daruu Skrevet 21. desember 2009 Del Skrevet 21. desember 2009 Hadde mange forbikjøringer i gårkveld ja. Greit å ha respekt for dårlig føre i svingene å slik, det har jeg også, men når det er rett fram så er det stort sett bare å kjøre. Man skal jo greie å stoppe hvis noe uforutsett skulle dukke opp også da Men på motorveg med viltgjerder og belysning går det ann å holde fartsgrensa Lenke til kommentar
Wisd0m Skrevet 21. desember 2009 Del Skrevet 21. desember 2009 Tror ikke det er noe problem på firefelts med viltgjerde Lenke til kommentar
MartinF Skrevet 27. desember 2009 Del Skrevet 27. desember 2009 Jeg vil egentlig bare bare benytte denne fine romjulsnatten til å irritere meg litt. Denne er til deg som kjører bil på Stjørdal; LÆR DEG Å BRUKE BLINKLYS FOR HELVETTE! Jeg er gjerne en som blinker tidlig og ofte, og jeg forventer ikke at folk blinker like mye og ofte som meg, men jeg forventer at andre bilister forteller meg hvor de har tenkt seg. Nå er det bare 1,5 mnd siden jeg fikk lappen, men helt siden jeg har begynt å studere trafikkbildet, og øvelseskjørt, så har dette irritert meg grønn, og alle jeg snakker med er enig med meg. Så til deg som kjører bil i Nord-Trøndelag, nærmere bestemt Stjørdal, gjør oss alle en tjeneste og bruk de fine blinklysene bilen din er utstyrt med. Takk. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 27. desember 2009 Del Skrevet 27. desember 2009 Jammen, det er jo vinter. Og alle vet at blinklysolje blir ekstremt tyktflytende i kuldegrader... Men fra spøk til alvor: Jeg er 100% enig. Det er mye bedre å blinke for mye og for lenge (med unntak av når du blinker til venstre i rundkjøring, skru av blinklyset i tide, eller blink ut!), enn å ikke blinke. Jeg holder som regel veldig god avstand til bilene foran, men jeg opplevde en gang at en person bråbremset foran meg og svingte til venstre. Da mener jeg å kjøre i 60km/t, og så bråbremse til 20km/t eller deromkring, for å så svinge. Speil er pynt, og blinklys er ekstrautstyr. Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 27. desember 2009 Del Skrevet 27. desember 2009 Nå nettopp lå jeg bak en treg sjåfør som kjørte i 40 -60i 70-sona og hadde en jævla idiot til passasjer som gav meg fingeren gjennom sidevinduet på passasjersiden. Trivelig ikke sant? Spesielt når passasjeren vet at jeg var en av de frivillige som gjorde festen de dro fra mulig... Lenke til kommentar
Runar Skrevet 27. desember 2009 Del Skrevet 27. desember 2009 Spesielt når passasjeren vet at jeg var en av de frivillige som gjorde festen de dro fra mulig... Send en epost/brev eller ta en telefon til arrangørene bak festen. Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 27. desember 2009 Del Skrevet 27. desember 2009 *jeg* var vakt på festen. (Og arrangøren er en idiotisk småkonge, men hjalp til allikevel siden 2.dagsfesten er en liten tradisjon her oppe, og han klarte å rote sammen både vakter og lokale på 5 dager når de vanlige arrangørene avlyste festen.) Lenke til kommentar
Runar Skrevet 27. desember 2009 Del Skrevet 27. desember 2009 Beklager, jeg misforsto den siste setningen din. Ble selv nesten påkjørt da en firmabil forsøkte en stygg forbikjøring i et kryss (både han og jeg sto og ventet på klar bane), og jeg skal love deg firmaet fikk høre det. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 27. desember 2009 Del Skrevet 27. desember 2009 Skremmende mange som tror at beste måten å komme opp isdekte/snødekte bakker på er å gi bånn gass i førstegir. Senest i dag putra jeg forsiktig forbi en fjott som ikke klarte en bakke. Ganske morro å se det forskrekka uttrykket hans da jeg kjørte rett opp bakken han pent måtte gi opp. Forrige vinter også. Måtte hjelpe ei kjerring med å dytte nesa på bilen nedover da hun klarte å spinne seg på tverke midt i bakken. - "Du må vel kjøre rundt du også da?" - "Neida. Jeg kan kjøre på glatta jeg så det går fint." - <stygt blikk> Og 40 i 80-sona når det er 0 grader, klar sikt, skamsalta vei og helt bart er bare teit. Samt irritasjonen av å måtte kjøre gjennom lysregulerte kryss når lysreguleringa ikke virker. Totalt anarki! Ingen vet hvordan de skal forholde seg og blir enten stående når de har forkjørsrett eller beiner forbi vikeplikskilta og nesten rett i fronten min. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 27. desember 2009 Del Skrevet 27. desember 2009 (endret) Haha, det minner meg om en av de første dagene det hadde snødd her (i år, altså). Jeg stoppet i et 3-armet kryss med høyreregel, fordi jeg fikk en fra høyre som skulle til venstre, derfor kunne bilen til venstre for meg kjøre, siden jeg alikevel måtte stoppe. Problemet var bare at han tydeligvis ikke hadde den fjerneste anelse om hvordan man kjører på glatta. Bakhjulsdrevet amerikansk van av en eller annen sort, klampen i bånn, og bruker nærmere 30 sekund på å spinne seg forbi meg. Jeg kunne ikke annet enn å le, det hjelper lite med "AMERICAN MUSCLE!!! YEAH!!!" når du ikke kan kjøre Endret 27. desember 2009 av Slettet+6132 Lenke til kommentar
