Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Dubious skrev (18 minutter siden):

Når Acciona fikk anbudet for ny vei mellom Ranheim og Stjørdal så skulle veien koste 6 milliarder, nå estimerer de 9 milliarder, og det med en mulig redusert hastighet på deler av strekningen. 

Skulle vært ferdig i 2025, nå kanskje i 2027. 

Det er billistene som skal betale for denne flausen. 

Hent en haug med kinesere, så ordner de dette på 20 minutter...

St.vegvesen;  Èn står med en spade i hånden, uvirksom naturligvis. Og to sitter på ræva og røyker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Sovna skrev (På 26.3.2025 den 18.45):

*snip*

Blindsone vinklet speil tror jeg ikke bybussene har uten å være for sikker. Da ligger det også et ulykkes potensiale der.

Da har du ikke sett hvilke verktøy dagens bussjåfører har til rådighet. Jeg har familiemedlemmer som er i den alderen hvor det å sitte først i bussen er det beste som kan skje i løpet av dagen, så jeg har fått med meg det meste der fremme :)

De har 360-graders live kameraer rundt hele bussen, samt et "trafikklys" som viser en person i gult eller rødt, alt ettersom hvor nære de er bussen på utsiden. Disse kameraene har fisheye linser, så de har meget god oversikt over et stort område rundt bussen.

I tillegg har de en GPS sak som forteller de på sekundet hvordan ruta skal kjøres. Denne vises som en stolpe, som er rød hvis du ligger foran skjemaet, og grønn så lenge du ligger bak skjema. Så godt som alle sjåfører ligger godt på grønn merker jeg, sikkert fordi det er krise om bussene skulle gått før oppsatt avgang.

Bussene har altså en hel haug av hjelpemidler, ikke bare for å forhindre ulykker, men også for å hjelpe sjåførene med best mulig trafikkavvikling.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
RookieNO skrev (6 timer siden):

Da har du ikke sett hvilke verktøy dagens bussjåfører har til rådighet. Jeg har familiemedlemmer som er i den alderen hvor det å sitte først i bussen er det beste som kan skje i løpet av dagen, så jeg har fått med meg det meste der fremme :)

De har 360-graders live kameraer rundt hele bussen, samt et "trafikklys" som viser en person i gult eller rødt, alt ettersom hvor nære de er bussen på utsiden. Disse kameraene har fisheye linser, så de har meget god oversikt over et stort område rundt bussen.

I tillegg har de en GPS sak som forteller de på sekundet hvordan ruta skal kjøres. Denne vises som en stolpe, som er rød hvis du ligger foran skjemaet, og grønn så lenge du ligger bak skjema. Så godt som alle sjåfører ligger godt på grønn merker jeg, sikkert fordi det er krise om bussene skulle gått før oppsatt avgang.

Bussene har altså en hel haug av hjelpemidler, ikke bare for å forhindre ulykker, men også for å hjelpe sjåførene med best mulig trafikkavvikling.

Det virker som at de har blitt opplaert til aa vise stor takknemlighet, naar du hjelper dem, stopper og slipper dem til, uten at du maa, i kryss og saant.

Blinker  til og med med, med noedblinken, for aa si takk. 😀

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
RookieNO skrev (7 timer siden):

Da har du ikke sett hvilke verktøy dagens bussjåfører har til rådighet. Jeg har familiemedlemmer som er i den alderen hvor det å sitte først i bussen er det beste som kan skje i løpet av dagen, så jeg har fått med meg det meste der fremme :)

De har 360-graders live kameraer rundt hele bussen, samt et "trafikklys" som viser en person i gult eller rødt, alt ettersom hvor nære de er bussen på utsiden. Disse kameraene har fisheye linser, så de har meget god oversikt over et stort område rundt bussen.

I tillegg har de en GPS sak som forteller de på sekundet hvordan ruta skal kjøres. Denne vises som en stolpe, som er rød hvis du ligger foran skjemaet, og grønn så lenge du ligger bak skjema. Så godt som alle sjåfører ligger godt på grønn merker jeg, sikkert fordi det er krise om bussene skulle gått før oppsatt avgang.

Bussene har altså en hel haug av hjelpemidler, ikke bare for å forhindre ulykker, men også for å hjelpe sjåførene med best mulig trafikkavvikling.

Oj det var ikke småtteri. Og da enda større grunn til å gølve en bussjåfør som hiver seg ut uten blinklys. Jeg kjørte lenge etter en bybuss i Oslo. Det var ingen bruk av blinklys. Hverken inn eller ut fra holdeplass. Jeg kjente litt irritasjon og ringte opp vaktleder hos busselskapet. Han takket. Det var så mye meldinger og klager på sjåføren fra både passasjerer og bilister. Han ga faen i det meste. Iflg vaktleder var det snart over for denne sjåførens buss-karriere..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
qualbeen skrev (21 timer siden):
Matsemann skrev (22 timer siden):

så lar de bussen beholde "plassen sin" i køen, så den ikke må stampe bak masse biler i rushen.

Jeg forstår idéen. Jeg forstår at noen tror dette er lurt. 

Det de fleste ser ut til å ha glemt, er at det er litt mer enn én eneste buss i trafikken. 

Når alle kjøretøy bak en stoppende buss må stanse og vente, så betyr det også at samtlige busser bakenfor må stanse og vente. Alle som sitter ombord på busser som kjører traséer med slike håpløse stopp-felt, må altså vente unødvendig. 

Det er altså et elendig tiltak, som eneste utfall er å gjøre reisen lenger for alle! Både bilister og busspasasjerer bruker mer tid på samme strekning, når ordinære lommer erstattes av slike stopp-lommer. 

Jeg forstår idéen. Jeg forstår at noen tror dette du skriver stemmer ( 🙃). Men det er bare fordi man ikke har evnet å tenke ett hakk lenger frem og ser hvordan det utspiller seg i praksis over tid. Du har basert deg på et premiss om at det er kø bakover som gjør at bussene bak blir hindret, men visst glemt køen fremover. Da faller jo hele resonnementet ditt i grus.

Her, jeg tegnet det for deg:

busslomme.png.3a5f92e4c60a328f9da6a65d2a79c27c.png

Når det er en busslomme, kommer de gule bilene bak forbi. De kjører derimot fortsatt i samme kø, og det som skjer er bare at bussen har mistet mange plasser. Sammenlign med når det ikke er busslomme:

ikke_busslomme.png.2cdd6e6f5489d3d16116c2cd38b167b9.png

Bussen stopper, og bilene foran fortsetter. Men når bussen kjører igjen tar den raskt igjen køen foran.
For bussen: Den er mye lenger frem i køen i alternativ 2.
For bilene bak bussen: Noen er bare en busslengde bak det de ville vært (de som kom forbi bussen), mens for de lenger bak er de på akkurat samme plass. Enhver farlig forbikjøring av bussen er derfor bare idiotisk da de uansett møter på samme kø som er foran dem.
For en buss lenger bak: Køen har beveget seg akkurat like langt, den taper derfor ikke noe tid på alternativ 2.

Jeg tror de som planlegger og har simulert dette vet hva de driver med :)

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 4
Lenke til kommentar
Sovna skrev (16 timer siden):

Håper det må være kronestykkene du refererer til. For hvis det er noe annet av det han sier så er det nok du som har bodd under en stein i 20 år.

Når var det du så noen fornye et månedskort på transporten de siste 50 år.

Når det gjelder bilister som tar farlige forbikjøringer observeres det hver dag.

Har ikke sett noen kjøpe billett på kollektivtransport de siste 10 år. (med unntak av flybuss)

Lenke til kommentar
qualbeen skrev (16 timer siden):

Neida. Bare hver dag. 🙄

Men ok, tante Olga som skal betale med mynter ser vi ikke. Det var en metafor. 

