Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det er vel lov med tåke + parklys så lenge det er lyst ute.

 

Helt riktig dette også. Kun i den kombinasjonen. Har lest på et annet forum at enkelte bruker denne kombinasjonen fordi de skal spare på xenonpærene. Sukk.

 

Og når vet man egentlig når man skal bytte over igjen på kvelden? Sitter man med en tabell over solnegang i bilen? Her tror jeg det er mange som glemmer seg.

 

Å kjøre med tåkelys når det ikke er tåke er som å kjøre med nødblink bare for å være tøff spør du meg. Så står det jo også bra tydelig i veitrafikkloven (tror jeg) at man skal bruke lysene til det de var ment.

 

NAF om lysbruk.

Lenke til kommentar
OT. Jeg personlig syns mange biler ser litt "tøffere" ut med tåke- og parklys. Vet ikke hvorfor.

 

 

He he, du og alle som kjører med det. Det ser kanskje tøft ut (jeg syns ikke det for the record), men grøftelys forann på en våt vei en mørk kveld skaper en "vegg" effekt av lysene, slik at man vanskelig ser forbi den møtende bilen. Pluss at det blender en del. Men så lenge det ser kult ut...

Lenke til kommentar

Jeg skal innrømme at det hender jeg kjører parklys og tåkelys, men så er det også kun på lyse dagen, i finvær osv når jeg er 100% sikker på at dette ikke er til annet enn mental plage for andre.

Ja, jeg har xenon, men har aldri tenkt på det å faktisk spare på dem.. interessant tanke :p

 

Og det kunne vært interessant å høre om noen vet om det er som Ziuuung sier, at det er nyere biler som har tåkelysene på hele tiden?

Det kan da ikke være lov? Nei, skeptisk..

 

Anyway, det Kanoner sier er rett. I mørket, og spesielt i regnvær og på våt asfalt, skaper kombinasjonen tåkelys og nærlys og i mange tilfeller bare tåkelys og parklys en uheldig effekt som blender andre trafikanter. Det er mange som nekter å innse dette, og kjører på som om de var alene på veien - de burde vært bura inne for å sette eget og andres liv i fare i trafikken.

 

Når det gjelder å definere når det er "lysdag" og når det blir kvelden og tåkelys ikke lengre er lov, mener jeg det er best å safe. Uansett skal man ta hensyn til andre rundt seg også. Jeg dreper tåkelysene svært tidlig på ettermiddagen, og bruker dem ikke i det hele tatt om det er vått.

Endret av jonlem
Lenke til kommentar
Måtte bråbremse midt i en rundkjøring idag. En 2felts rundkjøring med 3 armer og skiltet bruk av innerfeltet til kjøring rett fram. En idiot hadde visst oversett skiltet totalt... Irriterende.

Det skiltet er et informativt skilt og ikke en komando.

Om noen velger og følge vanlige rundkjøringsregler har de ikke brutt noe regler og skulle det smelle er det de vanlige reglene som gjelder, altså ligger man innerts i rundkjøringa har man vikeplikt for de i ringen uttafor.

Har vært en case om dette i Trondheim grunnet rundkjøringer med informasjonsskilt om kjøremønster.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...