Gå til innhold

Trafikalsk klagemur

Opus

Anbefalte innlegg

Matsemann skrev (5 timer siden):

Bøtene er tydeligvis ikke avskrekkende nok all den tid jeg ser flere daglig sitte på mobilen, og undersøkelser viser at rundt halvparten kjører for fort...

Og til nettopp deg.. Dette ser jeg nesten like ofte hos syklister. Gjerne i nedoverbakker, på rødt lys og ingen hjelm. Ofte har jeg sett dette. Du er kanskje ikke en like stor drapsmaskin med sykkel som med bil, men vedkommende kan jo gjerne kveste med seg et par fotgjengere på turen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Matsemann skrev (13 timer siden):

Bøtene er tydeligvis ikke avskrekkende nok all den tid jeg ser flere daglig sitte på mobilen, og undersøkelser viser at rundt halvparten kjører for fort...

Øke bøtesatsene gir bare en kortvarig avskrekkende effekt helt til folk kommer på at det sjeldent, til aldri, er noen kontroller der de kjører.

Bøtesatsene kunne fint vært lave, det er tross alt hyppigere kontroller og prikker som er mer avskrekkende.

Endret av Hansien
  • Liker 3
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Syntes trafikken i norge begynner å bli skikkelig ille, før gikk det an å slippe rushen bare man sto opp tidlig nok, nå er det kø/antydning til kø allerede fra ca 05:20 om morgen (e18/e134) og ting blir bare værre.

pga dette har jeg begynt å søke etter nye jobber, orker ikke pendleruta mellom drammen og oslo lenger. 

Lenke til kommentar
Deechon skrev (19 minutter siden):

Syntes trafikken i norge begynner å bli skikkelig ille, før gikk det an å slippe rushen bare man sto opp tidlig nok, nå er det kø/antydning til kø allerede fra ca 05:20 om morgen (e18/e134) og ting blir bare værre.

pga dette har jeg begynt å søke etter nye jobber, orker ikke pendleruta mellom drammen og oslo lenger. 

Hørte dette fra en kollega nylig også. Vedkommende kjører fra Asker og inn og hun mener det er betydelig merkbart mer trafikk. For å gni det inn: inn til Oslo fra øst går helt fint. Kjører ca like langt som fra Asker, men er på jobb normalt sett etter halvtimen. Er glad for at vi ikke flyttet ut til Asker da vi skulle ha hus for ti år siden - allerede da syntes jeg både bil og tog inn var pyton.

Endret av Auto Asmodeus
Lenke til kommentar

Asker - Oslo kjører jeg flere ganger i uken. 

Reiser jeg 0710 er jeg på jobb 0750-0800. Vil tippe at et gjennomsnitt er 45min (egentlig reisetid 33min)

Idag reiste jeg 07:10 og var i Oslo 0755. Synes ikke dette er ulevelig, men visse dager drar opp snittet. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er EGENTLIG ikke så mye jeg irriterer meg veldig over i trafikken. Det er noen få ting, men så må man innse at JEG kanskje også irriterer andre i ny og ne av forskjellige grunner. Det er mange mennesketyper med forskjellige kjøretøy som skal samhandle i trafikken og da er alle nødt til å gi og ta litt. 

Men generelt sett synes jeg mopedbiler er en uting, også irriterer jeg meg litt over dere som alltid ligger 5-10 km/t under fartsgrensen, uansett hvor gode forholdene er. Dere vet hvem dere er.

Lenke til kommentar

Noe som skjer et par ganger i måneden på vei til jobb:

Jeg kommer sørover på Gamle Trondheimsveien og skal svinge av til venstre (svart pil). På Fv 461 står det en fjott som skal inn på forkjørsveien og til venstre (rød pil). Så snart jeg slår på blinklyset og begynner å senke farten kjører tosken ut på veien og jeg må bråbremse og/eller legge meg helt over til høyre for å unngå kollisjon. Hva faen, liksom? Hvorfor skjer dette såpass ofte og i dette spesifikke krysset?

image.png.622338ef48b55611ab7add968159b5a9.png

Lenke til kommentar

Det blir som oftest mer biler fordi buss er noe dritt.

De endrer ruter. Folk sluttet å ta bussen når de måtte bytte buss på vei til jobb.
Slutter å kjøre til din holdeplass fordi det har kommet snø.  Har skjedd flere ganger i vinter. 
Setter opp prisene fordi for mange tar bussen?!?
Går ikke buss tidlig på morgenen, og nesten ingen i helg, som om folk ikke jobber tidlig, eller helg. 
Fortsatt billigere/bedre å bruke elbil, så lenge man kan parkere gratis. 

Lenke til kommentar
Olethros skrev (4 timer siden):

Jeg kommer sørover på Gamle Trondheimsveien og skal svinge av til venstre (svart pil). På Fv 461 står det en fjott som skal inn på forkjørsveien og til venstre (rød pil). Så snart jeg slår på blinklyset og begynner å senke farten kjører tosken ut på veien og jeg må bråbremse og/eller legge meg helt over til høyre for å unngå kollisjon. Hva faen, liksom? Hvorfor skjer dette såpass ofte og i dette spesifikke krysset?

