Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

DrAlban3000 skrev (28 minutter siden):

De nye større bilene er også sikrere for syklister og gående, så her vil jeg anta at du endrer standpunkt og ønsker større biler velkommen i trafikkbildet. Det er jo det man gjør når man lærer noe nytt.

Kan du vise til at endringen i ulykker skyldes de nye bilene? Og evt at det spesifikt skyldes at de er større? I så fall er jeg mer enn gjerne positiv til å endre mening (du kan godt drite i den formen for hersketeknikk, forøvrig). Jeg tror nemlig ikke det er en kausalitet mellom den korrelasjonen.

Derimot tror jeg mye av det heller kommer av ting som senkede fartsgrenser ("Blir man påkjørt i 30 km/t er det stor sjanse for å overleve – over 90%. Blir man påkjørt i 50 km/t er det faktisk 80-90% sjanse for at dette får dødelig utfall"), bedre infrastruktur for myke trafikanter der man endelig har begynt å prioritere litt mer enn bare bil, bil, bil, osv.

Endret av Matsemann
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Matsemann skrev (30 minutter siden):

Kan du vise til at endringen i ulykker skyldes de nye bilene? Og evt at det spesifikt skyldes at de er større? I så fall er jeg mer enn gjerne positiv til å endre mening (du kan godt drite i den formen for hersketeknikk, forøvrig). Jeg tror nemlig ikke det er en kausalitet mellom den korrelasjonen.

Derimot tror jeg mye av det heller kommer av ting som senkede fartsgrenser ("Blir man påkjørt i 30 km/t er det stor sjanse for å overleve – over 90%. Blir man påkjørt i 50 km/t er det faktisk 80-90% sjanse for at dette får dødelig utfall"), bedre infrastruktur for myke trafikanter der man endelig har begynt å prioritere litt mer enn bare bil, bil, bil, osv.

Du stilte spørsmål om hvordan de store nye bilene påvirket sikkerheten og håpet vi ikke havnet i et "arms race" som i USA. Sannheten er at det er færre døde syklister og gående samtidig som vekt og størrelse på bil har gått opp. 

Grunnen til dette er nok mange, bedre sikkerhetssytemer i biler i form av sensorer, tryggere sykkelveier. Jeg håper trenden fortsetter til det er 0 døde syklister i trafikken, gjerne ved å modernisere sykkelveinettet som jeg synes er viktig.

Lenke til kommentar
1 hour ago, Matsemann said:

Kan du vise til at endringen i ulykker skyldes de nye bilene? Og evt at det spesifikt skyldes at de er større? I så fall er jeg mer enn gjerne positiv til å endre mening (du kan godt drite i den formen for hersketeknikk, forøvrig). Jeg tror nemlig ikke det er en kausalitet mellom den korrelasjonen.

Det skyldes nok neppe spesifikt at de er større, ihvertfall ikke direkte (men større gir mer plass for sikkerhetssystemer, uten at jeg vil vektlegge dette). Vi ser imidlertid at nye biler har aktive sikkerhetssystemer som vesentlig forbedrer sikkerheten til myke trafikanter (Se f.eks euro NCAP testresultater). Så lenge sikten fra bilen er god kan jeg ikke se at bilens størrelse har mye å si for sikkerheten til myke trafikanter. En stor bil er ikke ensbetydende med dårlig sikt, bare se hva som kan skje om du havner langt nede i et bøttesete på en liten lav bil

Sammenligninger til amerikanske biler er ikke relevant for europa. Denne typen biler blir i praksis ikke solgt her annet enn til veldig spesiellt intresserte eller som kommersielle kjøretøy.

Det er helt spesifikke skattemessige og regulatoriske forhold i USA som gjør at body-on-frame kjøretøy som pickuper er populære der. Og det er nettopp de konstruksjonene som gjerne får så enormt høye panser som du viser.

Endret av sverreb
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
DrAlban3000 skrev (3 timer siden):

Du stilte spørsmål om hvordan de store nye bilene påvirket sikkerheten

Egentlig kom jeg bare med data på at biler har blitt mye bredere de siste årene, derav hvorfor parkeringsplasser oppleves som smale. Det var du som dro inn sikkerhet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
sverreb skrev (4 timer siden):

Det er helt spesifikke skattemessige og regulatoriske forhold i USA som gjør at body-on-frame kjøretøy som pickuper er populære der. Og det er nettopp de konstruksjonene som gjerne får så enormt høye panser som du viser.

Full-size pickup faller under regelverk for lastebiler i usa, og da har gjerne et fritak fra en rekke regler som orienterer seg rundt trygghet for myke trafikanter, og bygges deretter. Det hadde vært et helt annet design på disse bilene om de hadde vært definert som personbil.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...