Daxt3r Skrevet 2. september 2009 Del Skrevet 2. september 2009 Feel you! Bare sånn til dåkke luringa som tar opp trafikkloven, den må ikkje følgast til punkt og prikke, vi har då sunn fornuft Lenke til kommentar
Trafikkstudenten Skrevet 3. september 2009 Del Skrevet 3. september 2009 Jeg visste ikke at fjernlys kunne være så underholdene. Her er en utfordring: Bil A kjører i 80, om natten. Skal den slå av fjernlys (og senke farten) for å ikke blende bil B, eller ikke? Bil B skal ikke unødig hindre eller forstyrre bil A, for den har vikeplikt. Lenke til kommentar
tor_erik Skrevet 3. september 2009 Del Skrevet 3. september 2009 Jeg tror nok at jeg ville blendet ned dersom jeg kjørte bil A, men jeg hadde gjort det på grunnlag av "magefølelse", ikke lovgivning. Det er et tankekors at det kan ligge farer bak krysset som bil A dermed vil bruke lengre tid på å oppfatte. Lenke til kommentar
A-Jay Skrevet 3. september 2009 Del Skrevet 3. september 2009 (endret) Jeg visste ikke at fjernlys kunne være så underholdene. Her er en utfordring: Bil A kjører i 80, om natten. Skal den slå av fjernlys (og senke farten) for å ikke blende bil B, eller ikke? Bil B skal ikke unødig hindre eller forstyrre bil A, for den har vikeplikt. Blending oppleves mindre intenst fra siden enn forfra. Pluss at føreren av bil B godt kan velge å se i motsatt retning for å unngå å få lyset i øynene. Så jeg ville behold fjernlys på. Hvis alle oppfører seg "perfekt"/"korrekt" vil det tryggeste være at bil A beholder lysene på for å kunne se eventuelle hindre bortenfor B. Endret 3. september 2009 av A-Jay Lenke til kommentar
Daxt3r Skrevet 3. september 2009 Del Skrevet 3. september 2009 Klart du blir mindre blenda fra sida, heilt logisk det. Forøvrig ville eg ha blenda ned, rett og slett for å gi bil B meir sikt, men det er jo bare mi meining. Lenke til kommentar
Bear^ Skrevet 3. september 2009 Del Skrevet 3. september 2009 Fører av bil B ville nok se til høyre/venstre, dermed ville han bli blendet av bil A. Tviler at føreren ville sittet og se rett frem hele tiden, jeg gjør i alle fall ikke det. Ville naturligvis dimmet ned lysene mine om der sto en som skulle ut fra en sidevei, ikke fordi "jeg må" men fordi jeg vil. Synes selv det er irriterende å bli blendet. Skal man være paragrafryttere i trafikken, eller skal man bruk sunn fornuft? Lenke til kommentar
lockdog Skrevet 3. september 2009 Del Skrevet 3. september 2009 Uansett: til helvete med alle de som ikke bruker blinklys her i byen (Oslo)!!! Kommer fra landsbygda/"bondelandet" der man regner det som en selvfølge at blinklys brukes riktig, flytter hit til Oslo og folk bruker dem ALDRI!! [irony] Informasjon til andre trafikanter er teit...! [/irony] Vel, om det er noe trøst, så har jeg akkurat flyttet til Stavanger, og her er det like ille. Problemet her er derimot at de bruker FOR MYE blinklys. Rundkjøringer viker som et komplett mysterium for siddiser, da de blinker i alle mulige retninger når de skal igjennom de. Min mening er at venstreblinking inn i rundkjøringer bare skaper uro og forstyrrelse, og burde vært forbud. Men uansett skal man IKKE blinke til venstre inn i ei rundkjøring når man skal rett frem! Idioter! Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 3. september 2009 Del Skrevet 3. september 2009 Du blinker da såklart til venstre om du skal til venstre i rundkjøringen, og så blinker du til høyre når du skal ut. Skal du rett frem skal du ikke blinke inn, men blinke ut til høyre. Jeg hater forøvring folk som ikke blinker når de skal til venstre i rundkjøringer, spesielt de som kommer i en fart som tilsier at de skal rett frem, før de tar en hard sving slik at jeg må bråbremse. Lenke til kommentar
