Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det er kun her i Norge (og i USA) hvor vi har den egosentriske kulturen at bilister hele tiden kjefter og tuter på syklister.

Egosentrisk? Vi bruker millioner av kroner på å bygge egne veier til dem, uten at de gidder å bruke veiene. Jeg kaller det ikke en egosentrisk kultur, jeg kaller det en utakknemlig kultur.

 

Inc: Hva er galt med høyreregelen? I urbane strøk er denne gull verdt for trafikkavviklingen.

Lenke til kommentar
Egosentrisk? Vi bruker millioner av kroner på å bygge egne veier til dem, uten at de gidder å bruke veiene. Jeg kaller det ikke en egosentrisk kultur, jeg kaller det en utakknemlig kultur.

For det første er de ubrukelig for syklister som vil sykle fortere enn ganghastighet. For det andre blir de elendig feid, måket osv.

 

Gang- og sykkelfelt er ingenting annet enn en fattigmannsløsning fordi vi ikke gidder å bygge skikkelige sykkelfelt så seriøse syklister kan ha et sted å være i trafikken de også.

 

EDIT: Faktisk mener jeg at klassifiseringen "gang- og sykkelfelt" burde vært fjernet, det burde bare hett "gangfelt". Det ville ikke endret noe i praksis, uansett skal syklister bare kjøre i ganghastighet, men da kunne vi kanskje fått bukt med den utbredte misforståelsen at gangstier er løsningen på alle syklistproblemer, og fått fortgang i utbyggingen av egne sykkelfelt.

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar
Det er kun her i Norge (og i USA) hvor vi har den egosentriske kulturen at bilister hele tiden kjefter og tuter på syklister.

Egosentrisk? Vi bruker millioner av kroner på å bygge egne veier til dem, uten at de gidder å bruke veiene. Jeg kaller det ikke en egosentrisk kultur, jeg kaller det en utakknemlig kultur.

 

Inc: Hva er galt med høyreregelen? I urbane strøk er denne gull verdt for trafikkavviklingen.

Jeg bor på landet så jeg vet ikke hva du snakker om :p. Her ute funker det hvertfall ikke.

Hadde alle brukt 5 sek istedet for 3 sek regelen ville høyreregelen vært overflødig da farten i byer er såpass lav at fletting inn fra sideveier er ett faktum;) Litt sånn satt på spissen

Endret av Inc
Lenke til kommentar

Og enda et problem med gang- og sykkelveier: Man må i praksis bremse ned og se an for hver eneste lille avkjørsel, siden mange biler ikke respekterer vikeplikten de har for syklister. Og der hvor den krysser større veier er det gjerne fotgjengerfelt, så man må hive seg av sykkelen og leie den over hvis man skal ha loven på sin side. Jamfør med sykling langs veien, hvor man kan holde et høyt og jevnt tempo og slipper å ta hensyn til trafikk i avkjørsler (gitt at det er en forkjørsvei).

Lenke til kommentar
Jeg bor på landet så jeg vet ikke hva du snakker om :p. Her ute funker det hvertfall ikke.

Hadde alle brukt 5 sek istedet for 3 sek regelen ville høyreregelen vært overflødig da farten i byer er såpass lav at fletting inn fra sideveier er ett faktum;) Litt sånn satt på spissen

 

Men hva skal den erstattes med? For noe må den erstattes med. En venstreregel heller?

 

Jeg lover deg, selv om du bor på landet, at du kommer ikke langt hjemmefra før du er et sted der høyreregelen er viktig for trafikkavviklingen.

Lenke til kommentar
Og enda et problem med gang- og sykkelveier: Man må i praksis bremse ned og se an for hver eneste lille avkjørsel, siden mange biler ikke respekterer vikeplikten de har for syklister. Og der hvor den krysser større veier er det gjerne fotgjengerfelt, så man må hive seg av sykkelen og leie den over hvis man skal ha loven på sin side. Jamfør med sykling langs veien, hvor man kan holde et høyt og jevnt tempo og slipper å ta hensyn til trafikk i avkjørsler (gitt at det er en forkjørsvei).

 

oooog så har du syklistene som ikke kan en eneste trafikkregel og mener bil skal vike for sykkel uansett situasjon.

