Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Det letter trafikkflyten betraktelig.

 

Er ikke det en god nok grunn?

Uenig.

 

Dersom alle hadde blinket til venstre hadde det vært positivt for flyten, men fordi bare noen få gjør det, opplever jeg at blinkingen har motsatt effekt. Folk blir rett og slett usikre. Kan ta et eksempel, jeg brukte venstreblinking i en relativt oversiktelig rundkjøring med kun ett felt en gang. Opplevde da at bilen ved neste utkjørsel kjørte ut i rundkjøringen slik at jeg nesten traff ham. Han hadde misforstått, og trodde jeg blinket ut ved første utkjørsel, typisk blinket feil vei eller noe.

 

Så lenge det hersker så mye usikkerhet bruker i alle fall ikke jeg venstreblinking...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Øvekjørte i dag, og var etter en buss, bussen begynte å blinke ut, etter å ha sluppet ut folk fra bussen, da jeg var rett bak den (2/3m) og hadde en fart på rundt 35 kmt. Men den idioten av en sjåfør gadd vist ikke å følge den elementære regelen" Ikke skap fare" og kjørte ut. var bare 1 meter ifra kollisjon med en forbanna mor ombord.

(Et spørsmål ang. buss og det at den blinker ut. Det er vel 3 blink før man får vikeplikt for bussen?)

Lenke til kommentar

Har aldri hørt om den 3 blink regelen, men bussen har ikke påkjørselsplikt i på veier under eller over 60km/t. Men om du kjører rundt 30 km/t forbi bussen som jeg lærte på trafikkskolen så du har tid til å stoppe for fotgjengere som plutselig går ut foran bussen.

 

Som du skriver der oppe så ser det jo ut som at bussjåføren gjør en feil og bare slenger seg ut.

Lenke til kommentar

Som Jann - Ove sier, busser er store og skumle, og de fleste av oss vil være taperen i en evt kollisjon med en buss.

 

Personlig har jeg lært meg til å være forberedt på alle mulige krumspring fra dem, og det går som oftest temmelig greit - det er bare et spørsmål om å være forberedt.

 

Jeg har respekt for bussjåførene, de må virkelig slite endel med egoistiske nordmenn som ikke innser at

1. De har vikeplikt for bussen når fartsgrensa er 60 eller lavere

2. Det kan være litt mer kinkig å ratte buss enn en 3 m lang micra e.l...

 

Prinsippet med at "jeg skal først frem" gjelder for sjokkerende mange mennesker.

 

Dog, selvfølgelig, det hadde vært hyggelig om flere av bussjåførene lærte seg å gi signal på et skikkelig vis, absolutt. De fleste fikser det ganske bra, men det er jo alltid noen..

 

Men jeg lurer, gjelder dette med vikeplikt for buss kun i forbindelse med holdeplass?

Eller vil det gjelde også i et evt kryss, og gå over høyreregelen feks?

 

Jeg har opplevd tilløp til panikk bak meg når jeg bremser ned for å slippe fram bussen et par steder i nærområdet her, og det finner jeg en smule snodig.

Om man nå ikke nødvendigvis har vikeplikt, så er det da ikke forbudt å være litt grei? Eller?

 

 

Så, når jeg først er i gang på klagemuren..

 

Hva er problemet til folk når det kommer til å stå i kø på bensinstasjonen?

Hvorfor er det sånn at XC90 går foran min V40 i køa til pumpene, selv om jeg har stått og ventet, pent og pyntelig, mye lengre enn Mr Middelaldrende Desperado i XC90 og X5?

Hva er problemet med å følge sunt bondevett og normal høflighet?

 

Jiiiz!

Endret av jonlem
Lenke til kommentar

Regel om vikeplikt for buss gjelder bare for holdeplass og lomme. Uansett fraråder jeg "væregrei"-tanker generelt sett. Jeg hater det hver gang noen står foran meg og lager kø fordi de vil "være grei" med noen og slipper dem over uten å i det hele tatt tenke på at f.eks en vei er forkjørsvei av en grunn, gangfeltet 10 meter fremfor på veien er der av en grunn og folk som kan gå over veien kan gå 20 meter, osv. Det går an å bruke sunn fornuft også.

Lenke til kommentar

Jeg vil da virkelig mene det er et snev av sunn fornuft å være litt grei med bussen som (sannsynligvis) er full av folk som også gjerne vil hjem til middag, som har ei rute og en tidsplan å følge, når ikke det koster meg mer enn en 3-4 sekunder ekstra luke til bilen foran. Det er ikke verre enn det. Jeg ser ikke problemet.

Jeg har en følelse av å ha vært gjennom den diskusjonen før, gxi.. :p

 

Når det gjelder gangfelt, har man såvidt jeg vet plikt til å stoppe hvis folk skal over.

Lenke til kommentar

Med gangfeltbiten mener jeg folk som slipper folk over veien der det IKKE er gangfelt, men det eksisterer gangfelt innen kort avstand i begge retninger. Spesielt små unger som absolutt ikke bør LÆRES opp til at man kan gå over hvor som helst når som helst og alle vil være greie..

 

Busser er pliktig til å følge normale trafikkregler som alle andre. Dersom de 50 personene inne ikke klarer å vente på det, så får de finne seg et bedre transportmiddel eller det bør lages bedre veier som klarer å ta unna for trafikken.

Lenke til kommentar

Jajo, greit det med å slippe folk over om det finnes gangfelt i umiddelbar nærhet, men..

 

Og greit nok at bussen må følge trafikkreglene som alle andre, jeg sier ikke noe på det.

Jeg bare ser ikke problemet med å være grei i ny og ne. Men man ser jo selvfølgelig an trafikken. Vet jeg at det er kilometervis med kø bak meg, så ser jeg etter muligheter til å hjelpe andre fram - fordi jeg vet det er sabla irriterende å tilbringe ettermiddagen med å vente på at det skal bli klart, gjerne fra begge sider samtidig om du er så uheldig å ha behov for å svinge til venstre..

 

Selvfølgelig er det en grunn til at enkelte veier er forkjørsveier, men det opphever ikke regelen om å kjøre hensynsfullt og aktpågivende?

Lenke til kommentar
Men jeg lurer, gjelder dette med vikeplikt for buss kun i forbindelse med holdeplass?

Eller vil det gjelde også i et evt kryss, og gå over høyreregelen feks?

Gjelder kun ut fra busstopp. Men der er det så absolutt vikeplikt, så de som kjører på når en buss blinker seg ut (i 60-sone eller lavere) bryter trafikkreglene.

 

Uansett fraråder jeg "væregrei"-tanker generelt sett. Jeg hater det hver gang noen står foran meg og lager kø fordi de vil "være grei" med noen og slipper dem over uten å i det hele tatt tenke på at f.eks en vei er forkjørsvei av en grunn, gangfeltet 10 meter fremfor på veien er der av en grunn og folk som kan gå over veien kan gå 20 meter, osv. Det går an å bruke sunn fornuft også.

Tja. Enig i å slippe fram helt unødvendig bare for å være grei er unødvendig. Men ta for eksempel et kryss på en forkjørsvei midt i rushtiden, hvor det er lang kø både på forkjørsveien og inn på forkjørsveien (fordi det er enda et kryss i enden av forkjørsveien, 200 meter lengre ned). Der kan de som ikke er på forkjørsveien risikere å bli ventende leeenge hvis de ikke blir sluppet fram av noen. Da ser jeg egentlig ikke helt det store problemet med å slippe inn 2-3 biler på forkjørsveien når man står i kø selv uansett.

 

Og ta for eksempel buss. Jeg er enig i at man ikke skal slippe de fram bare for å være snill. Men de er mye større, tyngre å manøvrere og trenger større snuplass. Så i situasjoner hvor det er helt tydelig at busser kommer til å slite hvis man ikke gir dem litt ekstra rom (oppoverbakke på glattisen, smale flerfelters kryss hvor bussen kanskje trenger litt ekstra plass på siden fordi de "slår ut" når de svinger, rundkjøringer hvor en buss kan trenge å bruke begge feltene, osv) så synes jeg det er greitt å slippe dem litt ekstra fram. Samme for trailere.

Endret av A-Jay
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Og nå hater jeg vegvesenet, igjen.

Hver høst hater jeg vegvesenet.

Det skulle vært faens ulovlig å sette opp speil i veikanten(les: trafikkskilt)!

 

De gamle skiltene er greie, men de nye reflekterer så mye at jeg må blende ned for å i det heletatt se noe som helst.

Særlig i svinger, med slike krapp-sving skilt, og biler i møte, så kjører jeg så og si i blinde. Stakkars den fotgjenger som går langs slike veier en mørk og rengtung høstkveld, om han overlever har han gud på sin side.

 

 

Kan vegvesenet anmeldes for slikt?

Om jeg hadde satt opp noe i veien som blendet sjåførene hadde jeg helt sikkert blitt anmeldt.

Lenke til kommentar

Må jo tenke på stakarene i en gammel VW Polo fra 1985 som ikke har byttet pærer de siste 5 årene samt har lykteglass som ikke lyser igjennom.. og atpåtil har justert lysene sine nedover..

 

Jeg er forøvrig ganske enig. Er endel skilt, spesielt de gule midlertidige, som er umulig å se hva som står på fordi de reflekterer så ufattelig mye lys... og jeg har ikke engang montert noe ekstra fjernlys på bilen enda.

 

Endel av de refleksstavene som de bruker der veien har rast ut eller lignende er ganske ekstreme også, og verst er slike store gule skilt som stolt viser frem at et veiprosjekt som skulle vært gjort for 30år siden endelig kommer om 5 år..

 

Og når man først er inne på det, så har man tunneler som er så ekstremt opplyst at man blir blendet av det og ikke ser en dritt når man kjører ut av dem.

Endret av gxi
Lenke til kommentar

Jada, det er greit at skiltene har gode reflekser. Men her om dagen ble jeg skremt.

 

Jeg møtte et langt følge med biler inn mot en krapp venstresving. Siste bilen i følget møtte jeg midt i svingen, som ble gradvis krappere. Jeg hadde da ganske redusert syn, takket være alle lysene man får inn i synsfeltet når man svinger på den måten, og skrudde på fulltlyset for å endelig se noe.

Det eneste jeg så var to slike svarte og gule piler oppå hverandre, og ikke noe annet. Skrudde fort av fulllyset og så overhode ingenting annet enn "arrene" av de gule pilene på øyet. Hadde pent lite annet valg enn å roe helt ned for å få igjen synet, men de sekundene det tok kjørte jeg praktisk talt i blinde.

 

Jeg har relativt gode lys på bilen, til å ha en bil fra 94, men trodde virkelig aldri dette skulle være noe handicap i nattemørket.

 

 

 

Og han nissen i poloen skulle ikke fått lov å kjøre i nattemørket.

 

Edit: Vil også påpeket at det duskregnet den kvelden, så mangel på refleksjoner var det langt i fra.

Endret av lockdog
Lenke til kommentar

I kveld regnet det mye. Så mye at det ofte ble bruk for hakk nr. 3 på vindusviskerne.

 

Selvfølgelig blir jeg liggende bak en eller annen sinke med tilhenger og gammel bil. Greit. Sinken mangler visst fjærnlys, ikke greit. Hvordan skal man kunne planlegge en forbikjøring om man ikke ser veien framover? :wallbash: Ikke greit. Etter en stund klarte jeg å komme meg forbi, og da ser jeg at sinken mangler venstre lys. Ikke rart det var vanskelig å se veien framover. Huff.

 

Tåkelysmisbrukere irriterer meg. Mørkt og bløtt - oj, da skrur vi på tåkelyset i tilleg til nærlyset. :wallbash: Flertallet av de jeg møtte gjorde slik. :(

Lenke til kommentar

Når folk foran meg ikke bruker fjernlys, så lyser jeg opp veien for "dem" (dvs. meg..) med mine egne fjernlys. Er totalt håpløst i vertfall å få til en forbikjøring når det bare er svart foran.

 

I det siste har jeg sett par som kjører på veier langt fra folk (dvs. ingen gatelys) i kraftig regnvær og svartmørkt.. uten å ha nærlys i det hele tatt. De har kun fjernlys, så når de må slå dem av kan jeg tenke meg til at de ser sånn ganske nøyaktig null.

Endret av gxi
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...