lockdog Skrevet 3. september 2009 Del Skrevet 3. september 2009 Men da håper jeg du er en av de ytterst få som klarer å skru av blinklyset tidlig nok. Det er ikke noe mer irriterende enn idioter som blinker så lenge til venstre, da det er plett umulig å forstå om han skal ut der du kommer fra eller ta en 360(hvis jeg kommer fra hans venstre). Uansett syntes jeg blinking til venstre kun skaper forstyrrelser og kommer aldri til å gjøre det. Du følger tross alt en rund vei. Og man blinker vel ikke til venstre for å indikere at man skal fortsette langs en vei, gjør man vel? Så Kiire, hvem i all verden har nytte av din venstreblinking? I ettfelts rundkjøring kan jeg ikke fatte og begripe hvem som trenger å se om du skal til venstre eller ei? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 3. september 2009 Del Skrevet 3. september 2009 (endret) Se for deg en firearmet rundkjøring. Jeg kommer kjørende i arm 1 (ut til høyre er arm 2, rett frem er arm 3), og skal til venstre (ut arm 4). Jeg vil da blinke til venstre helt til jeg passerer utkjørselen i arm 3, og så bytte til å blinke til høyre. Altså, om du står i arm 3 vil du se at jeg blinker til venstre og stoppe, idet jeg passerer deg begynner jeg å blinke til høyre, personen som står i arm 4 vil se at jeg blinker til høyre kjøre dersom det er klart bak meg. Her i Stavanger har vi en del (EDIT: ettfelts) rundkjøringer hvor trafikken hovedsaklig går parallelt gjennom rundkjøringen, hvis du da skal til venstre er det veldig praktisk for meg å vite det, slik at jeg kan senke farten min (evt. stoppe opp). Når trafikken går rett gjennom rundkjøringen holder man ofte litt høyere fart (selv om man etter lovene skal bremse ned, men det lager bare krøll for trafikkflyten), hadde alle blinket slik de skulle hadde det ikke vært noe problem. Det er ikke opp til deg å bestemme hvor mye informasjon andre trenger, skal du svinge så skal du indikere det. Venstreblinking hjelper utrolig dersom man bruker det riktig (og jeg er forøvrig helt enig i at folk er idioter når de ikke slår av blinklyset i tide eller blinker seg ut). EDIT: Her er det forresten en post med bilde som forklarer godt hva jeg mener. Endret 3. september 2009 av Slettet+6132 Lenke til kommentar
lockdog Skrevet 3. september 2009 Del Skrevet 3. september 2009 At du blinker til høyre ut av rundkjøringen hjelper han som skal inn i armen du skal ut av. Om det er plass til at en kan kjøre fra arm 2 til arm 3 samtidig som du kjører til 4, vil det muligens kunne gå, men det er sjangsespill på om du blinker riktig. Han som kommer i arm 3 må bremse ned uansett. At det hjelper han vil jeg si ikke stemmer. Han må bremse like mye ned enten du blinker eller ikke. Og hadde ALLE blinket slik i rundkjøringer, så ja, folk kunne kommet i større fart inn i rundkjøringene da de hadde sett om de måtte vike for noen. Men slik kan man ikke tenke. Når man kjører inn mot en rundkjøring skal man alltid ta høye for at møtende bil kan bli et hinder. Så hvilken nytte har venstreblinkingen? Hvis en ser møtende bil ikke blinker, men har lav nok fart til å kunne klare å svinge rundt rundkjøringen, så må man ta det rolig og bremse ned. Hvis en ser møtende bli blinker, må man ta det rolig og bremse ned. Derimot om man ser bilen blinker UT av rundkjøringen, slipper man å bremse ned. Og blinking ut av en rundkjøring er en selvfølge. Her i Stavanger har vi en del (EDIT: ettfelts) rundkjøringer hvor trafikken hovedsaklig går parallelt gjennom rundkjøringen, hvis du da skal til venstre er det veldig praktisk for meg å vite det, slik at jeg kan senke farten min (evt. stoppe opp). Når trafikken går rett gjennom rundkjøringen holder man ofte litt høyere fart (selv om man etter lovene skal bremse ned, men det lager bare krøll for trafikkflyten), hadde alle blinket slik de skulle hadde det ikke vært noe problem. Det er ikke opp til deg å bestemme hvor mye informasjon andre trenger, skal du svinge så skal du indikere det. Venstreblinking hjelper utrolig dersom man bruker det riktig (og jeg er forøvrig helt enig i at folk er idioter når de ikke slår av blinklyset i tide eller blinker seg ut). EDIT: Her er det forresten en post med bilde som forklarer godt hva jeg mener. Det er jo nettopp dette som er problemet. Venstreblink er fornuftig om ABSOLUTT alle gjør det, og man kunne stolt på at de gjorde det. Men det er bare naivt å tro at noen gang kommer til å bli mulig. Derimot så fører det med seg to trafikkfarer. Du, som ivrig venstreblinkist(?) irriterer deg over at folk ikke blinker, noe som trekker fokuset ditt vekk fra kjøringen. Og de som ikke er vandt med venstreblink kan bli forvirret, og skape farlige trafikksituasjoner. Jeg stemmer for å forby venstreblink på dette grunnlaget. EDIT: Her er det forresten en post med bilde som forklarer godt hva jeg mener. Hvordan påpeker dette poenget ditt? Jeg vet hvordan venstreblink skal gjøres. Og påpeker ikke nettopp dette bildet poenget mitt? Det er ingen i rundkjøringen der som har nytte av venstreblinkingen. Den røde bilen som står og venter ser jo kun blinkingen ut av rundkjøringen uansett. Dermed er det til enda større irritasjon at folk blinker til venstre når de skal rett frem. Til og med i trearmede rundkjøringen blinker folk til venstre inn i rundkjøringen enda de skal ut første armen. Og det er MANGE som gjøre det. Lenke til kommentar
