Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Det du foreslår er jo ulovlig. Å kjøre i 100 i 100-sonen er korrekt.

Enig. Hadde det vært snakk om tofelters vei hadde jeg kanskje skjønt litt at man ligger over fartsgrensen fordi man stresser med å bli ferdig med forbikjøringen. Men når det faktisk er flere kjørefelter i din retning og du ikke trenger stresse med forbikjøringen er det ingen unnskyldning for å ligge over fartsgrensen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132

Dersom krysset er lysregulert og den ene veien er forkjørsvei skal det jo være vikepliktskilt over trafikklysene på den andre veien, så det er ikke noen unnskyldning der.

 

Politi > Trafikklys > Skiltning > Vanlige trafikkregler (som høyreregel) ... noe av det første man lærer.

Det er også mange som glemmer at man har vikeplikt i begge retninger når man kjører ut på forkjørsvei. Stefaren min kræsjet ganske grundig for noen år siden da han kjørte forbi en traktor i en 60-sone, hvor det var noen som ikke overholdt vikeplikten da de skulle ut på forkjørsveienveien. Bilen ble kondemnert, og den andre føreren fikk all skylden.

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Det du foreslår er jo ulovlig. Å kjøre i 100 i 100-sonen er korrekt.

Enig. Hadde det vært snakk om tofelters vei hadde jeg kanskje skjønt litt at man ligger over fartsgrensen fordi man stresser med å bli ferdig med forbikjøringen. Men når det faktisk er flere kjørefelter i din retning og du ikke trenger stresse med forbikjøringen er det ingen unnskyldning for å ligge over fartsgrensen.

Sant det dere sier, men det irriterer meg like fullt. Selv pleier jeg å sette cruise-kontrollen på 110, siden det er denne farten trafikken i høyrefeltet som oftest flyter i under vanlige trafikkforhold. Da risikerer jeg ikke bot heller. Kjører jo også en del i 120 hvis det er lite trafikk og gode forhold, og det er spesielt da det er irriterende med biler som bruker et minutt på forbikjøring. Ja, jeg vet jeg kjører over fartsgrensa, og ja, jeg vet at de kjører "korrekt" iht til vegtrafikklovene. Nå mener jo jeg at korrekt hastighet godt kan være over fartgrensa, f.eks kan korrekt hastighet være både 10 og 20 over på en landevei hvis forholdene tilsier dette og det er i denne hastigheten "køen" flyter i. Men det er en annen diskusjon.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Typisk det, dessverre :p

Her i Stavanger er det en vei som går nede langs kaia, som er forkjørsvei, men som folk alikevel presterer å presse seg inn på, selv om det står veldig tydelige vikepliktskilt.

Lenke til kommentar

Det kommer en Outlander durende inn i rundkjøring og bryter helt klart vikeplikten for meg som lenge har vært en del av rundkjøringen. Må bremse ned for å ikke ta hele siden av bilen. Kjører videre og forventer her at han skal sette opp farten da vi kommer inn på motorvei (80km/t), men her ligger han i 40...

 

Bilene bak kjørte forbi før sperrelinjen fra påkjøringsfeltet sluttet. Ta lappen til slike idioter som skaper farlige situasjoner! Skapte to farlige situasjoner på under to minutter :nei:

Lenke til kommentar
Det du foreslår er jo ulovlig. Å kjøre i 100 i 100-sonen er korrekt.

Enig. Hadde det vært snakk om tofelters vei hadde jeg kanskje skjønt litt at man ligger over fartsgrensen fordi man stresser med å bli ferdig med forbikjøringen. Men når det faktisk er flere kjørefelter i din retning og du ikke trenger stresse med forbikjøringen er det ingen unnskyldning for å ligge over fartsgrensen.

Joda, men like irriterende er det selv om det er 4 felts vei. Du har også dem som legger seg ut rett foran deg som så presterer å snegle seg forbi i 2km/t raskere enn bilen i høyre felt og da lager en "kø" i venstre felt. Hvorfor kan ikke folk vente når de ser en bil bak dem som kommer mye raskere enn dem selv?

