lockdog Skrevet 11. november 2009 Del Skrevet 11. november 2009 Ja, det hjelper med hengerfeste. Jeg ble påkjørt bakfra i et kryss en gang, og så han i bilen bak meg bannet godt i speilen da jeg først forstod hva som hadde skjedd. Ble ikke en ripe i bilen min Stakkars BMW'n bak derimot fikk en bulk i fangeren og en lang sprekk i lakken. Og for å kaste meg innpå 1000'meter diskusjonen. Om man kjører over lange sletter og møter biler, vil det ofte være såpass mørkt at man kjører med fjernlys. Dette går somregel greit med normale fjernlys, men om møtende bil har 1000metere blir det for sterkt. Derfor er det ganske kjekt å ha muligheten til å slå av 1000meterene, slik at du ikke blender møtende trafikk. Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 11. november 2009 Del Skrevet 11. november 2009 Du blender faktisk møtende trafikk om du kjører med orginalt fjærnlys. Det fins ikke unnskyldning for å ikke blende helt ned til nærlys. Ser man ikke godt nok med nærlys, så kjører man for fort når man møter annen trafikk. Lenke til kommentar
lockdog Skrevet 11. november 2009 Del Skrevet 11. november 2009 Når man f.eks kjører over slettene på Hedmarken som nærmer seg å være ei mil lange, så kjører man med fjernlys med biler i møte. Lenke til kommentar
Demonfudge Skrevet 11. november 2009 Del Skrevet 11. november 2009 De gangene jeg kjører der så slår jeg av fjernlysene når jeg nærmer meg den møtende bilen. Lenke til kommentar
lockdog Skrevet 11. november 2009 Del Skrevet 11. november 2009 Skrev det kanskje litt feil, men ja det var det jeg mente. Er det 4km til møtende bil, så er det normalt å kjøre med fjernlys. Derimot vil ofte 1000metere, særlig om det sitter Xenon lamper i de være for sterke til at møtende bil syntes dette er noe særlig allright. Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 11. november 2009 Del Skrevet 11. november 2009 (endret) Selvfølgelig skal man ikke blende ned med en gang man ser lysene til den møtende bilen; men det fins en mellomting. Det skal ikke lange langstrekningen til før enkelte blender ned utrolig tidlig. Selv blender jeg ned når det er noen hundre meter mellom bilene. (Og ja, jeg skrur på langlys + 1000metringene om noen ikke blender ned for meg. Selvfølgelig med ekstra sterke, lovlige pærer. Da tar de fleste hintet.) Nei, der er lysvinkelen veldig relevant; 1000metringer med xenon av den lovlige sorten blender ikke på 4km avstand. På 300m når møtende trafikk har gått ned til nærlys, ja - men ikke før det. Endret 11. november 2009 av Jann - Ove Lenke til kommentar
DasDiskusjonsDude Skrevet 11. november 2009 Del Skrevet 11. november 2009 Plagsomt når folk ikkje klarer å skru av langlysene når det kommer ein bil mot dem. Eg kjører ikkje bil sjølv, men eg har merket at nokon gonger når eg sitter på med nokon, så kommer det ein eller annen som ikkje klarer dette:) Lenke til kommentar
Demonfudge Skrevet 11. november 2009 Del Skrevet 11. november 2009 Ah, da skjønner jeg. Trodde du mente at du kjørte med fjernlysene på uansett, bare fordi det er rette strekninger. Man kommer igrunn til en slags "enighet" når man møter en annen bil. Slår den møtende føreren av fjernlysene og motsatt. Men det er jo de som ikke følger helt med da. Lenke til kommentar
lockdog Skrevet 11. november 2009 Del Skrevet 11. november 2009 Veldig typisk scenario hvor folk glemmer å blende ned er på mørke veier hvor det kommer opplyste kryss / elgekryssinger. Om man får en bil i møte etter man selv har kjørt inn i lyset er det veldig mange som glemmer å blende ned. Ikke at det er så plagsom, da det tross alt er lyst rundt deg og, men Lenke til kommentar
Pinnedyr Skrevet 13. november 2009 Del Skrevet 13. november 2009 Plagsomt når folk ikkje klarer å skru av langlysene når det kommer ein bil mot dem. Eg kjører ikkje bil sjølv, men eg har merket at nokon gonger når eg sitter på med nokon, så kommer det ein eller annen som ikkje klarer dette:) Jepp! Én eneste gang har motkommende bil beholdt langlysa på såpass lenge at jeg virkelig hadde problemer og måtte flashe lysa selv mot han - da han kjørte forbi så jeg at det var en politibil.. Men har ikke dårlig samvittighet, akkurat, de hadde jo montert ekstra bøtter og alt så det var som å kjøre inn i soloppgangen. Normalt bruker jeg å slå av langlysa relativt langt unna fordi det er da langlysa til den motkommende bilen begynner å påvirke synet mitt. Da forventer jeg at den motkommende bilen også tar hintet og slår av