Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132

Jøss, jeg visste ikke at vi var kommet til 1939 alt!

 

Det er ikke alle kvinner som er dårlige sjåfører, å påstå noe sånt blir bare teit. Jeg vil våge å påstå at det er like mange bedrevitende, tung-skoede (20km/t over grensa gjør jo ikke noe...) menn som det er dårlige kvinnelige sjåfører.

Lenke til kommentar
Enig!

Ihvertfall burde kvinnfolka klare å sminke seg ferdig hjemme før de hiver seg ut i morgenrushet. Tror kvinnfolka har misforstått hensikten med midtspeilen...

 

Enig!

Ihvertfall burde mannfolka klare å lese ferdig avisen hjemme før de hiver seg ut i morgenrushet. Tror mannfolka har misforstått hensikten med rattet...

Lenke til kommentar
Jøss, jeg visste ikke at vi var kommet til 1939 alt!

 

Det er ikke alle kvinner som er dårlige sjåfører, å påstå noe sånt blir bare teit. Jeg vil våge å påstå at det er like mange bedrevitende, tung-skoede (20km/t over grensa gjør jo ikke noe...) menn som det er dårlige kvinnelige sjåfører.

 

Som f.eks disse: http://www.vg.no/dinepenger/artikkel.php?artid=594945

Lenke til kommentar
Hater:

* Generelt alle kvinnfolk i trafikken. Burde heller holde seg hjemme på kjøkkenet og/-eller stelle de små

 

Personelige hater jeg mer pompøse 18 åringer i pappas bil som tror at sertifikatet de fikk for et par dager siden er en racerlapp som gir dem rettigheter til å gjøre som de vil i trafikken.

 

Note to them: Det er først når dere har fått lappen at læringa begynner.

 

In other news.

 

Hater veiene her nord på vindfylte regnete dager. Der er dårlig eller tidvis ingen hvite striper på siden så når man møter biler er man nesten nødt til å slakke av. Samt de fleste har spredere/tåkelys på full hamping så til tross for aktiv nistirring til siden for å unngå å bli blendet ender jeg opp med å se hvite prikker noen sekunder etterpå.

 

Samt, lurer på hvorfor folk må vente 1 til 2 sekunder etter at de har kommet over en bakketopp før de dimmer ned. De blender jo noe så innmari mye.

Lenke til kommentar
Hater:

* Generelt alle kvinnfolk i trafikken. Burde heller holde seg hjemme på kjøkkenet og/-eller stelle de små

 

Personelige hater jeg mer pompøse 18 åringer i pappas bil som tror at sertifikatet de fikk for et par dager siden er en racerlapp som gir dem rettigheter til å gjøre som de vil i trafikken.

 

Note to them: Det er først når dere har fått lappen at læringa begynner.

 

In other news.

Hater veiene her nord på vindfylte regnete dager. Der er dårlig eller tidvis ingen hvite striper på siden så når man møter biler er man nesten nødt til å slakke av. Samt de fleste har spredere/tåkelys på full hamping så til tross for aktiv nistirring til siden for å unngå å bli blendet ender jeg opp med å se hvite prikker noen sekunder etterpå.

 

Samt, lurer på hvorfor folk må vente 1 til 2 sekunder etter at de har kommet over en bakketopp før de dimmer ned. De blender jo noe så innmari mye.

 

 

For ikke å snakke om folk som kjører 5m bak deg i de forholdene med langlys på... :cry:

Lenke til kommentar
Hater:

* Generelt alle kvinnfolk i trafikken. Burde heller holde seg hjemme på kjøkkenet og/-eller stelle de små

 

Personelige hater jeg mer pompøse 18 åringer i pappas bil som tror at sertifikatet de fikk for et par dager siden er en racerlapp som gir dem rettigheter til å gjøre som de vil i trafikken.

 

Note to them: Det er først når dere har fått lappen at læringa begynner.

 

In other news.

Hater veiene her nord på vindfylte regnete dager. Der er dårlig eller tidvis ingen hvite striper på siden så når man møter biler er man nesten nødt til å slakke av. Samt de fleste har spredere/tåkelys på full hamping så til tross for aktiv nistirring til siden for å unngå å bli blendet ender jeg opp med å se hvite prikker noen sekunder etterpå.

 

Samt, lurer på hvorfor folk må vente 1 til 2 sekunder etter at de har kommet over en bakketopp før de dimmer ned. De blender jo noe så innmari mye.

 

 

For ikke å snakke om folk som kjører 5m bak deg i de forholdene med langlys på... :cry:

 

Ikke sant, lystig voldtatt både forran og bak.

 

Er det ikke da man skrur på tåkebaklyset? du vet det lille knallsterke rødlyset der bak som gamle menn glemmer å skru av etter at de hadde det på forige helg da det var så tett tåke.

 

Når jeg har noen som ligger klint i akterspeilet mitt bruker jeg å plutselig bremse brått. Står i fare for at de smeller i baken min, men da får det så være slik, love sier at man skal ha en vis avstand til bilen forran, alt jeg trenger å si er at et dyr løp over veien rett fremfor meg. Da blir kisen svar skyldig.

Lenke til kommentar
Når jeg har noen som ligger klint i akterspeilet mitt bruker jeg å plutselig bremse brått. Står i fare for at de smeller i baken min, men da får det så være slik, love sier at man skal ha en vis avstand til bilen forran, alt jeg trenger å si er at et dyr løp over veien rett fremfor meg. Da blir kisen svar skyldig.

