Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Den tingen som kanskje plager meg mest her i verden er når folk ikke klarer og velge riktig side i kryss..

 

Man kjører fram til krysset, stopper på vikepliktsline, men istedenfor å legge seg til høyre når man skal dit, så legger man seg midt i vegen, slik at jeg må vente i de ekstra 3o sekunden på at personen skal komme seg ut av krysset.. Det er ikke farlig, men fyf... som det plager vettet av meg :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

To gangner i dag var jeg nødt til å kjøre delvis av veien fordi møtene bil skulle ta forbikjøring på fotgjengere. Den første gikk greit, jeg fikk tid til å bremse ned farta og gjøre manøveren kontrollert.

Den andre derimot. Det er tydeligvis enkelte som ikke fikk med seg at forbikjøring rett før bakketopp i en sving kan ende med stygg front mot front kollisjon. Jeg klarte å bremse meg ned til ca. 70 (dette var i en 80-sone) før jeg måtte kjøre utenfor asfaltkanten for å ikke kollidere.

Snakk om dårlig evne til risikovurdering. :nei:

Lenke til kommentar

Siterer kjørelæreren min: ALLE andre enn deg er idioter fram til det motsatte er bevist!

Ja, man kan være idiot selv også, men ikke alltid så lett å skjønne det før etter tilfellet skjedde/skjer ;)

 

Så lenge bil ikke er noe som er naturlig for menneskeheten, vil folk gjøre større, og mer fatale feil der, enn f.eks gåing ;)

Lenke til kommentar
ALLE andre (enn deg) er idioter fram til det motsatte er bevist!

 

Det der er kloke ord. Tar man høyde for at enhver annen trafikant er en idiot eller kjører i fylla, bør man stort sett greie å berge seg.

 

Innen rimelighetens grenser, selvfølgelig ..

 

Man skal også huske på at taxisjåfører er suicidale.

Lenke til kommentar

Passende tråd, så fint!

 

Kjørte etter en mindre begavet fører i går. Putrer avgårde i de satte 50 km/h og fører av bilen foran meg oppdager en fotgjenger. Vi nærmer oss et fotgjengerfelt med lysregulering som for øyeblikket viser grønt for de motoriserte, fotgjengeren er nå omtrent ti meter unna å trykke på knappen som senere skal gi vedkommende anledning til å forsere veien. Føreren av bilen foran finner det naturlig å - mens fotgjengeren fremdeles er de ti metrene unna - stanse slik at fotgjengeren skal få passere fritt og utenfor fare. Fotgjengeren når etter hvert frem til knappen og trykker, venter på grønt og passerer slik den er opplært til å gjøre. Lettere irritert konstaterer jeg at føreren foran imponerer og nå må vente til trafikklyset skifter fra rødt til grønt slik at vi kan kjøre videre, men det er da vedkommende glimter til. Så fort fotgjengeren har passert - og lyset fremdeles er rødt - suser føreren avgårde!

 

Da begynner jeg faktisk å lure på om enkelte trafikkskoler driver bevisst vranglære; stopp ved grønt, kjør ved rødt!

Lenke til kommentar

Ser det er mange her som irriterer seg over bruk av tåkelys i mørket. For litt siden var det en artikkel i lokalavisen om riktig og gal lysbruk, med hovedfokus på tåkelys/grøftelys i mørket og i kombinasjon med nærlys. Leste nylig noe lignende på VG.no. Nå gjelder det å se om folk har fått med seg budskapet!

 

Selv har jeg aldri blitt irritert, plaget eller blendet av biler med tåkelys verken i mørket, på vått føre eller på vinteren. Det som derimot irriterer meg er biler med tusenmetere som blender ned alt for sent og folk som ikke bruker parklys når de står rolig langs veien!

Lenke til kommentar
Passende tråd, så fint!

 

Kjørte etter en mindre begavet fører i går. Putrer avgårde i de satte 50 km/h og fører av bilen foran meg oppdager en fotgjenger. Vi nærmer oss et fotgjengerfelt med lysregulering som for øyeblikket viser grønt for de motoriserte, fotgjengeren er nå omtrent ti meter unna å trykke på knappen som senere skal gi vedkommende anledning til å forsere veien. Føreren av bilen foran finner det naturlig å - mens fotgjengeren fremdeles er de ti metrene unna - stanse slik at fotgjengeren skal få passere fritt og utenfor fare. Fotgjengeren når etter hvert frem til knappen og trykker, venter på grønt og passerer slik den er opplært til å gjøre. Lettere irritert konstaterer jeg at føreren foran imponerer og nå må vente til trafikklyset skifter fra rødt til grønt slik at vi kan kjøre videre, men det er da vedkommende glimter til. Så fort fotgjengeren har passert - og lyset fremdeles er rødt - suser føreren avgårde!

 

Da begynner jeg faktisk å lure på om enkelte trafikkskoler driver bevisst vranglære; stopp ved grønt, kjør ved rødt!

 

:thumbup: Nice :w00t:

Lenke til kommentar
Passende tråd, så fint!

 

Kjørte etter en mindre begavet fører i går. Putrer avgårde i de satte 50 km/h og fører av bilen foran meg oppdager en fotgjenger. Vi nærmer oss et fotgjengerfelt med lysregulering som for øyeblikket viser grønt for de motoriserte, fotgjengeren er nå omtrent ti meter unna å trykke på knappen som senere skal gi vedkommende anledning til å forsere veien. Føreren av bilen foran finner det naturlig å - mens fotgjengeren fremdeles er de ti metrene unna - stanse slik at fotgjengeren skal få passere fritt og utenfor fare. Fotgjengeren når etter hvert frem til knappen og trykker, venter på grønt og passerer slik den er opplært til å gjøre. Lettere irritert konstaterer jeg at føreren foran imponerer og nå må vente til trafikklyset skifter fra rødt til grønt slik at vi kan kjøre videre, men det er da vedkommende glimter til. Så fort fotgjengeren har passert - og lyset fremdeles er rødt - suser føreren avgårde!

 

Da begynner jeg faktisk å lure på om enkelte trafikkskoler driver bevisst vranglære; stopp ved grønt, kjør ved rødt!

 

Noe lignende er jeg helt sikker på at jeg har klart å gjøre selv.

Det var riktignok rødt når jeg stoppet, men i det fotgjengeren hadde ruslet over, så kjørte jeg... på rødt... Et resultat av at jeg hadde blanket helt ut i hodet og kjørte på autopilot, fokuserte nok veldig på fotgjengeren.

Lenke til kommentar

Jeg presterte også å kjøre på rødt lys en gang, jeg kjørte på autopilot og ventet ikke lys der, så jeg så ikke lyset før det er for sent. Var dog ikke i et kryss så ingenting spesielt skjedde.

 

Og ja, jeg er veldig, veldig, veldig flau over det. I 99,9% av tilfellene ser jeg trafikklyset lenge før og bremser ned i god tid.

Lenke til kommentar

I dag så var det igjen ei gammal dame som ikkje kan rundkjøringar. Eg skulle ut av rundkjøringa rett fram, så kjem ho og pressar seg maksimalt opp i sida på meg fra høgre samtidig som eg er i ferd med å forlate rundkjøringa.

 

Noko liknande sjedde forleden dag då ein olding kjem fra høgre og skal kjøre inn der eg også skal, medan eg var i rundkjøringa fyrst. Det er ganske stor trafikk på det tidspunktet, så eg blir sittande fast i rundkjøringa fordi det var akkurat nokon andre som hadde kjørt inn før han.

Lenke til kommentar
Syklister ja :realmad:

Møtte på en i går som syklet på en vei som er nokså trafikkert, men smal nok til at det ikke er gul stripe, og ved siden av veien går det et fint og bredt fortau som det nesten aldri er fotgjengere på. Jeg kan forstå de som sykler på veien der det ikke er fortau, eller der hvor det er fortau med mye folk på, men når de sykler på veien bare fordi de kan blir jeg irritert.

 

EDIT: Det er forresten ikke lov med flere enn en i bredden, enten det er bil, moped eller syklist. Hold inne hornet til de flytter seg.

