tor_erik Skrevet 11. oktober 2009 Del Skrevet 11. oktober 2009 1. Hvorfor lages det trafikklysregulerte kryss uten følere? Det mest idiotiske i verden er å stå på rødt lys i en tom gate, mens man venter på at alle andre retninger der det ikke står biler og venter skal ha sin periode med grønt lys. 2. Hvorfor lages det fartsdumper av typen "todelt", der man setter fysisk sperre i midten? Har man lav bil kommer man seg jo faen ikke forbi! Denne typen fartsdumper har man nå tatt helt av med her i Krisitiansand, de dukker opp både her og der. Det hevdes at de skal favorisere bussen, og det gjør de for så vidt også - men hva er poenget med å ødelegge framkommeligheten for dem med lave biler?? Lenke til kommentar
Penny Skrevet 12. oktober 2009 Del Skrevet 12. oktober 2009 Porsche 964 og Audi S3 klarer hvertfall de bussputene jeg har vært borti, så nå er jeg spent på hvilken superbil du kjører. Eller mener du med "lav bil" en nokså alminnelig handlevogn som av en tilfeldig Ola Dunk er senket til mindre bakkeklaring enn det en hel flokk eksperter hos produsenten mener er riktig, pluss gjerne kledd inn med masse glassfiber og sparkel i tillegg for å se ut som en blanding av Ferrari Testarossa, Michael Jackson og F-16? Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 12. oktober 2009 Del Skrevet 12. oktober 2009 Jeg elsker slike bussvennlige fartshumper, gjør hverdagen mye neklere med disse en fullskala flodbølger. Lenke til kommentar
lockdog Skrevet 12. oktober 2009 Del Skrevet 12. oktober 2009 1. Hvorfor lages det trafikklysregulerte kryss uten følere? Det mest idiotiske i verden er å stå på rødt lys i en tom gate, mens man venter på at alle andre retninger der det ikke står biler og venter skal ha sin periode med grønt lys. I et kryss i Drammen har jeg måtte kjøre på rødt optil flere ganger takket være dårlig plassering av føleren. Riktignok klokken 7 om lørdagsmorgenen, og fritt for biler, men fortsatt litt nervepirrende om det skulle være en politi som så meg Caset er at: Det er føler i sideveien inn i krysset. Så hovedveien har stort sett grønt lys, om det ikke kommer biler fra siden. 10m inn i sideveien er det en avkjørsel til en parkeringsplass på høyre side i sideveien, sett fra hovedveien. Om du kommer fra denne parkeringsplassen i lastebil, så trigger du ikke denne føleren, siden du må ta stor sving for å ikke treffe midtdeleren, og "svinger utenfor" føleren. Når man da er så heldig å få en bil bak seg, så er føleren akkurat bak lastebilen og forran bilen bak, slik at den ikke trigger. Og man blir stående Men ja, det er forbanna irriterende å måtte vente på rødt lys når du er alene på veien. Lenke til kommentar
tor_erik Skrevet 13. oktober 2009 Del Skrevet 13. oktober 2009 (endret) Porsche 964 og Audi S3 klarer hvertfall de bussputene jeg har vært borti, så nå er jeg spent på hvilken superbil du kjører. Eller mener du med "lav bil" en nokså alminnelig handlevogn som av en tilfeldig Ola Dunk er senket til mindre bakkeklaring enn det en hel flokk eksperter hos produsenten mener er riktig, pluss gjerne kledd inn med masse glassfiber og sparkel i tillegg for å se ut som en blanding av Ferrari Testarossa, Michael Jackson og F-16? Ja, det går bra i de aller fleste tilfeller, men jeg klarer bare ikke å stole 100 % på håndtverket til en asfaltarbeider - de lager jo bare en klump i veibanen. Har også følelse av at ingen av disse egentlig er like. Noen er høye, andre er lave. Derfor går jeg stort sett for det sikre alternativet, nemlig å kjøre midt mellom dem. Bilen min har forresten bakkeklaring ca på høyde med en Audi S3, for å gi dere noe å gå etter. EDIT: Problemene oppstår når det er fysisk sperre mellom dumpene. Biler som du omtaler i siste del av innlegget er biler jeg ikke ville tatt på med en 6 fot lang påle - man er da entusiast, ikke en simpel råner. I et kryss i Drammen har jeg måtte kjøre på rødt optil flere ganger takket være dårlig plassering av føleren. Denne er jo klassisk, et resultat av totalt inkompetente ingeniører i firmaet som stod for planlegging og bygging av krysset. Det som er skremmende er at dette ikke er et uvanlig problem. Endret 13. oktober 2009 av tor_erik Lenke til kommentar
eab Skrevet 19. oktober 2009 Del Skrevet 19. oktober 2009 Etter at jeg har begynt å kjøre vogntog har det virkelig blitt irriterende med biler som ikke blinker i kryss og rundkjøringer. Det er dødskjipt å måtte stoppe helt opp bare fordi en tulling i børstraktor ikke gidder å skru på blinklyset. Samme med buss også, nesten ingen som skjønner at man av og til må låne litt plass for i det hele tatt å komme seg gjennom svingen (typ sentrumsgater). Lenke til kommentar
hansjqrg1 Skrevet 20. oktober 2009 Del Skrevet 20. oktober 2009 (...)Men på veien ned merker jeg at bremsene ikke tar i det hele tatt(...) Bremser du har du fire hjul som prøver å få grep. Slipper du bremsa og gasser på så har du kun to hjul som ikke vil få grep. Jeg ville satsa på bremsene og håpt på litt grus eller stein i veikanten som kunne stoppa meg før jeg traff trærne. Evt. kan man også slippe litt på bremsene og se om man klarer å styre. Umulig å si hva en skal gjøre sånn generelt siden det kommmer an på så mange ting. Han sier jo at han ikke har bremser... Angående svaret du er ute etter: hvilke hjul driver bilen? Bilen jeg hadde i tankene er forhjulsdrevet. Lenke til kommentar
Bikeridr Skrevet 20. oktober 2009 Del Skrevet 20. oktober 2009 (endret) Var ikke dette en klagemur? Nå er det jo blitt en dekkspinnefriksjonskrasjeitrærdiskusjonstråd. Til tema: Jeg irriterer meg grenseløst over at jeg ikke kan få svar på min forespørsel gjennom avisene til trafikketaten om hvordan man korrekt plasserer seg i en tre-armet rundkjøring. Denne blir man ikke særlig klok av. Det står jo én ting en plass, så blir argumentet drept i neste avsnitt. Hmm, må være en politiker som har skrevet det mølet der.. Edit: Hmm, ser ut til at skli-inn-i-trær-diskusjonen forsvant. Da er det bare å hoppe over 1. avsnitt i mitt innlegg.. Endret 20. oktober 2009 av Bikeridr Lenke til kommentar
trondtang Skrevet 20. oktober 2009 Del Skrevet 20. oktober 2009 Det jeg har lært at den eneste gangen man skal plassere seg til venstre er når man skal helt rundt rundkjøringa altså siste til venstre vis ikke annet er oppgitt.. Lenke til kommentar
A-Jay Skrevet 20. oktober 2009 Del Skrevet 20. oktober 2009 Det jeg har lært at den eneste gangen man skal plassere seg til venstre er når man skal helt rundt rundkjøringa altså siste til venstre vis ikke annet er oppgitt.. Det er også veldig akseptert at man legger seg i venstre felt hvis det er trearmet og siste avkjøring er rett fram. Det er ihvertfall ikke strengt forbudt, og bidrar også til bedre trafikkflyt. Lenke til kommentar
lceman™ Skrevet 21. oktober 2009 Del Skrevet 21. oktober 2009 Må bare få ut en noe ufin kommentar om det nye kollektivfeltet i Frederiks gate i Oslo: Hvilken jælva forpulte køddnisse av en forsteina kukbyråkrat har bestemt at det plutselig skal bli kollektivfelt i Frederiks gate i Oslo? Nå blir det jo kø der som det før gikk så fint. Helvete! Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 21. oktober 2009 Del Skrevet 21. oktober 2009 Ikke direkte trafikalsk; men alikevel, jeg må få ut litt frustrasjon. Det er utrolig irriterende å plutselig oppdage at man har kjørt seg nesten tom for olje fordi bilens varsellamper kun blinker når det er helt tomt for olje :| Hørte det på motorlyden før det gikk så langt; men det er jo ikke bra når det er så ille at det gir ulyder. Jeg forventer at enhver moderne bil (10-12 år gammel) skal klare å si ifra om at det holder på å bli lite olje før man er helt tom, men neida - på Astra G med de to minste motoralternativene kuttet de ut slikt; og selvfølgelig endte jeg opp med en slik siden det koster for mye med en bil som ikke er undermotorisert... --- For å ta noe trafikalt i tilleg: det er utrolig irriterende når det er for mye salt på veiene. Virker nesten som om noen har feilberegnet og trodd det skulle bli mer nedbør enn det ble. Ikke at jeg er imot veisalting; men når det er så mye salt på veiene at frontruten blir grå om man ligger bak noen så er det litt utrivelig. Gleder meg igrunn til det blir skikkelig vinter. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 21. oktober 2009 Del Skrevet 21. oktober 2009 Når det kommer til veisalting så blir dte ikke bedre til vinteren for da salter man bort sneen. Er vist billigere å la den renne i sluken en å brøyte den vekk. Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 21. oktober 2009 Del Skrevet 21. oktober 2009 Syns det er herlig når de salter på 15-30cm nysnø jeg Drit i brøytinga, mye bedre med reint salt! For de som ikke skjønte ironien så er de to øverste linjene mine proppfull av det Nei til salt, bare å brøyte fine vinterveier og droppe saltet annet enn der man absolutt MÅ, evt. bruke alternativer som varm sand Lenke til kommentar
