Kanoner Skrevet 9. oktober 2009 Del Skrevet 9. oktober 2009 Folk som ikke stopper og slipper meg forbi når jeg rygger ut av en parkeringsplass. Så har du jo vitterlig vikeplikt når du rygger da. Men "whatever grinds your gear". Lenke til kommentar
Bikeridr Skrevet 10. oktober 2009 Del Skrevet 10. oktober 2009 Folk som aksellererer når de ser lysene skifte fra grønt til gult, for å komme seg gjennom krysset før det blir rødt. Jeg ser ikke helt hva du mener. Hvorfor er dette irriterende? Kanskje fordi en allerede står inne i krysset for å svinge venstre. Da skal man "bruke" gult lys for å komme seg ut. Men når da en idiot (som oftest unge gutter eller taxikusker) kommer på skrikende dekk og forhindrer deg å komme ut av krysset, blir det du som kjører på rødt med den risiko det innebærer for ulykke eller bot og prikk i førerkortet. Mange ganger har jeg ønsket jeg hadde pistol når jeg må vike for slike gult-lys-gassere. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 10. oktober 2009 Del Skrevet 10. oktober 2009 (endret) Jeg så en bil som lå med en "lang" kø bak seg mens den ventet på å få svinge til venstre inn på en bensinstasjon. ~30 meter fram var det et kryss som bl.a ledet inn til den samme bensinstasjonen, men med avkjøringsfelt. ... og gjett hva: Èn av bilene i køen bak var en ambulanse med blålys. Der sto køen stille til vedkommende faktisk fikk svinge av til venstre. Enda nærmere krysset var det en stor busslomme på høyre side av veien for vedkommende. Jeg syns det er like idiotisk når folk skal ut til venstre på en sterkt trafikkert forkjørsvei, når det ligger en rundkjøring 100m til høyre. Da er det mye lettere å komme ut til høyre og så kjøre rundt i rundkjøringen, istedenfor å vente på en brukbar luke i begge retninger, samtidig som du blokkerer for alle bak deg. Endret 10. oktober 2009 av Slettet+6132 Lenke til kommentar
KvitKnekt Skrevet 10. oktober 2009 Del Skrevet 10. oktober 2009 Jeg ser ikke helt hva du mener.Hvorfor er dette irriterende? Fordi det er noe som heter å kjøre forsiktig. At man akseleserer over fartsgrensen bare for å nå lyset, kan lett skape farlige situasjoner. Jeg skjønner ikke de som skal ha det så jævla travelt på veien. Så har du jo vitterlig vikeplikt når du rygger da. Men "whatever grinds your gear". Ja, men det handler litt om å være høffelig også. Hvis jeg står parkert, og er halveis rygget ut av plassen min, og det kommer en bil susende forbi ca 10 cm bak meg, er det ganske irriterende. Eller hvis jeg skal rygge og svinge til høyre, og det kommer en bil og trykker seg opp i rompen min og vil forbi, slik at jeg må kjøre frem igjen. Det er irriterende. Greit nok loven er på deres side, men hvorfor ikke prøve å gjøre det lett for alle? Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 10. oktober 2009 Del Skrevet 10. oktober 2009 Her er en liten nyanse og dewt er at loven er ikke på deres side dersom du stopper når du ser vedkommende kommer kjørende. Situasjonen er pinlig men du står som sagt stille og skulle bilen kjøre på deg så vinner du dersom det på skademeldingen er krysset av for "sto stille". Jeg har vært borti en lignende situasjon for en stund siden der jeg oppdaga lastebilen og stoppa før han traff. Sjåføren lurte på om ikke jeg skulle krysse av for sutuasjonen når det smalt hvor jeg påpekte at jeg hadde det, helt nederst. Det var plankekjøring for forsikringsselskapet i hvertfall. Lenke til kommentar