 

Det er ikke love å sykle på fortauet annet enn i gangfart, så jeg forstår godt at mange benytter seg av veien. Der de (dessverre mener jeg) like mye rett å være som bilene.

De har også lov å være to i bredden med mindre de er til særlig hindring eller noe i den duren. Kan finne kilder på dette om det er ønskelig.

Lenke til kommentar

Jeg synes det er synd at syklister bruker vegbanen på steder der det er gang- og sykkelveg. De har riktignok retten på sin side, men som regel er det nok tryggere å velge gang- og sykkelvegen. Særlig med tanke på den protestgruppa av bilister som for noen år siden gikk ut og oppfordret til syklist-drap. Overraskende mange ble med i gruppa pga mord-sympatier. Noen av de er sikkert også mentalt syke nok til å kunne skade eller drepe en syklist med vilje.

 

Apropos myke trafikanter som gjør livet utrygt for seg selv så er det alt for mange som ikke har på seg refleks. Høstmørket er kommet men snøen er ikke kommet her i hvert fall. Det har skjedd flere ganger den siste uka at jeg har rundet ganske skarpe svinger (30-sone) og oppdaget mørk-kledde fotgjengere uten refleks i kjørebanen under 50 meter unna.

 

Dagens oppfordring fra meg er: Ta fram refleksene og sørg for at hele familien har minst en god refleks på hver høst-/vinterjakke.

 

refleks_299x199.jpg

Lenke til kommentar

Som syklist kan jeg for øvrig opplyse om at det er svært mye dårlig gangvei som lett kan ødelegge dekkene på en landeveissykkel. Selv sykler jeg på gangvei jeg vet er i god stand, men steder jeg ikke er kjent er det som regel langt bedre å holde seg på hovedveien enn de oppsprukne og hullete gangveiene.

Lenke til kommentar

I andre land er det langt mer vanlig, og akseptert blant bilistene, at syklistene sykler i veibanen. I noen land (inkludert Sverige) er det til og med påbudt for voksne syklister å sykle i veibanen. Det er kun her i Norge (og i USA) hvor vi har den egosentriske kulturen at bilister hele tiden kjefter og tuter på syklister.

Lenke til kommentar

Fjern høyreregelen! %¤%#"¤§§§§

 

Edit: Hva er det med disse nye bilene som lysene går av og på automatisk når er for lyst/mørkt???

F.eks kommer jeg kjørende i en tunnel og på vei inn kommer en bil uten lys før de blir slått på med 6millioner lux rett i fleisen . ARGhhh fra nattsyn til snøblind.

 

Ett godt eksempel på biler (og fører ) skulle vært kondemnert er slike , og da gjerne med 6 stk 1000m på fronten også så det blir totalt 14 fjernlys om man regner med vanlig kjørelys. Ikke det at det lyser litt vel mye og blender andre men du får faen ikke synet ditt tilbake før dagen derpå!!!

Dette gjelder spesielt pickup`r med veltebøyle

 

Ellers må jeg si denne tråden egner seg godt som fredagsunderholding for hele familien. Skulle og blitt publisert blant psykologer/psykiatere som alternativ behandling av tungt deprimerte med overhengende sideveisangst

Endret av Inc
Lenke til kommentar
Jeg synes det er synd at syklister bruker vegbanen på steder der det er gang- og sykkelveg. De har riktignok retten på sin side, men som regel er det nok tryggere å velge gang- og sykkelvegen. Særlig med tanke på den protestgruppa av bilister som for noen år siden gikk ut og oppfordret til syklist-drap. Overraskende mange ble med i gruppa pga mord-sympatier. Noen av de er sikkert også mentalt syke nok til å kunne skade eller drepe en syklist med vilje.

De bjeffer høyere enn de biter. Og det du sier er også at syklister skal gi etter for krav-mentaliteten til bilistene og sykle på et område hvor de utsetter fotgjengere for fare.

 

Det er riktignok også mange syklister som bør lære seg å følge trafikkreglene bedre, men jeg tror også en del bilister må se på holdningene sine. Hvorfor er det slik at det skal være så galt å sykle i veibanen i Norge, når det er akseptert og vanlig i de fleste andre siviliserte land?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...