Atald Skrevet 21. oktober 2009 Del Skrevet 21. oktober 2009 Helt enig med deg, Pluggen. Salting er en uting på alt annet enn nullføre uten snø. Lenke til kommentar
jonlem Skrevet 22. oktober 2009 Del Skrevet 22. oktober 2009 (endret) Nå har jeg, i den evigvarende saken om å holde korrekt avstand til forankjørende, kommet fram til at å hugge i bremsene i sinne når noen kliner seg opp i kroken min, i de fleste tilfeller kan være direkte farlig og gjør ikke situasjonen stort bedre. Allikevel har man jo så inderlig lyst til å gjøre noe med det når folk er så inn i granskauen dumme og korttenkte at de er villige til å sette sitt eget og andres liv i fare. Det jeg oppdaget heromdagen, er at jeg har et tåkebaklys som, i alle fall i mørket, er lett irriterende å få i fleisen. Jeg har ikke vurdert det som veldig blendende og dermed trafikkfarlig, altså ikke stort verre enn "bare" irriterende. Det er nå prøvd ut noen ganger, og har vist seg å fungere ganske effektivt for å få den bak til å legge seg noen meter lengre bak. En svarte med å slå på langlysene, det fungerte dårlig. En god, eller bare dum ide? Endret 22. oktober 2009 av jonlem Lenke til kommentar
Bikeridr Skrevet 22. oktober 2009 Del Skrevet 22. oktober 2009 Her er vi faktisk 1012% enige. Det er *NØYAKTIG* slik jeg plasserer meg og kjører i tre-armede rundkjøringer. Det som er så kjipt da (når man er "rød strek rett frem") er alle idiotene av typen "her-kommer-jeg-og-jeg-vet-best" som fløyter og viser fingeren for min "idiotiske" plassering og når jeg kjører forbi dem "på innsiden". Noe som jeg ser på som min lovfestede rett når "her-kommer-jeg-og-jeg-vet-best" plasserer seg som en tulling, i tillegg til at de aldri hadde råd til å kjøpe blinklysolje til bilene sine. Lenke til kommentar
jonlem Skrevet 22. oktober 2009 Del Skrevet 22. oktober 2009 (endret) Her er vi faktisk 1012% enige. Det er *NØYAKTIG* slik jeg plasserer meg og kjører i tre-armede rundkjøringer. Det som er så kjipt da (når man er "rød strek rett frem") er alle idiotene av typen "her-kommer-jeg-og-jeg-vet-best" som fløyter og viser fingeren for min "idiotiske" plassering og når jeg kjører forbi dem "på innsiden". Noe som jeg ser på som min lovfestede rett når "her-kommer-jeg-og-jeg-vet-best" plasserer seg som en tulling, i tillegg til at de aldri hadde råd til å kjøpe blinklysolje til bilene sine. Jeg må si meg enig i dette. MEN, det er desverre slik at du, som bilfører, er pliktig til å ta høyde for det mest utrolige. I tillegg lider du under det faktum at du vil ha vikeplikt ved et evt filskifte inne i rundkjøringa, samt at er det en som plasserer seg til høyre inn mot den rundkjøringa (som rød på tegninga), og ikke blinker til høyre, bør man i aller høyeste grad regne med at vedkommende skal rett frem. Uansett hvor idiotisk og ineffektivt det er for trafikkavvikling og alt slikt. Det er jo ikke slik at man blir testet for praktisk og logisk sans på oppkjøringa.. Sånn er livet Endret 22. oktober 2009 av jonlem Lenke til kommentar
Tee-Zee Skrevet 22. oktober 2009 Del Skrevet 22. oktober 2009 Må bare få ut litt frustrasjon her. Irriterer meg ofte over en spesifikk rundkjøring på Alnabru i Oslo. Folk må da skjønne at det er mulig å flytte seg over i høyre felt når bussfila slutter (ca. 30 meter før rundkjøringen)? Nesten hver gang jeg kjører der, er det en eller annen idiot som holder på å treffe meg i siden. Gleder meg til den dagen det skjer, og en eller annen påstår at det er min feil... Beklager dårlige tegneferdigheter. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå