Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Jeg kom på noe her nå. En ting som irriterer meg er de som ligger først i kø. Er de blind, eller bryr de seg virkelig ikke? Det er jo nummer to som skaper køen, men hvis man kjører og det er tomt på veien forann seg, mens du har 10 biler bak deg, hvorfor da ikke bare kjøre inn til siden og slippe forbi de bak seg?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg så en bil som lå med en "lang" kø bak seg mens den ventet på å få svinge til venstre inn på en bensinstasjon. ~30 meter fram var det et kryss som bl.a ledet inn til den samme bensinstasjonen, men med avkjøringsfelt. ... og gjett hva: Èn av bilene i køen bak var en ambulanse med blålys. Der sto køen stille til vedkommende faktisk fikk svinge av til venstre. Enda nærmere krysset var det en stor busslomme på høyre side av veien for vedkommende.

 

Den dagen jeg så den der gikk det opp for meg hvor ufattelig elendig enkelte er på å se seg for bakover eller i det hele tatt se iblandt hva som skjer der bak..

Lenke til kommentar
Jeg kom på noe her nå. En ting som irriterer meg er de som ligger først i kø. Er de blind, eller bryr de seg virkelig ikke? Det er jo nummer to som skaper køen, men hvis man kjører og det er tomt på veien forann seg, mens du har 10 biler bak deg, hvorfor da ikke bare kjøre inn til siden og slippe forbi de bak seg?

 

Forklar gjerne hvorfor du mener det er nummer 2 som skaper køen?

Lenke til kommentar
Det gjør at det blir dobbelt så lang avstand og mye mer uoversiktlig for bil nummer tre å kjøre forbi. (?)

 

 

Riktig, ved å ikke kjøre forbi er det bil nummer to som skaper køen. Treffer man på sinker er det bare å kjøre forbi. Det er ikke "bare å kjøre forbi" når det er to sinker som ligger forann.

Lenke til kommentar
Det gjør at det blir dobbelt så lang avstand og mye mer uoversiktlig for bil nummer tre å kjøre forbi. (?)

 

 

Riktig, ved å ikke kjøre forbi er det bil nummer to som skaper køen. Treffer man på sinker er det bare å kjøre forbi. Det er ikke "bare å kjøre forbi" når det er to sinker som ligger forann.

 

Hva med bil nr 3 da? Hvordan skal bil nr 4 komme forbi når det er 3 sinker som ligger foran??

 

osv..

Lenke til kommentar
Det gjør at det blir dobbelt så lang avstand og mye mer uoversiktlig for bil nummer tre å kjøre forbi. (?)

 

 

Riktig, ved å ikke kjøre forbi er det bil nummer to som skaper køen. Treffer man på sinker er det bare å kjøre forbi. Det er ikke "bare å kjøre forbi" når det er to sinker som ligger forann.

 

Hva med bil nr 3 da? Hvordan skal bil nr 4 komme forbi når det er 3 sinker som ligger foran??

 

osv..

 

Fordi køen må starte et sted, og det gjør den ved bil nummer to som ikke kjører forbi. Sånn er reglene, nå står det skrevet på internett.

Lenke til kommentar

Problemet oppstår når det først er blitt to, så tre, fire, osv. Gjerne da fire som ligger og presser seg mot forankjørende slik at det ikke er avstand nok til å legge seg imellom..

 

Jeg har selv opplevd å skulle ta forbikjøring av flere biler samtidig, og så kommet i en situasjon hvor jeg har ligget mellom to biler og vurdert muligheten for å kjøre forbi neste også (altså, "har jeg strekning nok til både å kjøre forbi, og så bremse opp igjen?"). Det som plutselig har skjedd er at bilen foran ser i speilet og "oysan, en bil i venstre kjørefelt": Kraftig brems. Jeg hadde da selvsagt ikke noe valg.. luken jeg hadde å legge meg tilbake igjen var bortevekk, og jeg måtte bare trø at jeg kunne klare.

 

Det er litt av problematikken som ligger i å kjøre forbi flere biler samtidig, og som gjør at optimalt bør aldri køene bli særlig lange.

Lenke til kommentar
Det gjør at det blir dobbelt så lang avstand og mye mer uoversiktlig for bil nummer tre å kjøre forbi. (?)

 

 

Riktig, ved å ikke kjøre forbi er det bil nummer to som skaper køen. Treffer man på sinker er det bare å kjøre forbi. Det er ikke "bare å kjøre forbi" når det er to sinker som ligger forann.

 

Hva med bil nr 3 da? Hvordan skal bil nr 4 komme forbi når det er 3 sinker som ligger foran??

 

osv..

 

Fordi køen må starte et sted, og det gjør den ved bil nummer to som ikke kjører forbi. Sånn er reglene, nå står det skrevet på internett.

 

Men hvis bil nr 3 ikke holder tilstrekkelig avstand til bil nr 2, så er jo denne like skyldig. Da skaper den problem for bil nr 4.

Så i stedet for å utpeke bil nr 2 til "syndebukk" så bør vi vel rette en pekefinger til alle i køen som ligger klistret oppi bilen foran og tetter lukene for biler bak.

 

Men uansett hvordan man vrir og vrenger på det er det den som ligger aller først i køen som er den største synderen!

Lenke til kommentar
Men hvis bil nr 3 ikke holder tilstrekkelig avstand til bil nr 2, så er jo denne like skyldig. Da skaper den problem for bil nr 4.

Så i stedet for å utpeke bil nr 2 til "syndebukk" så bør vi vel rette en pekefinger til alle i køen som ligger klistret oppi bilen foran og tetter lukene for biler bak.

 

Men uansett hvordan man vrir og vrenger på det er det den som ligger aller først i køen som er den største synderen!