 

:thumbdown:

 

Men, for all del, der finnes begge sorter, på begge sider. Jeg sier ikke noe annet ;)

Lenke til kommentar
oooog så har du syklistene som ikke kan en eneste trafikkregel og mener bil skal vike for sykkel uansett situasjon.

Biler har vikeplikt for syklister på gang- og sykkelfelt som krysser veier (unntatt hvis den krysser i form av fotgjengerfelt).

 

I fotgjengerfelt har syklistene vikeplikt, i veien følger syklistene samme regler som biler (unntak, gjør man stor venstresving på sykkel har man vikeplikt for alt og alle man måtte møte på sin vei).

 

Enda et irritasjonsmoment er bilister som skjærer alle syklister over en kam. :)

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar

Greit nok at man som bilist har vikeplikt for sykler hist og pist, men som syklist er det fakta for mye forlangt at vi skal se dere til alle mulige rare tider på døgnet uten så mye som en eneste refleks..

 

 

Har en hilsen til deg, (du vet hvem du er, du og din gale kamikaze-fører) få på han en fresh kondomdress i selvvalgt signalfarge før dere vaser rundt i bygatene (som nå er mørklagte på nettene) til alle døgnets tider..

Helt sikker på at OM dere ligger i grøfta som annet road kill at politiet ser problemet mitt og dømmer DEG til å betale for skadene på meg!

 

Du er ikke fritatt for fornuft og logikk selvom du er mer miljøvennlig enn meg, men for all del, hvis du på død og liv vil yppe deg, så finner du meg parkert i enhver garasje/oppkjørsel og har et merke forran du godt kan få svidd inn i låret på eieren/føreren din ved første og beste annledning..

 

1000kg+ i 50km/t VS 10-15kg og en luring på setet?

Go fiigure!!

Endret av Pluggen
Lenke til kommentar

Takk :D

 

Bare for å si det A-Jay, så drar jeg på ingen måte alle under en kam, men mine 1500 kilo fresa til her ute i stad og ville jeg skulle hilse "tøffingen" vi nylig har møtt på noen ganger ;)

 

Sykkel er en fin ting, absolutt, bare synd jeg bor så himla langt fra sivilisasjonen (og har blitt altfor lat etter fyllte 18)

Lenke til kommentar
Enda et irritasjonsmoment er bilister som skjærer alle syklister over en kam. :)

 

Føler at den der gikk litt til meg, men jeg prøvde å presisere at jeg vet der finnes folk av begge sorter, på begge sider ;)

 

Jeg lover deg, der finnes syklister som tror de eier alle filer, i alle retninger minst 500 m hver vei, forventer å bli sett uansett vær og føre på tross av niks refleks eller lys på sykkelen og tror de kan meie ut i trafikken når som helst og hvor som helst. Ikke nekt for det :nei:

 

Men for all del, som jeg prøver å si, det gjelder jo ikke alle.

Men som bilist må jeg ta høyde for at dette gjelder alle, inntil det motsatte er bevist.

Det, og det må dere jo være enig i, kan være lett slitsomt til tider.

 

Men for all del, det er mange mentalt psyke bilister der ute også, jeg prøver ikke å si noe annet ;)

Jeg må ta høyde for det også når jeg kjører bil, det er minst like slitsomt, det skal ikke stå på det.

Lenke til kommentar
Jeg lover deg, der finnes syklister som tror de eier alle filer, i alle retninger minst 500 m hver vei, forventer å bli sett uansett vær og føre på tross av niks refleks eller lys på sykkelen og tror de kan meie ut i trafikken når som helst og hvor som helst. Ikke nekt for det :nei:

Jeg har sett de også, og benekter ikke at de finnes. Dessverre, for de av oss som følger trafikkregler.

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar

Jeg synes det er veldig irriterende med de som absolutt på liv og død må kjøre halsbrekkende forbikjøringer for å spare 6-7 sekunder når de er bak mopeden min.

 

Jo, jeg er flink til å slippe forbi når jeg ser at samme bil er lenge bak meg. Men jeg kan ikke slippe fram biler konstant, jeg må komme meg fra a til b jeg også.