Kanoner Skrevet 10. oktober 2009 Del Skrevet 10. oktober 2009 Ja, men det handler litt om å være høffelig også. Hvis jeg står parkert, og er halveis rygget ut av plassen min, og det kommer en bil susende forbi ca 10 cm bak meg, er det ganske irriterende. Eller hvis jeg skal rygge og svinge til høyre, og det kommer en bil og trykker seg opp i rompen min og vil forbi, slik at jeg må kjøre frem igjen. Det er irriterende. Greit nok loven er på deres side, men hvorfor ikke prøve å gjøre det lett for alle? Regler er regler for en grunn. Greit nok at man kan slippe ut folk som rygger og gjerne ikke ser om det kommer noen kjørende på grunn av bilene på siden, men sånn "bare for å være grei" holdninger irriterer meg. Vi har regler også fordi det skal være en viss flyt i trafikken. De som rygger har vikeplikt, Og i verste fall skaper de kø hvis de rygger ut, og en nisse står og venter med et par biler bak seg. Problemet er ikke så stort her, men si at disse snillismeførerene begynner slik på veien og da? "Ja ja, her er det forkjørsvei, men jeg liker nå å stoppe for de fra høyre". "Ja, og når jeg først er igang så kan jeg jo like godt stoppe midt i rundkjøringen og slippe folk inn i den". Når jeg først skriver så har jeg også en høne å plukke med de som kjører i tett trafikk, og stopper brått for biler som kommer på innkjørsel. Si det er en kø som siger avgårde rimelig sakte, men det er en viss driv i køen. Så kommer det biler fra høyre og venstre (forkjørsvei), så stopper folk opp for å slippe de forbi. Resultat: en kø på så mye som 50-100 biler må starte opp fra 0 igjen. Istedet for bare å se litt frem, slippe litt på gassen, skape en luke og slippe folk ut i lukene. Bilene i køen slipper da å stoppe helt opp. Det var også snakk om at noen ønsket en pistol i bilen, vel når damer i nissan micra sitter helt i sine egne tanker og ikke ser luken som lages for de mens de sjekker sminken i speilet, da skulle jeg gjerne hatt en pistol. Gjerne bare med løskrutt. Lenke til kommentar
lockdog Skrevet 10. oktober 2009 Del Skrevet 10. oktober 2009 Folk som aksellererer når de ser lysene skifte fra grønt til gult, for å komme seg gjennom krysset før det blir rødt. Jeg ser ikke helt hva du mener. Hvorfor er dette irriterende? Kanskje fordi en allerede står inne i krysset for å svinge venstre. Da skal man "bruke" gult lys for å komme seg ut. Men når da en idiot (som oftest unge gutter eller taxikusker) kommer på skrikende dekk og forhindrer deg å komme ut av krysset, blir det du som kjører på rødt med den risiko det innebærer for ulykke eller bot og prikk i førerkortet. Mange ganger har jeg ønsket jeg hadde pistol når jeg må vike for slike gult-lys-gassere. Jo, jeg ser at dette kan være veldig irriterende, og også trafikkfarlig om den som allerede står i krysset tror folk stopper, og begynner å svinge. Men jeg trodde det var lov å være i krysset når lysene blir røde, om man kjørte inn på grønnt. Det er tross alt lov å kjøre inn i krysse på grøn, og når du blir hindret i å fortsette, så gjør du nok fortsatt ikke noe ulovlig. Så bot og prikk får du nok ikke. Jeg ser ikke helt hva du mener.Hvorfor er dette irriterende? Fordi det er noe som heter å kjøre forsiktig. At man akseleserer over fartsgrensen bare for å nå lyset, kan lett skape farlige situasjoner. Jeg skjønner ikke de som skal ha det så jævla travelt på veien. Det her syntes jeg er en overdrivelse. Okaj, en og annen idiot gasser på fra 60 til 100 for å nå lyset, men de fleste som gjør det øker farten littegranne for å slippe å bremse hardt. Jeg forstår irritasjonen i situasjoner som Bikeridr nevner, men i større kryss hvor det er egene lys for avkjørsel til venstre har dette ingenting å si. Det er lovlig å kjøre igjennom kryss hvor lysene er gule, så lenge du er ute før det er rødt. Og om det store ankepunktet ditt er at de overstiger fartsgrensen med 10-15km/t time, så skal du få lov til det, men jeg ser virkelig ikke problemet. Lenke til kommentar
