Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Dette her mer eller mindre identisk.

 

Hva i Fan er det med folk og bruk av lysene, fin at du er stolt av 1000 metringene og fancy tåkelys samt importerte pærer som er sterkere enn hva man har normalt her i Norge, men, er vel lov å bruke skallen til å tenke?

 

Ser ut som mange sjåfører i dag har vatt mellom ørene, eller gammel sagspon. De har i alle fall ikke noe hjerne for folk med hjerne bruker oftest å tenke over det meste, noe disse komplett idiotiske folkene ikke kunne ha gjort når de monterte møkra på bilen.

 

Hensyn i trafikken eksisterer ikke lengere, egoismen har tatt over. Løp.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Hvorfor er det så mange som tror at en liten rundkjøring er et fristed for trafikkregler?

 

Hadde jeg villet, så kunne jeg ha "hjulpet til" omtrendt hver dag med å få meg nye deler på bilen min bare fordi at enkelte ikke skjønner at dette:

rundkjoeringen-fungerer.jpg

er en rundkjøring, og ikke et kryss.

Selv enkelte i politiet her i byen er tydeligvis ikke klar over at man har vikeplikt for kryssende trafikk i rundkjøringer, og stopper dermed opp for å slippe folk forbi. Ikke det at det gjorde meg noe, jeg kom meg bare litt tidligere hjem.

Det er værre når andre finner det for godt å brase ut i kryssende trafikk slik at man er nødt til å stoppe.

Endret av Dj_eLmO
Lenke til kommentar

Kjørte ned mot Trondheim i går;

 

Hva er greia med idioter i store gamle SUV-er som absolutt ikke skal blende ned?

 

Og hvorfor er det sånn at enkelte med slike kjører utrolig tregt så fort det er kjangs for at veien er glatt? Enkelte var ned i 50 i 80-sona :|

 

Opplevde også et par tilfeller av folk som lå i 60-70 i 90-soner, noe som ikke henger på greip i det heletatt. Bar saltet vei, god sikt, rett fram - hvorfor sette ned farten da?

 

Men selv med enkelte irritasjonsmomenter så gikk det fort unna.

 

OT, men - er det fri parkering utenom Trondheim spektrum?

Lenke til kommentar

Den som er avbildet er litt mer enn en malingsklatt, det er en forhøyning som er laget av noen runde steiner og litt betong. Noe som i praksis ikke gjør den overkjørbar for mindre kjøretøy.

Det gjør det jo selvfølgelig umulig å ikke bremse ned når man kjører der midt på natta (så fremst man ikke velger å kjøre på venstre side :roll: ).

For oss som er klarover hvor høy den er og hva den er laget av er det som regel ikke et problem, men jeg har sett et par-tre turister som har nermest hoppet på den rundkjøringa.

 

Hadde det vært opp til meg hadde den rundkjøringa vært borte for lenge siden, da eierene av parkeringsplassene rundt den rundkjøringen er i mot å få den større.

Lenke til kommentar

Irriterer meg over IDIOTENE som absolutt skal slå på fjernlysene rett før dem har kjørt forbi meg når jeg møter dem. Jeg vet man lærer det på mørkekjøringa, men hvem i all verden er det som har funnet på noe slikt? Idioti kalles det. Det fører bare til at den ene blender den andre unødvendig bare fordi h*n ikke klarer å vente noen hundredels sekunder med å skru på de jævla fjernlysene sine.

Lenke til kommentar

Det er få påregnelige hindringer på en motorvei med 90-sone, og man stopper utrolig fort med en normal personbil når veien er bar og tørr.

 

Forøvrig er det lite gøy når det plutselig kommer en totalt upåregnelig hindring og man gjør et forsøk på å stoppe. (Rådyr er kjappe dyr, spesielt når de hopper inn på veien i 90-sone.)

Lenke til kommentar
OT, men - er det fri parkering utenom Trondheim spektrum?

Ja, men NTNU anbefaler ikke å parkere der i forbindelse med eksamen pga plassbegrensninger.

Det var ihvertfall god plass i fjor, såvidt jeg husker.

 

Forslag til plan B om det ikke er plass? Frister veldig lite å stresse med buss osv når jeg alikevel skal sette meg i bilen og kjøre rett hjem etter eksamen.

