Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Det er de som har problemer, ikke du.

Takk. :)

 

Hvordan ligger du plassert på veien i slike tilfeller da? Mange mopedister balanserer nærmest på den hvite stripa, men om du får en bak deg som prøver å presse seg forbi er det bedre at du midlertidig legger deg i venstre hjulspor (altså nærmere den gule stripa), slik at de må foreta en ordentlig forbikjøring. Da er det også mindre sjanse for at du blir pressa ned i grøfta (eller most inn i murveggen, alt etter hvor du er).

Jeg ligger vanligvis midt i veibanen. Men godt poeng med venstre hjulspor, selv om jeg er litt skeptisk til å ta "loven i egne hender" på denne måten.

 

Rundkjøringer,legge om veien, eller lage på/avkjøringsfelt. Høyreregelen er utgått pådato og passer ikke idagens trafikerte samfunn.

Jeg synes du sparker inn åpne dører nå. På veier med noe særlig trafikk har man allerede funnet andre løsninger, som forkjørsveier, lyskryss og rundkjøringer.

 

Men man trenger en trafikkløsning også i små, avsidesliggende kryss hvor det er så lite trafikk at det er poengløst å lage masser av trafikksystemer som du foreslår (og lik trafikk i alle retninger, så forkjørsvei blir meningsløs). Da kommer høyreregelen inn. Jeg håper virkelig ikke du mener at man skal ha rundkjøringer, forkjørsvei og annet tull på hver eneste lille bygdevei her til lands.

 

Biler har vikeplikt for syklister på gang- og sykkelfelt som krysser veier (unntatt hvis den krysser i form av fotgjengerfelt).

Når du sier gang- og sykkeltfelt som krysser veier, er ikke disse alltid i form av fotgjengerfelt når de krysser veier?

Nei. På litt mindre sideveier krysser de gjerne uten fotgjengerfelt i det hele tatt. Altså det er ikke merket med striper eller skilt. Da må du i praksis kjøre gjennom gang- og sykkelfeltet for å komme ut på veien, og da har du vikeplikt for fotgjengere og syklister som krysser.

 

Eksempel: Nardo i Trondheim. Flyfoto. Oppe til venstre (på venstresiden, ikke høyresiden av veien) ser du et kryss hvor gang- og sykkelveien går rett over veien uten fotgjengerfelt. Det er ikke merket fotgjengerfelt der. Men lengre ned til høyre ser du derimot en krysning i form av fire fotgjengerfelt etter hverandre. Hvordan GSV krysser veier varierer fra sted til sted...

 

Og Kiiire, hvis en syklist legger seg i venstre hjulspor for å "presse meg til å foreta en skikkelig forbikjøring" kommer jeg til å legge meg på hornet helt til pikken kommer seg på utsida hvitstripa der han hører hjemme ;)

Vi snakker om mopedister, ikke syklister. Jeg håper virkelig ikke du mener at alle mopedister hører hjemme i veikanten.

 

Og uansett har syklisten rett på like mye veibredde av en bil, ellers blir eventuelle forbikjøringer fort svært farlige. En tommelfingerregel er at syklisten skal ha plass til å velte i begge retninger uten å ramle ned i veigrøfta eller få hjernen sin most under hjula dine mens du foretar en livsfarlig forbikjøring istedenfor å vente et skarve minutt på en trygg forbikjøringsmulighet.

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

lockdog: Mopeder, som det er snakk om her, har like mye rett til å bruke heeele fila de ligger i, på lik linje med deg i den semi-trailer ;)

 

Om du begynner å skremme dritten ut av stakkarene som ikke får kjøre fortere, ja, så håper jeg virkelig du en dag blir sittende med skylda når en av disse drar av veien e.l...

Lenke til kommentar
oooog så har du syklistene som ikke kan en eneste trafikkregel og mener bil skal vike for sykkel uansett situasjon.

Biler har vikeplikt for syklister på gang- og sykkelfelt som krysser veier (unntatt hvis den krysser i form av fotgjengerfelt).

 

I fotgjengerfelt har syklistene vikeplikt, i veien følger syklistene samme regler som biler (unntak, gjør man stor venstresving på sykkel har man vikeplikt for alt og alle man måtte møte på sin vei).

 

Enda et irritasjonsmoment er bilister som skjærer alle syklister over en kam. :)

kan du forklare meg hvordan eg gang og sykkel sti krysser en vei uten gangfelt ? gjerne bilde eksmepl

 

EDIT: så bildet over , jeg ser på set som umerkede gangfelt og behandler de likt .

Endret av Mato
Lenke til kommentar
Hvor har du det fra?

For å presisere:

 

1) Vi snakker om gang- og sykkelvei (GSV), ikke fortau, fotgjengerfelt, "stier", egne sykkelfelt eller andre løsninger, men en egen veibane som går parallelt med veibanen og er adtskilt med en grøft eller autovern.

 

2) Jeg har sjekket litt mer, og funnet ut at det bare gjelder for avkjørsler. Burde presisert dette.