 

Tja, det er vel du som får nakkesmellen med alt det negative det medfører, pluas papirmølle og verkstedbesøk. Er det virkelig verdt det?

 

Bedre å kun markere lett på bremsepedalen så bremselysene kommer på samtidig som du later som du justerer midspeilen i bilen. De fleste pleier å forstå det hintet og justere avstanden.

 

 

## unødvendig quoting fjernet av ilpostino ##

Endret av ilpostino
Lenke til kommentar

Trafikalsk klage på meg selv, med påfølgende lettelse:

 

Kaste meg (bil A) mellom to biler (bil B først, så bil C) som skal rett fram i en firearmet rundkjøring jeg skal til høyre i (alle skulle ut samme arm). Bil B stoppa på vei ut av rundkjøringen for fotgjengere, mens jeg var oppmerksom på om bil C var på trygg avstand til å kunne kjøre imellom, noe jeg mener bil C var. Da jeg kjørte inn i rundkjøringen fikk jeg såvidt med seg at bil B hadde stoppet, hogg på bremsen så hjula låste, og skremte antagelig både bil B og - C i tillegg til min samboer i passasjersetet.

 

Jeg mener min vurdering av avstand til bil C var korrekt, men at jeg burde vært mye mer oppmerksom på at bil B stoppet på vei ut av rundkjøringen.

 

Heldigvis gikk alt bra denne gangen!

Lenke til kommentar

Det plager meg litt at folk tror at tåkelyset bak alltid skal stå på så fort det er et snev av tåke.

 

Meg bekjent er det maks TO situasjoner en skal ha på tåkelys bak.

Det er i litt tett tåke på firefelts motorvei, og muligens på landevei om tåka er veldig tykk og det IKKE ligger noen bak deg.

 

Poenget med tåkelys er at du skal være synlig for raskere biler som kommer bakfra og ikke vet at du er der.

Når de først ligger bak deg så er de fullt klar over at du kjører forran de, og du trenger ikke ha det på.

Lenke til kommentar
Det plager meg litt at folk tror at tåkelyset bak alltid skal stå på så fort det er et snev av tåke.

Det plager meg *mye*.

Svært, svært mange bilister skulle ha vært fradømt tillatelsen til å ha pærer i tåkelysene.

 

Når jeg tar igjen (eller en sjelden gang blir forbikjørt) av biler med tåkebaklys på, så bruker jeg konsekvent å sette på hele lysorgelet jeg har fremme. Deretter ligger jeg "farlig nært" (ca 1,5 sek) en stund. Som regel stopper de og slipper meg forbi, eller de skjønner hintet og skrur av tåkebaklyset.

Lenke til kommentar

Tåkebaklys kan være nyttig når det ligger mye løs snø på veien også. 21W smelter seg bedre igjennom snøen som havner oppover bakluka enn 5W.

 

På min bil er det en mekanisk overføring i lysbryteren som gjør at samtidig som nærlysbryteren slås over fra parklys til OFF drar den med seg tåkebaklysbryteren om den står på, så det er vanskelig å beholde tåkebaklyset på over flere uker.

Endret av gxi
Lenke til kommentar
Når jeg har noen som ligger klint i akterspeilet mitt bruker jeg å plutselig bremse brått. Står i fare for at de smeller i baken min, men da får det så være slik, love sier at man skal ha en vis avstand til bilen forran, alt jeg trenger å si er at et dyr løp over veien rett fremfor meg. Da blir kisen svar skyldig.

Joda, man skal holde forsvarlig avstand til bilen foran. Men man skal heller ikke bråbremse helt uten grunn. Vet om tilfeller der sånne stunts har gått galt, og bilen foran har fått skyld med hjemmel i vtrl. § 3.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Folk som ikke bruker refleks.

Først etter at jeg tok førerkortet så forstod jeg hvor utrolig viktig det er. Har selv alltid brukt det da.

Jeg er helt enig, jeg har selv alltid brukt refleks, men jeg forstod aldri hvor viktig det er før jeg faktisk fikk lappen selv. Folk burde virkelig skjerpe seg, spesielt når de sender ut barna sine.

Og med det samme vi snakker om refleksbruk ... jeg lurer på hva syklistene tenker på når de legger seg ut på hovedveien en mørk kveld, i mørke klær og uten refleks og lys (kanskje med unntak av refleks på hjulene, men det hjelper svært lite i samme retning). Suicidal?

 

Jeg likte forresten den idéen om et speil som kan sprette opp bak på bilen, men jeg vil gjerne utvide forslaget til å også gjelde for dem med grovt feiljusterte lykter, samt de med xenon + tåke-/grøftelys :p

 

EDIT: Typo

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Enkelte innlegg er blitt redigert grunnet overdreven eller feil bruk av siteringsfunksjonen. Vær vennlig å passe på og sitere det du svarer på og ikke mer enn det. I utgangspunktet skal man ikke sitere mer enn maks to innlegg bakover. Dette for å gjøre det mest mulig oversiktlig. Ved sitering av veldig mye tekst, eller om bruker finner det nødvendig å sitere flere innlegg bakover, så oppfordres man til å bruke skjul-funksjonen.

 

Dette innlegget skal ikke kommenteres. Reaksjon på moderering gjøres eventuelt på PM. Tilbakemelding av generell karakter kan gjøres i Tilbakemeldinger om forumet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...