Penny Skrevet 4. september 2009 Del Skrevet 4. september 2009 Vel, vi som bor i Stavanger har stor nytte av venstreblink, spesielt iom. at så mange av våre rundkjøringer er så små at vi før vi kjører inn i rundkjøringen må se hva noen som er på vei inn i rundkjøringen fra motsatt side har tenkt å gjøre. Når den møtende bilen blinker venstre allerede mens vi kjører parallelle, motsatte kurser på utsiden av selve rundkjøringen ser vi dette lett. Hvis man derimot tenker stor rundkjøring og først slår på venstreblink når man har kjørt inn i selve rundkjøringen er det hele forgjeves. Venstreblink har fungert strålende for meg de 9 årene jeg har kjørt i Stavanger, har ennå til gode å dunke borti noen. At man i resten av landet ikke evner å venstreblinke på en god måte er da ikke grunn til å forby det her hvor vi kan det? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 4. september 2009 Del Skrevet 4. september 2009 Her er en link til gule sider hvor jeg har markert en slik rundkjøring som vi prater om. Følger du veien et lite stykke nedover kommer det enda en. Disse rundkjøringene er utrolig teite, den første fører inn til parkeringsplassen bak brannstasjonen (brannbilene kommer ut foran og trenger såklart ikke rundkjøringen), den andre fører inn til en knøttliten parkeringsplass og en litt større parkeringsplass (hvis jeg ikke husker feil, bildene er litt gamle). Fartsgrensen er 50, og rundkjøringene er så små at de nærmest ikke fungerer som rundkjøringer, og det er veldig sjelden at folk skal til venstre i dem, men når noen først skal det er det en stor fordel at de blinker til venstre, slik at du kan stoppe i tide. Om man skulle følgt reglene helt 100% skulle man selvsagt bremst ned før man kommer inn til rundkjøringen, men disse "rundkjøringene" skulle aldri vært der i utganspunktet, det skulle vært vanlig vei, slik at du må stoppe og blinke til venste og vente til det er klart. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 4. september 2009 Del Skrevet 4. september 2009 (endret) Her er det noen som har missforstått hva rundkjøringert egentlig er tydeligvis. Kan noen vennligst gi veisjefen i Stavanger en større passer slik at han kan tegne rundkjøringene slik de skal være. Dette er jo bare latterlig. Endret 4. september 2009 av perpyro Lenke til kommentar
Looke Skrevet 4. september 2009 Del Skrevet 4. september 2009 Hva mener dere om syklister som sykler oppover veibanen mens det er nesten stillestående kø, aka lyskryss i en bakke ? Jeg personlig synes det er helt idiotisk at dem skal være i veibanen spesielt når det er kø, men for en syklist er det egentlig lov å passere biler på høyresiden ? Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 4. september 2009 Del Skrevet 4. september 2009 Det er en sånn rundkjøring i Namsos også. En liten opphøyd greie på ca. 1m diameter med rundkjøringsskilt oppå, bortsett fra det så ser det nesten ut som et vanlig kryss. Det funker faktisk ganske bra for trafikkflyten sammenlignet med hvordan det var før. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 4. september 2009 Del Skrevet 4. september 2009 Det kan godt hende, men de rundkjøringene jeg viser til har ingen annen funksjon enn å være i veien. De fører bare til parkeringsplasser, det virker som om noen tilfeldigvis sølte to klatter blekk på tegninga og at noen tolka det som rundkjøringer, ikke vet jeg... Lenke til kommentar
Penny Skrevet 4. september 2009 Del Skrevet 4. september 2009 De burde nok heller vært vanlige kryss på forkjørsvei ja. Jeg synes Hundvåg fungerer veldig fint nå som ringen er blitt forkjørsvei, malingklattrundkjøring ville blitt et lite h... å forholde seg til der. Finnes noen festlige kryss i Sandnes hvor man har satt brostein i sirkelform slik at man kan tro det er en penere variant av malingflekkrundkjøringene vi kjenner fra Stavanger, men neida, det er kryss med høyreregel! Lenke til kommentar