Bikeridr Skrevet 10. oktober 2009 Del Skrevet 10. oktober 2009 Men jeg trodde det var lov å være i krysset når lysene blir røde, om man kjørte inn på grønnt. Det er tross alt lov å kjøre inn i krysse på grøn, og når du blir hindret i å fortsette, så gjør du nok fortsatt ikke noe ulovlig. Så bot og prikk får du nok ikke. Da tror du veldig feil. Rødt lys er rødt lys. Det er derfor vi har gult lys. Gult lys er for å varsle at "snart blir det rødt, og om du er i krysset må du komme deg ut". Det var iallefall det kjørelæreren min fortalte meg for snart 25 år siden. I tillegg repeterte han dette nå senest i sommer da min kone begynte med "lappen". Lenke til kommentar
A-Jay Skrevet 10. oktober 2009 Del Skrevet 10. oktober 2009 For å fortsette diskusjonen om gult lys og rødt lys. Min kjørelærer sa at man skulle kjøre på gult lys kun hvis det var umulig eller farlig å stoppe (hvis det er for kort bremselengde, eller man har en bil tett bakpå seg). Å akselerere for å rekke grønt lys er utvilsomt litt skummelt, selv om det er snakk om "bare" 10-15 over. Det blir langt vanskeligere å stoppe i tide om det skulle dukke opp noe uventet (og man vil antagelig også ha vanskeligere for å se slike hindre, da man stresser for å komme seg over krysset i tide). Og det er sjeldent man har så dårlig tid at man ikke rekker vente 1 minutt ekstra i lyskrysset. Men, noen lyskryss kan være ekstra frustrerende å vente i. Jeg kan nesten (bare nesten) skjønne det om man kjører på, hvis man er på vei gjennom krysset mellom Prinsens gate og Kongens gate i Trondheim. Lenke til kommentar
hansjqrg1 Skrevet 10. oktober 2009 Del Skrevet 10. oktober 2009 Norge er generelt dårlige på skilting av glatte veier på vinteren. Jeg syns man bør bli gjort mer oppmerksom på at veien man skal til å ferdes på er såpeglatt, spesielt når det er en bakke. I fjor vinter kjørte jeg på en vei som er relativt mye trafikkert. Bilen foran meg var en polsk Skoda Fabia, som kjørte i kanskje 20 km/t. Farten hans var altså avpasset etter forholdene, da fartsgrensen på stedet er 40 (det er tett bebygget rundt veien). Alikevel holdt jeg en fart som var et par km/t lavere enn denne polske bilens. Heldigvis. Veien, som i begynnelsen er flat, blir på et sted til en ganske bratt bakke. Veien er også relativt tynn på dette stedet. Allerede få meter inne i denne bakken, ser jeg at den polske bilen har store problemer med å bremse. Som en reflekshandling tester jeg mine egne bremser. Alt jeg hører er ABS'en, som febrilsk prøver å sakke farten. Det var til ingen nytte, for veien var den glatteste jeg noen sinne har kjørt på. I stedet for å minke, øker farten min. Dette i samme øyeblikk som jeg ser den polske bilen foran meg skrape inntil en betongkant, før den snurrer 360 grader i ganske høy hastighet. Selvfølgelig var jeg ikke interessert i å la min bil lide samme skjebne, så jeg prøver å komme meg over i motsatt kjørebane, der det er en grøft. Heldigvis finner jeg litt feste i noe løssnø som ligger langs veien, hvis ikke hadde jeg ikke hatt annet valg enn å kjøre i grøften (hvilket den polske bilen forøvrig så ut til å gjøre lengre nede). De få meterne med feste gjør at jeg får kommet meg inn på en sidevei, der det er flatt. I slike situasjoner skulle jeg ønske staten hjalp oss til å være litt føre var, slik at vi slipper uhell. Veien jeg kjørte på burde vært stengt. All skatten og veiavgiften vi betaler bør gi oss noe tilbake. Lenke til kommentar
gxi Skrevet 10. oktober 2009 Del Skrevet 10. oktober 2009 Men jeg trodde det var lov å være i krysset når lysene blir røde, om man kjørte inn på grønnt. Det er tross alt lov å kjøre inn i krysse på grøn, og når du blir hindret i å fortsette, så gjør du nok fortsatt ikke noe ulovlig. Så bot og prikk får du nok ikke. Da tror du veldig feil. Rødt lys er rødt lys. Det er derfor vi har gult lys. Gult lys er for å varsle at "snart blir det rødt, og om du er i krysset må du komme deg ut". Det var iallefall det kjørelæreren min fortalte meg for snart 25 år siden. I tillegg repeterte han dette nå senest i sommer da min kone begynte med "lappen". Det stemmer ikke det. Rødt lys og gult lys betyr det samme, bare at gult lys har et unntak på at 'dersom det kan oppstå fare ved å stoppe kan du kjøre'. Det er lov å kjøre inn i et kryss på grønt lys dersom man vet at man kommer seg ut av krysset også, og det er ikke forbudt å kjøre ut av et kryss på rødt. Selv om man er nødt til å vente til det blir rødt betyr ikke det at man ikke klarer å komme seg ut av krysset, og dermed har man fullt lovlig kjørt inn i krysset. Grunnen til at man har lov til å kjøre ut av krysset er at lyset virker i forbindelse med stopplinjen. Over stopplinjen betyr lyset ingenting. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 10. oktober 2009 Del Skrevet 10. oktober 2009 (endret) Så du er altså overasket over at den snødekte veien uten sand er glatt når det går bratt nedover?? Dette vitner ikke om annet en manglende kunnskaper om vinterføre. Kanskje sola tok såpas at det blei bart dagen etter. Skal staten midlertidig skilte at det er glatt den ene dagen? Nå har i tillegg brøytemannskapet opp til 12 timer på seg til å brøyte ferdig alle veiene i sitt distrikt og med varierende vintervær er dette for mye forlangt. Snødekt vei med bratt bakke er glatt så enkelt er det. I Trondheim er slike veier enveiskjørt vinterstid der det kun er lov og kjøre oppover. Gjelder ikke alle veiene men en del av de. Endret 10. oktober 2009 av perpyro Lenke til kommentar
hansjqrg1 Skrevet 10. oktober 2009 Del Skrevet 10. oktober 2009 Dette var en vei som allerede var brøytet, så jeg syns vel brøytemannskapene kunne vurdert dette til stenging av veien. Ja, jeg er overrasket over at denne veien som er trafikkert vei som er brøytet ikke er skiltet med "HER KAN DU IKKE KJØRE FORTERE ENN 1 KM/T FORDI DET ER JÆVLIG GLATT OG VI HAR IKKE GJORT EN DRITT FOR Å FIKSE DET". For det var sånn det var. Det der er jo som å be om ulykker. Lenke til kommentar
gxi Skrevet 10. oktober 2009 Del Skrevet 10. oktober 2009 Hvis det var så glatt at det skulle vært stengt ville det nok ligget en haug med biler i bunn av den bakken.. Lenke til kommentar
hansjqrg1 Skrevet 10. oktober 2009 Del Skrevet 10. oktober 2009 Det gjorde det sikkert også, jeg kjørte ikke langt nok til å finne det ut. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 10. oktober 2009 Del Skrevet 10. oktober 2009 Da ender vi altså med at folk ikke skal bruke hodet lengere men må få et skilt eller sperrebånd som sier at her kan man ikke kjøre. For noen biler hadde muligens klart bakken. Kjetting hadde i hvertfall hjulpet. En ting er sikkert, hadde det gått galt hadde du fått skylda for at du ikke var skodd etter forholdene. Vi bor tross alt i et land med slumske vinterforhold og at piggdett er ekstrabeskattet i enkelte kommuner gjør ikke saken noe bedre men likefremt må man være forberedet på dette. Mulig de nettop hadde strødd salt på veien for å få bort isen. Det er i hvertfall idioti. Lenke til kommentar
steinrawr Skrevet 11. oktober 2009 Del Skrevet 11. oktober 2009 (endret) Da tror du veldig feil.Rødt lys er rødt lys. Det er derfor vi har gult lys. Gult lys er for å varsle at "snart blir det rødt, og om du er i krysset må du komme deg ut". Det var iallefall det kjørelæreren min fortalte meg for snart 25 år siden. I tillegg repeterte han dette nå senest i sommer da min kone begynte med "lappen". Her er det nok du som tar feil. Om du kjører ut i krysset på grønt, er det gule lyset der for å hjelpe deg over mens de andre venter på grønt. Det gule lyset fungerer også på den måten at du kan kjøre hvis det å stoppe kan skape farlige situasjoner, eller du ikke rekker å stoppe. Rødt er det derimot forbud mot å i det hele tatt krysse stopplinjen, selv det å rulle 10cm over betyr i teorien at du bryter stoppeplikten. I en situasjon hvor du står midt i et kryss, og sperrer for begge kjøreretninger (som nå får grønt lys), hadde du bare blitt stående der fordi det grønne lyset, du hadde da du kjørte ut, nå var blitt