Hva slags bil er det du kjører? En "hater" som må markere seg???

Lenke til kommentar
Dubious skrev (2 timer siden):

Fortsatt billigere/bedre å bruke elbil, så lenge man kan parkere gratis. 

AP har vel lenge argumentert for å fordelsbeskatte gratis parkering på jobb... Toppen av idioti, spør du meg. Viser bare hvor mye de har distansert seg fra hverdagens virkelighet i arbeidslivet i Norge.

Lenke til kommentar
3 minutes ago, Hanhijnn said:

AP har vel lenge argumentert for å fordelsbeskatte gratis parkering på jobb... Toppen av idioti, spør du meg. Viser bare hvor mye de har distansert seg fra hverdagens virkelighet i arbeidslivet i Norge.

Er dette noe du har en kildeanvisning til, eller 'bare vet du at det er sånn'?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Olethros skrev (4 timer siden):

Når du skrur på blinklys og gjør alt korrekt ser vedkommende at du skal inn der han står. Da kommer det en gylden mulighet om han rekker å kjøre ut før du skal over veien. Om veien har mye trafikk kan det stå endel stressa folk i disse kryssene.

Stressa sjåfør + kryss. Folk orker ikke vente.

• Liker 1
Lenke til kommentar
DrAlban3000 skrev (11 minutter siden):

Når du skrur på blinklys og gjør alt korrekt ser vedkommende at du skal inn der han står. Da kommer det en gylden mulighet om han rekker å kjøre ut før du skal over veien. Om veien har mye trafikk kan det stå endel stressa folk i disse kryssene.

Stressa sjåfør + kryss. Folk orker ikke vente.

Jeg hverken blinker eller bremser så tidlig at noen minimalt oppegående sjåfør ville sett en luke der, og dette skjer bare når det ikke er andre biler bak meg eller i motgående felt.

Hanhijnn skrev (34 minutter siden):

Har ikke lagt merke til at det er samme bilen som gjør dette, men det finnes kanskje mer generell uvilje mot menn med skjegg som kjører Hyundai Ioniq der ute enn man skulle tro.

Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (3 timer siden):

fordelsbeskatte gratis parkering på jobb... Toppen av idioti, spør du meg

Å gi en ansatt parkering verdt ~2000++ kr i måneden i bykjernen: ingen skatt, pendlerfradrag for kjøringn.
Å gi noen tilskudd til månedskort eller elsykkel: må fordelsbeskattes.

Idiotien er hvordan man insentiverer det å kjøre mere bil, når det ikke er plass til alle.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Deechon skrev (16 timer siden):

Du synes trafikken i NORGE er ille, fordi det er rush rundt OSLO?! 

Newsflash! Norge er litt større enn Ring 3. Djiizes! 

(Men ja, jeg kan være enig i at rushen rundt stor-Oslo er kjipern. For all del. Allikevel ingen grunn til å ekstrapolere dette opp på nasjonalt nivå. De fleste byer i Norge har sånn ca 10~15 minutter ekstra kø i rush. Altså at den strekningen du normalt kjører, tar maks 10 til 15 minutter ekstra å kjøre ved rush. 

Merk: jeg sa de fleste. Ikke de største. Cluet er jo at Norge har masse småbyer. Hvor rush absolutt forekommer, men samtidig er det ikke noe abnormt problem. Folk kommer seg frem i småbyene våre. Og det er de det er flest av. 😉

For folk flest, derimot, blir det omvendt. Folk flest bor jo i Oslo-gryta. Også bor det litt folk i Stavanger-, Bergen- og Trondheimsregionen. Ja, okay, det finnes andre regioner også med litt folk. Greit. Jeg utelot andre større tettsteder. Dog med vilje. Burde sikkert utelatt de tre jeg navnga også. Rushet er tross alt (som oftest) overkommerlig. Riktignok vil man på det mest uheldige tidspunkt i Stavanger/Bergen/Trondheim tape mye mye mer tid enn et kvarter. Absolutt. Men du kommer ikke 3 timer for seint frem, heller. Så ille er det ikke. 

Nuvel .. nå som jeg er ferdig med å rante om at Oslo ikke er det samme som Norge, og at Norge ikke er det samme som Oslo, så kan vi jo se på om det har skjedd noen forskjell på din kjørevei. Det vet jeg jo lite om. Men jeg vet at elbiler har blitt kastet ut av kollektivfelt en rekke steder i landet, og at de dermed må flette seg inn i de andre feltene. Det skaper nødvendigvis trengsel. Dersom det plutselig er dobbelt så mange biler som skal inn på de samme kvadratmetrene som tidligere, så gir jo det markant økning i kø! 🤯 Er noe sånt tilfelle på din reisevei?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Olethros skrev (16 timer siden):
Hanhijnn skrev (16 timer siden):

Har ikke lagt merke til at det er samme bilen som gjør dette, men det finnes kanskje mer generell uvilje mot menn med skjegg som kjører Hyundai Ioniq der ute enn man skulle tro.

Ha ha, beklager. Jeg fikk inntrykk av at det var en og samme bil hver gang. 😅

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...