 

To kilder:

- Forskrift om kjørende og gående trafikk, paragraf 7, punkt 3: "Kjørende som vil svinge, har vikeplikt for gående eller syklende der det skal kjøres inn." Altså når man kjører inn eller ut fra veien og må krysse gang- og sykkelvei, har man vikeplikt.

- Trygg Trafikk: Når du sykler på en gang- og sykkelvei som krysser annen vei har du som syklist vikeplikt for all annen kjørende trafikk (unntatt i avkjørsler).

 

Eksempel på sted hvor dette er aktuelt:

Nardo i Trondheim (flyfoto). Her er det såvidt jeg husker ikke oppmalt fotgjengerfelt eller skiltet om det. Det er en del steder hvor GSV krysser vei sånn helt uten videre hvis man bare følger litt med. Her blir det i praksis en avkjørsel, så biler har vikeplikt for syklister, fotgjenger, osv.

 

Jeg tror ikke det er noen situasjoner hvor GSV krysser vei som ikke fungerer som "avkjørsel" uten fotgjengerfelt, da det ville ført til misforståelser om hvem som har vikeplikt og være farlig. Altså det forekommer ikke i "vanlige" kryss, men i mindre avkjørsler osv.

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar

Man har vikeplikt for syklister og gående som befinner seg på en vei man er på vei til å kjøre inn i. Merk: "Befinner" seg på.

 

Vikeplikt på vei ut av en gang- og sykkevel gjelder som følger:

- Gående: Dersom gang- og sykkelveien krysser en vei har kjørende vikeplikt for gående på vei over. Ellers samme regler som veier.

- Kjørende (da inklusive syklende): Vikeplikt for alt og alle på vei ut fra gang- og sykkelvei. Dette gjelder også når gang- og sykkelvei krysser vei. Kjørende har da vikeplikt for de som befinner seg på kryssende vei.

 

Det er verdt å merke seg at samme regler gjelder også der gang- og sykkelvei har "Tillatt kjøring til eiendommer". Kjørende på vei ut fra gang- og sykkelvei har alltid vikeplikt for de som befinner seg på veien, i begge retninger, som man er på vei ut på.

Lenke til kommentar
Man har vikeplikt for syklister og gående som befinner seg på en vei man er på vei til å kjøre inn i. Merk: "Befinner" seg på.

 

Vikeplikt på vei ut av en gang- og sykkevel gjelder som følger:

- Gående: Dersom gang- og sykkelveien krysser en vei har kjørende vikeplikt for gående på vei over. Ellers samme regler som veier.

- Kjørende (da inklusive syklende): Vikeplikt for alt og alle på vei ut fra gang- og sykkelvei. Dette gjelder også når gang- og sykkelvei krysser vei. Kjørende har da vikeplikt for de som befinner seg på kryssende vei.

Det er stort sett riktig, men unntaket er når GSV krysser en avkjørsel uten fotgjengerfelt osv. Da har biler som krysser vikeplikt for sykler som kjører "rett fram" på gang- og sykkelfeltet.

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar

Stemmer ikke det. Syklende får vikeplikt som følge av at kjørende har vikeplikt for trafikk i begge retninger på kryssende vei på vei ut fra gang- og sykkelvei.

 

Det har vært foreslått å endre reglene her for å gi bedre flyt i sykkeltrafikk på gang- og sykkelveier som følge av at en gang- og sykkelvei som ligger ved siden av en forkjørsvei med mange avkjørsler vil gi vesentlig dårligere villkår for syklister enn å legge seg på veien istedet.

Endret av gxi
Lenke til kommentar
Rundkjøringer,legge om veien, eller lage på/avkjøringsfelt. Høyreregelen er utgått pådato og passer ikke idagens trafikerte samfunn.

Jeg synes du sparker inn åpne dører nå. På veier med noe særlig trafikk har man allerede funnet andre løsninger, som forkjørsveier, lyskryss og rundkjøringer.

Ikke alle de løsning er gode nok heller, men det er en annen sak.

 

Men man trenger en trafikkløsning også i små, avsidesliggende kryss hvor det er så lite trafikk at det er poengløst å lage masser av trafikksystemer som du foreslår (og lik trafikk i alle retninger, så forkjørsvei blir meningsløs). Da kommer høyreregelen inn. Jeg håper virkelig ikke du mener at man skal ha rundkjøringer, forkjørsvei og annet tull på hver eneste lille bygdevei her til lands.

Hvis de er så avsides regner jeg med trafikken ifra høyre er så liten at den vanlige trafikk på hovedveien burde vært forkjørsvei.

Jeg føler for forkjørsveier. Jeg kan ikke fordra steder hvor det veklser mellom høyreregler og forkjørsveier, det skaper bare unødvendig mye rot. Spesielt der det er en hovedåre med høyreregel og mye trafikk på den men lite som skal innpå.