 

Bil nummer 3 ligger fortsatt der han gjør som resultat av bil nummer 2. Jeg tror vi egentlig er enig, men det blir semantikk å diskutere dette videre. jeg mener det er nummer 2 som skaper køen siden han ikke kjører forbi, og så blir bil nummer 3, 4 osv. kjørende i kø som resultat av dette. Men jeg er enig i at det er nummer 1 som er problemet.

Lenke til kommentar

Joda, jeg ser poenget.

Men grunnen til at jeg reagerer litt er at jeg rett som det er havner som bil nr 2 i en kolonne. Bilen i front kjører kanskje 50 i 60 sonen og da blir det fort kø. For å komme meg trygt forbi på norske kjerreveier så må jeg langt over fartsgrensen.

I slike situasjoner så blir det galt at jeg skal føle skyld for at de 100 bilene bak meg må kjøre i 50 i 60 sone.

Jeg føler heller ikke at jeg har noe plikt til å svinge inn på et busstopp og slippe forbi de 100 bilene bak...for deretter å havne bakerst i køen.

Lenke til kommentar
Jeg kom på noe her nå. En ting som irriterer meg er de som ligger først i kø. Er de blind, eller bryr de seg virkelig ikke? Det er jo nummer to som skaper køen, men hvis man kjører og det er tomt på veien forann seg, mens du har 10 biler bak deg, hvorfor da ikke bare kjøre inn til siden og slippe forbi de bak seg?

 

Selvfølgelig skal du ikke føle skyld i slike situasjoner du beskriver. Da bør bil nummer en kjøre inn til siden, siden personen tydligvis har bedre tid enn andre. Er det ikke mulig å kjøre forbi, så er det ikke mulig.

Tenk hvis man kunne finne statistikk over ulykker som er direkte resultat av provokativ kjørestil fra sinker.

 

Jeg reagerer på dette siden jeg opplever det ganske mange ganger i løpet av en uke på mine 42 kilometer hver vei til jobb.

Lenke til kommentar

noe som irriterer meg er folk som ikke stopper for fotgjengere. har hatt lyst til å ta frem nøkler 2-3 ganger bare de siste par dagene. greit nok har gjort samme feilen en gang eller to selv, men ikke når folk allerede har begynt å gå ut i gangfeltet.

 

eller folk som bruker hornet når man gå i gangfeltet selv om det står 2 barneskole elever der og leker politi.

 

(og nei de to har ingenting med hverandre og gjøre.)

Lenke til kommentar

Ingen tvil om at bil nr 2 er med på å lage kø! Ikke noe verre enn en tafatt idiot som ikke klarer å kjøre forbi den egentlige sinken, slik at han eller hun ligger og blokker alt av trafikk bakover. Ender som oftest med at dem som ikke gidder å vente, som meg, må bruke 4-5 forbikjøringer opp gjennom køen for å komme forbi. Dette skaper potensielt farlige situasjoner som kunne vært unngått hvis:

1) Bil 1 kjørte til side.

2) Bil 2 kjørte forbi bil 1, slik at trafikken kunne flyte videre.

Med denne måten å tenke på kan man si at både bil 1 og bil 2 lager kø.

 

Jeg så en bil som lå med en "lang" kø bak seg mens den ventet på å få svinge til venstre inn på en bensinstasjon. ~30 meter fram var det et kryss som bl.a ledet inn til den samme bensinstasjonen, men med avkjøringsfelt. ... og gjett hva: Èn av bilene i køen bak var en ambulanse med blålys. Der sto køen stille til vedkommende faktisk fikk svinge av til venstre. Enda nærmere krysset var det en stor busslomme på høyre side av veien for vedkommende.

 

Den dagen jeg så den der gikk det opp for meg hvor ufattelig elendig enkelte er på å se seg for bakover eller i det hele tatt se iblandt hva som skjer der bak..

Helt utrolig at det går an. Nå synes jeg likevel at vi også skal rette kritikk til dem som kom imot, som lett kunne ha lest situasjonen og sluppet inn bilen som sperret. Dersom det var en ambulanse med blå lys lenger bak, burde det i alle fall ikke være problem å se at man måtte slippe inn en bilen.

 

Den korrekte løsningen her er i min mening at motgående trafikk stopper, slipper bilen inn til bensinstasjonen, og forblir stillestående til ambulansen også har passert, slik at den kan passere problemfritt.

Lenke til kommentar
Nei, den korrekte løsningen ville vært at han som sto først i køen fortsatte rett fram, kjørte til siden og slapp ambulansen forbi

Da vil han bli stående midt i veien i avkjøringsfeltet og blokkere for ambulansen. Det er vanskelig nok å passere på utrykning med 2 biler i bredden, man trenger ikke 3! Med andre ord, motgående trafikk måtte uansett ha stoppet opp.

Lenke til kommentar

Ting som irriterer meg:

Folk som ikke tør kjøre inn i en rundkjøring før hele rundkjøringen er fri for biler.

Folk som ikke stopper og slipper meg forbi om jeg skal inn til venstre, selv om de ser at jeg blokkerer veien for mange mange biler bak meg (Det er mange plasser her det er så smalt at jeg ikke kan annet enn å vente på en luke).

Folk som aksellererer når de ser lysene skifte fra grønt til gult, for å komme seg gjennom krysset før det blir rødt.

Folk som ikke blinker, generelt sett.

Folk som bruker hornet bare jeg må lette litt på gassen pga jeg nærmer meg et kryss.

Folk som ikke stopper og slipper meg forbi når jeg rygger ut av en parkeringsplass.

Folk som parkerer helt inntil bilen når jeg står parkert ved butikken, slik at jeg må rygge laaangt bak før jeg kan starte å svinge, og jeg ender opp med å måtte rygge, kjøre litt frem, rygge osv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...