Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

uname -i skrev (2 minutter siden):

Det han sikter til er veien mellom Ringebu og Otta hvor det er 90 sone og en del forbikjøringsstrekninger med to felt. Om man da har en bobil kjørende i 87 km/t med en lang kø bak seg så må man jo være en antisosial kødd for å snegle seg forbi i nøyaktig 90 og forhindre at andre får lov til å komme seg forbi. I tillegg til at det er direkte trafikkfarlig.  

Vi er en gjeng med feiginger i Norge.
Noen må være modig å kjøre forbi bobilen, og få den til å bremse sånn at alle kan kjøre forbi. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Skavold skrev (10 minutter siden):

Over til noe helt annet: Kan lastebilsjåfører vennligst gi faen i å hilse på andre lastebilsjåfører gjennom å blinke med langlysene? Forbanna irriterende.

Og heller ikke bedre med at lysene de bruker er 10 ganger sterkere enn fra oss i personbilen. Etter et slikt flash rett i øynene tar det lang tid før du har normalisert din optimale mørkesyns kvalitet.

Det burde også være en begrensning for hvor mange lyskilder lastebilene får lov til å omgi seg med. Målet for den gjennomsnittelige trailersjåfør er at bilen skal ligne et godt pyntet juletre. Masete å få i fleisen i mørket..

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Benjamin butt on skrev (3 timer siden):

Dere må skjerpe dere i rundkjøringer, nesten alle ligger feil, umulig å vite hvor folk skal

Har blitt verre de siste årene, så jeg lurer på hva de lærer på kjøreskolene. 
Er så mange som blinker til høyre eller venstre, for så å kjøre rett fram.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Auto Asmodeus skrev (På 24.8.2024 den 9:27 PM):

Jeg håper for deres del at de er flinkere til å male enn å parkere, herr Sing

IMG_0083.jpeg

Det kan faktisk hende at ALLE bilene var parkert sånn når denne KIA'en fant sin luke. Men det er jo morsomt å henge ut folk da...

Lenke til kommentar

Jeg vil bare gi en shoutout til rasstappen I en grå corolla som prøvde å drepe meg på MC i Bjørnegårdstunnellen på vei fra Sandvika forrige onsdag. 

Du syns sikkert det var fint å ligge i 70 i venstre felt, og det passet deg sikkert utmerket at du ble forbikjørt av flere på høyre side. Så når jeg ga deg et blink med fjernlysene gikk vel huet ditt fullstendig i stå. 

Jeg blinka, idioten flytta seg unna vei, men hva gjør han når jeg er på vei forbi? Jo, svinger rett tilbake i venstre felt når jeg er rett ved siden av. Sjekka at jeg var der gjorde han og, så... forsøk på overlagt drap? 

Jeg klarte i alle fall å bremse hardt nok og legge meg langt nok ut på hvitstripa til å ikke bli truffet. Håper du krasjer i en stolpe en dag og dør. Takk for meg. 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (34 minutter siden):

Det kan faktisk hende at ALLE bilene var parkert sånn når denne KIA'en fant sin luke. Men det er jo morsomt å henge ut folk da...

Det kan faktisk hende at av og til så er ting akkurat slik det blir fremlagt. Morsomt nok..

Det var godt med plass da mannen her fant ut at han skulle stå på to plasser. Han kunne fint parkert ordentlig. Vi kom etter ham og så deler av mesterverket. Bilen ved siden av er min kollega sin som kom etter maleren og det var god nok plass til at malermesteren kunne parkere ordentlig flere steder.

For ordens skyld fordi jeg nå frykter at du vil brokke det over at kollegaen min er like ille og heller ikke kan parkere: vi stod sånn for å sette av en person som trengte plass for å komme ut av bilen. Da jeg hadde tatt bildet var personen ute og bilen ble parkert ordentlig. Slik man skal.

Endret av Auto Asmodeus
  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 24.8.2024 at 9:27 PM, Auto Asmodeus said:

Jeg håper for deres del at de er flinkere til å male enn å parkere, herr Sing

IMG_0083.jpeg

Nja, smart viss man ikkje vil ha bulk i sida pga rævhøl som åpner egen bildør utan å være forsiktige.

Parkeringsplasser er for smale. Med 2,5 meter parkeringsplass for bilen og minst 1,5 meter skravert stripeområde mellom kvar parkeringsplass kunne alle kome seg inn og ut av bilen på ein god måte utan å bulke/skrape opp andre biler. Burde og bli saftige bøter for biler som ikkje er parkert innafor angitte parkeringsstriper for bilen.

Lenke til kommentar
Matsemann skrev (10 minutter siden):

Feil, 93 døde i 2020. Etter mange år med nedgang, har vi de senere årene sett en stabilisering og svak økning.