rødt? Det er mer sannsynlig at dette ville ført til prikk/bot fordi du er unødig til hinder. Vel og merke er det ingen som har lov til å kjøre på deg, til tross for at mange ikke har fått med seg at norges land ikke har lovfestet påkjørsretten!! Edit: Vil i samme sleng dele min irritasjon over salting av veier!! De kunne hutet seg til å enten salte alt eller ingenting. Det værste jeg vet er å kjøre i slaps og snø, som fester seg til dekkene, for så å svinge ut på en sidevei med is(fordi det ikke er saltet). Hadde det bare kunne vært samme føret overalt hadde vinterføret vært stortsett bare fryd og gammen for min del... Endret 11. oktober 2009 av EMiRo Lenke til kommentar
Bikeridr Skrevet 11. oktober 2009 Del Skrevet 11. oktober 2009 gxi og EMiRo: Ja, jo - forsåvidt enig med dere. Men det er egentlig en diskusjon dere får ta med min og min kones kjørelærer.. *Men*; vi lærte noe annet også. Du skal kjøre inn i krysset om du er "første bil" som skal svinge til venstre. Du skal *ikke* kjøre inn i krysset hvis du skal rett frem og/eller det er uklart om du kommer deg ut før det blir rødt. Ved køkjøring (ja, vi har faktisk kø her i lille Tromsø også), så skal du vente med å kjøre ut i krysset til det er en billengdes plass *bak* evt fotgjengerfelt på andre siden av krysset. Det er her ca 102% av alle kjøretøykusker feiler og havner i situasjonen "huffda-jeg-står-midt-inne-i-krysset-på-rødt-og-sperrer-alle-andre". Så vil jeg i samme sleng være nesten enig med EMiRo ang salting: De kunne hutet seg til å salte *ingenting*. Faan, som jeg hater salting. Jeg kjører piggfritt, noe jeg har gjordt i 10 år. Å kjøre på saltede veier er noe hælvettes forbanna dritt. Saltsluddsmørja pakker seg inn i dekkmønsteret som potetmel, kjøler ned dekket og gjør det steinhardt. Da er omtrent alt fornuftig veigrep borte. Hvis jeg skulle komme opp i en situasjon hvor jeg ikke klarer å forhindre en ulykke som er "min" skyld pga den der jævla saltinga, så kommer jeg til å troppe opp hjemme hos veisjefen med balltre! Lenke til kommentar
jonlem Skrevet 11. oktober 2009 Del Skrevet 11. oktober 2009 (endret) Det er her ca 102% av alle kjøretøykusker feiler og havner i situasjonen "huffda-jeg-står-midt-inne-i-krysset-på-rødt-og-sperrer-alle-andre". Støttes. Vanvittig mye korttenkthet på det området! Ta deg en tur langs ring 2 fra Majorstua og oppover forbi Ullevål i oslo en ettermiddag, og du vil se det i hvert eneste forbannet lyskryss. Utrolig at folk ikke greier å planlegge bedre. Og er man så idiot og avventer et par sekunder med å kjøre ut i krysset når det omtrent står bom stille hele veien, så er det full krig bak. Jiiz.. Endret 11. oktober 2009 av jonlem Lenke til kommentar
A-Jay Skrevet 11. oktober 2009 Del Skrevet 11. oktober 2009 *Men*; vi lærte noe annet også. Du skal kjøre inn i krysset om du er "første bil" som skal svinge til venstre. Du skal *ikke* kjøre inn i krysset hvis du skal rett frem og/eller det er uklart om du kommer deg ut før det blir rødt. Jeg lærte det samme, kjøre litt inn i krysset på grønt lys. Men det er også viktig å passe på at man ikke kjører så langt inn at man kommer i veien hvis motgående kjørefelt skulle få klar bane for å svinge først. Ved køkjøring (ja, vi har faktisk kø her i lille Tromsø også), så skal du vente med å kjøre ut i krysset til det er en billengdes plass *bak* evt fotgjengerfelt på andre siden av krysset.Det er her ca 102% av alle kjøretøykusker feiler og havner i situasjonen "huffda-jeg-står-midt-inne-i-krysset-på-rødt-og-sperrer-alle-andre". At man skal vente til det er klart på andre siden før man kjører inn er en selvfølge. Hvis du ikke følger denne regelen i rushtiden i Trondheim tar det ikke mange minuttene før du står midt i en kryss og er til frustrasjon for 100 bilførere som må åle seg gjennom krysset. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå