til bilen foran, holder dere virkelig alltid denne avstanden selv? Mange ganger er det både uforholdsmessig og lite praktisk å holde så stor avstand til forankjørende kjøretøy, f.eks. i rushtrafikk. Unødvendige luker i trafikken skaper unødvendig kø. Joda, trafikken beveger seg da ofte saktere, men det kan jammen bli litt fart i tett trafikk også.

 

:)

 

Edit;

Men, jeg slipper ofte lange luker forran meg når jeg kjører i saktegående rush med ujevn fart.

Å alltid skal lukke igjen luker vil føre til unødvendig stopping, noe som igjen skaper kø.

Prøver å finne en fart som jeg kan holde uansett hvordan avstanden til bilen forran varrierer.

Endret av lockdog
Lenke til kommentar

God trafikk e6 nordover ut av oslo hver morgen, og god trafikk sørover, nordfra på ettermiddagen. Trafikken glir greit i 90-110 som oftest, og jeg kan med handa på hjertet si at jeg stort sett aldri ligger 100meter bak bilen forran :< Ellers prøver jeg å holde avstand.

Lenke til kommentar
Det er uansett en uting å lage luker i trafikken. Køkjøring blir mer effektivt ved at alle følger på så godt de kan. Se bare

Det var interessant. Jeg har selv opplevd kø på E6 og E18 som etter hvert løste seg opp uten at det hadde skjedd noe trafikkuhell eller at kjørefelt var sperret. Ofte er det folk som ikke klarer å samarbeide i flettefelt ved påkjøring. Innsnevringen på E6 ved Gardermoen (før ny vei) er et prakteksempel.

 

Jeg vet ikke hvordan det er med andre førere. For meg er 1 sekund reaksjonstid for normal kjøring realistisk. Men når jeg kjører forbi noen er jeg ekstra skjerpet. I den situasjonen er jeg ekstra oppmerksom på farer og er klar til å bremse om nødvendig. Å si at alle har 1 sekund uansett i hvilken kjøresituasjon tror jeg blir feil. Det jeg mener er at å ligge 1 sekund bak konstant er for farlig. Men å ligge 1 sekund like før man skal kjøre forbi er mindre risikabelt, og ofte bedre fordi forbikjøringen da krever kortere strekning.

 

Det virker som enkelte har en gi-faen-filosofi. Hvor mange ganger har du irritert deg over at folk på flyet ikke flytter seg til siden slik at ombordstigningen går raskere? Jeg stod bak en mann her om dagen på flyet. Han tok seg god tid og det var plass til å stå på siden. Allikevel mumlet han til kona: «Jeg tar den tiden jeg trenger.» Slike folk skaper kø på 100 biler på E6 hver fredag. Hallo, hva med å se i speilet? Greit nok at man kjører 10 km/t under fartsgrensa. Det finnes parkeringsplasser og rasteplasser overalt. Hvis man har tid til å lusekjøre burde man også ha tid til å stoppe og slippe forbi køen på 2 km.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...