Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Greit, det er lenge siden jeg klaget på noe i denne tråden, men nå tror jeg jammenmeg at det er på tide med en liten oppsummering igjen.

 

For det første, hva er poenget med å ikke bruke forkjørsretten sin? Jeg er helt klart FOR effektiv trafikkavvikling. Når jeg stanser for å holde vikeplikten min fra høyre, så forventer jeg at nissen som kommer fra høyre faktisk kjører. Men det skjer ikke alltid! Forklaringen er nok enkel, nissen tror selv at han har vikeplikt, ergo har han ikke fulgt godt nok med i timen. Resultatet blir en situasjon der begge står og jokker, før det som oftest er meg som gir gass igjen. Da gir også nissen gass, jadda! Jeg foreslår herved et lilla, blinkende lys på taket av alle biler som ikke vet at de har forkjørsrett, så slipper jeg å kaste bort tiden min på å stoppe for dem.

 

For det andre, noen kvinner skulle ikke hatt førerkort. Joda, det finnes helt klart også menn som ikke skulle hatt det, men når det kommer til manøvrering i byen er kvinner i stort flertall når det kommer til inkompetanse. Det virker som om mange ikke aner hvor bilens fire hjørner befinner seg til en hver tid. I går hadde jeg to interessante situasjoner. Først ble jeg stående i kø bak en kvinne som ikke trodde at gata var bred nok til at hun kunne passere. For å si det sånn, hun hadde 1.5 meters klaring på hver side av bilen... Nesten like etter, ble jeg offer for en angrep fra venstre. En kvinne skulle ut fra lukeparkeringsplassen sin, og gav full gass uten å se seg for. Her måtte jeg faktisk hive bilen til siden for å ikke treffe henne. Irritert ble jeg også, så jeg banket på ruten hennes og spurte om hun ikke brukte speilene når hun kjørte bil. "Jo, hun skulle akkurat til å se i speilet." BAH! Hva meg å kikke i speilet før du kjører ut neste gang?

 

For det tredje, hva skjer med at noen notorisk må ligge 10-20 km/t under fartsgrensen? Beklager, men også her er kvinner i stort flertall. Dersom man er så usikker bak rattet at man ikke tør holde fartsgrensene som er satt, har man heller ingenting bak rattet å gjøre!

 

Kjenner at det var godt å få det ut. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Etter at midnattsola har gitt seg og mørketida kryper nærmere både om morgenen og ettermiddagen så irriterer jeg meg ofte over bilister med defekte kjørelys. Jeg er flik til å gi signal om det ved å blinke to ganger med langlysene. Ja, det skal være plagsomt å bli blinket på til stadighet. Jeg vil derfor oppfordre dere andre også til blinke mot disse enøyde bilene og de tullingene som kjører med parkeringslysene i halvmørket.

Lenke til kommentar

Gjør gjerne det samme med idiotene som absolutt skal kjøre med tåkelys etter mørkets frembrudd, gjerne på vått føre også. Her om dagen opplevde jeg at bilen foran og jeg gjorde dette og idioten blinket bare tilbake til oss begge med sitt ulovlig xenon-kit. Snakk om selvinnsikt.

Lenke til kommentar

Jeg jobber som vekter, og på ruta mi er det en kronglete bratt vei som går i 180graders svinger opp gjennom ett nabolag,det regner, det er ikke gatebelysning og sikten er ikke optimal. Da jeg kommer snirklende oppover møter jeg en som tydeligvis skal kjøre på fulle fjortiser, han står i min veibane med både grøftelys og xenonlampene sine tent, slik at jeg får disse midt i trynet, jeg setter da på langlys, men fyren tar ikke hintet, neida han gjør det samme sjøl, da ble jeg så forbanna at jeg tok fram den innvendige lykta mi(som er kobla til sigarettenneren og ganske så bra styrke på) lysta sjåføren midt inn i trynet, fyrte på taklys og bare sto der helt til han tok hintet..

 

Kjente det boblet inni hele kroppen min!

Lenke til kommentar

Uten å forsvare bruk av grøftelys må jeg enda en gang stille meg spørrende til alle som sier at de blir blendet av grøftelys. Jeg har aldri opplevd dette? For min del kan folk bruke grøftelys alt de orker, så lenge hovedlysene er riktig innstilit og blenderen er skrudd av når jeg møter dem.

 

Jeg bruker ikke grøftelys, det er ikke engang innstallert på bilen min.

 

For øvrig helt enig med Simen1, defekte kjørelys skal gjøres oppmerksom på!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Grøftelys/tåkelys lyser som regel i alle retninger, og når det er mørkt ute, spesielt uten gatebelysning, enda mer spesielt med våt asfalt, blir de veldig blendende. Det er en grunn til at de er ulovlige å bruke annet enn på dagtid.

Lenke til kommentar

Grøftelys skaper en "vegg" av lys som ofte går helt over møtende kjørebane, spesielt på mørke kvelder med våt veibane. Jeg blir heller ikke blendet av grøftelys med mindre de er i kombinasjon med nærlys.

 

Hadde bare folk skjønt reglene om at "grøftelys i hovedsak skal brukes til det de er tenkt til. Tykk tåke og uvanlig svingete veier." Da hadde nok ikke så mange kjørt rundt med de fordi de syns det er stilig. Noe jeg mistenker er flertallet.

Det er uansett ikke lov å bruke grøftelys annet enn om dagen og i kombinasjon med parklys. Her er det mange som synder. Var det opp til meg så hadde det vært forbudt å bruke. Ikke ser man særlig mye mer med de heller.

Lenke til kommentar
Etter at midnattsola har gitt seg og mørketida kryper nærmere både om morgenen og ettermiddagen så irriterer jeg meg ofte over bilister med defekte kjørelys. Jeg er flik til å gi signal om det ved å blinke to ganger med langlysene. Ja, det skal være plagsomt å bli blinket på til stadighet. Jeg vil derfor oppfordre dere andre også til blinke mot disse enøyde bilene og de tullingene som kjører med parkeringslysene i halvmørket.

 

Jeg irriterer meg også over trafikanter med defekte lys.

Men jeg blinker et langt blink på de.

 

Føler at to blink (og fler) bør brukes for å varsle fare.

Lys heller i et par sekunder, på samme måte som om de ikke blender ned.

 

Blinke for mye på folk blir litt alá "Gutten som ropte ulv".

Er ikke så kult den gangen du ser en elg komme løpende og blinker på møtende billist som tror du blinker på vonde lys.

 

 

 

Bruk av lyshor skulle vært normalisert og vært inkludert i teori for å ta lappen :p

Lenke til kommentar

I Trondheim har man Klæbuveien, som fungerer som en "snarvei" parallelt med den sterkt trafikkerte E6. Siden Klæbuveien i Lerkendal går gjennom et boligfelt ønsker man at biler skal bruke E6 rett ved istedenfor. Derfor er innkjørselen nordover til Klæbuveien fra Lerkendal regulert som forbudt for motorkjøretøy, kun tillatt for sykler og mopeder.

 

Men så har de nylig vært og bygd om hele innkjørselen for å gjøre den mer innbydende for sykler og mopeder. De var så geniale å putte en pitteliten prydbusk i midten, med brede kjørefelt på sidene. Med det resultatet at biler nå står i kø for å ta snarveien gjennom Klæbuveien, selv om det er skiltet forbudt for motorkjøretøy.

 

Og nå har det nylig skjedd en ulykke, som kunne vært unngått hvis innkjørselen var gjort ugjennomkjørbar for biler.

 

Det jeg ikke skjønner, er hvorfor ikke byplanleggerne har tatt høyde for at mange trønderske bilister rett og slett er egoistiske jævler som kjører overalt hvor det passer dem, og faktisk ikke bryr seg om innkjøring forbudt-skilt (surprise surprise)? Og det ville heller ikke vært så vanskelig å ta hensyn til det. Bare å plassere ut et par jernpåler som deler opp kjørefeltene så de blir ugjennomkjørbar for biler, problem solved.

Lenke til kommentar
Grøftelys/tåkelys lyser som regel i alle retninger, og når det er mørkt ute, spesielt uten gatebelysning, enda mer spesielt med våt asfalt, blir de veldig blendende. Det er en grunn til at de er ulovlige å bruke annet enn på dagtid.

 

Grunnen til at tåke/grøftelys lyser i alle retninger har med at de ikke er justert eller er ettermonterte av en eller annen inkompetent tulling.

Jeg HATER å møte folk som har nærlys og tåke/grøftelys tent samtidig. Det står også skrevet i vegtrafikkloven at det er ulovlig å bruke grøft/tåkelys i kombinasjon med nærlys. Er det ingen som leser den når de tar førerkort?

Selv kjører jeg ofte på tåke/park og jeg har riktig justerte lys, de lyser ca 30m foran bilen, der har jeg en markant linje hvor lyset stopper, hvis det er vått ute så bruker jeg kun nærlys.

 

Ser jeg noen med tåke/grøftelys så får de smake litt på fultlysa mine. Opplevde en gang da jeg blunket med grøftelysa, da blinka idioten tilbake med grøftelysa. ARGH!

 

Andre ting jeg hater å møte på er de som har ettermonterte xenon lamper. Greit at de er ettermonterte men det men da bør det være riktig justert og man bør ha "linselamper"

Får så lyst noen ganger å bare gå en runde med hammer på de som blender møtende trafikk med de grusomme xenonlampene (selvfølgelig ofte i kombinasjon med grøftelys).

 

En liten utblåsning til slutt er de som faen ikke klarer å sette på parklys når de har stoppet for å vente på noen.

 

@A-jay:

Håper de andre som leser om ulykken tenker seg om neste gang de prøver å snike seg inn der...

Av den grunn har politiet besluttet å beslaglegge førerkortet til bilføreren. Dette er en mann i slutten av 40-årene.
De skulle beslaglagt bilen også! Endret av Dewil
Lenke til kommentar

Ettermontert xenon i projektorlykter er vesentlig verre enn ettermontert i andre typer lykter pga alt for høy lysstyrke. Det er ikke uten grunn at xenonlys og projeksjonslamper har fått ufattelig mye kritikk igjennom tiden.. det er ikke de originalmonterte som gir grunnlag for denne kritikken, er alle de ettermonterte. Gir mest problemer på bakketopper og i svinger.

Lenke til kommentar

For det første, hva er poenget med å ikke bruke forkjørsretten sin? Jeg er helt klart FOR effektiv trafikkavvikling. Når jeg stanser for å holde vikeplikten min fra høyre, så forventer jeg at nissen som kommer fra høyre faktisk kjører. Men det skjer ikke alltid! Forklaringen er nok enkel, nissen tror selv at han har vikeplikt, ergo har han ikke fulgt godt nok med i timen. Resultatet blir en situasjon der begge står og jokker, før det som oftest er meg som gir gass igjen. Da gir også nissen gass, jadda! Jeg foreslår herved et lilla, blinkende lys på taket av alle biler som ikke vet at de har forkjørsrett, så slipper jeg å kaste bort tiden min på å stoppe for dem.

Flere ganger jeg stopper opp(/sniler meg fremover) selv om jeg har forkjørsrett. Er området ikke godt nok merket med forkjørsrett er jeg redd folk ikke vet hvilke regler som gjelder og vil parkere bilen sin i siden på min.

 

Ettermontert xenon i projektorlykter er vesentlig verre enn ettermontert i andre typer lykter pga alt for høy lysstyrke. Det er ikke uten grunn at xenonlys og projeksjonslamper har fått ufattelig mye kritikk igjennom tiden.. det er ikke de originalmonterte som gir grunnlag for denne kritikken, er alle de ettermonterte. Gir mest problemer på bakketopper og i svinger.

Originale xenon lykter på nyere biler er det jeg har blitt blendet mest av. For ikke å snakke om tåke/grøftelys på enkelte biler som like gjerne kunne vært noens langlys.

Synest disse såkalte "offroad" bilene er de værste. De er høyere så alle lysene blir også plassert lenger oppe. Jeg som sitter nesten på bakken får da alle lysene rett i ansiktet idet dem passerer. :mad:

Endret av PantZman
Lenke til kommentar
Flere ganger jeg stopper opp(/sniler meg fremover) selv om jeg har forkjørsrett. Er området ikke godt nok merket med forkjørsrett er jeg redd folk ikke vet hvilke regler som gjelder og vil parkere bilen sin i siden på min.

Det samme gjør jeg, spesielt på skuter. For eksempel på veien over Gløshaugen er det mange som kjører på selv om de har vikeplikt for hver eneste vei som kommer inn fra høyre (fire gater som kommer inn på denne veien). Da er det rett og slett ikke verdt det å ta sjansen på å få en bil i siden, så da velger jeg å kjøre mer defensivt og se biler litt an (om de stopper) før jeg kjører inn på veien.

Lenke til kommentar
@A-jay:

Håper de andre som leser om ulykken tenker seg om neste gang de prøver å snike seg inn der...

Dessverre gjør de ikke det. De tenker bare at "det skjer ikke meg". Det eneste som hjelper er å ha fysisk sperre på veien der.

 

Irritert over de som valser rett over fotgjengerfeltet uten å se seg for, slik at vi bilister må brå bremse.

Ja! De som går bortover fortauet for så å ta en 90 graders vri og masjere over veien uten å se seg for. :no:

Nå er det riktignok bilførers ansvar å ta hensyn til fotgjengere. Ser man noen som kan tenkes å gå over veien skal man tilpasse farten etter det. Men det fratar ikke fotgjengernes deres ansvar for å passe på seg selv ved å se seg for før man går over veien.

Lenke til kommentar
Flere ganger jeg stopper opp(/sniler meg fremover) selv om jeg har forkjørsrett. Er området ikke godt nok merket med forkjørsrett er jeg redd folk ikke vet hvilke regler som gjelder og vil parkere bilen sin i siden på min.

Merkingen er såre enkel. Vikepliktsskilt for dem som har vikeplikt, skilt for forkjørsvei dersom man befinner seg på det. Ingen skiltning betyr høyreregel, intet unntak. Har man ikke oversikt over gjeldende regler på stedet, har man ikke gjort en god nok jobb. Det hjelper ikke å komme med "jeg så ikke skiltet" dersom det smeller, like lite som det hjelper å "ikke vite fartsgrensen" ved en fartskontroll. Videre kritiserer jeg ikke dem som opptrer varsomt, jeg kritiserer dem som aldri kommer av gårde.

 

Det samme gjør jeg, spesielt på skuter. For eksempel på veien over Gløshaugen er det mange som kjører på selv om de har vikeplikt for hver eneste vei som kommer inn fra høyre (fire gater som kommer inn på denne veien). Da er det rett og slett ikke verdt det å ta sjansen på å få en bil i siden, så da velger jeg å kjøre mer defensivt og se biler litt an (om de stopper) før jeg kjører inn på veien.

Skjønner at du ikke tar sjansen på skuter, det blir annerledes enn i bil. Selv pleier jeg å gjøre en kontrollert manøver som skremmer vettet av dem som ikke holder vikeplikten sin ved å slippe bilen tilstrekkelig langt nok ut i veien, selvsagt uten fare for å treffe noen. Kjører stort sett alltid på retten min, så langt det ikke setter meg i noen fare. Har flere ganger opplevd at førere stopper for å kjefte på meg, hvor jeg enkelt og greit peker på hvem som egentlig har vikeplikt. Da lunter de flaut tilbake til sin egen bil. Skremmende hvor mange som ikke kan trafikkreglene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...