 

Nå nettopp var det en jubelgjøk som satt tett bakpå meg. Det plagde meg litt, men jeg tenkte at han fikk vente da jeg skulle svinge av i et kryss cirka 200 meter fram, så da kunne han forbikjøre meg. Men tror ikke du at han likevel foretok en livsfarlig forbikjøring like foran biler i motgående kjørefelt?

 

Det mest irriterende er at når de setter mitt og andres liv i fare med vågale manøvre er det ofte bare cirka 100-200 meter før jeg hadde planlagt å slippe dem forbi.

 

EDIT: Og til mitt forsvar kan jeg også nevne at jeg vanligvis kjører i 30- eller 50-soner. Jeg kjører svært sjelden i veier med fartsgrense på 60+.

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar
jeg må komme meg fra a til b jeg også.

 

Veldig mange bilister er sterkt uenig i det utsagnet. Det gjelder mopeder, traktorer, syklister, gående, stort sett alle som ikke holder nøyaktig lik eller større fart enn dem selv.

 

Ikke la deg stresse, de fleste har i teorien tid til å vente 200 m, eller 14.4 sekunder, som det tar å kjøre 200 meter i 50 km/t. Det er de som har problemer, ikke du.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
(...)

Hvordan ligger du plassert på veien i slike tilfeller da? Mange mopedister balanserer nærmest på den hvite stripa, men om du får en bak deg som prøver å presse seg forbi er det bedre at du midlertidig legger deg i venstre hjulspor (altså nærmere den gule stripa), slik at de må foreta en ordentlig forbikjøring. Da er det også mindre sjanse for at du blir pressa ned i grøfta (eller most inn i murveggen, alt etter hvor du er).

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Jeg bor på landet så jeg vet ikke hva du snakker om :p. Her ute funker det hvertfall ikke.

Hadde alle brukt 5 sek istedet for 3 sek regelen ville høyreregelen vært overflødig da farten i byer er såpass lav at fletting inn fra sideveier er ett faktum;) Litt sånn satt på spissen

 

Men hva skal den erstattes med? For noe må den erstattes med. En venstreregel heller?

 

Jeg lover deg, selv om du bor på landet, at du kommer ikke langt hjemmefra før du er et sted der høyreregelen er viktig for trafikkavviklingen.

Rundkjøringer,legge om veien, eller lage på/avkjøringsfelt. Høyreregelen er utgått pådato og passer ikke idagens trafikerte samfunn. den skaper bare masse kork, dårlig flyt fordi sjelden eller få vet å passe og gjennomføre den regelen riktig.

Høyrereglen bedrer ikke trafikkflyten, den forringer den. Når en bil bremser ned for slippe en annen inn, blir det rene dominoeffekten bakover og danner kø som går SAAAAKKKKTE, for effekten virker desverre ikke like godt ved akselerasjon.

Ja i byer og andre tettstedet er det kanskje knapt med plass. Men da får man legge om trafikken, byer ble laget før dagens mengde med biler var med i bildet. Byene idag er ikke laget for så mye biltrafikk.

Men det var nå bare mine tanker

Endret av Inc
Lenke til kommentar
Biler har vikeplikt for syklister på gang- og sykkelfelt som krysser veier (unntatt hvis den krysser i form av fotgjengerfelt).

 

I fotgjengerfelt har syklistene vikeplikt, i veien følger syklistene samme regler som biler (unntak, gjør man stor venstresving på sykkel har man vikeplikt for alt og alle man måtte møte på sin vei).

 

Enda et irritasjonsmoment er bilister som skjærer alle syklister over en kam. :)

 

Når du sier gang- og sykkeltfelt som krysser veier, er ikke disse alltid i form av fotgjengerfelt når de krysser veier?

 

Forstår ikke helt hva slags gang- og sykkelfelt du mener, men greit å få vite om steder jeg faktisk har vikeplikt for syklistene :p

 

Edit:

 

Og Kiiire, hvis en syklist legger seg i venstre hjulspor for å "presse meg til å foreta en skikkelig forbikjøring" kommer jeg til å legge meg på hornet helt til pikken kommer seg på utsida hvitstripa der han hører hjemme ;)

Endret av lockdog
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...