sine. En annen ting når det gjelder blending er de idiotene som slår på langlysa rett _før_ bilene passerer! Har hørt at noen har lært dette under oppkjøring, men kan med all sunn fornuft ikke forstå hva dette skal være godt for?! (Selv lærte jeg at man skulle slå på langlysene igjen når førerene er på høyde med hverandre.) Argumentet er visstnok at man da skal kunne se bedre veien bak den møtende bilen, men i realiteten ender man jo bare opp som en forskremt mulvarp som plutselig får solen rettet mot seg og mister all form for syn - natt som dag - og ikke ser noe som helst de neste 3 sekundene. På den tiden har jo bilen passert for lengst og man har mistet oversikten over de 50 metrene bak bilen akkurat det som i utgangspunktet var argumentet for å slå på langlysa før bilene passerte hverandre. Jeje, kanskje rotete forklart, men dere får gjøre det beste ut av det! Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 13. november 2009 Del Skrevet 13. november 2009 Hvis du ser langt frem er det ikke noe problem at den andre bilen slår på fjernlysene rett før dere passerer hverandre, jeg tror vi lærte at vi skulle slå på 1-2 billengder før, men jeg pleier ikke å slå på før snuten på min bil når snuten på den andre bilen, da ver jeg at jeg ikke blender (med mindre du stirrer inn i lyktene mine), og jeg sikrer min egen sikt. Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 13. november 2009 Del Skrevet 13. november 2009 Det er vel ca. 2 billendger før bilene møtes hvis jeg ikke husker helt feil fra mørkekjøringa.. Nå er det rktignok 4 år siden, men jeg praktiserer det sånn uansett, å ser det er mange som gjør det samme Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 13. november 2009 Del Skrevet 13. november 2009 (endret) Miljøgate FTW..... Hva skjer med å ha 60km/t miljø fartsgrense på ring 3 (blant annet ved teisenkrysset) Jeg kjører ikke, men må ta bussen til jobb... En busstur (med 1 buss skifte) som egentlig skal ta 17min tar 50 MIN på grunn av kø!! Miljøgate my ass... Mer foruensende tiltak skal en lete lenge etter Endret 13. november 2009 av Slettet+6132 Lenke til kommentar
jonlem Skrevet 13. november 2009 Del Skrevet 13. november 2009 Miljøgate er per definisjon noe helt annet enn miljøfartsgrense. Og det er da ikke mere trafikk, eller mere kø, på ring 3 på grunn av miljøfartsgrensa? Går sabla sakte der uansett i rushet, er vel aldri over 60 eller 80 uansett i den tida? Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 13. november 2009 Del Skrevet 13. november 2009 Konseptet miljøgate med lav fartsgrense og smal vei liker jeg. Det er så mye triveligere enn fullt av utslitte fartsdumpere. Farten kommer ned, men det er fremdeles mulig å holde jevn og fin fart. Lenke til kommentar
A-Jay Skrevet 13. november 2009 Del Skrevet 13. november 2009 Miljøgate FTW..... Hva skjer med å ha 60km/t miljø fartsgrense på ring 3 (blant annet ved teisenkrysset) Jeg kjører ikke, men må ta bussen til jobb... En busstur (med 1 buss skifte) som egentlig skal ta 17min tar 50 MIN på grunn av kø!! Miljøgate my ass... Mer foruensende tiltak skal en lete lenge etter Og hvorfor skal miljøfartgrensen gjøre det så mye verre? Spesielt når ingen følger denne fartgrensen uansett. Lenke til kommentar
Vidalon Skrevet 14. november 2009 Del Skrevet 14. november 2009 I dag satt jeg på med buss og bussjåføren sitter og skriver meldinger på mobiltelefonen mens han kjører. På vei ut gikk jeg bort til han og sa "jeg håper det der var siste gang du sendte melding samtidig som du kjører buss". Dere ville reagert på dette dere også? Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 14. november 2009 Del Skrevet 14. november 2009 Ja, du er i hvertfall ikke aleine! Sånt blir for dumt, og burde slås mye hardere ned på enn et forelegg på 1250 eller hva det nå er for øyeblikket.. Lenke til kommentar
Vidalon Skrevet 14. november 2009 Del Skrevet 14. november 2009 Å sende melding tar jo virkelig bort oppmerksomheten under kjøring, og en bussjåfør som har ansvar for en fullstappet buss syns jeg virkelig burde vite bedre enn det! Lenke til kommentar
A-Jay Skrevet 14. november 2009 Del Skrevet 14. november 2009 Å sende melding tar jo virkelig bort oppmerksomheten under kjøring, og en bussjåfør som har ansvar for en fullstappet buss syns jeg virkelig burde vite bedre enn det! Jeg ville rapportert det til busselskapet. De kan ta en alvorsprat med sjåføren. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå