Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det virker som å bo ved sjøen fører til mer rust enn å kjøre på saltede veier.

Bodde tidligere i buskerud og kjørte daglig 9 mil på saltet vei, men det var ikke mye rust å se på bilen.

Når jeg flyttet til vestfold kom rusten med en gang, og det året var det knapt kuldegrader og skjelden salting.

Tørr ikke tenkte på hvordan det kommer til å bli nå som jeg har flyttet til Stavanger.

 

Rust er ikke hovedproblemet med salt i mine øyne.

Problemet, eller "helvete", med salt er at du mister allt grep i det du kommer inn på usaltet og snødekt vei.

De sprayene man får kjøp på bensinstasjon funker sånn delevis, men langt i fra knallbra.

Lenke til kommentar

Så du mener at saltlake (25%) innblandet magnesiumloride som til og med tærer på galvanisering er mindre skadelig en sjøvann (4%).

Kan det ikke tilfeldigvis være slik at på den tiden du kjørte på saltlake så spiste laken opp bariæren som bilen har når den er ny og dermed begynte å stormruste etter at du flyttet til vestlandet?

 

Antirustverksteder går i hvertfall ikke god for historien din.

 

I tillegg er veisaltet tilsatt maissirop slik for at det ikke skal tørke slik at eksponeringstiden på bilen blir lengere.

Lenke til kommentar

Det er ikke det jeg sier.

Sjøvann har ingenting med saken å gjøre, men luftfuktigheten er mye høyere ved sjøen.

Jeg kjenner lite til under hvilke forhold stål ruster raskest, men jeg sier bare hva jeg opplevde.

Husk at ved kysten er både temperatur og luftfuktighet veldig forskjellig fra innlandet, også om sommeren.

 

Antirustverksteder går i hvertfall ikke god for historien din.
Neivel? Er det ikke ganske normalt at biler ruster mye fortere i kystområdene?

 

Og bilen er fra 94, så noen store forskjeller mellom de to vinterene var det nok ikke.

Lenke til kommentar
Hvorfor er det så mange som tror at en liten rundkjøring er et fristed for trafikkregler?

 

Hadde jeg villet, så kunne jeg ha "hjulpet til" omtrendt hver dag med å få meg nye deler på bilen min bare fordi at enkelte ikke skjønner at dette:

rundkjoeringen-fungerer.jpg

er en rundkjøring, og ikke et kryss.

Selv enkelte i politiet her i byen er tydeligvis ikke klar over at man har vikeplikt for kryssende trafikk i rundkjøringer, og stopper dermed opp for å slippe folk forbi. Ikke det at det gjorde meg noe, jeg kom meg bare litt tidligere hjem.

Det er værre når andre finner det for godt å brase ut i kryssende trafikk slik at man er nødt til å stoppe.

 

Hey, Karibollen funker den da :p

 

Men du viser til Svolvær, en by med 1 "rundkjøring" og en kjørepolitikk innsprøytet med anarki. Selv politiet kjører, og parkerer, som noe forbanna nisser. Så man kan vel ikke forvente noe annet.

 

Den klatten i bildet er ikke verdig tittelen rundkjøring, annet enn ved lov. Ellers kjører de aller fleste bare over den, ikke rart at de tror det er et vanlig kryss. Samt at det har vært et vanlig kryss der før med vikeplikter og hele sulamitten, så enkelte har vel ikke oppdatert seg enda. Eller så er det vel bare det at det er en forferdelig dårlig "rundkjøring" det der.

Lenke til kommentar
Hey, Karibollen funker den da :p

 

Men du viser til Svolvær, en by med 1 "rundkjøring" og en kjørepolitikk innsprøytet med anarki. Selv politiet kjører, og parkerer, som noe forbanna nisser. Så man kan vel ikke forvente noe annet.

 

Den klatten i bildet er ikke verdig tittelen rundkjøring, annet enn ved lov. Ellers kjører de aller fleste bare over den, ikke rart at de tror det er et vanlig kryss. Samt at det har vært et vanlig kryss der før med vikeplikter og hele sulamitten, så enkelte har vel ikke oppdatert seg enda. Eller så er det vel bare det at det er en forferdelig dårlig "rundkjøring" det der.