gxi Skrevet 27. desember 2009 Del Skrevet 27. desember 2009 Skremmende mange som tror at beste måten å komme opp isdekte/snødekte bakker på er å gi bånn gass i førstegir. Senest i dag putra jeg forsiktig forbi en fjott som ikke klarte en bakke. Ganske morro å se det forskrekka uttrykket hans da jeg kjørte rett opp bakken han pent måtte gi opp. Med Traction Control er det den mest effektive måten å gjøre det på. Bare bånne pedalen og holde den der til man er på toppen Lenke til kommentar
CFM Skrevet 27. desember 2009 Del Skrevet 27. desember 2009 (endret) Jeg kan bare glemme bratte bakker på vinterføre. Hvis jeg absolutt må opp må jeg i såfall rygge. Endret 27. desember 2009 av W202 Lenke til kommentar
Jurist Skrevet 27. desember 2009 Del Skrevet 27. desember 2009 Skremmende mange som tror at beste måten å komme opp isdekte/snødekte bakker på er å gi bånn gass i førstegir. Senest i dag putra jeg forsiktig forbi en fjott som ikke klarte en bakke. Ganske morro å se det forskrekka uttrykket hans da jeg kjørte rett opp bakken han pent måtte gi opp. Med Traction Control er det den mest effektive måten å gjøre det på. Bare bånne pedalen og holde den der til man er på toppen En sannhet med modifikasjoner. En del biler med tidlige utgaver av TC-systemer har TC som suger såpass at du til slutt ender opp med at du overhodet ikke får noen effekt til hjulene og bare blir stående på stedet hvil. Lenke til kommentar
gxi Skrevet 28. desember 2009 Del Skrevet 28. desember 2009 Gjelder stort sett alt gammelt det.. TC på min bil er i vertfall slik at på et eller annet punkt gir den opp og lar hjulene spinne i vertfall. Er vel mest problematisk på gamle biler hvor TC styres som en cruisecontrol med kun kontroll av gasspjeld eller tilsvarende via wire. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 28. desember 2009 Del Skrevet 28. desember 2009 Hvordan er det med ESP da? Jeg har lagt merke til at på firmabilen (ny caddy) må jeg slå av ESP om jeg skal ha sjanse i det heletatt, hvis jeg ikke gjør det kuttes kraften til hjulet med en gang det begynner å spinne, og jeg ender opp med å ikke komme noen vei. Hvis jeg slår av ESP og passer på selv går det derimot fint. Lenke til kommentar
tor_erik Skrevet 28. desember 2009 Del Skrevet 28. desember 2009 (endret) Skremmende mange som tror at beste måten å komme opp isdekte/snødekte bakker på er å gi bånn gass i førstegir. Amen! Jeg blir skremt av å se hvordan noen "tar seg frem" på vinterføre - de kommer seg stort sett aldri av sted... Jeg er for tiden hjemme hos familien på julebesøk. Her er det en smal veg som går både opp og ned, hvor man må stoppe og rygge for hverandre. Helt utrolig at noen tror de kommer seg av gårde fra stillestående i en glatt oppoverbakke ved hjelp av full gass - det ender stort sett med ett stk. bil på skrå midt i veien... Ikke tar de poenget heller, forsøk nummer 2 utføres som oftest på samme måte! Hail to Norwegian drivers! Endret 28. desember 2009 av tor_erik Lenke til kommentar
Wisd0m Skrevet 28. desember 2009 Del Skrevet 28. desember 2009 Tror teknikken på hva som lønner seg med antispinn varier litt fra bil til bil. På min så lønner det seg og ligge akkurat rett før lampa begynner å blinke Lenke til kommentar
lockdog Skrevet 28. desember 2009 Del Skrevet 28. desember 2009 DTSC (ellerhvadetnåfaenheter) på Volvo V50 fungerer veldig bra. Hvertfall på løssnø. Men når det er et par varmegrader og slapseføre er det faen ingenting som funker. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 28. desember 2009 Del Skrevet 28. desember 2009 I plussgrader og slapseføre er det bare en ting som hjelper og det er å skru av elektronikken å trå till. Å la hjulene prøve å få grep på sørpa ved å ikke spinne fungerer i hvertfall ikke. Full gass, automatkasse og steinsprang i ruta på bilen bak, det hjelper. Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 28. desember 2009 Del Skrevet 28. desember 2009 (endret) Gikk hjem fra jobb idag, og det kom en dame springende som var ganske stressa. Hun hadde kjørt ned en ganske bratt bakke, som er skiltet blindvei... Hun skulle prøve å rygge opp igjen, men det gikk ikke. Sa jeg kunne prøve å dytte, men at vi burde finne flere folk. Prøvde å dytte, men hun bare ga bånn guff i revers, så ikke en sjanse at det skulle hjelpe. Kom noen andre forbi og ville hjelpe til. Mannen der mente at det var best å åpne bakluka og sette seg der for å få tyngde på bakdekkene. Greit nok det, om bilen ikke hadde vært forhjulsdrevet... Heldigvis kom det noen flere, og en mann tok over rattet og gasset ikke så mye som dama, så kom vekk derifra til slutt. Endret 28. desember 2009 av Matsemann Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå