Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Hva er dte med enkeltebilmerker, spesielt franske, nesten alltid har noe feil med lysene? Enten så står et av kjørelyset rett til vers ellers fungerer bare halvparten av lysene. Utrolig irriterende i mørket!

Jeg har inntrykk av at franske biler er notoriske på elektrisk feil.

Når det er sagt, så iriterer jeg meg en del over vogntog som man møter i mørket over en bakketopp.

De har som regel et helt lysorgel på taket (er det forresten samme regler for lysmengde på vogntog som personbiler?), vel en meter over hodet på sjåføren. Når man møter dem mot en bakketopp blir jeg som regel blendet lenge før de i det heletatt ser deg. I går kveld endte det med at jeg nesten hadde stoppet før møtende vogntog fikk dimmet ned.

 

En annen ting som er iriterende, men heldigvis svært sjeldent. Er de som er fri for baklys, som kompanserer med tåkebaklys. FYI, det er IKKE en erstatning, da kan de liksågreit kjøre uten lys. Da har man i det minste sjangs til å se noe.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hva er dte med enkeltebilmerker, spesielt franske, nesten alltid har noe feil med lysene? Enten så står et av kjørelyset rett til vers ellers fungerer bare halvparten av lysene. Utrolig irriterende i mørket!

Den oppfatningen er 99% tilfeldig, eller det er bare fordi du tror at franske biler generelt har mer feil enn andre. Evt. en liten mengde av at eiere av den typen biler kanskje ikke er av den typen som går rundt bilen og ser om lysene fungerer mer enn hva som blir gjort annet hvert år på EU-kontroll.

 

De har som regel et helt lysorgel på taket (er det forresten samme regler for lysmengde på vogntog som personbiler?), vel en meter over hodet på sjåføren. Når man møter dem mot en bakketopp blir jeg som regel blendet lenge før de i det heletatt ser deg. I går kveld endte det med at jeg nesten hadde stoppet før møtende vogntog fikk dimmet ned.

Lastebiler har lov til å ha lys montert oppe på fronten i motsetning til personbiler (har ikke noe med høyde å gjøre, men har med lengden fra fronten). I tillegg har lastebiler lov til å ha 6 stykk fjernlys, mot 4 stykk på personbil. De har ikke lov til å ha tent flere enn fire samtidig (skal ikke være mulig fra førersete å slå på mer enn 4), og det er samme regler for maks lysstyrke (gjelder da for hver stilling som er mulig å oppå fra førersete).

Endret av gxi
Lenke til kommentar

Kjørte en nyere BMW for en stund siden.. måtte noen rundkjøringer til før jeg skjønte hvordan jeg skulle få den til å blinke mer enn 3 ganger :p Helt klart laget kun for at det skal være enkelt å få 3 blink.. men ikke flere, og for meg er det for lite selv i de minste rundkjøringer.

Endret av gxi
Lenke til kommentar
Mercedes=ingen frontlys

BMW= ingen blinklys

 

Støttes! (Har selv en Mercedes uten automatiske kjørelys)

Og grunnen til det er mengden bruktimport. Tyskland har ikke påbud om kjørelys på dagtid, derfor har de heller ikke denne automatiske innstillingen. Dette gjelder for så vidt for alle merker som importeres fra Tyskland.

Lenke til kommentar
Den oppfatningen er 99% tilfeldig, eller det er bare fordi du tror at franske biler generelt har mer feil enn andre. Evt. en liten mengde av at eiere av den typen biler kanskje ikke er av den typen som går rundt bilen og ser om lysene fungerer mer enn hva som blir gjort annet hvert år på EU-kontroll.

 

Jeg vet nå ikke helt. Har ennå til gode å se andre merker enn franske som blinker med hele baklysmontasjen, evt. alternerer mellom å lyse i blinklys og resten av baklysene. Rett og slett døde lys har jeg ikke grunn til å tro er noe hyppigere på franske enn andre merker, men morsomme jordfeil er de mestre på.

Lenke til kommentar
Den oppfatningen er 99% tilfeldig, eller det er bare fordi du tror at franske biler generelt har mer feil enn andre. Evt. en liten mengde av at eiere av den typen biler kanskje ikke er av den typen som går rundt bilen og ser om lysene fungerer mer enn hva som blir gjort annet hvert år på EU-kontroll.

 

Jeg vet nå ikke helt. Har ennå til gode å se andre merker enn franske som blinker med hele baklysmontasjen, evt. alternerer mellom å lyse i blinklys og resten av baklysene. Rett og slett døde lys har jeg ikke grunn til å tro er noe hyppigere på franske enn andre merker, men morsomme jordfeil er de mestre på.

Trodde det var Ford som primært hadde slike problemer?

Lenke til kommentar

Engelsk Ford du tenker på? Skulle ikke forundre meg om de har slitt med det, enhver bil som produseres i nærheten av Lucas vil nødvendigvis smittes av gallopperende elektropest.

 

W202, kjenner godt til det. Kjørte en Land Rover Bærum-Stavanger, tok turen over fjellet for å ikke holde igjen alt og alle på E18/39, så det ble en del mil på smale veier. Hadde faktisk bedre plass da vi møtte vogntog og lastebiler enn da vi møtte Yaris etc. Storbilsjåførene vet nøyaktig hvor brede de er og legger seg til side så mye som de kan, diverse handlevognførere har bare en vag anelse om at de sitter bak et ratt, i en bil, på en vei, og at det eksisterer andre trafikanter. Det skumleste var bobiler, de er litt over gjennomsnittet brede samtidig som sjåførene kan være mentalt innstilt på bredde som alt fra Lupo til Leopard 2.

Lenke til kommentar
Mercedes=ingen frontlys

BMW= ingen blinklys

 

Støttes! (Har selv en Mercedes uten automatiske kjørelys)

I min SMART (en slags Mercedes) må det aktiveres gjennom software, men vet det ligger i eksisterende softwaren til noen andre modeller så det trengs bare en kombinasjon av fjernlysarmen og tenningslås for å aktivere det.

Vil tro at fleste nye biler kan aktivere automatisk kjørelys via lignende prosesser.

 

Kan forsåvidt ikke fordra handicap biler (max 10km/t) som ligger midt i kjørefeltet (50-60 sone)! Har minst en av dem her i Ålesund som tror han eier veien.

Endret av PantZman
Lenke til kommentar

Slike pussige problemer er mest sett på franske biler (spesielt renault) fra tidlig 90-tall. Da lyser gjerne blinklys og bremselys samtidig, eller brems og blink blinker annenhver gang ved bruk av blinklys.

 

Ford hadde også en periode med mange snodige feil. Feks Sierra og Scorpio. Der lyste gjerne bremselys svakere i takt med blinkingen til blinklysene.

 

Ellers er det verdt å merke seg at bmw e36 ganske ofte mangler høyre baklys. Spørs om den pæra er vanskelig å bytte...

Lenke til kommentar
De andre mangler litt her og der, eller alt av kjøre-/bremselys..

Er vel bare at de kjører med park og grøft/tåkelys kombi uansett tid på døgnet. :)

 

Når vi snakker grøft/tåkelys så hater jeg disse møtende lysene som blender mer enn fjernlys!

 

Må ikke glemme disse litt større bilene som legger seg rett opp i rompa på Smart Roadsteren så nærlysene blir pekende rett inn bakvinduet og blende det som blendes kan!

 

Jeg mistenker at folk legger seg rett opp i baken for å se hvilken rare lille bil de har fremfor seg.

Endret av PantZman
Lenke til kommentar

Jeg må si at toppen av elendighet på lysbruk/kontroll av eget lysutstyr jeg har sett var en gang jeg møtte en bil med både nærlys og tåkelys, hvor alle 3!! pærer på venstre side ikke fungerte, altså var det lys i nærlys og tåkelys på høyre side, men absolutt ingen, ikke engang parklys, på venstre side.

Lenke til kommentar

PantZman: Tenkte i hovedsak på bak på E36 der, men er en del av de som kjører rundt på park/spredere til alle døgnets tider ja, ofte med en gåen spreder også :p

 

Til dere jeg møtte i gårkveld: Når jeg kommer kjørende i tåka og møter dere med kjøre- og tåkelys, så er ikke grunnen til at jeg blinker at jeg håper å få et blink eller fjorten tilbake, dere blender meg med sprederne!!

En spesiell takk til deg med ettermontert xenon i kjøre-/fjern- OG tåkelys, det var hakket før jeg ofret både bil og liv for å skjerme andre bilister for deg, for å komme kjørende over klyvesletta (som var mørklagt i værste tåka) med både tåkelys og fjernlys tent, så tok du ikke et lite hint om å i det minste skru av fjernlysa mer enn et sekund for så å blinke tilbake å skru de på for fullt? Dæven å dum det går ann å bli!

Jeg blinka én gang der mine originale halogenpærer ikke rakk å nå maks styrke engang...

Lenke til kommentar
En spesiell takk til deg med ettermontert xenon i kjøre-/fjern- OG tåkelys, det var hakket før jeg ofret både bil og liv for å skjerme andre bilister for deg.

 

Uff. Jeg kjenner meg igjen i det du skriver.

 

Nå man helt klart ser at lysstrålene treffer tretoppene og IKKE på veien, så ville jeg vurdert en liten justering av lysene gitt.

Lenke til kommentar

Det er rart med det.. i denne evige debatten om bruken av tåkelys har jeg blant annet blitt møtt med "men hvis du blir så jæskla blenda av tåkelysa, så kanskje du ikke burde kjøre bil siden øynene dine ikke tåler litt lys?"

 

Det er jo omtrent som han som lå 4 mm fra kroken min på en svingete landevei for noen år siden, i hastigheter som varierte fra 70-90 km/t. Rundt en sving sto skogens kongle og poserte, og jeg endte med å låse alle fire hjul og håpe at tullingen bak ikke skulle gi meg nakkesleng. Heller litt nakkesleng enn 500 kg gevir og klover i panna mener nå jeg.

Fyren kom hylende opp på sida av meg, også på stive hjul, og greide på mystisk, overnaturlig vis å unngå å treffe meg.

Kommentaren hans når jeg prøvde å spørre om han lærte noe?

"Nei, det der var da ikke farlig? Jeg har så fryktelig god reaksjonevne og bilen er så god at det der hadde jeg full kontroll på."

 

:wallbash:

Lenke til kommentar

Skjønner jo at han måte ha alt på da, for det gjør jo ingen nytte annet enn å blende mer enn 1000-meterene på lastebiler..

Fjernlysa hans lyste vel ikke lenger enn mine i halogen, men så skjønte han sikkert ikke at den hvite veggen forran han ville blitt betraktlig mye mindre om han ikke kjørte på fjernlys, men som sagt, han kan ikke ha vært den skarpaste kniven i skuffen...

 

"Jo mer lys jeg skrur på, jo bedre ser jeg" :wallbash:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...