Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Men, tor_erik, jeg håper du ikke er en av de som kommer i 50 inn i kryss hvor det er høyreregel når du skal til høyre, bare fordi alle andre har vikeplikt for deg.

 

Det er et kryss jeg kjører forbi på vei til jobb hvor bilene fra høyre kommer i rimelig god fart da de har god oversikt mot høyre i krysset (eventuellt møtende biler).

Når jeg kommer kjørende derimot har jeg nesten null sikt inn mot høyre, og ser ikke en bil før jeg omtrent er inne i krysset. Om eventuelle biler fra høyre har normal fart har jeg god tid til å komme igjennom krysset forran de. Men en og annen gang er det en pikk som kommer i 60 igjennom krysset som fører til at jeg må stå på bremsen, bare fordi "han har lov til det".

Faen, skulle nesten tro de er ute etter å få en bil i siden, for å få forsikringspengene eller noe.

 

Sist gang det skjedde la jeg meg på hornet og slapp det ikke før han svingte av veien 500m lengre bort. Håper han er litt roligere inn mot kryss neste gang.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nemlig.

 

 

Kammerat av meg kjørte forresten inn i siden på en tosk som mente han hadde forkjørsrett her for litt siden.

Motparten kom ut av parkeringsplass og tviholdt på "forkjørsretten" sin. Kom bil i møte og kammeraten min rakk ikke å bremse i tide.

Var vist også ordenlig sinna han mannen som ble påkjørt.

 

Men han fikk sjåføren i møtende bil, samt en som stod på parkeringsplassen til å skrive under på et ark hvor det stod at mannen bare hadde kasta seg ut i veien.

Endte heldigvist med at motparten fikk skylden :)

Lenke til kommentar
Det jeg ikke skjønner, er hvorfor ikke byplanleggerne har tatt høyde for at mange trønderske bilister rett og slett er egoistiske jævler som kjører overalt hvor det passer dem, og faktisk ikke bryr seg om innkjøring forbudt-skilt (surprise surprise)? Og det ville heller ikke vært så vanskelig å ta hensyn til det. Bare å plassere ut et par jernpåler som deler opp kjørefeltene så de blir ugjennomkjørbar for biler, problem solved.

Sikkert på grunn av tilgang for ambulanse og brannbil.

 

Det er jo ikke verre enn å sende ut UP et pr dager i uka for å kreve inn penger. Inntil folk lærer så blir det nok en lønnsom gesjeft for staten. Da bevarer man tilgangen for ambulanse og brannbiler samtidig som man slipper problemet med egoistiske lovbrytere bak rattet.

Lenke til kommentar
<..>

Det er et sånt kryss like ved jobben min. Der har jeg funnet ut at man ikke kan kjøre for sakte mot krysset heller fordi folk på hovedveien oppfatter det som at man feilaktig tror man har vikeplikt. Dermed kjører de forbi i full fart selv om de har vikeplikt.

 

Kjører man for fort så er det fare for kollisjon fordi de på hovedveien blir overrasket over biler som fyker ut i gata.

 

________________

 

 

Apropos vikeplikt så var jeg med på en nestenkollisjon i går. Det var centimetere fra at bussen jeg var passasjer i kjørte på en annen bilist. Bussen hadde vikeplikt i et uoversiktlig kryss og durte over krysset alt for fort. (Det hører med til historien at det er en bratt bakke der så det er veldig ugunstig for bussen å stoppe pga tung bakkestart, men det unnskylder selvsagt ikke sjåføren for å oppføre seg som en idiot)

Lenke til kommentar
Det er et sånt kryss like ved jobben min.

Fra Norrøna og ut i Lagnesbakken? :)

Her virker det som "alle" som kommer kjørende oppover "vet" at de har forkjørsplikt. Jævlig irriterende, og mange ganger ønsker jeg at jeg hadde en gammel bil som jeg bare kunne slenge ut i vegen (på min "rett") slik at de som ikke forstår konseptet "høyreregel" kunne fått seg en smekk og krøllete høyreskjerm..

 

Det er akkurat samme her hvir jeg bor. Jeg bor i en "sidevei", men det er ikke skiltet og det er normal høyreregel. Likevel tror alle (feilaktig) at de har forkjørsrett eller plikt. Det er bussene og kjærringene i omsorgstjenesten/hjemmehjelpa som er aller verst. (Bor i nærheten av et eldresenter/sykehjem).

 

Hmm, tror jeg må gjøre alvor av å kjøpe meg en gammel skabbete panzerfahrzeug med støtfangere av kanaljern og bare vente på svemlingene som trenger en lærepenge

 

Man har forkjørsrett, ikke påkjørsrett.

Faktisk er det strengt tatt ingenting som heter forkjørsrett.

A-Jay: Her har nok Lopen rett. Du har forkjørsrett men ikke forkjørsplikt. Du har heller ikke påkjørsplikt, men det er din fortrinnsrett i trafikken, enten ved normal høyreregel, eller der det er skiltet til din fordel.

Lenke til kommentar
Sikkert på grunn av tilgang for ambulanse og brannbil.

Den kjøper ikke jeg. Brannstasjonen, sykehuset og politistasjonen ligger i nord, så de kommer til å bruke innkjørslene i Magnus den Godes gate eller ved Rema 1000 uansett hvis de trenger tilgang til boligfeltet i Klæbugata. Og rett ved ligger E6 med evigtomme kollektivfelt som de kan bruke av hjertens lyst.

 

Og hvorfor er da ikke sperringen lengre nord i Klæbugaten fjernet? Den ligger jo mye nærmere sykehuset.

Lenke til kommentar
Man har forkjørsrett, ikke påkjørsrett.

Faktisk er det strengt tatt ingenting som heter forkjørsrett.

A-Jay: Her har nok Lopen rett. Du har forkjørsrett men ikke forkjørsplikt. Du har heller ikke påkjørsplikt, men det er din fortrinnsrett i trafikken, enten ved normal høyreregel, eller der det er skiltet til din fordel.

 

Det er ingen ting i vegtrafikkloven, skiltforskriften eller trafikkreglene som heter forkjørsrett. Det er en tolkning. Etter min min mening så bred at den ikke kan anvendes. Ingen vits å gjøre dette vanskeligere enn det er; har du vikeplikt, skal du slippe de andre frem.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke tenkt å begi meg ut på en lang diskusjon om temaet, men man har jo som kjent forkjørsveg, og det som skiller det å kjøre på en forkjørsveg fra å kjøre på en vanlig veg må jo være at man har ...? Det er godt mulig at ikke ordet er nevnt i lovverket, men det er da en del av dagligtalen til så godt som samtlige trafikanter.

 

Edit: Derfor mener jeg det er både mulig og hensiktsmessig å benytte ordet i trafikalske diskusjoner.

Endret av Lopen
Lenke til kommentar
Det er ingen ting i vegtrafikkloven, skiltforskriften eller trafikkreglene som heter forkjørsrett. Det er en tolkning. Etter min min mening så bred at den ikke kan anvendes. Ingen vits å gjøre dette vanskeligere enn det er; har du vikeplikt, skal du slippe de andre frem.

 

Støttes.

 

Ordet forkjørsrett er noe jeg tror er skapt av bilistene.

Om man finleser veitrafikkloven og trafikkreglene, vil en se at den pålegger bilførere svært mange plikter og svært mye ansvar, men omtrent ingen rettigheter.

 

Sånn sett, i lovens forstand, kan man si at det ikke eksisterer forkjørsrett, kun vikeplikt.

 

Og det burde holde i massevis i mine øyne. Har jeg vikeplikt, så trenger ikke de jeg har vikeplikt for forkjørsrett.

Forkjørsveg er vel nevnt, men det betyr ikke at noen får forkjørsrett av den grunn, kun at de som skal inn på den vegen har vikeplikt i alle retninger.

Endret av jonlem
Lenke til kommentar

Ble stoppet i kontroll her i bygda nå. Spurte politimannen om de tok mange som kjørte med tåkelys og han sa at de prøvde på det men at det ofte ble for mange sånn at det ble umulig. Og en bot på 2000,- ikke gjør at noen blir skremt.

 

Han håpet på at det ville bli informert om bruk av tåkelys og slikt i mediene snart, da mange av de han stoppet ikke visste om reglene.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Parklys er en fin oppfinnelse ... når den brukes! Evig irriterende med biler som står parkert på skrå ut mot veien på bensinstasjoner, litt høyere enn selve veien, og lyser deg rett i trynet når du kjører forbi. En annen koselig ting er menn med hatt som snegler seg ut til venstre (altså krysser det ene feltet) fra en sidevei, rett foran biler som ligger i 70 km/t, når han kunne ventet to biler i begge retninger og hatt klar bane. Fikk bekreftet at han burde vært fratatt lappen da jeg så hvordan han kjørte i rundkjøringen en kilometer unna. Det burde vært obligatoriske tester hvert X år etter pensjonist-alder...

Lenke til kommentar
Men, tor_erik, jeg håper du ikke er en av de som kommer i 50 inn i kryss hvor det er høyreregel når du skal til høyre, bare fordi alle andre har vikeplikt for deg.

 

[...]Selv pleier jeg å gjøre en kontrollert manøver som skremmer vettet av dem som ikke holder vikeplikten sin ved å slippe bilen tilstrekkelig langt nok ut i veien, selvsagt uten fare for å treffe noen. Kjører stort sett alltid på retten min, så langt det ikke setter meg i noen fare.[...]
Lenke til kommentar
Parklys er en fin oppfinnelse ... når den brukes! Evig irriterende med biler som står parkert på skrå ut mot veien på bensinstasjoner, litt høyere enn selve veien, og lyser deg rett i trynet når du kjører forbi.

 

Heh, det minner meg om en opplevelse her for ei stund siden, sist vinter eller noe.

 

Det sto en bil parkert langs veien, med nærlys på, i motsatt kjørebane. Typisk veldig smal bygdevei uten lys.

Blendet jo som pokker, så jeg slakket (heldigvis) ned og sklei rolig forbi, og der kom det sannelig en kar labbende ut i veien rett foran meg, rett bak bilen som sto parkert!

 

Det ble en fin test av ABS-en, og en solid oppkvikker. Det gikk bra, men jeg ble selvfølgelig en smule forbannet på tullingen som spratt ut i veien slik, og delvis på meg selv som ikke forsto situasjonen bedre og ikke slakket enda mer opp.

 

Det viste seg å være noen som dreiv med mørkekjøring, de var to biler og han jeg nesten kjørte på trodde jeg var den andre skolebilen i mørket. Den kom et minutt bak meg :)

Altså et planlagt opplegg som gikk litt gærnt..

 

En solid oppvekker for både meg og kjørelæreren :)

Lenke til kommentar
Hvorfor i sinnssyke mongoloide satan er det ikke lov til å blåse huet av alle som bryter regler om vikeplikt? :-) Det hadde jeg likt...

I så fall hadde det vært en massakre uten like på Gløshaugen-platået i Trondheim.

I tillegg til at Tromsø og omegn ville blitt spesielt folketomt og fritt for busser, taxi og hjemmehjelp. ;)

 

Tåkelys/kjørelys og generelt feil lysbruk har vært diskutert. Det irriterer meg også grenseløst, men jeg gjør følgende når jeg møter bilister med idiotbelysning og motorsyklister med konstant langlys:

Jeg skrur på mine langlys, og jeg dimmer ikke før jeg har kjørt forbi de her tullingene. Jeg dimmer ikke, *selv om* de dimmer ned. Ikke før jeg har passert dem.

 

Så har vi syklister - igjen. :mad:

Jeg skal ta med meg pumpehagle på tur. Nå terroriserer de oss hele sommeren med å hindre trafikken fordi de ikke gidder å bruke sykkelstiene. (I Tromsø er det faktisk svært godt utbygd sykkelstinett). Men om sommeren er det i det minste lyst døgnet rundt. Om høsten og vinteren er det derimot mørkt store deler av døgnet (om vinteren, *helt* mørkt). LIKEVEL skal de der jævla hælsefrikidiotene "parallellsykle," eller hva de der degenererte svemlingene kaller det, sykle midt i veien, 3-4 i bredden, og *UTEN* lys.

En dag kommer jeg til å kjøre ned en slik tulling, forskyldt eller uforskyldt, men det er iallefall en ting som er sikkert; de vil aldri finne liket!!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Syklister ja :realmad:

Møtte på en i går som syklet på en vei som er nokså trafikkert, men smal nok til at det ikke er gul stripe, og ved siden av veien går det et fint og bredt fortau som det nesten aldri er fotgjengere på. Jeg kan forstå de som sykler på veien der det ikke er fortau, eller der hvor det er fortau med mye folk på, men når de sykler på veien bare fordi de kan blir jeg irritert.

 

EDIT: Det er forresten ikke lov med flere enn en i bredden, enten det er bil, moped eller syklist. Hold inne hornet til de flytter seg.

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...