Endret av Inc
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Og Kiiire, hvis en syklist legger seg i venstre hjulspor for å "presse meg til å foreta en skikkelig forbikjøring" kommer jeg til å legge meg på hornet helt til pikken kommer seg på utsida hvitstripa der han hører hjemme ;)

Her var det snakk om en mopedist, og uansett så har både syklister og mopedister rett til å bruke hele feltet sitt. Hadde jeg vært mopedisten ville du slitt ut hornet lenge før jeg hadde flytta meg. Enkelte bilister presser seg forbi med millimeterklaring, eller tar en forbikjøring rett før svinger o.l. når mopeder ligger helt til høyre.

 

EDIT: Pluggen: Lovdata ang. lys: http://www.lovdata.no/for/sf/sd/xd-19860321-0747.html#15

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Stemmer ikke det. Syklende får vikeplikt som følge av at kjørende har vikeplikt for trafikk i begge retninger på kryssende vei på vei ut fra gang- og sykkelvei.

Det er ikke snakk om gang- og sykkelvei som slutter, men som fortsetter tvers gjennom en avkjørsel. Se på linken til flyfoto som jeg ga.

Lenke til kommentar
Stemmer ikke det. Syklende får vikeplikt som følge av at kjørende har vikeplikt for trafikk i begge retninger på kryssende vei på vei ut fra gang- og sykkelvei.

Det er ikke snakk om gang- og sykkelvei som slutter, men som fortsetter tvers gjennom en avkjørsel. Se på linken til flyfoto som jeg ga.

Det er det jeg mener. Teknisk sett er det et kryss mellom en gang- og sykkelvei og en vei, og det gjelder da egne regler for gående og egne regler for kjørende. Det er ikke et veikryss ettersom det ikke er veier som krysser. Kjørende har vikeplikt for alt fra gang- og sykkelvei, gående har ikke vikeplikt (strengt tatt har aldri gående vikeplikt for noe som helst..). Siden begge deler krsser hverandre vil det for en trafikkant på veien være å krysse en gang- og sykkelvei, og for en trafikkant på gang- og sykkelvei være å krysse en vei.

 

Kjørende som vil inn på eller krysse veg fra sykkelveg, gangveg, eller fortau, har vikeplikt for trafikant på vegen.

 

På flyfotoet du viser til kan jeg forresten ikke se noe skilt om gang- og sykkevei. Det skal stå rett etter krysset i begge retninger.

Endret av gxi
Lenke til kommentar
Til alle dere som klager over 1000metere så kan vi trøste oss med at i Norges lover står det at en bil skal ha 2 lys foran og 2 lys bak. ;)

 

Hvis noen lurer så er det en lov fra 1960 tallet :fun:

 

1. Lys som er påbudt for kjøretøy, skal være tent under kjøring når lys- eller siktforholdene gjør det påkrevd for å gi føreren tilstrekkelig synsfelt eller for å gjøre kjøretøyet synlig for annen trafikant.

 

Under kjøring med motorvogn skal påbudt fjernlys, nærlys eller godkjent kjørelys alltid være tent.

 

2. Fjernlys må ikke benyttes slik at annen trafikant blir blendet. Det samme gjelder ved møte med jernbanetog, sporvogn eller fartøy som føres langs vegen.

 

2 lys foran er greit det, men de som kjører med 1000 metere har gjerne fjernlys tent samtidig med 1000metere. da er vi oppe i 4. ;)

ellers så gir jeg litt blanke i om noen har 1000 metere på bilen sin så lenge de klarer å skru de av når det trengs.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
2 lys foran er greit det, men de som kjører med 1000 metere har gjerne fjernlys tent samtidig med 1000metere. da er vi oppe i 4. ;)

ellers så gir jeg litt blanke i om noen har 1000 metere på bilen sin så lenge de klarer å skru de av når det trengs.

Hvis jeg ikke husker helt feil så skal alltid bilens egne fjernlys være tent når du har tent 1000-metrene, men du kan slå av 1000-metrene og kun bruke bilens egne fjernlys. Det er hvertfall slik jeg har koblet det på min bil, der har jeg brukt strømmen til fjernlysene som tilførselstrøm til reléet til 1000-metrene, men jeg har egen bryter til å slå av og på 1000-metrene når fjernlysene er på.

Lenke til kommentar

Du har lov til å ha følgende:

 

Personbil: 4 fjernlys, da inklusive 2 originale som du ikke kan modifisere koblingen for (dvs. de må være på når bryteren for fjernlys er på uansett). To ekstra fjernlys kan monteres etter godkjent instruks. Har sjekket godkjent instruks for Bosch Compass 3000 nettopp, og eneste godkjente montering er UTEN bryter, direkte koblet til de originale fjernlysene. Instruksene som følger med for montering er en del av godkjenningen, og kan derfor ikke fravikes ved montering. Biler eldre enn 1999 må ha total referanseverdi under 75%, nyere en 1999 (ECE eller EU-godkjent) kan ha total referanseverdi på 100%. Regelen om 75% for ikke-EU/ECE-godkjente biler håndheves ikke, og i praksis gjelder 100%-regelen der også.

 

Lastebil: 6 fjernlys. Bryter må monteres slik at bare 4 lykter kan lyse samtidig, ellers for hver av kombinasjonene bryterene tillater gjelder samme regler som personbil.

Endret av gxi
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...