Den er dårlig, jeg kjenner ikke til et eneste menneske i Svolvær (eller hele Lofoten for den saksskyld) som er fornøyd med den rundkjøringen. Bortsett fra teknisk drift i kommunen, som klarte å få gjennomslag for å bygge bollen.

Kjørelæreren min klaget også på den, men så skal det sies at hun er relativt missfornøyd med hele trafikkbildet i byen, spesielt etter at kommunen fant det for godt male totalt malplasserte fotgjengeroverganger.

Jeg håper virkelig kommunen begynner å høre på de som faktisk kan noe om trafikk, og ikke bare maler fotgjengerfelt der det krysser mest folk over gata (det var argumentet de brukte i avisen etter klagene) og bygger rare innretninger for å skape "flyt" i traffiken.

 

Jeg er i grunn glad for at jeg tok lappen etter at "karibollen" kom på plass, for jeg lurte også på hvordan jeg skulle gjøre det med vikeplikt osv. Kjøreløreren sa følgende: "Det er et rundkjøringsskilt der, da behandler du den som en hvilkensomhelt rundkjøring". Det funker innmari bra for meg og alle andre som gjør det, men når det kommer en kar mitt oppi det hele å braser fram som om det var et vanlig kryss blir det problemer. Jeg kjenner at jeg blir iritert på hele kommunen her. De er så innmari flinke til å få ting til å fungere bra på papiret, men i praksis blir det bare surr.

Lenke til kommentar

Jålete små rundkjøringer er flotte greier om de brukes der det passer seg. Har en slik her i byen som fungerer utmerket, men så kom den først på plass etter at bilistene i byen ble vant til rundkjøringer.

 

En rundkjøring alene utgjør lite, men når det blir mange i rett størrelse med fornuftig plassering så begynner det å fungere for å få bedre flyt.

Lenke til kommentar
Den er dårlig, jeg kjenner ikke til et eneste menneske i Svolvær (eller hele Lofoten for den saksskyld) som er fornøyd med den rundkjøringen. Bortsett fra teknisk drift i kommunen, som klarte å få gjennomslag for å bygge bollen.

Kjørelæreren min klaget også på den, men så skal det sies at hun er relativt missfornøyd med hele trafikkbildet i byen, spesielt etter at kommunen fant det for godt male totalt malplasserte fotgjengeroverganger.

Jeg håper virkelig kommunen begynner å høre på de som faktisk kan noe om trafikk, og ikke bare maler fotgjengerfelt der det krysser mest folk over gata (det var argumentet de brukte i avisen etter klagene) og bygger rare innretninger for å skape "flyt" i traffiken.

 

Jeg er i grunn glad for at jeg tok lappen etter at "karibollen" kom på plass, for jeg lurte også på hvordan jeg skulle gjøre det med vikeplikt osv. Kjøreløreren sa følgende: "Det er et rundkjøringsskilt der, da behandler du den som en hvilkensomhelt rundkjøring". Det funker innmari bra for meg og alle andre som gjør det, men når det kommer en kar mitt oppi det hele å braser fram som om det var et vanlig kryss blir det problemer. Jeg kjenner at jeg blir iritert på hele kommunen her. De er så innmari flinke til å få ting til å fungere bra på papiret, men i praksis blir det bare surr.

 

Vel, du snakker om teknisk drift i Vågan kommune, etaten hvor ingen flyt eksisterer. Hvor Lofotkraft kan grave opp en gate en dag, legge en ny kabel og asfaltere over bare for å ha vannverket dagen etterpå hvor de bryter opp den eksakt samme plasse igjen :)

 

Kjenner heller ingen som faktisk vet hvordan bollen fungerer. Slik jeg har skjønt det har du vikeplikt for bilene som kommer fra Rema når en kommer fra Vorsetøya siden og har forkjørsrett når man kommer fra den store rundkjøringen. Men, ingen ser ut til å vite for mye om denne bollen så det er bare å klaske pedalen i bånn og håpe det går bra.

 

Ja Vågan kommune, de gjør det i alle fall interesangt å være innbygger her :wee:

Lenke til kommentar
Dj_eLmO: Hva mener du med malplasserte fotgjengeroverganger?

Er vel samme greia som jeg har sett her i Bodø endel.. man bare finner seg steder hvor det går masse folk over, og bare hiver seg på malemaskinen og maler opp gangfelt overalt nesten.. overalt der det er mulig at folk kan gå over maler man opp et gangfelt + litt til. Gidder ikke å sette opp skilt, fordi det tar lengre tid enn å male stripene, så det er veier man kan kjøre hvor det er 3 skiltede gangfelt + 5 uskiltede plassert tilfeldig innimellom. Noen av dem har de ikke engang klart å plassere maskinen korrekt, så de går på skrå over veien (ikke slike som er ment å gå på skrå, men slike hvor det er tydelig at bare ikke har klart å justere seg korrekt..). Noen av disse gangfeltene kan havne rett inn i en vegg (folk går på skrå over.. gjerne akkurat fra der fordi det er der bakenden på bussen er plassert når bussen stopper der), eller rett inn i oppkjørselen til et privat hus..

Lenke til kommentar

Generelt sett ser jeg ikke helt problemet med å ha fotgjengerfelt der fotgjengere faktisk går over, alternativet er at fotgjengerne går rett i veien utenfor fotgjengerfelt. Det er jo litt slikt man må vente seg når man kjører i byområder.

 

Men tilfeldig plasserte og uskiltede fotgjengerfelt er en uting, det er jeg enig i.

Lenke til kommentar

Anbefalingen til Statens Vegvesen er at gangfelt generelt seg ikke skal plasseres der "mange folk går over veien" (og generelt sett ikke i 30-grenser eller inne i boligfelt). Det skal heller gjøres tiltak for å få gangtrafikken til å gå over på bestemte steder der det kan plasseres skikkelige gangfelt. Disse anbefalingene følges definitivt ikke på de kommunale veiene der de plasseres helt tilfeldig og ofte på steder der lysforhold og siktforhold er helt elendig.

Endret av gxi
Lenke til kommentar
Dj_eLmO: Hva mener du med malplasserte fotgjengeroverganger?

Hadde det ikke vært snø og is over den fotgjengerovergangen jeg tenkte på så skulle jeg ha tatt et bilde. Jeg får heller prøve å beskrive med paint.

Den er plassert slik at den stopper nesten midt i innkjøringen til en parkeringsplass.

I tillegg er det ikke fotgjengerovergang nede i gata, ved krysset, slik som det er stort sett alle andre steder i byen, og landet.

post-6212-1260047667_thumb.png

 

De(n) andre er utenfor et kjøpesenter, der har de plassert to overganger ca. 10-20 meter fra hverandre. De krysser samme gate. Dette gjør det tidvis frustrerende å kjøre i denne gata, da man er nødt til å stoppe unødvendig mye. I tillegg er den ene av disse overgangene plassert rett ved en inn/utgang til senteret, så man ender ofte med å stoppe for noen som bare står der, andre ganger kommer folk stressende rett ut i gata. Heldigvis er ikke fotgjengere så kjappe, men de som løper ut av det aktuelle senteret kan fort henge i en tynn tråd.

Lenke til kommentar

Når det først skal nevnes Bodø, og malplasserte Gangfeltoverganger, burde det nevnes Sjøgata (hovedveien i sentrum).

Det er ikke mye mer enn 50-70m mellom hver. Og nesten alle kommer ut midt i mellom parkeringsfelt i siden av veien. (ikke at jeg ser noen bruke overgangene! De fleste buser bare ut i veien der det passer dem og satser på at bilene skal stoppe....)

Her er det snakk om 600m vei, med rundt 10 overganger!

Lenke til kommentar

Er man i 45 km/t kjører man definitivt på bensin. Og om man kjører noe særlig lenge på strøm går den tom og bensinmotoren tar over uansett. Ren strømdrift er ikke nyttig til noe annet enn å kjøre inn og ut garasjen/parkeringsplassen. Kjører noen tregt i en Prius er det nok andre grunner til det.

 

Ta det fra en som faktisk har kjørt Prius. ;)

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar
Antirustverksteder går i hvertfall ikke god for historien din.
Neivel? Er det ikke ganske normalt at biler ruster mye fortere i kystområdene?

Jo, noe som er en direkte årsak av vinterklimaet der temperaturen svever rundt nullpunktet, og dermed krever store mengder salt vinterstid. Den fuktigere luften har selvsagt en finger med i spillet, men det er saltet som virkelig ødelegger bilene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...