Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Og det kunne vært interessant å høre om noen vet om det er som Ziuuung sier, at det er nyere biler som har tåkelysene på hele tiden?

Det kan da ikke være lov? Nei, skeptisk..

Jeg vet at på flere nyere biler, ihvertfall Mercedes, lyser tåkelysene i svinger. Svinger du til venstre, skrur venstre tåkelys seg på.

Lenke til kommentar
@ perpyro og gxi:

 

Det er i alle fall grunn til å diskutere etter en eventuell smell. Skilting gjelder over vanlige trafikkregler. Sakens kjerne er om skiltet gir et påbud eller en informasjon. Noen som finner link? :)

Det er et informasjonsskilt.

 

http://www.adressa.no/forbruker/bil/article1186358.ece

 

Å kjøre i venstre felt er anbefalt når man kjører i en trearmet rundkjøring hvor de to andre armene er til høyre og rett fram. Men det er på ingen måte påbudt, kun anbefalt for å gi mest mulig smidig kjøremønster i slike rundkjøringer.

Lenke til kommentar
§ 3. Anvisninger

 

1. Anvisning gitt ved trafikklyssignal, offentlig trafikkskilt eller oppmerking på veg gjelder foran trafikkreglene.

 

Trafikkreglene sier at høyre felt alltid skal benyttes, dvs. at det vil være forbudt i utgangspunktet å ligge i venstre felt om man skal rett frem. Dersom dette skiltet bare var "til informasjon" ville det da vært forbudt å følge skiltet.

Lenke til kommentar
§ 3. Anvisninger

 

1. Anvisning gitt ved trafikklyssignal, offentlig trafikkskilt eller oppmerking på veg gjelder foran trafikkreglene.

 

Trafikkreglene sier at høyre felt alltid skal benyttes, dvs. at det vil være forbudt i utgangspunktet å ligge i venstre felt om man skal rett frem. Dersom dette skiltet bare var "til informasjon" ville det da vært forbudt å følge skiltet.

Det er litt andre regler som gjelder i rundkjøringer enn på vanlige. Det er fullt lovlig, og til og med anbefalt i visse situasjoner, å bruke venstre felt i rundkjøringen når man kjører rett fram.

Lenke til kommentar

Rundkjøringer er ikke nevnt et eneste annet sted enn selve skiltet som er definert som "Påbudt rundkjøring". Andre regler som gjelder der er da kun basert på hva som "er vanlig". Forøvrig, i en trearmet rundkjøring kan man når det er skiltet slik betrakte høyre felt som et avkjøringsfelt.

Lenke til kommentar
Og det kunne vært interessant å høre om noen vet om det er som Ziuuung sier, at det er nyere biler som har tåkelysene på hele tiden?

Det kan da ikke være lov? Nei, skeptisk..

Jeg vet at på flere nyere biler, ihvertfall Mercedes, lyser tåkelysene i svinger. Svinger du til venstre, skrur venstre tåkelys seg på.

 

Jeg finner det SVÆRT merkelig, men er ikke overrasket..

 

Det vil i såfall være brudd på regelverket hver eneste gang om man kjører med nær- eller fjernlys på samtidig.

Lenke til kommentar
Og det kunne vært interessant å høre om noen vet om det er som Ziuuung sier, at det er nyere biler som har tåkelysene på hele tiden?

Det kan da ikke være lov? Nei, skeptisk..

Jeg vet at på flere nyere biler, ihvertfall Mercedes, lyser tåkelysene i svinger. Svinger du til venstre, skrur venstre tåkelys seg på.

 

Jeg finner det SVÆRT merkelig, men er ikke overrasket..

 

Det vil i såfall være brudd på regelverket hver eneste gang om man kjører med nær- eller fjernlys på samtidig.

Nei, det er det ikke. Den typen lys er ikke tåkelys men "cornering lamps". Vet ikke hva de kalles i Norge, men de er godkjent igjennom EU/ECE, så det spiller ikke noen rolle. De kan sansynligvis kombineres med tåkelys, hvor av de både er merket B(tåkelys) og K(cornering lamps). Kravene for slike lykter er som følger:

- De skal bare virke i hastigheter under noe rundt 40km/t (husker ikke helt, kan finne frem om nødvendig).

- De skal bare virke sammen med nærlys.

- De skal fungere slik at de enten slås på avhengig av blinklys, eller basert på vinkelen til rattet. Kun èn av dem skal da slå seg på og de skal slå seg av når rattet retter seg opp eller blinklys slås av.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Begynner å bli temmelig lei av personer som ligger mer på galsiden enn rettsiden av veien samt kutter svinger så det jomer etter seg. Har mang en gang blitt presset utenfor asfaltkanten fordi enkelte ikke klarer å holde sida si.

 

Og hva er det med disse fjompene i store SUV biler / firhjulstrekkere (hva enn man kaller dem)? Stor bil skal de ha men å vite hvordan man kjører den er noe annet. Disse ligger oftest midt på veien, kutter svinger og oppfører seg som om de nå eier veien. Vet mange sier at det er anerledes å kjøre slike biler i forhold til normale biler. Om så stemmer vil jeg si de burde velge seg en bil de faktisk klarer å kjøre.

 

En annen ting som nå irriterer meg grønt er idioter uten refleksvest. Holdt på å meie ned en av disse susidale idiotene en kveld da jeg kom kjørende. Var et svingete parti, det regnet som fy og blåste gjorde det og. Da jeg kom rundt svingen var jeg bare meter fra å kjøre ned denne idioten som var ikled svart på envær liten bit av kroppen. Og refleks? Nei, ikke noe. Hadde jeg hadt mer fart ville jeg kjørt ned denne komlingen. Er jeg i rette humør en kveld blir jeg å stoppe å spørre hva det er som jepler med forstanden deres at de beveger seg ut på en slik måte uten refleks. Er jo ren og skjær idioti som fortjener en god ramling over trynet med en jernstang. Å banke vett i folk må vel fungere.

Lenke til kommentar

Angående rundkjøringer: Rundkjøringer.PDF

 

Som nylig nevnt: "speilene" langs veikanten!

 

Å møte på nyere skilter langs veikanten oppleves omtrent som å bli blendet speil dersom du kjører med noe annet enn nærlys i mørket, og jeg tar som en selvfølge at jeg skal kunne kjøre med fjernlys for å se ordentlig en mørk, våt høstkveld/-natt!

Endret av Dunsay
Lenke til kommentar

Er det bare meg eller er folk generelt i Stavanger området EKSTREMT dårlig til å kjøre i rundkjøringer? Særlig når det kommer til å gi tegn.. De blinker seg inn i rundkjøringa, men ikke ut. De blinker heller ikke når de skal rett frem og en sjelden gang når de skal til høyre.. :no:

Lenke til kommentar
Blir dte ofte skylddeling om man ligger i ytterste ringen og blir påkjørt fra venstre?

Det burde være soleklart hvem sin skyld det var i hvertfall.

Det kommer ann på situasjonen, du har vikeplikt når du skal skifte felt og du har vikeplikt fra venstre. Hvis jeg ligger i den innerste fila og skal rundt hele rundkjøringen. Den "avkjørselen" før jeg skal kjøre av står det en jævel som bykser uti veien i ytterste fila. Dermed blokerer han for meg den veien jeg skal ut, enda jeg var i rundkjøringen lenge før han.

 

Jeg kommer fra hans venstre side og han har dermed vikeplikt, han lå i motsatt fil og jeg har derfor vikeplikt pga feltbytte. Sånn egentlig hadde det isåfall ikke vært min feil, men det blir isåfall ord mot ord og vanskelig og bevise og utfallet kan fort bli skylddeling, jeg tar ikke sjansen ihvertfall og holder meg unna sånne aper.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...