Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Og med det samme vi snakker om refleksbruk ... jeg lurer på hva syklistene tenker på når de legger seg ut på hovedveien en mørk kveld, i mørke klær og uten refleks og lys (kanskje med unntak av refleks på hjulene, men det hjelper svært lite i samme retning). Suicidal?

 

Må være noe sånt ja. Jeg bor et stykke utenfor "sentrum" så jeg må kjøre en god del gjennom skogen. Er ikke sjelden jeg kjører forbi "ninjaer på sykkel".

 

Men de som er utrolig trege på å slå av fjernlys, de må da ha en jævlig dårlig sjans mot elg og lignende i veibanen? Reaksjonsevnen virker å være utrolig dårlig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kan fortsette med og klage på trondheim parkering for å ha gitt meg bot for å ha parkert på en uskiltet taxiholdeplass.

Lite viste jeg at det var taxiholdeplass og parkerte i god tro sammen med andre biler, betalte avgift gjorde jeg også.

Det morsomme her vart at det på boten fremkom at det var tatt bilde.

For å si det enkelt tok jeg også noen bilder og bega med til kontoret til trondheim parkering fort å levere klage.

Jeg kunne i det minste fremlegge bilder av en knekt skiltholder der taxi skiltet skulle stått så får vi se hvordan det går med klagen.

 

Skiltet var tilbake der det skulle være degen etter så noen reaksjoner hadde det i allefal fått.

Lenke til kommentar

Ting jeg hater i trafikken:

-Folk som kjører helt opp i ræva på deg

-Folk som kjører forbi for å så sette ned farten

-Folk som ikke har justert lysene skikkelig så de blender deg konstant selv med nærlys

-Folk som bruker fjernøys konstant når det er mørkt (ja de finnes)

-Folk som er alt for aggresive i trafikken

-Taxisjåfører som tar seg alt for mange friheter i trafikken og mener de alltid har forkjørsrett

-Folk som ikke blinker ut av rundkjøringer

Lenke til kommentar
-Folk som kjører helt opp i ræva på deg

-Folk som kjører forbi for å så sette ned farten

 

Dette kan være tegn på at noen andre syns at du har oppført/oppfører deg som en idiot. Det gjelder selvfølgelig kun i noen tilfeller.

 

Hvis noen liggeri ræva di når du ligger i venstrefeltet på motorveien, og det er lite biler i høyrefeltet, så skjønner jeg det godt.

 

Har selv kjørt forbi og bremset ned flere ganger, men da er det for å demonstrere. På en tom motorvei, har man ingenting i venstre felt å gjøre. Hvis jeg blir nødt til å legge meg i høyre felt for å kjøre forbi, så hender det at jeg legger meg ut igjen og bremser. Da tar de som regel hintet.

Lenke til kommentar

At noen i det hele tatt kan forsvare å ikke holde korrekt avstand til bilen foran, er for meg helt uforståelig.

 

Om jeg finner det for godt å legge meg i 80 i venstrefila på motorveien, 100-sone, på pur f, så er jeg en idiot og burde sjekke om jeg i det hele tatt bør få kjøre bil.

MEN det forsvarer IKKE at noen ligger 0.5 sek bak meg.

 

Det er FARLIG, for heite! Dere som driver med slikt setter deres eget og andres liv i fare med vettløsheten, og burde bli fratatt retten til å kjøre bil på lik linje med andre tomsinger i trafikken.

 

Det er ikke FARLIG i seg selv å sinkekjøre. Det er idiotene som tror de kan spille russisk rulett med andre menneskers liv som gjør det farlig.

 

såh.

Endret av jonlem
Lenke til kommentar
Om jeg finner det for godt å legge meg i 80 i venstrefila på motorveien, 100-sone, på pur f, så er jeg en idiot og burde sjekke om jeg i det hele tatt bør få kjøre bil.

MEN det forsvarer IKKE at noen ligger 0.5 sek bak meg.

 

Det er FARLIG, for heite! Dere som driver med slikt setter deres eget og andres liv i fare med vettløsheten, og burde bli fratatt retten til å kjøre bil på lik linje med andre tomsinger i trafikken.

Ja, det kan være farlig. Likevel legger jeg meg relativt tett bak biler som snegler av gårde i venstre fil på motorveien, rett og slett for å demonstrere. Ikke så nærme at jeg kjenner eksosen i håret, men nærme nok til at bilen foran blir oppmerksom på at jeg vil forbi.

Lenke til kommentar

..og så kommer problemet med å definere hva som er trygt.

 

3 sekunder er et minimum mener jeg, omtrent uten unntak.

 

Og misforstå meg rett, jeg ønsker egentlig ikke å forsvare tullingene som egokjører i venstrefila, jeg sliter endel med dem selv. Sinnsvakt irriterende av og til.

Jeg bare mener det er fryktelig mange der ute som ikke eier risikoforståelse når de "demonstrerer" som du sier.

 

Selv praktiserer jeg lyshorn, og har det sjelden eller aldri så travelt at jeg ikke kan bite i meg irritasjonen over de få som driter i lyshornet også.

Som oftest taper man .. hva da? 3-4 minutter maks, om man må bremse fra 120 til 90 noen kilometer på veien mellom Moss og Oslo feks? Sånt må man kunne leve med..

Lenke til kommentar

..for min del i mange tilfeller forbundet med skrekk og gru fordi man er livredd - fordi den bak ligger så klistret at kun et millisekunds uoppmerksomhet kan føre til seriøse ulykker og potensielt store skader.