Lenke til kommentar
Det er få påregnelige hindringer på en motorvei med 90-sone, og man stopper utrolig fort med en normal personbil når veien er bar og tørr.

 

Forøvrig er det lite gøy når det plutselig kommer en totalt upåregnelig hindring og man gjør et forsøk på å stoppe. (Rådyr er kjappe dyr, spesielt når de hopper inn på veien i 90-sone.)

Men hvordan definerer man ei påregnelig hindring?

Bør en forvente rådyr langs den aktuelle strekninga? Isåfall bør en være forberedt på å måtte stoppe for rådyr som brått bestemmer seg for å jumpe ut i veien, både på tørt, glatt og vått føre.

Lenke til kommentar
Men hvordan definerer man ei påregnelig hindring?

Bør en forvente rådyr langs den aktuelle strekninga? Isåfall bør en være forberedt på å måtte stoppe for rådyr som brått bestemmer seg for å jumpe ut i veien, både på tørt, glatt og vått føre.

De fleste motorveier med 90-sone har viltgjerde - da er sjansen for dyr i veien lav.

 

For øvrig enig med Atald, salt er noe herk! Spesielt i de tilfeller hvor Vegvesenet finner det for godt å salte uten å brøyte først. Dersom de ønsker å "toppa heila driden" kommer det gjerne en brøytebil 10 min etterpå igjen for å brøyte bort både snø og salt...

Lenke til kommentar

Prosessen er som følger:

 

- Om nødvendig: Kjør brøytebil først som fjerner løs snø med salting bakpå, eller kjør kun saltebil.

- Vent et par timer.

- Kjør brøytebil med gummiplog for å fjerne sørpa saltet legger igjen, strø salt bak eller kjør bil med salter etter.

- Salt, salt, salt, salt, gjerne flere ganger om dagen så vannet holder seg på veien selv om det verken er nedbør eller kaldt.. det må for all del ikke bli tørt. Etterhvert som vannet fordamper reduseres temperaturen, og selv om frysepunktet er lavere enn 0 vil det fryse igjen.. så fortsett saltingen så man hele tiden øker konsentrasjonen av salt.

Lenke til kommentar
Prosessen er som følger:

 

- Om nødvendig: Kjør brøytebil først som fjerner løs snø med salting bakpå, eller kjør kun saltebil.

- Vent et par timer.

- Kjør brøytebil med gummiplog for å fjerne sørpa saltet legger igjen, strø salt bak eller kjør bil med salter etter.

- Salt, salt, salt, salt, gjerne flere ganger om dagen så vannet holder seg på veien selv om det verken er nedbør eller kaldt.. det må for all del ikke bli tørt. Etterhvert som vannet fordamper reduseres temperaturen, og selv om frysepunktet er lavere enn 0 vil det fryse igjen.. så fortsett saltingen så man hele tiden øker konsentrasjonen av salt.

Det kan godt hende at teoriene deres er slik, men gjennomføringen er derimot ikke slik.

 

Salt er dessuten ingen garanti for gode kjøreforhold - også det kan fryse noen grader under frysepunktet. Og ikke minst, hvem har egentlig oversikt over den samfunnsøkonomiske kostnaden som saltet står for hvert år? Tenker da på all rusten som ødelegger bilene.

Lenke til kommentar

Det jeg skrev er ikke en teori, men fakta om hvordan det gjøres i praksis.

1: Fjern løs snø om nødvendig.

2: Salt (kombinert med nummer 1 typisk)

3: Fjern saltsørpa med gummiplog (det er montert en gummigreie på undersiden av plogen)

4: Salt så lenge det er vått for å holde det vått + sørge for at det ikke fryser igjen.

 

Jeg er ikke noen tilhenger av salting.

Endret av gxi
Lenke til kommentar

Salt er et helvete fordi det ruster biler.

 

Men nå kjører jeg en skraphaug av en bil, å da er jeg nesten glad for saltingen.

 

Jeg kan kjøre "dritfort" (10-20 km/t over fartsgrensen kontra 10-20 km/t under fartsgrensen hvis det skulle være glatt) med mine morkne piggfrie vinterdekk. :D

 

Men til neste år når jeg vraker dritbilen å kjøper meg noe bedre, kan de ta saltet å strø på maten for min del.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...