Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

I dag satt jeg på med buss og bussjåføren sitter og skriver meldinger på mobiltelefonen mens han kjører. På vei ut gikk jeg bort til han og sa "jeg håper det der var siste gang du sendte melding samtidig som du kjører buss". Dere ville reagert på dette dere også?

Jeg har erfart det samme et par ganger. Den ene gangen sendte jeg epost til buss-selskapet og de skulle ta en prat med sjåføren. Den andre gangen hadde jeg så mye å gjøre at jeg glemte det helt til det var for lenge etterpå til at jeg gadd å skrive epost. Neste gang håper jeg at jeg har med meg speilrefleksen. Da skal lokalavisa få bildet.

 

Skravling i telefonen med telefonen i hånda skjer nesten månedlig her, men det har jeg ikke rapportert om ennå.

 

Jeg har også sendt epost til busselskapet om sjåfører som røyker i bussen mens de venter på å starte ruta, en nestenulykke ved kjøring på rødt lys, en nestenulykke som følge av brudd på vikeplikten og en sjåfør som kom i langt over fartsgrensa i 30-sonen fordi han var sent ute. Han beklaget at han startet ruta 10 min for sent på grunn av at han hadde forsovet seg. Kl 18.

 

Mange ganger lurer man på hva slags tullinger de har ansatt i så ansvarsfulle jobber. Man skulle i hvert fall ikke tro de var utdannet som sjåfører eller egnet til det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror noe av problemet er at bussjåfør er et lavstatusyrke med lavstatuslønn.

Mya ansvar har de men de blir ikke verdsatt av busselskapene av den grunn.

Man får det man betaler for og når lønna er det den er så får man ikke nødvendigvis de mest ansvarsfulle menneskene i verden for de har bedre ting å ta seg til med bedre lønn.

Lenke til kommentar
I dag satt jeg på med buss og bussjåføren sitter og skriver meldinger på mobiltelefonen mens han kjører. På vei ut gikk jeg bort til han og sa "jeg håper det der var siste gang du sendte melding samtidig som du kjører buss". Dere ville reagert på dette dere også?

Jeg har erfart det samme et par ganger. Den ene gangen sendte jeg epost til buss-selskapet og de skulle ta en prat med sjåføren. Den andre gangen hadde jeg så mye å gjøre at jeg glemte det helt til det var for lenge etterpå til at jeg gadd å skrive epost. Neste gang håper jeg at jeg har med meg speilrefleksen. Da skal lokalavisa få bildet.

Var en slik sak i Sverige for 1-2 år siden. En bussjåfør som kjørte lengre strekninger (tror det var Gøteborg - Oslo) satt med masse papirer og slik på rattet og gjorde annet mens han kjørte på motorveien. Ble filmet med mobilkamera og sendt til GT og busselskapet.

 

I går øvelseskjørte jeg. Ganske tåke og glatt her på fjellet, så lå litt under maksgrensa på 80. En bil prøver å kjøre forbi meg på en ganske dum strekning. Jeg bremser litt og trekker meg til siden. Plutselig ser han at UP står der, bråbremser og svinger inn rett foran meg. Jeg måtte bråbremse for at det ikke skulle bli kontakt...

Lenke til kommentar
I går øvelseskjørte jeg. Ganske tåke og glatt her på fjellet, så lå litt under maksgrensa på 80. En bil prøver å kjøre forbi meg på en ganske dum strekning. Jeg bremser litt og trekker meg til siden. Plutselig ser han at UP står der, bråbremser og svinger inn rett foran meg. Jeg måtte bråbremse for at det ikke skulle bli kontakt...

Det er nettopp derfor man ikke skal gjøre slikt ved forbikjøringer.. :)

Endret av W202
Lenke til kommentar

Altså, når han er oppe på siden av deg så er det ikke så farlig.

Men det er utrolig ekkelt om en foretar en litt dristig forbikjøring, og må gi seg, og da han som kjører ved siden av deg også bremser opp.

 

Forbikjøringer er helt klart trygges om han som blir forbikjørt ikke foretart seg noe annet enn å fortsette som normalt.

 

Grunnen til at jeg mener man aldri skal bremse er om en bremser litt for tidlig og bilen bak treffer venstre hjørne bak på bilen, så er det fort gjort å have i grøfta, og i værste fall smadre bilen inn i en fjellvegg.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Men den pekefingerregelen funker ikke helt i praksis, for refleksen til den som kjører forbi vil oftest være å bremse hardt for å komme bak deg igjen, og om du da har bremset ned så kan dere begge sitte fint i det.

Lenke til kommentar

Jeg bruker ofte i forbindelse med å vurdere situasjonen ved forbikjøring å kjøre helt opp til bakfangeren til bilen, og vente der til jeg kan konkludere med at forbikjøring er trygt. Iblandt er det noen som absolutt tolker det som at jeg er på vei forbi, og hiver seg på bremsen, og dermed tvinger meg forbi før jeg har kommet frem til at det er trygt, noe som kan være ganske skummelt..

Lenke til kommentar
Men den pekefingerregelen funker ikke helt i praksis, for refleksen til den som kjører forbi vil oftest være å bremse hardt for å komme bak deg igjen, og om du da har bremset ned så kan dere begge sitte fint i det.

 

Ikke en morsom opplevelse det der. Da jeg øvelseskjørte for noen år siden tok jeg igjen en semitrailer i en 90-sone. Jeg Ser en lastebil helt i enden av en veldig lang strekke, så jeg anser klaringen for mer enn god nok til å kjøre forbi. Når jeg er kommet opp på siden av vogna til semien bestemmer jeg meg for å avbryte, fordi lastebilen som kommer mot nærmer seg raskt, og jeg har brukt for mye tid på å komme forbi. Når jeg sjekker om det er trafikk bak meg, og begynner å bremse, kaster semien seg på bremsa samtidig. Skummel situasjon, og hadde jeg vært lur, hadde jeg heller giret ned et ekstra hakk og kjørt på når jeg startet forbikjøringen.

 

Man lærer av slikt, og jeg bremser heller ned litt før for å hinte til forbikjøring, slik at de raskere kommer fremfor meg. Er strekningen lang og uten motgående biler, kjører jeg som normalt.

Endret av EMiRo
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Hehe, jeg gjør det der hvor det passer, her om dagen hadde jeg en som lå og slikka meg i ræva, og på en lang, fin strekning tråkka jeg lett på bremsa og blinka til høyre ... og til tross for at det ikke var noen plass for meg å svinge av tok det litt tid før han fatta poenget :p

Lenke til kommentar
Pekefingerregel jeg lærte av kjørelærer: Er bilen som skal forbi kommet så langt som opp til bakskjermen så er det for sent å avbryte, og man skal heller hjelpe til ved å bremse :)

Det kommer vel helt an på situasjonen, og slike utsagn gjør at jeg noen ganger tviler på kompetansen til kjørelærerne. Hvis en absolutt skal hjelpe til så må farten reduseres FØR h*n bak har begynt forbikjøringen, slik at h*n vet hvilken fart han skal tilpasse seg etter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...