Selv om 95% av passasjerene hopper inn og ut, effektivt og greit, uten å tilføre unødvendig med ventetid, så er det alltid en og annen med særlige behov.

Kanskje er det rullestolrampe som må på plass. Kanskje er det noen som er særs utstø, og som må få satt seg før det er forsvarlig for sjåfør å reise videre. Kanskje bare en turist med tusen spørsmål til sjåføren? Eller et nødvendig sjåførbytte som må skje? 

Uansett grunn, og uansett hvor god eller dårlig du og jeg måtte mene grunnen er: innimellom står bussene lenger enn normalt ved et stopp. 

Gjett om ikke det skaper irritasjon og posielt farlige situasjoner bak?!

Og tror du ikke på at alle, også andre busser, blir stående ganske så stille, når bussen foran sperrer et helt felt. 😉

Og ofte er det noen som kjører matpakken sin , slik at de andre blir stående stille.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Matsemann skrev (1 time siden):

Jeg forstår idéen. Jeg forstår at noen tror dette du skriver stemmer ( 🙃). Men det er bare fordi man ikke har evnet å tenke ett hakk lenger frem og ser hvordan det utspiller seg i praksis over tid. Du har basert deg på et premiss om at det er kø bakover som gjør at bussene bak blir hindret, men visst glemt køen fremover. Da faller jo hele resonnementet ditt i grus.

Her, jeg tegnet det for deg:

busslomme.png.3a5f92e4c60a328f9da6a65d2a79c27c.png

Når det er en busslomme, kommer de gule bilene bak forbi. De kjører derimot fortsatt i samme kø, og det som skjer er bare at bussen har mistet mange plasser. Sammenlign med når det ikke er busslomme:

ikke_busslomme.png.2cdd6e6f5489d3d16116c2cd38b167b9.png

Bussen stopper, og bilene foran fortsetter. Men når bussen kjører igjen tar den raskt igjen køen foran.
For bussen: Den er mye lenger frem i køen i alternativ 2.
For bilene bak bussen: Noen er bare en busslengde bak det de ville vært (de som kom forbi bussen), mens for de lenger bak er de på akkurat samme plass. Enhver farlig forbikjøring av bussen er derfor bare idiotisk da de uansett møter på samme kø som er foran dem.
For en buss lenger bak: Køen har beveget seg akkurat like langt, den taper derfor ikke noe tid på alternativ 2.

Jeg tror de som planlegger og har simulert dette vet hva de driver med :)

Du burde lage et forslag med en irritert bilist som kjører forbi og lager en ulykke.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Barny Aråstad skrev (22 minutter siden):

Har ikke sett noen kjøpe billett på kollektivtransport de siste 10 år. (med unntak av flybuss)

Jeg reiser såpass sporadisk med buss at jeg kjøper fortsatt billett på bussen når jeg går ombord. Gjorde det sist for omtrent 3 måneder siden, sammen med kompiser.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (1 minutt siden):

Jeg reiser såpass sporadisk med buss at jeg kjøper fortsatt billett på bussen når jeg går ombord. Gjorde det sist for omtrent 3 måneder siden, sammen med kompiser.

Greit å avklare at man snakker om forskjellige tjenester her. Busser og t-baner i Oslo har ikke kunnet ta i mot kontanter siden 2010.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Endelig har det meste av snøen forsvunnet, dog, den i grøften var skummel for syklisten jeg ble liggende bak for en time siden.

For all del. Å sykkle så nært midtstripen som overhodet mulig, på en godt trafikert europavei, det er lurt.

Fikk nå vist av sin latexkledde stuss da iallefall.. Politi kontaktet.

Endret av Duriello
Diverse skriveleifs
Lenke til kommentar
Duriello skrev (1 time siden):

For all del. Å sykkle så nært midtstripen som overhodet mulig, på en godt trafikert europavei, det er lurt.

Det er faktisk det, for enkelte bilister gjør dessverre sport ut av å presse syklister mest mulig ut av veien, og greia er at samme hvor vi ligger i veien så er det meningen at forbikjørende skal legge seg ut i et annet kjørefelt for å kjøre forbi, samme vis som man gjør en helt normalforbikjøring, legger vi oss ut mot midten så har vi det minste et sted å gjøre av oss, kort sagt dette er ikke noe syklister gjør for å irritere, men for vår egen sikkerhet. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (7 minutter siden):

Det er faktisk det, for enkelte bilister gjør dessverre sport ut av å presse syklister mest mulig ut av veien, og greia er at samme hvor vi ligger i veien så er det meningen at forbikjørende skal legge seg ut i et annet kjørefelt for å kjøre forbi, samme vis som man gjør en helt normalforbikjøring, legger vi oss ut mot midten så har vi det minste et sted å gjøre av oss, kort sagt dette er ikke noe syklister gjør for å irritere, men for vår egen sikkerhet. 

Og mopedister bør absolutt gjøre det samme. Det lærte jeg mine ungdommer å gjøre når de var i moped-alderen.

Jeg gjorde det selv når jeg var i moped-alder, men min moped gjorde lett over <HOST> 100 km/t. 😉

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Matsemann skrev (5 timer siden):

Jeg forstår idéen. Jeg forstår at noen tror dette du skriver stemmer ( 🙃). Men det er bare fordi man ikke har evnet å tenke ett hakk lenger frem og ser hvordan det utspiller seg i praksis over tid. Du har basert deg på et premiss om at det er kø bakover som gjør at bussene bak blir hindret, men visst glemt køen fremover. Da faller jo hele resonnementet ditt i grus.

Her, jeg tegnet det for deg:

busslomme.png.3a5f92e4c60a328f9da6a65d2a79c27c.png

Når det er en busslomme, kommer de gule bilene bak forbi. De kjører derimot fortsatt i samme kø, og det som skjer er bare at bussen har mistet mange plasser. Sammenlign med når det ikke er busslomme:

ikke_busslomme.png.2cdd6e6f5489d3d16116c2cd38b167b9.png

Bussen stopper, og bilene foran fortsetter. Men når bussen kjører igjen tar den raskt igjen køen foran.
For bussen: Den er mye lenger frem i køen i alternativ 2.
For bilene bak bussen: Noen er bare en busslengde bak det de ville vært (de som kom forbi bussen), mens for de lenger bak er de på akkurat samme plass. Enhver farlig forbikjøring av bussen er derfor bare idiotisk da de uansett møter på samme kø som er foran dem.
For en buss lenger bak: Køen har beveget seg akkurat like langt, den taper derfor ikke noe tid på alternativ 2.

Jeg tror de som planlegger og har simulert dette vet hva de driver med :)

Hvor er de andre bussene? Hele premisset mitt er at køen består av flere busser. 

Passasjerer på bussene bak, må - som alle andre - stå stille og vente på første buss. Hele tiden. 

Dersom hver eneste passasjer er smidig, og det aldri blir et lengre opphold på bussholdeplass, så, tja, kanskje de bak tåler ventingen. 

Et annet moment illustrasjonen din hopper over, er kryss. Vil bussen klare å ta igjen sin plass i køen, eller har de plassene allerede blitt fylt opp av «matpakkekjørere» fra lokale sideveier?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Matsemann skrev (6 timer siden):

Jeg forstår idéen. Jeg forstår at noen tror dette du skriver stemmer ( 🙃). Men det er bare fordi man ikke har evnet å tenke ett hakk lenger frem og ser hvordan det utspiller seg i praksis over tid. Du har basert deg på et premiss om at det er kø bakover som gjør at bussene bak blir hindret, men visst glemt køen fremover. Da faller jo hele resonnementet ditt i grus.

Her, jeg tegnet det for deg:

busslomme.png.3a5f92e4c60a328f9da6a65d2a79c27c.png

Når det er en busslomme, kommer de gule bilene bak forbi. De kjører derimot fortsatt i samme kø, og det som skjer er bare at bussen har mistet mange plasser. Sammenlign med når det ikke er busslomme:

ikke_busslomme.png.2cdd6e6f5489d3d16116c2cd38b167b9.png

Bussen stopper, og bilene foran fortsetter. Men når bussen kjører igjen tar den raskt igjen køen foran.
For bussen: Den er mye lenger frem i køen i alternativ 2.
For bilene bak bussen: Noen er bare en busslengde bak det de ville vært (de som kom forbi bussen), mens for de lenger bak er de på akkurat samme plass. Enhver farlig forbikjøring av bussen er derfor bare idiotisk da de uansett møter på samme kø som er foran dem.
For en buss lenger bak: Køen har beveget seg akkurat like langt, den taper derfor ikke noe tid på alternativ 2.

Jeg tror de som planlegger og har simulert dette vet hva de driver med :)

(Edit: Ser at Qualbeen er inne på mye av det samme.)

Dette ideelle bildet stemmer ikke i virkeligheten.
Det du ikke har med her er den økte køen bak bussen ved at man holder igjen trafikken. 
Stopp og stans skaper mer kø bakover. Man skulle tro at køen bak bare "tar igjen", men dette skjer ikke i praksis. På en helt rett vei hadde dette skjedd til en viss grad, men i reell trafikk skal ikke alle bilene rett frem på den samme veien og effektene bakover forsterkes. Samme grunn til at det å lage luker i køen for å "jevne ut farten" er med på å gi mer kø.

Dette vil da også gå utover over bussene som kommer bak, som da blir mer forsinket.
 

Endret av KalleKanin
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
4 hours ago, Duriello said:

Endelig har det meste av snøen forsvunnet, dog, den i grøften var skummel for syklisten jeg ble liggende bak for en time siden.

For all del. Å sykkle så nært midtstripen som overhodet mulig, på en godt trafikert europavei, det er lurt.

Fikk nå vist av sin latexkledde stuss da iallefall.. Politi kontaktet.

Är ibland det enda sättet som finns för att undvika farliga och skumla omkjörningar fra bilister. 

Du kan testa själv att ligga på sidan av veien i lös grus och se hur det känns når busar och bilar passar dig vid mötande trafikk.   

Syklade till jobb fra några uker sen. Sykkelfeltet var dåligt bröytat och det var spårigt. Dum som jag var försökte jag endå sykla der ett tag men efter bara några meter kom den första idiotiska omkjörningen med alldeles för lite marginal, framför allt för att det er möjligt att skli med sykkel i spårad snö och höger kanten var osykkelbar. 

Blev sykling mitt i veien efter det. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
fredrik2 skrev (25 minutter siden):

Är ibland det enda sättet som finns för att undvika farliga och skumla omkjörningar fra bilister. 

Du kan testa själv att ligga på sidan av veien i lös grus och se hur det känns når busar och bilar passar dig vid mötande trafikk.   

Syklade till jobb fra några uker sen. Sykkelfeltet var dåligt bröytat och det var spårigt. Dum som jag var försökte jag endå sykla der ett tag men efter bara några meter kom den första idiotiska omkjörningen med alldeles för lite marginal, framför allt för att det er möjligt att skli med sykkel i spårad snö och höger kanten var osykkelbar. 

Blev sykling mitt i veien efter det. 

Jeg treffer kanskje ikke blink på deg akkurat. Men jeg har aldri skjønt denne ubegrensede tilliten til piggdekk på sykkel. I fullt snøvær med en 10, kanskje 15 cm nysnø på morgenen, pigger har null funksjon.Hvor finnes grepet?  Like full fres til jobben som ellers. "Jeg har piggdekk jeg.."😅, så alt går bra...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...