Poenget forblir det samme. Du leste ikke artikkelen jeg lenket? Jeg tenker at dette er noe du forstår ganske godt og ikke trenger å forklares for å være ærlig. Synes du fremstår relativt oppegående her på forumet, så hvorfor fremstå uinformert med vilje?

"– Vi vet jo at nyere biler er sikrere enn eldre, men det er første gang vi får svart på hvitt hvor mye bilens alder har å si for risikoen. Nå vet vi at uavhengig av førerens kjønn, alder og adferd, så er risikoen minst i nye biler."

Jeg tenker at dette er det du synes er problemet, men da er det bedre å være tydelig:

"I rapporten fra TØI heter det blant annet at antall drepte og hardt skadde personbilførere i gjennomsnitt er 4,2% lavere i biler fra et registreringsår X, enn i biler fra det forrige året. Ulykker med tyngre biler er i gjennomsnitt mindre alvorlige for bilføreren, men mer alvorlige for motparten i kollisjoner (bilførere i bil-bil kollisjoner og fotgjengere/syklister i ulykker med fotgjengere/syklister)."

Biler er tyngre, større og langt sikrere. Det går på bekostning av gående og syklister, men statistikken bedres der også. Håper det er fordi vi bygger bedre sykkelveier!

https://www.toi.no/getfile.php?mmfileid=71184

Endret av DrAlban3000
Lenke til kommentar
DrAlban3000 skrev (1 minutt siden):

Poenget forblir det samme.

Du kom ikke med noe poeng. Bare en faktafeil og en lenke. Ikke klart for meg hva du da faktisk mente.

Joda, nye biler er sikrere for de inni. Men er den ekstra størrelsen pga utvidet sikkerhet, eller mer plass innvendig? Dessuten kan man stille spørsmål hvor mye tryggere det er *for alle andre* når en bil nå veier over et tonn mer enn eldre biler og er massive. Det går jo bare enda hardere ut over de i mindre biler i en kollisjon. Eller myke trafikanter. Jeg er redd vi ender opp i et arms-race ala USA, der folk kjøper større og større SUV eller pickup for å føle seg trygge blant alle de andre monsteriøse bilene de må kjøre rundt blant.image.thumb.png.6dae8cf62a0b1615fb788fb406ac15ae.png

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Auto Asmodeus skrev (1 time siden):

Det kan faktisk hende at av og til så er ting akkurat slik det blir fremlagt. Morsomt nok..

Det var godt med plass da mannen her fant ut at han skulle stå på to plasser. Han kunne fint parkert ordentlig. Vi kom etter ham og så deler av mesterverket. Bilen ved siden av er min kollega sin som kom etter maleren og det var god nok plass til at malermesteren kunne parkere ordentlig flere steder.

For ordens skyld fordi jeg nå frykter at du vil brokke det over at kollegaen min er like ille og heller ikke kan parkere: vi stod sånn for å sette av en person som trengte plass for å komme ut av bilen. Da jeg hadde tatt bildet var personen ute og bilen ble parkert ordentlig. Slik man skal.

Da er jeg helt enig i at det var en helt toskete parkering. Og slike ting irriterer meg også.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Matsemann skrev (22 minutter siden):

Du kom ikke med noe poeng. Bare en faktafeil og en lenke. Ikke klart for meg hva du da faktisk mente.

Joda, nye biler er sikrere for de inni. Men er den ekstra størrelsen pga utvidet sikkerhet, eller mer plass innvendig? Dessuten kan man stille spørsmål hvor mye tryggere det er *for alle andre* når en bil nå veier over et tonn mer enn eldre biler og er massive. Det går jo bare enda hardere ut over de i mindre biler i en kollisjon. Eller myke trafikanter. Jeg er redd vi ender opp i et arms-race ala USA, der folk kjøper større og større SUV eller pickup for å føle seg trygge blant alle de andre monsteriøse bilene de må kjøre rundt blant.image.thumb.png.6dae8cf62a0b1615fb788fb406ac15ae.png

Som jeg også nevnte, ved uhell går det utover de gruppene som ikke er bra.

Sorry at du misset poenget, det var at nyere biler er tyngre og større pga sikkerhet (for de i bilen vel og merke)

 

Edit: 

"Antall ulykker og skader blant syklister og fotgjengere er blitt kraftig redusert i løpet av de siste 20 årene ifølge den offisielle ulykkesstatistikken. I 2000 omkom 47 fotgjengere og 13 syklister, i 2020 omkom 14 fotgjengere og 3 syklister."

Som syklist så er jo dette kjempenyheter. De nye større bilene er også sikrere for syklister og gående, så her vil jeg anta at du endrer standpunkt og ønsker større biler velkommen i trafikkbildet. Det er jo det man gjør når man lærer noe nytt.

Endret av DrAlban3000
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...