 

En annen ting er de som ikke har helt skjønt poenget med fletting av akselerasjonsfeltet og høyre kjørefelt på 4 felts motorvei der det er streket opp slik at man har lov å bytte felt til venstre felt, men ikke til høyre. Når jeg da kommer fra sideveien og kjører inn mot motorveien så kommer det som regel en og annen tulling som kjører og havner ved siden av meg som ikke legger seg i venstre felt selv om det er helt klart både forover og bakover. Selvfølgelig bremser jeg og legger meg bak h*n.

Nå skal det også sies at jeg aldri lærte å kjøre på veier større enn 2 felt, men det mest logske for meg er da at den som ligger i høyre felt skal da bytte til venstre hvis det er mulig for å lage best fremkomlighet for begge parter. Ellers gjelder vel vanlige fletteregler(?).

 

 

 

Edit igjen*

 

Innlegg nr. 1500 :fun:

Endret av W202
Lenke til kommentar
Nå skal det også sies at jeg aldri lærte å kjøre på veier større enn 2 felt, men det mest logske for meg er da at den som ligger i høyre felt skal da bytte til venstre hvis det er mulig for å lage best fremkomlighet for begge parter.

Helst ikke. Man skal bare følge flettereglene, uten å bytte felt. Venstre felt skal helst kun brukes til forbikjøring, så å bytte til venstre felt blir i beste fall en siste utvei.

Lenke til kommentar

Meide ned syklist "fordi han viste fingeren"

 

Denne minner meg om en episode for noen dager siden.

Fruen bedrev forbikjøring på motorvei (100-sone) og som så ofte ellers, er det alltid noen som mener venstrefila har minimumsfartsgrense på 140, og de som ligger under kan man kline seg så inntil at det knapt er plass til slepekroken mellom bilene.

Fruen gjorde seg ferdig med forbikjøring, blinka seg inn til høyre og holdt ifølge henne selv nærmere 120. I frustrasjonen over idioten som lå bak, klistra hun langfingeren inntil ruta når han dro forbi. Men med hvilket resultat?

Jo, vedkommende slenger bilen inn en meter foran henne og hugger i bremsen.

 

Jeg? Hadde jeg fått bilnummeret til stakkaren, hadde jeg dratt han for retten uten å nøle, for dobbelt overlagt drapsforsøk.

 

Greit, jeg skal innrømme fingeren er provoserende, men er det så ille at du med vilje utsetter andre for åpenbar livsfare, har du et aggresjonsproblem og bør ikke kjøre bil.

Lenke til kommentar

Yes, da hadde vi fått et nytt snøfall i Kristiansand igjen. Morsomt hvordan "alle" går fra å være brukbare sjåfører til å bli komplette idioter bak rattet.

 

1. Vikeplikt gjelder selv om det er snø! Argh!

2. Blinklyset er ikke så dekket av snø at det ikke er vits å bruke det. Argh!

3. Det er fremdeles høyrekjøring i Norge, selv om ditt eget felt er delvis dekket av snø. Argh!

4. Det er smart å være forsiktig, men det er ikke nødvendig å kjøre i 30 km/t hele tiden. Argh!

5. Spesielt ikke hvis veien er saltet og bare våt. Argh!

 

Virker som om hele byen blir bedøvet av dette hvite teppet. Normale regler gjelder ikke lenger, nå gjør vi alle som vi vil. Helt utrolig.

 

Angående bilister som bruker tre kvarter på en forbikjøring fordi de skal kjøre forbi i en fart på 1,5 km/t mer enn bilen i høyrefeltet, så er det greit nok det. Men vent da for søren til venstrefeltet er ledig, slik at jeg slipper å bremse opp når jeg kommer bakfra!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Greit, jeg skal innrømme fingeren er provoserende, men er det så ille at du med vilje utsetter andre for åpenbar livsfare, har du et aggresjonsproblem og bør ikke kjøre bil.

Jeg personlig mener det er mye mer provoserende å ligge klint i ræva på noen. I 100km/t kjører du ~28m/s, og du skal da etter 3-sekundersregelen ligge 84m bak, ikke 84cm. At offeret da viser fingeren i frustrasjon er nærmest rettferdiggjort. Når den andre personen da aktivt beviser at han bare har to fungerende hjerneceller ved å slenge seg inn foran bilen og så hugge i bremsene, mener jeg han burde bli siktet for drapsforsøk, og fratatt førerkortet for resten av livet. Hvis du ikke kan kontrollere sinnet ditt på veien har du ingenting der å gjøre.

 

Å vise fingeren er en nokså "uskyldig" måte å vise frustrasjon og sinne på, mener nå jeg. Men enkelte klarer bare ikke å få påpekt at de er rævhull/drittsekker/idioter/whatever, spesielt om du kjører bil med taxi-lampe på taket.

 

Men, ikke våg å vise meg fingeren om jeg tuter på deg som bryter vikeplikten ved å prøve å slenge deg ut foran meg i en rundkjøring, slik at begge må bråbremse og jeg må svinge rundt deg. Det er ikke en rettferdiggjort bruk av fingeren.

Lenke til kommentar

Hater gamle folk og kommuneansatte i nyere Toyota Yaris som bare må ligge i 50km/t på nåla i 60 sona. Kommer det fotoboks detter de jammen ned mot 40km/t !!!

 

Har lært meg til å være ekstra på vakt når det er en Yaris i nærheten. De fleste som kjører Yaris er IKKE klar i toppen har jeg kommet frem til.

 

RAAAAAGE!!!(+!!!!)

Endret av PantZman
Lenke til kommentar

Som det ble nevnt her, en annen ting som irriterer noe fryktelig, er bilister som ikke greier å bruke akselerasjonsfelt. I et akselerasjonsfelt skal komme seg opp i farten på motorveien så raskt som mulig, svinger man inn på veien 10km/t under fartsgrensa har man gjort en feil. Gassen skal i bånn første del, man skal opp i 80, 90, 100 eller hva fartsgrensa er, så tidlig som mulig, da blir det lettere for bilene på motorveien å slippe deg inn. Jeg har utallige ganger blitt tvunget til å legge meg for tidlig inn på motorveien (bryte sperrelinja) fordi en eller annen egoist tror akselerasjonsfeltet er "kjør sakte frem og se om det er klart-feltet", og holder 80km/t i a-feltet i 100-sone. Som oftest benytter jeg meg kun av lyshornet, men i går tok jeg meg i å bruke lydhornet også. Synes UP burde tatt tak i sånne og gitt dem bot for brudd på vegtrafikkloven.

Lenke til kommentar

Delvis enig der, men man må også huske å se etter hvordan trafikkflyten faktisk er på veien og ikke bare stirre seg blindt på fartsgrensen. Det blir for dumt å akselerere opp til fartsgrensen hvis trafikken går i 60 på grunn av kø.

 

Når det er vinter er det gjerne også litt is i akselerasjons/bremsefelt og da kan det være at man vil kjøre litt saktere i akselerasjonsfeltet eller bremse ned litt før man kjører i bremsefeltet. Men dette er ikke nødvendig på isfritt føre. :)

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar

Enn så kjipt det høres ut for oss som har lappen så tror jeg veiene hadde blitt mye tryggere* dersom alle ble tvunget til å oppfriske sertifikatet sitt f.eks hvert 5. år, med en legeattest, et teorikurs på en kveld, en kjøretime og en times oppkjøring.

 

Piloter har en tilsvarende årlig ordning pluss at man må dokumentere et vist antall flytimer per år. Det luker ut piloter som ikke ikke bør være piloter.

 

* Med tryggere tror jeg det er først og fremst skader en sånn ordning vil redusere. Jeg tror det vil ha mindre effekt på dødsulykker. En positiv bieffekt av pålagte oppfriskingskurs kan bli lavere forsikringspremier.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...