 

Det bør ikke være nødvendig å utsette seg selv eller noen andre for den risikoen.

Endret av jonlem
Lenke til kommentar

For min del klistrer jeg meg ikke relativt tett opptil noen før de faktisk må ha merket at jeg er der. Det er snakk om å holde en viss avstand og signalisere med lys/lyd. Skjønner de det ikke da, så har de absolutt ingenting å gjøre på veien, de heller. :) Da ville de mest sannsynlig ikke merket en ambulanse i full utrykning bak de, og det er jo minst like farlig.

Endret av Tee-Zee
Lenke til kommentar
..for min del i mange tilfeller forbundet med skrekk og gru fordi man er livredd - fordi den bak ligger så klistret at kun et millisekunds uoppmerksomhet kan føre til seriøse ulykker og potensielt store skader.

 

Det bør ikke være nødvendig å utsette seg selv eller noen andre for den risikoen.

Jeg har vel allerede understreket at jeg ikke legger meg så tett at det kan oppstå fare - men skal man få fram et poeng hjelper det ikke å ligge langt bak heller. Den gylne middelvei er en god ting. ;)

Lenke til kommentar

Enig med tor erik, evnt noe man kunne ha prøvd kunne vært å slå på blindlyset på sin bil til venstre eller bare slå lysene på sin bil av og på :p. men om du kjører på motorvei er det jo som regel såpass god oversikt framover om du ligger litt bak og slik at om det plutselig blir bråstopp kan du nesten bremse likt som han foran.

Lenke til kommentar

Joda, en gylden middelvei er der kanskje, men da skal man sannelig være sikker på seg selv.

 

Jeg har opplevd å bli rævpult i 120, i trafikk av den typen som er relativt tett, men allikevel går temmelig fort. Det er alltid noen som må kjøre i 140 allikevel. Idioten klinte seg så tett opp i ræva mi at jeg så det hvite i øynene hans, og jeg hadde ingen åpenbar mulighet til å skvette til høyre innen rimelig tid - som sagt, tett trafikk, kjørte forbi en rekke med vogntog som jo heller ikke er kjent for å holde god avstand seg i mellom.

Jeg følte at hadde jeg så mye som sluppet gassen, så hadde han dytta i kroken min, og hadde han gjort det i 120, er jeg temmelig overbevist over at minst en av oss hadde mista kontrollen over bilen. Skal ikke rare dytten til antar jeg.

 

For all del, det gikk greit, men jeg skulle så inderlig gjerne sett at den evneveike gnomen blir fratatt lappen på livstid. Jeg tenker ennå at det var stort sett flaks som gjorde at det gikk bra.

 

Det er vel mer sånne av den sorten jeg tenker på når jeg kjefter her.. ;)

 

Men, Looke, tenk om han foran hugger i bremsen akkurat i den halvsekundet du ser vekk? I sladrespeilet og en liten gløtt på cdspilleren? Har du 1.5 sek imellom dere da, så sliter du.

Lenke til kommentar

En på jobben min skulle ut på E6 på vei til jobb. Han gir gass i aksellerasjonsfeltet som vanlig, og havner foran en bil. Når han skal følge fletteregelen og legge seg inn merker han at bilen bak gir gass for å komme forbi. Han gir selv gass og legger seg ut, noe som medfører at bilen bak må bremse ned. Bilisten bak blir fly forbannet og begynner å tute og blinke med lysene, og følger etter han til jobb faktisk.

 

Når kollegaen min parkerer på jobben som spretter det ut ei potte sur dame, helt rød i trynet. Hu er helt hysterisk og overdriver noe sinnsykt - og påstår at hu måtte svinge ut i motgående kjørefelt for å unngå kollisjon med kollegaen min og kjefter han huden full og kaller han minst 20 stygge ting.

 

Jeg så hele episoden, og det var hu som oppførte seg idiotisk. Sånne folk skulle ikke hatt rett til å kjøre bil!

Lenke til kommentar
-Folk som kjører helt opp i ræva på deg

-Folk som kjører forbi for å så sette ned farten

 

Dette kan være tegn på at noen andre syns at du har oppført/oppfører deg som en idiot. Det gjelder selvfølgelig kun i noen tilfeller.

 

Hvis noen liggeri ræva di når du ligger i venstrefeltet på motorveien, og det er lite biler i høyrefeltet, så skjønner jeg det godt.

 

Har selv kjørt forbi og bremset ned flere ganger, men da er det for å demonstrere. På en tom motorvei, har man ingenting i venstre felt å gjøre. Hvis jeg blir nødt til å legge meg i høyre felt for å kjøre forbi, så hender det at jeg legger meg ut igjen og bremser. Da tar de som regel hintet.

 

Barnslig oppførsel imo.

 

Trafikken i Norge er helt tragisk, det har blitt en egen kultur der det gjelder å: - stå på retten sin! - surve! - ødelegge for andre!

 

Hvorfor kan man ikke være ålreite å hjelpe medtrafikanter istedet, og utvise tålmodighet og forståelse. Jeg føler ikke for å "straffe" andre trafikanter selv om jeg ikke villle kjørt akkurat som de.

Lenke til kommentar
cred til trusefar!

 

Det er altfor mye "jeg vet best" og "jeg har retten på min side" og sånt møl..

 

Aktpågivende og hensynsfull, er det ikke noe som heter det? :)

 

Jo, det er noe alle burde lært seg. Man har tross alt kontroll (eller mangel på kontroll?) over digre hauger med metall som veier over 1 tonn og som skal reise i opptil 100 km/t. Det tilsvarer mye bevegelsesenergi!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...