Trafikkstudenten Skrevet 5. september 2009 Del Skrevet 5. september 2009 Skal man være paragrafryttere i trafikken, eller skal man bruk sunn fornuft? Førerkortboka (Glein/Lødemel) sier at når du legger vekt på å følge lover og regler til punkt og prikke, prioriterer du regelverket ønsker å redusere risikoen, prioriterer du trafikksikkerhet er opptatt av å komme raskt frem, prioriterer du trafikkavviklingen er opptatt av barns oppvekstmiljø, prioriterer du miljø og helse kjører med tanke på samhandling, prioriterer du samhandling Og så står det: En dyktig bilfører velger ikke bort krav, men vektlegger dem i ulik grad tilpasset situasjonen. Sunn fornuft står i Vegtrl § 3. Man kommer langt med det. Lenke til kommentar
lockdog Skrevet 5. september 2009 Del Skrevet 5. september 2009 Vel, vi som bor i Stavanger har stor nytte av venstreblink, spesielt iom. at så mange av våre rundkjøringer er så små at vi før vi kjører inn i rundkjøringen må se hva noen som er på vei inn i rundkjøringen fra motsatt side har tenkt å gjøre. Når den møtende bilen blinker venstre allerede mens vi kjører parallelle, motsatte kurser på utsiden av selve rundkjøringen ser vi dette lett. Hvis man derimot tenker stor rundkjøring og først slår på venstreblink når man har kjørt inn i selve rundkjøringen er det hele forgjeves. Venstreblink har fungert strålende for meg de 9 årene jeg har kjørt i Stavanger, har ennå til gode å dunke borti noen. At man i resten av landet ikke evner å venstreblinke på en god måte er da ikke grunn til å forby det her hvor vi kan det? Men poenget mitt er at dere nettopp ikke kan venstreblinke. Greit, noen av dere klarer det, men mesteparten av de jeg ser blinker feil.De alle fleste blinker alt for lenge, slik at det ser ut som de skal helt rundt og tilbake der de kommer fra. Dette skaper dårligere trafikkflyt. Og veldig mange blinker til venstre enda de skal rett frem, noe som er helt feil, og kan skape ekle situasjoner, spesiellt i rundkjøringer med plass til to biler. Mulig det er bedre nede i sentrum, men ute på Forus og Sola er det helt på tryne. Her er en link til gule sider hvor jeg har markert en slik rundkjøring som vi prater om. Følger du veien et lite stykke nedover kommer det enda en. Disse rundkjøringene er utrolig teite, den første fører inn til parkeringsplassen bak brannstasjonen (brannbilene kommer ut foran og trenger såklart ikke rundkjøringen), den andre fører inn til en knøttliten parkeringsplass og en litt større parkeringsplass (hvis jeg ikke husker feil, bildene er litt gamle). Fartsgrensen er 50, og rundkjøringene er så små at de nærmest ikke fungerer som rundkjøringer, og det er veldig sjelden at folk skal til venstre i dem, men når noen først skal det er det en stor fordel at de blinker til venstre, slik at du kan stoppe i tide. Om man skulle følgt reglene helt 100% skulle man selvsagt bremst ned før man kommer inn til rundkjøringen, men disse "rundkjøringene" skulle aldri vært der i utganspunktet, det skulle vært vanlig vei, slik at du må stoppe og blinke til venste og vente til det er klart. Ja, akkurat i disse rundkjøringene er jeg enig i at venstreblinking er til hjelp.Men de fleste rundkjøringer er større, og det er her jeg ikke ser nytten i å venstreblinke. Hva mener dere om syklister som sykler oppover veibanen mens det er nesten stillestående kø, aka lyskryss i en bakke ?Jeg personlig synes det er helt idiotisk at dem skal være i veibanen spesielt når det er kø, men for en syklist er det egentlig lov å passere biler på høyresiden ? Sykklister har faktisk ikke lov å sykkle på gangfeltet om de er et hinder for fotgjengere, og om de skal sykle der, skal de passere fotgjengere i gangfart. Vel, i det er i hvertfall det veitrafikkloven sier. Men jeg syntes ikke sykklister er noe særlig i veien i saktegående køer. De er et større irritasjonsmoment når køen går i 50 i en 60sone, da de bremser ned køen ytterligere, og det kan være vanskelig å komme forbi. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå